fredag 27 oktober 2023

Kundvagnskrockad bil

En kvinna som fått sin bil förstörd (hennes bedömning) av kundvagnar utanför Gekås i Ullared kräver företaget på pengar eftersom:

Det har hänt på deras parkering och det är deras kundvagnar som orsakat skadan.

Att hon inte stämmer statsministern eller kungen när hon ändå är igång. Det var ju i deras land det hände. Jag fattar att det är surt att betala självrisk för skador man inte orsakat själv, men man kan inte gå runt och peka på vem som helst för att hitta syndabockar. Jag har lärt mig att den enda man kan ändra på är sig själv, så vad kan hon göra åt situationen?

Här kommer ett spartips. När du kör bil till ett köpcentrum – parkera långt från entrén, ju längre desto bättre. Ska du köpa något tungt eller otympligt kan du överväga att göra ett undantag, men vanligtvis mår du bara bra av att gå den där minuten det tar att promenera över parkeringen. Den tiden får du förresten tillbaka genom att du kommer kunna öppna dörrarna på vid gavel när du ska packa bilen, för längst bort på parkeringen står bara du.


Särskilt när det är stängt.

De andra krånglar sig fram så nära de bara kan och här har du den stora vinsten av att parkera långt bort. Då minimerar du risken att bli krockad, av bil, kundvagn eller bara ett barn med en glasstrut och dåligt utvecklad koordinationsförmåga. För jag blir också förbannad när jag fått en repa i lacken eller ett krossad bakljusglas. Men sker det för att du skohornat in din bil mitt i smeten är du delskyldig. Kanske borde den arga kvinnan på Gekås skicka räkningen till sig själv.

12 kommentarer:

  1. Eller så kör man så skruttig bil att en repa (till) kan man ta med en axelryckning.
    Fast krossat baklyse är värre, det måste man dessvärre laga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att en repa är irriterande även på en skruttig bil (och sådana har jag haft många), särskilt om man själv är oskyldig. Och så kan det leda till rost.

      Radera
  2. CartNarcs är ett härligt gäng tränade agenter som tillrättavisar kundvagnskriminella, filmar det och lägger ut på youtube. Hade startat ett liknande, fast bredare, garde här i Sverige om jag bara kände folk.

    SvaraRadera
  3. Var det GK:s personal som "körde" kundvagnarna i tjänsten så kan jag kanske se att hon har en poäng.

    Annars låter det som ett absurt gnällande. Håller även med Anonym ovan om att skruttbilar ger sinnesfrid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag inte att hon misstänkte, hon borde ha ljugit.

      Radera
  4. Min S60 är tydligt röd på bakre hörn av kofångare efter att ha parkat bredvid ett pensionärspar vid marknadsbesök, alternativparkering saknades.

    Minns mitt första och löftesvis enda besök på GK:s väl fortfarande idag, var väl ca 8 år. Dels rullade de ut en gubbe på bår med en filt över sig, dels såg jag en Saab 99 ems som hade så coola baklysen.

    Fråga mig inte hur min hjärna filtrerar…
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste erkänna att du tappade mig lite vid Saabens baklysen.

      Radera
  5. Peter Wahlbecks låt/video är faktiskt en låt om sura gubben som alltid ska klaga och gnälla över allt möjligt och alltså inte en kritik mot Gekås Ullared som man lätt kan tro och misstolka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett svagt minne av att han sagt något sådant, men jag ser det heller inte som omöjligt att han säger tvärtom nästa gång någon frågar. Wahlbeck är Wahlbeck.

      Radera
  6. Gör precis som du Micke, ställer mig långt bort från köpcentret. Lätt att öppna dörrar och fritt från lösdrivande kundvagnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många fördelar trots att man får gå lite.

      Radera