onsdag 4 oktober 2023

Alltid är det något

Antagligen är jag inte världens mest otursförföljda människa, jag är nog bara en högst ordinär villaägare. Det är snart tjugo år sedan jag bodde i hyresrätt. Normalt är det inte något jag minns tillbaka på med nostalgi, men ibland så.

Det som fått mig att ta fram offerkoftan är att jag behövde köpa nytt kylskåp, eller rättare sagt ett kombiskåp. Lite knepigt eftersom det står i ett fack i köksväggen som är exakt 186x60 cm stort. Större går inte och mindre blir fult. Till slut hittade jag ett skåp till bra pris som hade samma mått som det gamla.

Det jag inte förutsåg (och inte ens med facit i hand tycker att jag kunde förutse) var att olika dörrar bygger olika mycket. Så när det nya skåpet stod på plats upptäckte jag att dörrarna bara gick upp halvvägs.

Det som sedan utspelade sig får mig att tänka på filmen Plankan där två byggjobbare är en golvbräda kort och ägnar en hel dag åt att åtgärda det. Enda skillnaden är att jag behövde över en vecka. Lösningen blev att plocka ut skåpet igen (inte heller det okomplicerat) och på något vis bredda utrymmet med c:a 7 mm. Ena väggen var byggd med en 13 mm tjock gipsskiva. Genom att såga bort den och ersätta den med 4 mm plywood tjänar jag åtminstone i teorin 9 mm. Sagt och gjort.

En vecka senare, med kylhelvetet i vägen mitt i rummet, hade jag sågat, skruvat, spacklat, slipat, spacklat, slipat, spacklat, slipat... maskerat, målat och målat igen. Voilà!

Förutom att skivan kostade mig 258 kr och så lite kostnader för skruv, spackel och annat, så blev det säkert tio timmars arbete och väldigt mycket irritation. Allt detta för att gångjärnen på det nya skåpet är konstruerade på ett sånt sätt att dörrarna går ut längre i sidled än de gamla.

Prövningar vi möta få,
och vi ofta ej förstå
herrens vägar när han önskar
att vi himlen skola nå.

Nej, jag kallar inte på högre makter, tyckte bara att texten passade in. Ska jag vara ärlig ropade jag under detta arbete flera gånger på helt andra auktoriteter, på ett lägre våningsplan.

13 kommentarer:

  1. Med risk att strö salt i såren...

    Du kunde inte bara hänga om dörrarna? Fast det kanske inte var ett alternativ. Förstår ju att det är bättre att de öppnas så som på bilden.

    //Slappo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte samma sak. 10 minuters jobb att hänga om den. Av bilden att döma fanns det bra plats åt andra hållet…

      Radera
    2. Då hade frysdörren, den nedre, absolut gått att öppna. Den övre dörren tror jag hade fått samma problem. Men då hade jag fått öppna dörrarna in i väggen och rundat dem varje gång jag ska ha något ur kyl/frys. Spis och köksbänkar är åt andra hållet.

      Radera
  2. Kunde du inte bara dragit ut skapet lite fran väggen bakom sa att dörrarna kunde öppnas helt?
    /Annika

    PS. Det var kanske nagra av de här orden du använde :)? https://www.youtube.com/watch?v=KUaap0fRzXs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag, men inte så lite. Jag hade fått dra fram det ungefär 20 cm, vilket inte hade varit snyggt på den sidan som vetter in mot köket där man då sett 20 cm kylskåpsvägg. Ändå övervägde jag att göra så ett tag för att slippa jobba med det nu. Men så ville jag bli av med eländet och kunna sluta svära. För jo, några av de orden var det.

      Radera
  3. Gud ger oss aldrig mer än vi klarar av. ;-)

    SvaraRadera
  4. Nu återstår bara att måla över den gröna färgen…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Jag vill renovera hela köket. Korkmatta, glaskeramikhäll, idiotiskt utformade arbetsytor... Men det blir inte i år.

      Radera
  5. Kom du ihåg att peta in ett droppskydd under skåpet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, behövs det? Det står på en korkmatta.

      Radera
    2. Du lär upptäcka eventuella problem tidigare om du har ett. När vår frys lade av så räddade droppskyddet oss från en större skada. Av någon anledning hade en stor isklump bildats bakom skåpet, på utsidan. Klumpen smälte och ett par liter vatten rann ner på droppskyddet och ut på framsidan så att vi upptäckte det innan golvet blev förstört. Tydligen är detta ett problem som inte är helt ovanligt när skåpen blir gamla.
      När vi sedan bytte frys sjönk elförbrukningen markant, eftersom den nya frysen bara kylde på insidan. :)

      Radera