tisdag 3 oktober 2023

Mammas pojkar

Så hette en ganska medioker Ulf Malmros-film om två vuxna bröder vars mamma curlade dem så effektivt att de stannade i barndomen. Ingen hade berättat för dem om a-kassa, så när de blev arbetslösa var deras första tanke att sjukskriva sig.

Det här är ingen filmblogg och vi behöver inte uppehålla oss vid fiktionen när verkligheten är lika galen. Möt Casper, 26, och Dennis, 24. De bor med sina föräldrar i Märsta, men har stått i bostadskö sedan de var 18. Ännu har dock ingen knackat på och erbjudit dem bostäder. Fast hade det hänt hade de ändå inte kunnat ta dem eftersom de inte har råd med hyra.

Eller har de inte det? Bägge jobbar och får ut 18000 kr/månad efter skatt. Även om de betalar hemma (vilket jag betvivlar, de tycks inte ens städa sina rum) borde de kunna spara 15000 kr, alltså 180000 kr/år. Slår de ihop sina tillgångar kan de spara ihop kontantinsatsen för en tvåmiljonerslägenhet på tio månader! Hade de startat förra gången de gnällde i media om att det är omöjligt att få tag i en bostad hade det redan varit klart.

Så vad är problemet? Ett av dem tror jag är pappan som är med i bägge reportagen och inte verkar lägga en enda procent av skulden för den uppkomna situationen på barnen. Undrar om han någonsin ställt krav på dem. Pappan ”hör av sig till den kommunala bostadsförmedlingen med jämna mellanrum för att höra hur tillgången på mindre hyresrätter ser ut”. Ja, ni läste rätt – pappan gör detta, inte de sedan 6-8 år vuxna barnen.

Det finns barn som tvingas bidra till hushållets försörjning långt innan artonårsdagen och tioåringar som måste ta hand om sina småsyskon för att föräldrarna jobbar dubbla skift. Jag säger inte att det är bra, men det är mångas verklighet.

Här har vi två barbabebisar som sitter som saccosäckar i sina pojkrum, halsar läsk, äter chips och spelar dataspel. Själv hade jag städat innan ett hemma-hos-reportage, men rummen ser ut som om någon sprängt en handgranat i dem. Trots detta har de alltså jobb. Inte välbetalda, men de kan väl för i helvete inte köpa Red Bull för arton papp i månaden?! Med risk för att låta som Jordan Peterson: Skärp er, bädda sängen, städa, vädra, ta en promenad, upprätta en budget, ta er samman och sluta gnäll!

73 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag tycker man kan gnälla på sånt det finns fog för. Jag tar mig t ex rätten att gnälla på dem eftersom det inte är mitt - utan deras - fel att de inte har flyttat hemifrån. Varför de gnäller förstår jag inte riktigt. Hade det varit över för mycket curling hemma hade jag sympatiserat.

      Radera
  2. Låter trist, men klarar de av att bo själva? De verkar inte direkt ta hand om sin hälsa, och städning verkar vara ett bortglömt moment i livet. Sedan förstår jag inte hur man sätter sprätt på 18 000 kronor netto i månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klarar de av att ha riktiga jobb borde de klara av att bo själva. Kan nog bli jobbigt från början, men någon gång får man väl testa vuxenlivet och har man inte gjort det innan 26 är det hög tid.

      Pengarna övergår mitt förstånd med. Särskilt som de behöver pengarna, om det nu stämmer att de vill flytta hemifrån men att det är ekonomin som hindrar dem.

      Radera
  3. Men oj, de ser ju inte ut att kunna ta hand om sig själva. Har man lite driv så ser man kanske till att skaffa sig en andrahandslägenhet, eventuellt hyr den tillsammans. Pappan ringer väl för att föräldrarna är desperata när de inte får ut grisarna från hemmet.
    De verkar vara på dekis och bo i en knarkarkvart. Vilken hyresvärd skull vilja ge dem en lägenhet efter att ha googlat och fått kräkreflexerna igångsatta./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Driv kommer väl inte av sig själv, de får man skaffa sig, som en del av vuxenprocessen.

      De har jobb, den ena ett fast. De är unga, de tjänar pengar. Om de klipper sig och sätter på sig en skjorta tror jag inte alls att det är omöjligt för dem att hyra en bostad. Eller, som sagt, köp en. Det borde de också ha råd med.

      Radera
  4. Jisses.

    Jag gillar underrubriken "Svårt att ta hem en dejt".
    Något säger mig att det inte är deras största problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, och: "Man kan ju inte ta hem vem som helst, man kan inte starta familj." Men media kunde de ta hem till det mysiga boendet...

      Radera
    2. Ja, men de tänkte nog inte ligga med tv-teamet :)

      Radera
  5. Barbabebisar :D :D Jag tänkte något annat ord för tjockisar när jag såg den artikeln. Fast så får man väl inte säga. "Ibland känns det som att jag kommer att bo hemma tills jag är 50". Ja, det kommer du ju att göra. Det finns inget som tyder på annat. Kul också att det är andra gången de är med i media. Ser fram emot en uppdatering om 10 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska väl inte kritisera folks utseende, men i detta fall känns det som ett aktivt val, eller möjligen passivt. Jag är rädd för att uppföljningen kommer att ge dig rätt, och att de fortfarande inte ser sin egen skuld i situationen.

      Radera
  6. "Men eftersom situationen är som den är så får man väl ta det som det är. Det är inte så mycket man kan göra åt det."

    Tillåt mig skratta! Undrar om de har någon diagnos? Vill man flytta så flyttar man. 10000 för en bostad med 18000 i lön duger väl gott, men det är klart, skall man köpa TV-spel och horder av läsk och snabbmat (för de är ju inte direkt magra, gossarna), så räcker förstås inte pengarna. Men om jag bodde hemma skulle jag vara d e s p e r a t, och ta vilket boende jag än hittade, rätta mun efter magsäck och sedan om det krävdes byta jobb eller leta billigare boende när jag väl flyttat.
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ser inte heller problemet. 8000 kr kvar efter boende, det låter inte så illa.

      Radera
    2. Nej, inte om alternativet är att bo hemma!

      Radera
    3. Det är så man undrar om de inte trivs rätt bra på Hotell Curling.

      Radera
  7. Man vet inte om man ska skratta eller grata at eländet. Vilka losers. Hur svart kan det vara att hitta en liten lägenhet eller ett rum att hyra? Det verkar inte precis som om de ansträngt sig särskilt mycket. TV-spel, snabbmat, läsk samt bo i en "svinstia". Kamma er pojkar, sträck pa er, klä er nagorlunda snyggt och ge er ut och sök själva! Hört talas om egna initiativ? Dessutom tror jag inte de behöver oroa sig för att skaffa familj, eller kunna ta hem en flickvän. Vem skulle vara intresserad?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att det är pappan som ringer det kommunala bostadsbolaget och de inte hört av sig till privata värdar eftersom man då "måste ha kontakter" så låter det verkligen som att de gör minsta möjliga.

      Radera
  8. Utmärkt kommentar Sparo. Du sammanfattar nästan ordagrant de tankar jag fick när jag läste reportaget häromdan.

    SvaraRadera
  9. Nu vet jag ju inte hur stort de bor - men man kan väl anta att de har en fyra åtminstone. När sönerna flyttar ut behöver de ju inte så stort - enklast lösning är väl att sälja 4:an och köpa en 2:a och ge sönerna ett förskott på arv? Då har de en grundplåt till en BR - de har ju fast inkomst och borde kunna få lån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nästan det dummaste jag hört. Varför förvänta sig arv? Och varför ska föräldrarna ta ansvar för vuxna barn? De far väl för sjutton lära sig att klara sig själva. Nu verkar ju iofs föräldrarna vara curling-dito, men ända. Sa du tycker att föräldrarna ska fortsätta gulla och sen klämma ihop sig i en tvaa. Man far väl ända anta att föräldrarna jobbar eller har jobbat. Nej, jag haller verkligen inte med dig.
      /Annika

      Radera
    2. Föräldrarna verkar ha misslyckats med sin uppgift så då får de väl ta konsekvenserna av det - den ultimata curlingen.

      Radera
    3. De bor på 95 kvm. Gissningsvis en hyresrätt eftersom andra boendeformer inte tycks finnas i familjens tankevärld.

      Radera
  10. Om de flyttar ut tillsammans och delar bostad så har de 36000 kr netto i intäkt. Då slipper de bo hemma hos föräldrarna…Voilà, löst…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 36000 kr netto på två personer är verkligen inte dåligt. Betydligt mer än jag hade (även uppräknat till dagens penningvärde) när jag flyttade hemifrån vid 19. Och bor man i Märsta känns det nästan omöjligt att kunna byta ner sig.

      Radera
  11. Ja, de har verkligen skapat ett ickeproblem. Frågan är bara om de är medvetna om det. Om inte så är det sorgligt, då borde någon berätta ”sanningen för dem”. Bostadsrätter är inte dyra i Märsta heller så med lite sparande så kan de bo själva också. Ditt exempel ovan är bra och visar på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar genuint omedvetna om att deras situation går att lösa.

      Radera
  12. Ja, hade de haft en annan och mer driftig personlighet än de har hade de kunnat spara och löst boendefrågan ganska snabbt. Osäkert om de vill det om de blir curlade hemma. Vi får vänta på nästa reportage om ett par år för att se om de flyttat ut eller åtminstone städat rummen till dess.

    Men elefanten i rummet kanske inte ska glömmas här heller. Fd bostadsminister Bolund stod i radion och skällde över att byggföretagen inte bygger fler lägenheter. Inte en enda gång nämnde han att det är politiker som skapat kaoset med hyresregleringar, utförsäljningar av allmännyttan, krångliga bygglagar och inte minst genom att uppmuntra en miljon invandrare att komma hit. Om man inte tror att allt det påverkar bostadssituationen för unga är man långt bortom naiv.

    /Surgubben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan svenska politiker belastas, men människor som bröderna Sördén kommer alltid att hitta människor att skylla sin situation på.

      Radera
  13. Som vanligt en obegriplig artikel som verkar skriven endast för att få klick. Inte en endaste fråga ställs utan reportern transkriberar mest bara ner alla obegripligerheter som denna sönder-sossande familjen harplar ut sig. Det finns till exempel andra bostadsbolag än de kommunala, speciellt om man i detta fallet har stabila inkomster och stora möjligeter att spara. Gissningsvis ingår det inte i denna familjs repertoar att köpa/äga sin bostad. Sen det du skrev med "Det finns barn som tvingas bidra till hushållets försörjning långt innan artonårsdagen och tioåringar som måste ta hand om sina småsyskon för att föräldrarna jobbar dubbla skift." Stor varning för detta, en bekant (fullt normal och väl fungerande familj) lät sin 12-åring passa sitt 5-åriga syskon några kvällar då och då när mamman jobbade. En välmenande mamma till 12-åringens kompis anmälde detta till soc. Sen började ett rent helvete för denna familj med advokater, poliser och förvaltningsrätt. Visst kan man låta syskon passa mindre syskon, men vill ge en stor varning för detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I någon av artiklarna står det att privata värdar inte är någon idé att höra av sig till för då måste man ha kontakter. Vad de fått det ifrån framgick inte.

      Det är väl bra om syskon kan passa varandra, men det måste göras på rätt sätt eftersom det är ett stort ansvar. Ibland kanske för stort, men att inte ge människor något eget ansvar när de är runt 25 kan å andra sidan aldrig sluta väl.

      Radera
    2. Där jag kommer ifrån hade kommunen en list på sin hemsida med kontaktuppgifter till alla privata hyresvärdar. Sen var det rätt lönlöst att kontakta dem, eftersom alla hade fullt. MEN man försökte åtminstone! De där soffpotatisarna verkar ha varit planterade i sacco-säckarna sen födseln.

      //Slappo

      Radera
    3. Ja, det framgår ju att ungjävlarna inte ens orkar ringa det kommunala bolaget, det får curlingpappan göra.

      Radera
  14. Tror det finns en bakomliggande problematik. Barn som har under 70 i IQ hamnar i särskola och har du över 70, säg 71, blir det vanlig skola. Men som lärare säger, barn med IQ mellan 70-90 får det jättesvårt i skolan. Dessa grabbar har säkert runt 70 i IQ men ligger på rätt sida gränsen och har inte fått någon diagnos. I praktiken klarar de sig inte utan stöd. Därför bor de kvar hemma. Känns inte rätt av medierna att skriva såna här artiklar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blir nog inte generaldirektörer, men jag får inte uppfattningen att de är snudd på utvecklingsstörda. De har ju riktiga jobb med riktig lön.

      Radera
    2. Jag tror du har en poäng här. Känns inte som det är helt adekvata herrar detta.

      Radera
    3. Jag tror snarare NPF som några på Flashback är inne på än låg IQ.
      https://www.flashback.org/sp85914296
      https://www.flashback.org/sp85938143

      Det skulle också kunna förklara varför pappan ringer telefonsamtal åt dem.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. De kan prata och kan man använda en tv-spelkonsoll borde man kunna använda en telefon.

      Radera
    5. Intressant kommentar. https://www.reddit.com/r/sweden/comments/16wwuar/casper_och_dennis_närmar_sig_30_bor_fortfarande/k3a8yzb/?utm_source=share&utm_medium=mweb3x&utm_name=mweb3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button

      En annan på Reddit skriver att killen har kattöron på huvudet. Det missade jag. https://www.hemhyra.se/app/uploads/2023/01/marsta1--87-1200x800.jpg

      Det är uppenbart att de har större svårigheter än att få en bostad.

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Den här kommentaren är också intressant.

      "I en av bilderna går det att se en kalender som har November månad uppe. Är de så oengagerade att de inte ens byter månad på ett år eller har AB låtit storyn ligga på is i 11 månader?"
      https://www.reddit.com/r/sweden/comments/16wwuar/casper_och_dennis_närmar_sig_30_bor_fortfarande/k2zz9eb/?utm_source=share&utm_medium=mweb3x&utm_name=mweb3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. De så kallade kattöronen såg jag som hörlurar.

      Intressant det där med kalendern. Har svårt att tro att de ligger på historien i elva månader. Kanske köpte de bilder från Hem & Hyras januarireportage.

      Radera
    8. "De så kallade kattöronen såg jag som hörlurar."

      Nej det är inga hörlurar. Det är ett kattöron-diadem. De kostar 99 kr på Amazon. https://www.amazon.se/RoserRose-r%C3%A4v%C3%B6rh%C3%A4ngen-h%C3%A5rprydnad-plyschh%C3%A5rband-halloween/dp/B09MM1PHD2

      "Kanske köpte de bilder från Hem & Hyras januarireportage."

      Nej. Han är rakad i Hem & Hyra men har skägg i Aftonbladet och han har olika halsband. Enligt bildens metadata är bilden tagen 2023-09-26. Dessutom ser det ut som det står november 2020 om man zoomar in bilden.
      https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/7f53dc5b-b3ac-44e9-8d34-bdc9d4925772?fit=crop&format=auto&h=1200&q=50&w=1800&s=43ce45c48185dbe8e7b17e0370eb1f3868022e62

      Tom-Hjördis

      Radera
    9. Det ser onekligen ut som de öron du länkar till. Varför har en vuxen (!) man (!) ett kattörondiadem?! Inte ens ironiskt på fyllan utan i ett tidningsreportage. "Det kommer hit en journalist och en fotograf... Nej, om man skulle sätta på sig ett diadem av typen 'Lolita Cute Hair Ornament Plush Hair Band for Kids Women' för att göra ett gott intryck."

      Det här med kalendern känns i sammanhanget ganska mycket mindre uppseendeväckande. Jag gissar att han helt enkelt inte orkat byta månad/kalender på ett tag.

      Radera
    10. "Varför har en vuxen (!) man (!) ett kattörondiadem?!"

      Han cosplayar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Cosplay
      Det skulle inte förvåna mig om handskarna han har på sig i Hem & Hyra är kattvantar. https://www.tradera.com/item/340755/605353094/manga-cosplay-katt-vantar-goth-emo-roleplay-anime-rav-kawaii-neko-girl

      Artiklarna handlar egentligen inte om problemet med hemmaboende vuxna barn. De handlar om att vuxna med diagnoser har svårt att klara av vuxenlivet. Det enda som talar emot det är att båda har jobb.

      Tom-Hjördis

      Radera
    11. Han gör vad för något?! Ibland är jag glad att jag är ovetande om så många idiotfenomen.

      Radera
    12. Jag är inte insatt i cosplay-kulturen men i slutet av Wikipedia-artikeln som jag länkade till finns en länk till Furry. Jag tror han är en så kallad "pälsare". https://sv.wikipedia.org/wiki/Furry
      Han har pälshandskar på sig i Hem & hyra.

      Tom-Hjördis

      Radera
    13. Han sysslar nog med det här.

      "Vissa furry lifestylers lever ut sin furry i sitt vardagsliv också; vad detta innebär varierar. Ofta kan man se att personen ifråga lägger in djuriska beteenden i sitt eget beteendemönster, men det kan vara allt från att svara i telefonen med ett "mjau" eller tala om exempelvis sin "nos" istället för sin "näsa", till att bära en hel dräkt (fursuit) eller till och med genomföra operationer för att bli mer lik ett djur."

      Tom-Hjördis

      Radera
    14. Herregud! När man tänker att det är galet nog att män upplever sig vara kvinnor och tvärtom så fanns det tydligen en ny växel.

      Radera
    15. Nu vet jag inte med säkerhet om killen i artikeln är en så kallad pälsare men att han har kattöron och pälsvantar talar för det. Förresten är nog halsbanden som han på sig nog "katthalsband" i hans värld. Det är inte lätt att få en lägenhet om man ringer till bostadsförmedlingen och säger "mjau". Klart pappan måste ringa åt dem.

      Tom-Hjördis

      Radera
    16. Jag undrar hur det funkar hos arbetsgivaren. Jag har själv två katter som jag tycker väldigt mycket om, men jag skulle inte ge någon av dem en fast anställning som lagerarbetare.

      Radera
  15. Tyckte inte det var svårt att leta upp en billig liten boendeholk när man var 17 år.

    Jo, jag är mycket medveten om att det är kärvare läge idag, men jag både läste artikeln och såg videosnutten igår och bröderna verkade ju göra lika mycket åt läget och vara lika aktiva som bedövade sengångare ungefär…

    Sedan med anledning av att Ulf Malmros nämndes så måste jag bara tipsa om det som i mitt personliga tycke o smak är Sveriges bästa komedi; hans ”Smala Sussie”!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur bedövade sengångare funkar. Själv tänkte jag på en slö salkow:
      https://www.youtube.com/watch?v=xlSH4TOinRQ

      Radera
  16. Noterar att de har en sovjetisk officersmössa på hyllan. Ett passande val kanske…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ena killen verkar allmänt krigsintresserad. Kanske därför de vill att inredningen ska se sprängd ut.

      Radera
    2. "Ena killen verkar allmänt krigsintresserad. Kanske därför de vill att inredningen ska se sprängd ut."

      Du har förväxlat hans homestyling med att han inte städat inför hemma-hos-reportaget. Du får rätta blogginlägget.

      Tom-Hjördis

      Radera
  17. Kvinnan som gjort reportaget säger att "möjligheten till sparande är begränsade". Det kan bero på att det finns konsumtionslån i botten (synd att det inte framkommer i reportaget). Någon annan begränsning verkar inte troligt, som många redan nämnt här, de borde kunna spara minst 10 000 i månaden genom att bo hemma. Det är verkligen inte alla som skulle kunna ha det sparutrymmet! Och efter bägge dessa reportagen förstår jag om privat hyresvärdar inte vill hyra ut, både pga stöket hemma, och bristen på ekonomiskt förståelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konsumtionslån till vadå - den trendiga bokhyllan?! Men du har rätt, så kan det vara.

      Ja, de har rätt udda namn, så söker man hittar man lätt artiklarna och då hade åtminstone jag dragit öronen åt mig. Det här känns som killar som kan ha en vattenläcka i tre månader innan de slår larm.

      Radera
  18. Det finns två Anders Sördén i Sverige. En av dessa sitter i styrelsen för Hyresgästföreningen i Sigtuna. Bröderna står i kö i Sigtuna bostadsförmedling enligt artikeln i Hem & Hyra. Hem & Hyra är Hyresgästföreningens tidning.
    https://www.hgfsigtuna.se/index.php/om-oss/styrelse

    Aftonbladet säger sig skilja på nyhetsjournalistik och åsiktsjournalistik. Den här artikel är ett gränsfall.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deras pappa är busschaufför och den andra med samma namn bor i Knivsta ett stenkast därifrån, så jag är ändå inte helt övertygad om att det är samma kille.

      Radera
    2. Den i Knivsta bor i en villa.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Man kan väl vara styrelsemedlem i Hyresgästföreningen för det.

      Radera
    4. Många som arbetar i hyresgäsföreningen bor i villor.

      Radera
    5. Han arbetar inte i Hyresgästföreningen. Den som bor i Knivsta arbetar som tekniker.

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Eftersom de är med i Hyresgästföreningens tidning så ligger väl det nära till hands att de är just deras pappa som sitter i styrelsen i Sigtuna kommun som Märsta tillhör. Mannen kan inte ha vare sig självinsikt eller konsekvenstänk när han visar upp sitt hem sådär. Varför utsätter han sina familj för det här? För jag antar att de är han som har kontaktat tidningarna.

      Radera
    7. Ja, inte lär det vara sönerna. De verkar ha fullt sjå med att klä sig.

      Radera
  19. "Casper känner sig uppgiven.
    – Ibland känns det som att jag kommer att bo hemma tills jag är 50."

    Casper är 25 år. De påstår att de har stått i bostadskön sedan de var 18 år. Genomsnittlig kötid i SigtunaHem är 10-11 år. Han får en lägenhet via bostadskön om 3-4 år. Han kommer inte behöva bo hemma tills han är 50.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är vad han får för erbjudande då OM den där kön minskar fram tills dess. Men visst, klart han får en bostad snart om han vill. Förmodligen innan helgen.

      Radera
  20. "Barbabesisar". Så jäkla pricksäkert! Man får för övrigt hoppas att deras tänkt nya fastighetsägare inte googlar dem för hittar han de här reportagen lär det inte bli någon lägenhet...

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller potentiella arbetsgivare, flickvänner, kompisar...

      Radera
  21. Ytterligare en aspekt som gör det hela absurt är att Sverige har den lägsta genomsnittsåldern för att flytta hemifrån i hela EU. Här är genomsnittet bara 19 år, att jämföra med snittet om 26,5 för EU. Man undrar ju vad de skulle tycka i Portugal om det reportaget. Där är genomsnittsåldern 33,6! https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220901-1
    /Lizzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, jag hade gissat att den svenska siffran skulle ha stigit. Inte till 33, men kanske till 21.

      Radera