Sparo skulle kunna stå för Sparombudsmannen. En sådan borde absolut finnas i detta idiotsamhälle. Men jag ser mig mer som en manlig motsvarighet till Spara i Spara & Slösa. Jag är det där dygdiga aset som man å ena sidan vill vara, å andra sidan bara vill slå.
Det kan vara svårt att hamstra mat med
begränsad livslängd. Den kräver ofta plats i kyl eller frys, men
inte heller där håller den hur länge som helst. Medan annat går
att spara praktiskt taget hur länge som helst bara man har platsen.
Toapappret du köper idag kommer garanterat att funka om fem år, så
är det billigt är det bara att bunkra upp.
Fast inte ens vid pandemier rör sig dasspapperspriset så våldsamt upp och ner. Annat är det exempelvis med kaffe,
som ju påverkas av skörden, eller till och med oro för framtida skördar.
Går priset upp i några månader kan det vara bra att kunna vänta ut
krisen. Själv köper jag kaffe i utlandet, närmare bestämt på
Dollarstore vars utmärkta kaffe fortfarande kostar 35 kr för 500 gram.
Mitt skafferi är redan laddat för prishöjning.
En vara som håller ännu längre är
socker. Även det köper jag i Sverige och här är jag
storkonsument. Varje bikupa får 15 kg socker inför vintern. Det
betydde 150 kg med årets tio kupor. Nästa år kanske ännu mer. För
att slippa åka i skytteltrafik under hösten köper jag därför ett
stort antal paket vid varje Sverigebesök under hela året. Jag vet
ju att det kommer en ny höst nästa år också och om mina bin
skulle självdö i sommar kan jag tack vare den norska sockerskatten utan problem sälja sockret vidare.
Förutom att det är praktiskt att ha
ett välfyllt skafferi finns det alltså pengar att spara på att
bunkra mat. Dels genom att köpa mycket vid extrapris och dels genom
att man gör sig immun mot pristoppar. Köp när det är billigt, låt
bli när det är dyrt. Samma princip som med värdepapper.
Jag fick en fråga i kommentarsfältet
om jag inte kunde göra en replik på Göran Greider som tydligen
vevat i vänsterpublikationen ETC:s nyhetsbrev om att ”högern”
inte kommer att få till någon revolution eftersom de inte har
kulturarbetarna med sig.
Jag började skriva ett svar att jag
inte har tillräckligt mycket att säga för att det skulle bli ett
helt blogginlägg. Men så blev kommentaren så lång att jag insåg
att det har jag visst det. Så här kommer det. Vi börjar med
Greider i ETC:
”Ett avgörande skäl till varför
jag tror att högern i längden inte kan vinna och stöpa om
samhället är att den aldrig haft de stora sångarna och diktarna
med sig.
Till alla - och där räknar jag in mig själv - som
nu känner en oerhörd pessimism över att det här landet är på
väg att bli ett bottenlöst högerland, finns ett trösterikt
budskap: De som gestaltat och formulerat såväl drömmarna som
mardrömmarna om våra samhällen och dess människor, har nästan
alltid varit människor med hjärtat någonstans till vänster.”
Jag
hade hållit med Greider om detta skrivits för tio år
sedan. Vänstern har alltid haft kulturarbetarna i sin ringhörna och
kunnat dra nytta av det. När Socialdemokraterna och Vänsterpartiet
hade nästan alla svenska artister på sin sida hade Moderaterna
Wille Crafoord, från saligen avsomnade (och helt värdelösa) Just
D. Och han var ändå den förste sedan Jokkmokks-Jokke turnerade med
partiet på 80-talet. Att Crafoords kampanjlåt för Moderaterna bara
finns att hitta på en Youtubekanal som heter Alliansfritt kanske
säger något om styrkan i den.
Men det var då. På senare år har det
börjat svänga. I det amerikanska presidentvalet såg vi att många kändisar ställde upp på Trump medan de som återfanns på Harris
sida inte var lika genuint entusiastiska som tidigare. T ex fick
Harris åka ner till Beyonce och hålla tal i hennes hemstad Houston
trots att Texas inte var en "swingstate”, istället för att
få med sig artisten till en stat där det kunde göra skillnad.
Harris presidentkampanj verkar ha kostat dubbelt så mycket som Trumps.
T ex la hon 2,5 miljoner dollar på ett event hos Oprah Winfrey medan
Trump istället var med i Joe Rogans podcast som fick 38 miljoner visningar på tre dagar,
reklam som inte kostade honom mer än en flygbiljett. Nu är jag inte
säker på att Greider räknar in poddar och andra populärkulturella
fenomen i sitt kulturbegrepp, men det säger faktiskt mer om Greider
än om samtiden.
I Sverige fick Peter Jezewski från
Boppers sympatier långt utanför det egna partiet när han fick
julshower avbokade efter att ha uttalat stöd för
Sverigedemokraterna och när Kjell Bergqvist gjorde en Facebookgrupp
för att förmå folk att ta avstånd från SD gjorde partiet en
skojig reklamkampanj på hans bekostnad:
”Kändisar, de vet ju saker som vi
vanliga människor inte vet, saker som vi inte kan veta för att vi
bara är vanliga människor och inte kända kändisar.”
Lite på samma tema gjorde komikern
Ricky Gervais en poäng med att skådespelare bör hålla sig till
film och utelämna politiken i sina tal:
Varken jag eller Göran Greider kan
veta om Sverige ”är på väg att bli ett bottenlöst högerland”
och faktiskt inte heller på vilken sida kulturarbetarna återfinns i
nästa eller nästnästa val. Eller om väljarna bryr sig. När jag
ser en duktig skådis, läser en välskriven roman eller hör ett
genialt gitarrsolo är inte min första tanke: ”Undrar vad den här personen tycker att jag ska rösta på?”
Och kanske är jag inte ensam om det.
Vad kan vara mer oetiskt än
telemarketing? Inte mycket, men de säljare som antastar kunder vid
butiksentréer tycker jag är ännu mer enerverande. Ofta handlar det
om mobiloperatörer och insamlingsföretag som Rädda Barnen. Eller
Lingon som både säljer mobil- och elabonnemang och som bl a drabbat människor i Uppland.
Mannen bakom konceptet
”Marketing by not asking any questions”.
Jag lider med äldre människor som
tanten i reportaget. De är inte vana att kasta luren i örat på
någon som ringer och vill inte heller vända ryggen emot en leende
person utanför Ica, även om det såklart vore det bästa. Men
läraren i reportaget, som berättar om den ”extremt aggressiva
säljaren”, är jämgammal med mig, 53, och även om många läsare
kan mena att det är ganska gammalt kan jag garantera att vi inte
fått artigheten med modersmjölken. Ändå godkände hon på stående
fot ett avtal hon uppenbarligen inte förstått.
Vd:n låter som dylika bluffjönsar
alltid gör. Deras säljare har varit jättetydliga så inte kan det
vara deras fel att just det företaget fått mängder med
ARN-anmälningar emot sig, näääeedå! Jag kan inte klandra honom,
jag hade sagt likadant även om jag haft som affärsidé att lura
människor att skriva på avtal för att slippa undan.
Förbud vore såklart det bästa, men
eftersom det inte lär hända måste rådet till alla – inte minst
till äldre släktingar – vara att aldrig skriva på eller säga ja
till någonting av en uppsökande säljare. När de står utanför
butiker, eller till och med inomhus i en butik eller ett köpcentrum,
skulle jag också rekommendera en kontakt med det företaget. Berätta
att du inte uppskattar abonnemangssäljande hyenor och tänker
bojkotta butiken så länge den inhyser sådana.
Till dig som själv jobbar som
uppsökande säljare av abonnemang, på stan eller på telefon, och
känner dig orättvist påhoppad av mig, vill jag från djupet av mitt
hjärta säga: Dra åt helvete!