söndag 12 november 2023

Kronofogden tar andras bilar

Nuförtiden får Kronofogden beslagta en bil körd av en skuldsatt även om den ägs av någon annan. Eller ”får”, så här säger lagen:

Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan.

Jag är inte jurist, men ett ägarbevis borde väl vara just ett sådant bevis på vem som äger bilen? Det tycker inte Kronofogden som istället hävdar: ”Den som står i bilregistret är bara en indikation vem som kan vara ägare.

Till viss del förstår jag myndigheten. Sverige är fullt av människor som äger sina bilar via bulvan eftersom de själva har skulder. Ägarbyte är gratis, är du skuldsatt tar det bokstavligt talat en minut att förhindra Kronofogden att beslagta din bil. Förutsatt att de inte kommer undan med den här lagtolkningen.

Jag vet inte om det är ett sånt skenägarbyte som är grunden till att Rafal i Alvesta blivit av med sin bil efter att ha lånat ut den till ”en skuldsatt nära anhörig”. Den stod parkerad utanför hans bostad, men i samma flerfamiljshus bor också en nära anhörig till honom.

Huruvida nära anhöriga har skulder kan man kanske hålla reda på, men vet du om en jobbarkompis eller kusinens pojkvän finns hos Kronofogden? Går det ens att få reda på det utan att köpa ett abonnemang? Om inte så blir ju detta snarast ett totalförbud mot att låna ut sin bil. Som ni märker på antalet frågetecken har jag ingen lösning. Har du?

60 kommentarer:

  1. Hur hanteras det i Norge? Det brukar vara ett förnuftigt sätt att komma till rätta med svenska probl... jag menar "utmaningar".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt ingen aning, det får jag kolla upp.

      Radera
    2. En skillnad är att det är en skatt/avgift för att sälja bil, så man kan inte (som i Sverige) byta ägare på en bil tio gånger på kort tid för att förvirra myndigheterna, då kommer det snart kosta mer än bilen är värd.

      Radera
  2. Det blir svårt att driva in skulder om man inte har sådana här regler. Kronofogden lär vara en av få svenska myndigheter som fortfarande fungerar tillfredsställande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å just om någon har skulder där kan man få reda på relativt enkelt, genom ett telefonsamtal eller mail.

      Radera
    2. Jag har aldrig testat KFM på sånt, bara att driva in skulder då skuldsättningen är ett faktum.

      Radera
    3. Jag tror Polisen och Kronofogden gör helt rätt i att sikta in sig på brottsvinsterna. Jag tror bara en bråkdel av alla kriminella är patologiska lagbrytare. De flesta hade slutat begå brott direkt om de inte hade tjänat några pengar på brottsligheten. Jag är mer förvånad över att Polisen/Kronofogden börjat med metoden så sent. Men det kanske är av hänsyn till alla oskyldiga som kommer drabbas som man dragit ut på det. För oskyldiga kommer att drabbas. Förr eller senare. Kanske är Rafal en av dessa oskyldiga som drabbats.
      https://www.svt.se/nyheter/utrikes/italienska-maffiaexperten-det-har-funkar-mot-gangen

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Jag tror Kronofogdens nya möjligheter att beslagta privat egendom är ett konkret exempel på "saker som är utöver det som vi är vana vid i Sverige". Vi har att göra med en organiserad brottslighet som polischefer kallar "systemhotande". Det är allvar nu!

      "Sen nya verklighet vi faktiskt lever i nu med sprängningar och skjutningar i princip hela tiden så behöver vi göra saker som är utöver det som vi är vana vid i Sverige."
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-ska-kunna-lasa-in-utan-misstanke-pa-obestamd-tid

      Det är intressant hur decennier av socialliberal politik lett till systemhotande brottslighet vilket i sin tur leder till att Polisen behöver metoder som normalt kännetecknar polisstater och inte rättsstater.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisstat

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. *"Den nya verklighet ..."

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Ger man folk mycket makt kommer de att utnyttja den, det är en naturlag som tycks gälla såväl politiker som rättsväsende. Möjligt att det också behövs, men det kommer med ett pris.

      Radera
  3. Från en f.d. polis så brukar det vara att man ska skriva underrättelser om huruvida den skuldsatte fortsatt använder och kör sin f.d. bil för ratt visa på att ägarbyte bara är skenmanöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur bevisar man det då? Man loggar ju inte in med sitt bank-ID så bilen vet inte vem som kört den.

      Radera
    2. Inte än... Säkerligen i en inte allt för avlägsen framtid.

      //Slappo

      Radera
  4. Så det blivit i landet, vem hade kunnat ana. Allt som är så välskött.
    /JB

    SvaraRadera
  5. Alla nya knep för att komma åt brottslingar är bra, även om det råkar drabba nära anhöriga. Då kanske den skyldige får sig en tankeställare och försöker göra rätt för sig.

    Sen så tror jag att det är mycket sällsynt att en oskyldig blir av med sin bil. Polisen har nog såpass mycket kött på benen att dom med stor sannolikhet vet som är den riktige ägaren/brukaren av bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast risken är ju att det drabbar någon annan. Säg att du lånar ut bilen till en jobbarkompis på lunchen och kronofogden tar den. Jag har ingen aning om polisen har koll eller bara är ute på "pinnjakt".

      Radera
  6. Svenska statens inställning senaste decennierna så blir det väl olagligt att inneha bilar. Allas lika värde, miljöfokuset och så.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle lösa problemet. Eller inte ;-)

      Radera
  7. Vad är det som ska lösas menar du? Det är ju den här typen av agerande svenskarna har önskat sig väldigt länge nu, genom att fortsätta rösta på de som kriminaliserar Sverige allt mer för varje dag, för sin egen makts skull.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idén är väl att straffa skyldiga utan att sabba oskyldigas liv. Och det är definitivt en utmaning.

      Radera
  8. Den där artikeln läser jag inte, men det verkar solklart att den är planterad av den maffia som önskar sig fortsätta med samma metoder, utan konsekvens. Ännu en tycka synd om vinkel. Så det bästa vi kan göra är att inget göra, sitta på röven medans de kriminella ökar inflytandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt går ju det att säga om alla åtgärder, att har man bara rent mjöl i påsen gör det inget att bli stoppad av polisen, filmad, få sin post genomlyst osv. Det måste ju gå an att sikta mot en balans som inte går ut över vanligt folk.

      Radera
  9. Slå hårt mot hela klanen av kriminella, inte bara deras söner som är ute och slåss, skjuter och annat. Angrip hela klanen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag hålla med om, men tror att det ofta är en annan problematik. De man pratar om här har inga pengar, de kriminella klanerna snarast för mycket.

      Radera
  10. Risken att det drabbar någon annan… ja absolut, men liten risk. Försumbar risk enligt mig. Och hur många oskyldiga drabbas inte redan av dessa kriminella dårar som ställer till ett helvete för vanligt folk. Jag tror knappast det är Svensson med utmätning på lönen som i övrigt sköter sig som polis och kronofogden fokuserar på med dessa nya metoder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om ifall den risken är försumbar eller jättehög.

      Du har en poäng i att kriminalitet redan drabbar vanligt folk, men att kronofogden skulle fokusera på de värsta är jag inte alls säker på. Det kan mycket väl vara så att de precis som polisen hellre tar lågt hängande frukter genom att satsa på sådana som inte kommer att spränga deras familjer i luften.

      Radera
    2. Hej jag har tyvärr hamnat i klistret hos kfm dock inte pågrund av kriminalitet, men utav cancer sjukdom en längre dock med god prognos än sålänge , och tyvärr klarade inte min ekonomi av tappet av lönen för att vara sjuk visst eget ansvar och så.

      Och just detta med att utmäta bil har jag blivit varse om så detta har blivit ett problem för en hedlig människa

      Jag har solt min bil för att klara ekonomi på kort sikt det är dyrt att vara sjuk.
      Jag måste låna bil ibland och har snälla vänner och anhöriga som kan bistå med detta , vissa behandlingar går nye ta buss då tiderna inte klaffar och risken med att åka kollektivt är inte bra med smittor inför behandling och sjukresor är jag såklart för pigg för.

      Lånar även bil när mitt barn som jag har nu bara på helger och lite i vardagarna och han spelar ishockey vilket jag behöver låna bil för att ta oss till borta matcher och att vi båda ska åka med någon annan lagkamrat är svårt med mycket utröstning osv så behöver låna bil

      Blev faktiskt stoppad i söndags när jag hade min systersbil, för att åka och handla så var hon hemma med grabben och jag var ganska ovetande om detta förfarande, men det var en nykterhetskontroll och det är ju bra , allt gott men sen kommer kollegan allt i trevlig ton, att jag har skulder hos kronofogden och att bilen är i min besittning !!!!!!!
      Dom ringer handläggare för att kolla utmätning dock på jour tid, och det verkade som att intresset inte var så stort dom sa i stil med att det var svårt att kontrollera som ett jour ärende, och så fick jag köra vidare, dom var snälla och besparade böter på 500 kr då jag hade glömt körkortet vilket var super snällt..

      Men visst hamnar jag i klistret tänker nu inte låna bil av någon såklart, angående behandlingar gå ju det att önska tider som passar med kollektivtrafik, men min sons hockey tänker jag inte missa så hur ska jag göra, någon som har tips och kan hjälpa, detta drabbar mig hårt i en redan svår situation psykiskt och somatiskt men som sagt har en god prognos.
      Men som en skrev väldigt klokt ovan att att kriminella dårar ställer ju till ett helvete för vanligt folk och då är ju detta en super bra metod att beslag ta bilar då jag tror att dom flesta av alla brott så har man ju bilen med sig, men oss andra eller min son blir drabbad.

      Blev ett långt inlägg och hattigt men va tvungen att skriva av mig tankar, men hjälp skulle det finnas någon lösning för att låna bil kan inte se det just nu, föreställ er själva bara att ni lånar bil och så ska ni bli av med den då kommer ju en skuld till uppkomma till den som äger bilen som jag blir skyldig.
      Denna lösning va ju tänkt just mot kriminella men detta kommer nog normaliseras

      Radera
    3. Tack för ett öppenhjärtigt inlägg! Jag lider med dig i din situation och hoppas att både hälsan och ekonomin ordnar upp sig.

      Det var lite detta jag var rädd för. Personer i din situation har det ju motigt ändå utan att myndigheterna får ett verktyg som kan användas godtyckligt mot människor i en svår situation. Det är säkert inte tänkt att det är du som ska drabbas, och de som hyllar sånt här för att kriminella klaner ska få ett helvete menar antagligen inte att det är okej att du drabbas på köpet, men jag är rädd att det blir så. Eller ännu värre, att det nästan BARA blir icke-kriminella som drabbas.

      Radera
  11. "Huruvida nära anhöriga har skulder kan man kanske hålla reda på, men vet du om en jobbarkompis eller kusinens pojkvän finns hos Kronofogden?"

    Min slutsats är att man bara kan låna ut egendom som har ett stort värde till en annan person om man är säker på att personen inte har skulder hos Kronofogden.

    Frågan är om Kronofogden även har rätt att ta ett hus om husägaren låtit någon annan bo i det utan att husägaren varit hemma? Personen har ju haft huset i besittning.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hus tror jag kommer dröja innan de får rätt att ta.

      Radera
  12. i Estland ska det stå inskrivet i ägarbeviset vilka som har rätt att köra bilen. Detta infördes på 90-talet när de började få bättre ekonomi (eller ekonomi överhuvudtaget efter Sovjets ockupation) och de hade problem med stölder av bilar tillverkade någon annanstans än i Sovjet.
    Jag har inte koll på vem som skriver in detta, men ägarbeviset ska alltid vara med när bilen är i trafik. Kan vara bra att komma ihåg att ta med för den som ska turista där med sin egen bil. Annars måste bilen snällt stå kvar hos tullen i hamnområdet under semestern. Ja, det har hänt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Estland ska det stå inskrivet i ägarbeviset vilka som har rätt att köra bilen."

      Om bilregistret automatiskt spärrar personer som har skulder från att stå som användare och samtidigt skickar SMS till bilens ägare så vet ägaren att Kronofogden kan komma att ta bilen om ägaren fortsätter att låna ut bilen till personer som spärrats i bilregistret.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Jag menar att bilregistret ska skicka ut SMS till ägaren till bilen om en person som redan står som användare av bilen drar på sig skulder hos Kronofogden. Självklart ska inte bilregistret skicka ut SMS till alla bilägare i landet så fort en person hamnar hos Kronofogden.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Innebär det att skuldsatta ester inte får köra bil till jobbet? Kan bli svårt att tjäna ihop till skulden då.

      Radera
    4. Jag tror inte Estlands bilregister fungerar så i dagsläget. Jag tänkte mer att man kunde kombinera det estniska systemet att man måste uppge tillåtna användare av bilen med svenska Kronofogdens nya möjligheter för att på så sätt undvika att oskyldiga drabbas.

      Redan idag innebär väl Kronofogdens nya möjligheter att en bilägare tar en stor risk om den låter en skuldsatt person använda bilen för att åka till jobbet?

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. OM det visar sig att KFM verkligen HAR dessa möjligheter. Jag ser det som långt ifrån utrett.

      Radera
    6. Personer som har skulder hos Kronofogden får väl cykla till jobbet (på en skrotcykel så inte Kronofogden tar den).

      Vid årsskiftet 2023 fanns nästan 400 000 personer i Sverige "registrerade hos Kronofogden" vilket jag tolkar som att de har skulder hos Kronofogden. Kronofogdens nya möjligheter att utmäta bilar är som en skänk från ovan till Miljöpartiet.

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. "OM det visar sig att KFM verkligen HAR dessa möjligheter. Jag ser det som långt ifrån utrett."

      Vilka möjligheter? Att Kronofogden får utmäta bilen om den körs av någon annan än ägaren? Det har Kronofogden haft rätt att göra sedan länge. Det nya är att Kronofogden har rätt att göra s k distansutmätning vilket gör att Polisen kan kontrollera i en app om föraren har skulder hos Kronofogden och kontakta Kronofogdens jourtelefon som utmäter bilen på distans

      Men ägaren kan få tillbaka bilen i efterhand om ägaren kan bevisa att den äger bilen. Men då räcker det inte att ägaren bara står som ägare till bilen i bilregistret utan ägaren måste visa köpeavtal, att den betalt/amorterar för bilen mm.

      Tom-Hjördis

      Radera
    8. Ja, möjligheten att utmäta en bil körd av en skuldsatt, men ägd av någon annan. Finns det jurister som är osäkra på om det är tillåtet tänker inte jag sticka ut hakan och säga vem som har rätt eller fel.

      Radera
    9. Här kan du läsa att Kronofogden har rätt att via "utsökningsbalken" ta bilar som körs av någon annan än ägaren. Lagstiftarna har aktivt tagit höjd för s k bilmålvakter. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tre-fragor-darfor-struntar-fogden-i-vem-som-ager-bilen--j7rbag

      Men som jag har skrivit i andra kommentarer så är det nog ganska enkelt att få tillbaka bilen om man har koll på papprena till bilen. Det verkar inte Rafal ha haft och det verkar SVT ha glömt att rapportera om. Eller också har Kronofogden dragit "en rövare" för Rafal som du själv var inne på i en kommentar.

      Tom-Hjördis

      Radera
    10. Ja, jag vet att KFM själva hävdar att de har rätten. Det framgår även av mina länkar här uppe.

      Radera
    11. "Finns det jurister som är osäkra på om det är tillåtet tänker inte jag sticka ut hakan och säga vem som har rätt eller fel."

      Jag tror juristerna syftar på vilka beviskrav som krävs för att få tillbaka bilen, inte om Kronofogden har rätt att distansutmäta bilen om körs av någon annan än ägaren. Räcker det att ägaren har ett köpeavtal eller måste man även bevisa att man har betalt/amorterat på bilen?

      Att Kronofogden har rätt att ta bilen om den körs av en persons om har skulder hos Kronofogden tycker jag är klart. Den juridiska frågan är väl vad som krävs för att bevisa att den som har bilen i sin besittning inte äger den dvs för att ägaren ska kunna få tillbaka den?

      Enligt SVT har Rafal överklagat Kronofogdens beslut till domstol och "skickat alla bevis han har att han är den rätta ägaren till bilen". Det framgår inte av SVT-artikel vilka bevis det handlar om. SVT har inte heller fråga Kronofogden vilka bevis som krävs för att få tillbaka bilen. Artikeln lämnar många frågor obesvarade. Det kanske är så enkelt att Rafal får tillbaka bilen när han har bevisat att han äger bilen. I så fall handlar artikeln i praktiken bara om att Rafal sover dåligt i väntan på att få tillbaka bilen men det är inte samma sak som att han skulle ha blivit av med bilen för gott bara för att han lånade ut den till en släkting som har stora skulder hos Kronofogden.

      Tom-Hjördis

      Radera
    12. Det här löser vi inte, men vi kan enas om att artikeln lämnar många frågor obesvarade. Att det bara skulle innebära sömnbrist att bli av med sin bil håller jag inte heller med om. Det kan krångla till livet helt otroligt att plötsligt inte ha en bil. För mig och de flesta har det bara hänt för att bilen gått sönder, möjligen är det ännu mer irriterande om det beror på myndigheters maktutövning.

      Radera
    13. Det är viktigt att man har koll på begreppen. Enligt Wikipedia är utmätning en juridisk term som innebär att en borgenär, den som har en fordran, BEGÄR ett myndighetsingripande som TAR I ANSPRÅK fast eller lös egendom ifrån gäldenären, den betalningsskyldige.

      Kronofogden har av allt att döma rätt att ta bilen från ägaren. Men det innebär för den skull inte att Kronofogden har sålt den på exekutiv auktion och att ägaren inte kan få tillbaka den.

      Frågan är alltså inte om Kronofogden har rätt att utmäta bilen på distans med hjälp av Polisen utan frågan är vad som krävs för att bevisa att man äger bilen för att få tillbaka den? SVT-artikeln svarar varken på vad som krävs eller vad Rafal har för bevis för att han äger bilen.

      Tom-Hjördis

      Radera
    14. "Det här löser vi inte, men vi kan enas om att artikeln lämnar många frågor obesvarade."

      Exakt!

      Tom-Hjördis

      Radera
    15. Eftersom jag håller med om att det är viktigt att ha koll på begreppen reagerar jag på att du gång på gång "fastslår":
      "Kronofogden har av allt att döma rätt att ta bilen från ägaren."

      Nej, det är faktiskt inte säkert. Jag skulle tvärtom inte alls bli förvånad över om det inom kort fastslås att de inte har den rätten, att det sätt de tolkat lagen på visar sig stå i strid med lagstiftarens intention.

      Radera
    16. "Nej, det är faktiskt inte säkert."

      Jo, det är säkert. Det framgår av Utsökningsbalk (1981:774) att Kronofogden har den rätten.
      https://lawline.se/answers/kan-kronofogden-utmata-egendom-som-tillhor-nagon-annan

      Av praxis från domstol framgår att ägaren har bevisbördan och vilka bevis som ägaren måste presentera för att anses vara ägare till bilen.

      "En gäldenär skall anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det inte framgår att egendomen tillhör annan (4 kap. 18 § första stycket UB). Att besittningen utgör en presumtion för gäldenärens äganderätt har sin grund i antagandet att lös egendom regelmässigt tillhör den som har egendomen i sin besittning och hänger samman med den betydelse som tradition av lös egendom har för skydd mot överlåtarens borgenärer. Om tredje man härleder sin rätt från gäldenären krävs för att undvika utmätning att tredje mannens förvärv är sakrättsligt skyddat mot gäldenärens borgenärer enligt vad som gäller härom. En tredje man som åberopar annan grund för sitt äganderättsanspråk än överlåtelse från gäldenären måste, för att freda egendom i gäldenärens besittning från utmätning för dennes skulder, styrka sin rätt till egendomen.

      Att tredje man styrker att han förvärvat egendomen med äganderätt kan inte ensamt ges innebörden att den vid utmätningen alltjämt tillhör honom. När det inte genom de yttre omständigheterna är uppenbart att egendomen tillhör någon annan än gäldenären, har tredje man därför även att visa på vilken grund gäldenären har egendomen i sin besittning utan att äga den, exempelvis genom avtal om deposition, pant eller nyttjanderätt. Det bör då i regel krävas att tredje mans anspråk styrks med skriftligt bevis, såsom avbetalningskontrakt, pantavtal eller nyttjanderättsavtal (prop. 1980/81:8 s. 424). Man kan även tänka sig att tredje man styrker sin rätt t.ex. genom handlingar som visar att egendomen frånstulits honom. Den som överklagar ett beslut om utmätning kan emellertid enligt lagen (1996:242) om domstolsärenden begära att domstolen skall hålla sammanträde och har därvid möjlighet att förebringa bl.a. vittnesförhör; lagen tillåter också att skriftliga vittnesberättelser åberopas i annan utsträckning än i tvistemål (jfr prop. 1995/ 96:115 s. 78 och 165 f. samt Gregow i SvJT 2008 s. 162 f.).

      Om tredje man lägger fram en i och för sig tillräcklig bevisning för att styrka sitt anspråk skall utmätningen hävas, om inte sökanden presenterar ett sådant stöd för sina invändningar mot tredje mans bevisning att denna inte längre är tillräcklig (jfr angående den s.k. falska bevisbördan NJA 2006 s. 367 med där gjorda hänvisningar samt Fitger, Lagen om domstolsärenden, 2 uppl. 2004, s. 195 f.). Frågan om tredje man har fullgjort sin bevisbörda får sedan avgöras genom en slutlig avvägning av all den framlagda bevisningen. Att i utsökningsärenden utredningen inte blir så fullständig och de faktiska omständigheterna inte så allsidigt belysta som i tvistemål kan föranleda vissa modifikationer i kraven på utredning men utgör inte skäl att frångå principen att det åvilar tredje man att styrka sin rätt till egendomen.

      Genom det åberopade köpeavtalet, försäkringsbrevet samt utdraget från bilregistret får I.H. anses ha styrkt att hon i juni 2005 förvärvade bilen i eget namn och för egen räkning."
      https://lagen.nu/dom/nja/2008s444

      Hittade även det här som innebär att Kronofogden kan få svårt att ta bilen om den skuldsatte måste ha den för att ta sig till och från jobbet.
      "Utrustning eller andra saker som behövs för gäldenärens förvärvsverksamhet kan undantas från utmätning (5 kap. 1 § tredje punkten UB)."

      Tom-Hjördis

      Radera
    17. Och här är kortversionen för den som inte orkar läsa (förståeligt) hela min förra kommentar:

      Se till att du har ett köpeavtal på att du har köpt bilen (och gärna bankutdrag på att du betalat/amorterar för bilen), att bilförsäkringen står i ditt namn, att du står som ägare i bilregistret och skriv ett låneavtal med den som lånar bilen.
      Kronofogden kommer fortfarande kunna utmäta bilen men du kommer att få tillbaka den om du väcker talan inom 1 månad.

      Tom-Hjördis

      Radera
    18. Ja, det framgår klart och tydligt att de tycker sig ha den rätten. Det har jag aldrig ifrågasatt.

      Radera
    19. Högsta domstolen har gett Kronofogden rätt. Saken är avgjord.

      Tom-Hjördis

      Radera
    20. Det är inte HD som är Sveriges lagstiftande organ, det är riksdagen, en församling vars sammansättning ändras vart fjärde år. Är de missnöjda med sakernas tillstånd kan inte HD säga att "det skiter vi i, det finns ett prejudikat".

      Radera
  13. Jag har läst på lite och det verkar som om SVT har utlämnat att Rafal inte verkar ha ordning på papprena till bilen.

    "Finner Kronofogden bilen/bilnycklarna i arbetsgivarens besittning, krävs dock att arbetsgivaren kan styrka att denne är ensam ägare till bilen. Innan denne visat detta kan bilen dock komma att utmätas. I sådana fall ska Kronofogdemyndigheten förelägga arbetsgivaren att väcka talan om saken, eller så kan Kronofogdemyndigheten häva utmätningen. Förvisso kan sålunda en tjänstebil utmätas, men det är ändå inte helt sanningsenligt, eftersom tjänstebilen ska återgå till arbetsgivaren efter att arbetsgivaren styrkt att bilen ägs av denne."
    https://lawline.se/answers/kan-en-tjanstebil-utmatas-om-arbetstagare-har-den-i-sin-besittning-eller-om-den-star-pa-foretagets-mark

    Det verkar vara enkelt att få tillbaka sin bil om man kan bevisa att man är den riktiga ägaren. Det som krävs är att du har ett köpeavtal eller ett låneavtal. Vill man vara på den säkra sidan kompletterar man köpeavtalet med ett bevis på att pengarna överförts från sitt bankkonto.
    https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/hur-skyddar-jag-min-bil-fran-annans-utmatning-/

    De kriminella kommer garanterat utnyttja "kryphålet" om de inte redan gör det. Risken är stor att Kronofogdens nya metod i slutändan bara kommer att drabba oskyldiga människor.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att Rafal inte har ordning ELLER att KFM drog en rövare för att se om de skulle komma undan med att göra så här.

      Radera
  14. Va smidigt att vara kriminell, bara ut o ta(låna) några bilar bli haffad o så poff var all skuld hos kronis borta.

    /Kemoko

    SvaraRadera
  15. Nu tar jag det kanske lite långt, men hur blir det med hyrbilar? Ponera att person Z, skuldsatt upp till näshåren, hyr en väldigt dyr bil och kör omkring i. Kan kronofogden ta den bilen isåfall? Spännande tanke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rimligtvis inte, men fan vet. De får väl testa att beslagta en så får domstolarna jobba.

      Radera