söndag 19 november 2023

Ciabatta-bak

Matbröd och matbrödsrecept kan man aldrig få för många av. Dagens uppgift: Ciabatta. Det lär betyda toffel på italienska, men det kan ju vara gott ändå. Detta behövs:

vatten, 5 dl
jäst, 25 gram
vetemjöl, 8 dl
rågsikt, 3 dl
vetekli, 1 dl
matolja, 2 msk
salt, 2 tsk

Mjölet kan man laborera med, men för att få den seghet i brödet som är karaktäristiskt för ciabatta krävs gluten och då vill man inte ha för lite vetemjöl.

Värm upp vattnet till 37 grader, lös upp jästen i det och häll därefter på alla andra ingredienser.

Sedan är det viktigt att bearbeta degen länge för att få sega glutentrådar. Jag som har en slags bakmaskin nöter på i fem minuter. Med vanliga degkrokar bör man nog lägga på några minuter till, och med tanke på hur kladdig degen blir skulle jag inte rekommendera att knåda för hand.

Jäs under bakduk i minst en timme. Stjälp sedan ut degen på ett mjölat bakbord. Snåla inte med mjölet, då kommer du få skrapa loss degen. När degen ligger på bordet mjölar du även ovanpå degen och klappar ut den till en jämn kaka med 1-2 cm tjocklek.

Skär den i fyrkanter, typ.

Upp med bitarna på en plåt. På med en handduk och jäs en timme till, eller mer.

In i ugnen på 225 grader och låt den stå där i c:a en halvtimme, tills du är nöjd med färgen.

Ett relativt enkelt bröd att baka, inga konstiga ingredienser och lätt att få till. Jag kommer definitivt att göra det igen.

12 kommentarer:

  1. Jag tycker inte ciabatta smakar sa mycket, och numera köper jag bröd. Ar ingen storkonsument sa tycker inte det lönar sig att baka själv. Köpte ett vitlöksbröd igar för en svensk tia (ett sant där langt som man bakar i ugnen i 10 min), det räckte till tre personer (med lite andra tillbehör förstas). Men pa den tiden jag bakade var det ett brödrecept med havregrynsgröt i som blev en favorit, de bröden blev saftiga och goda. Var receptet är har jag ingen aning om, det har försvunnit med tiden.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det smakar inte jättemycket, men det kan man ju fixa med pålägg om man vill.

      Havregryn har jag ofta i bröd, men jag har aldrig gjort gröt av dem först.

      Radera
  2. Det ser ju kanonbra ut det där, långt ifrån äckligt köpebröd. Jag ser att du än handlar på svenska sidan av gränsen, Willys? :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gärna Willys. Nu var det länge sedan jag var över, men mjöl kan man ju köpa halvårsvis.

      Radera
  3. Ett tips är att sätta in halva degen i kylen och baka den någon dag senare i ugnen. Bröd smakar ju oftast som allra bäst när det är nybakat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är bara lite snål för att dubbla strömkostnaden på det viset, men till alla andra, normala, är det ett bra tips.

      Radera
  4. Har du något speciellt julbröd, med recept,
    du brukar göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag faktiskt. Ett norskt bröd som alla här tycks äta runt jul, lite onödigt sött, men ganska gott:
      https://sparosverige.blogspot.com/2023/03/norsk-julekake.html

      Radera
  5. Åh! Chiabatta, med Bagels med i matchen är mitt favoritbröd.

    Detta måste jag ju nästan testa!

    När jag åker på motorsportsevents eller flyuppvisningar har det alltid varit standard att ha med en 1 1/2 liters flaska med fruset vatten och två chiabattas med getost och bra kalamatioliver med olivolja isf smör.

    En åts gärna direkt när jag installerat mig på platsen då jag aldig har lust till frukost o den andra till lunch, då stod man sig alltid finfint hela dagen!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag hålla undan hungern en hel dag behöver jag nog tio sådana, men goda blev de så testa gärna.

      Radera
    2. Har inte ätit på tre dygn och än nog ovanligt liten i maten.
      /JB

      Radera
    3. Tre dygn?! För mig ska det mycket till att gå över åtta timmar.

      Radera