söndag 26 november 2023

Bär själv!

Frälsningsarmén ryter i mot slaveriliknande förhållande för thailändska bärplockare i Sverige. Jag vet inte om det stämmer, trodde att det rensats en hel del i den branschen. Alldeles oavsett har jag två lösningar, en på samhällsnivå och en på individnivå.

Om vi börjar med samhället har jag förstått att det går runt hundratusentals människor i arbetsför ålder utan arbete eller annan sysselsättning på dagarna. Kanske de skulle kunna jobba lite för pengarna i bärtider?

Nej, jag vet, det kommer inte att hända, så låt oss gå vidare till oss som enskilda individer. Alla som provat skillnaden på hemlagad sylt och köpesylt vet att den förstnämnda vinner varje gång. Hemlagat smakar bär, köpe- smakar socker, något förenklat, men inte mycket. De flesta äter inte mer sylt än att de skulle kunna plocka sitt eget bärbehov, och därmed ta bort behovet av såväl arbetskraft som slavar från Thailand.

Sedan några år köper jag ingen sylt överhuvudtaget. Jag kokar egen sylt eller krossar bär och blandar med socker, men sedan årets galna äppelskörd har jag nästan bytt ut all sylt mot äppelmos. Den som vill kan göra som jag och slippa att betala 20-100 kr per kilo för smaklös sylt från Bob eller Önos.

Allt som krävs är några timmar i skogen. Om du, som jag, vill ha mycket bär får du upprepa proceduren några gånger. Till skillnad mot exempelvis att byta däck och en del annat egenarbete sker detta när vädret är som allra bäst på hela året. Ta med familjen, en kompis eller en podcast, en kaffetermos, en bärplockare och några hinkar. Det är nyttig motion att plocka bär och ändå inte särskilt ansträngande.

Jag fattar om inte alla vill göra detta, men många tror jag inte ens tänker tanken och det tycker jag är synd. Testa, oavsett om det är ett ställningstagande mot onda bärföretagare eller om du gillar smakrik sylt, pengar och god hälsa.

Frälsningsarmén vill införa en hjälplinje bemannad dygnet runt och skapa ett nationell styrka av bärpoliser. Jag kan bara gissa vad detta skulle kosta och jag gissar vidare att det inte skulle göra någon som helst nytta. Bättre då att bärkonsumenter plockar sina egna blåbär, lingon, hjortron, vildhallon, slånbär, nypon … Det borde Frälsningsarmén uppmana till istället, för utan bärköpare – ingen exploatering i branschen. På det viset är det precis som med knark.

35 kommentarer:

  1. Det här har vi varit inne på förr. Jag gillar att plocka hjortron, vilket du troligtvis anser vara helt onödigt ;)

    Sambon plockar hallon, blåbär, vinbär, lingon, jordgubbar. Hon kör det till frukost au naturell (inte i form av sylt).

    Jag kör oftast en mellanväg genom att köpa frysta jordgubbar som jag kokar sylt på. Min preferens här är främst att det blir så få ingredienser (bär/socker) jfrt med köpt sylt och även en mindre andel socker. Tycker även att det blir godare att koka egen sylt. Igår köpte jag en påse frysta jordgubbar igen (Eldorado) och det blir troligtvis 3 burkar sylt idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt om hjortron, de är obegripliga för mig.

      Man blir lite mörkrädd när man läser innehållsförteckningen på köpesylt.

      Radera
  2. Att frälsningsarmén precis som alla andra religiösa sammanslutningar lägger sitt fokus på att hjälpa och stödja alla andra än landets befolkning känns ju inte som en högoddsare.

    Personligen får jag lite dåligt samvete. Nivån på egenförsöjning generellt är dålig, men jag har inga svårigheter att det kan förklaras med var man bor, möjligheterna skiljer sig vilt.

    Jag har inget att skylla på, bor 50 meter från skog som dignar av blåbär, lingon och svamp. Svampen är jag iofs mkt aktiv skördare av för husbehov, blåbär och lingon händer att jag tar hand om.

    Men det finns ett sådant galet stort lager i skogen och då jag precis som skrivs i inlägget är en människa i hyfsat arbetsför ålder utan arbete som iaf inte alltid har annan sysselsättning på dagarna.

    Kanske vore det en vettig affär att plocka och sälja, fasen, en granne jag känner är tom ute med frun i samma skog och fyller säckar med kottar att värma kåken med. Har man finska rötter synes driftigheten betydligt större än snittet i landet.

    Nåja, jag fyller iaf min o katternas magar med fisk från de lokala sjöarna mellan varven.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att snacka hjälp.
      Var på Centralen i Stockholm igår kväll väntandes på tåget.

      Räknade till flera 100 tals uteliggare..med huvud i knäet.
      Detta måste vara en tikkande bomb..
      Eller är det ingen som bryr sig.

      Radera
    2. Anonym 11:16, jädrar vad samhället utvecklas då!

      Jag var in till Stockholm för treår sedan för att möta kommunikationsgruppen i mitt parti, då var det högst ett dussin uteliggare jag var tvungen att kliva över.

      Samhället evolverar.
      /JB



      Radera
    3. Det känns verkligen som att det finns bär i skogen till alla som vill ha.

      Jag har lyckligtvis inte varit på Stockholms central på många år, men helt klart finns det gott om svenska uteliggare och jag upplever också att väldigt få bryr sig om dem. Som en anekdot försökte jag och en kompis få Frälsningsarmén intresserade av en insamlingsgala för uteliggare runt 2005. Vi lyckades få en handfull av Sveriges mest namnkunniga komiker med på tåget, men vi gav upp efter att Frälsningsarmén till slut krävde att få läsa manus i förväg eftersom deras grundinställning tycktes vara att de flesta komiker bara kan skämta om sex och droger (vilket samtliga komiker såklart fattade inte var förenligt med Frälsningsarméns image).

      Radera
    4. Intressant, bytte tåg i Stockholm (dagtid) två gånger senaste månaden med uppehåll för mat. Noterade inte några uteliggare alls på eller utanför Centralen förutom nån enstaka säljare av Situation Stockholm.

      Radera
  3. Människor som reser till Sverige frivilligt för att arbeta, får betalt för att arbeta, ej hålls inlåsta eller tvingas arbeta under hot om våld ingår inte i något som ens med livlig fantasi kan kallas slaveri. Det är kränkande mot tex pygmeer i Kongo som än idag hålls som slavar av Bantufolket att kalla bärplockare för slavar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns såklart gradskillnader i Helvetet, men jag har också svårt att tro att det handlar om slaveri.

      Radera
  4. Det finns inga bär i närheten av där jag bor, och svamp skulle jag aldrig vaga mig pa, jag kan inte tillräckligt mycket om olika sorter.

    Jag önskar att mina katter inte vore sa kräsna, fisk rynkar de pa nosen at, sa matte kan bara servera den dyraste kattmaten. Men häromdagen hade jag tur, det var extrapris pa just den, sa kankade hem 48 burkar. Det räcker lika manga dagar.

    Inte nog med det, jag köper ocksa frön och talgbollar till smafaglarna som är hungriga nu när det börjar bli kallt. Det är lite som tv för katterna att kolla pa genom fönstret :).

    Sa ja, jag är skitdalig pa att ta hand om det som naturen ger, och far nöja mig med lingonsylt fran Ikea :(.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, nu vetjag inte vilket land du bor i och skulle inte ha en aning om vilka svampar som finns där oavsett.

      Jag chansar aldrig för fem öre heller utan plockar några goda matsvampar man ej kan ta fel på, kantareller odyl. Sedan är alla typer av sopp bra matsvamp här i landet om ej lättesmakrika, bara två är obra. Finns en som är giftig men den är blodröd o växer endast på gotland. Sedan finns det en bitter historia som kan vara svår att skilja från de övriga men den är inte giftig och jag brukar ta en minimal rå provsmak på de jag plockar så jag inte pajar en anrättning med en sådan.

      Sopp är själva matiga basen i när jag gör mat mad svamp där de vanliga smakrika svamparna kanske bara är 10% och ger sin smak till de mildare.
      /JB

      Radera
    2. TV för katterna... skulle tänka mig att det vore frustrerande för innekatter och se så mycket god mat utan att få äta.

      Jag plockar bara kantareller, det är den enda svamp jag vågar ta. Dock imponerad och lite avundsjuk på de som har massvis av svampsorter att plocka.

      Radera
    3. Nu kommer ett litet försvarstal. När jag ville skaffa katter som bara kunde vara inne radfragade jag min kompis som haft katter hela livet, mestadels utekatter. Hon sa att om katterna aldrig varit ute är det inga problem. Mina kom till mig när de var 10 veckor gamla (ägaren ville bli av med dem). De har sitt revir här hemma i min stora lägenhet och pa balkongen. De kollar pa faglarna, den lilla katten kan jama lite men de bryr sig inte sa mycket. Men de är väldigt intresserade av utekatter i omradet som ibland gar förbi fönstren och som mina katter kan se fran balkongen. Tyvärr lever utekatterna inte länge, det är alltför mycket trafik i omradet. Helst skulle jag förstas vilja att de fick ga ute, men det gar inte där jag bor. Jag är kanske lite självisk, men katterna mar bra och är nu 12 ar gamla.
      /Annika

      Radera
    4. Du behöver inte försvara dig. Jag försökte bara tänka mig in i hur jag skulle tänka om jag vore katt, vilket inte är det lättaste. De trivs säkert jättebra inne. Jag bara tänkte att eftersom tanken på fåglar som mat antagligen finns i katters gener blir det lite som att reta dem.

      Radera
    5. De far nöja sig med att tugga i sig insekter som de jagar pa balkongen :). I gengäld far de mycket klapp och har tillgang till en mängd sovplatser och leksaker.
      /Annika

      Radera
    6. Den här tiden på året håller sig även mina katter mest inne. Åtminstone dagtid. Vid fyratiden på morgonen hoppar de husse på bröstet tills han släpper ut dem för att leka på gården :-(

      Radera
    7. Jag har stått på båda benen i frågan o ser bra o dåligt med båda varianterna.

      Första 15 åren strikt innekatter. Tack vare att de alltid var minst två så tror jag inte de hade tråkigt. Min översmarta svartvita Victor gick fot i kattkoppel med mig dagligen. Tvättlina när vi åkte ut till föräldrarnas sommarsuga där han både knep en huggorm och lyckades klättra upp 20 meter i ettträd som var ett he att få ned honom från. Jo, han trasslade in sig under stugan som stod på låga plinter också. Farsan fick hugga upp golvskafferiet samtidigt som han reciterade ”fula ord”-boken.

      Nu har jag 23 år i egen kåk i lugnt område med nära till skog o sjö, missarna får löpa fritt. Det har varit få problem men visst, min långhåriga Mork försvann en dryg vecka då det började toksnöa och jag antar han tappade bäringen. Allt från minus 20 till plus 5 den knepiga veckan. O vildbasaren Bull som var mera hypersnabb än genomtänkt blev påkörd trots långsam trafik och dog strax efter. 100% riskfritt är det ej, men jag föredrar ändå att katterna får leva ut.
      /JB

      Radera
    8. Mina två (mor och dotter) skulle slåss jämt om de var inne hela tiden. Nu kan de hålla lite mer avstånd.

      Radera
    9. Mina tva är systrar och visst rök de ihop, det var alltid den stora som fick rivsar pa halsen. Men nu har de lärt sig, jag ser när svansarna burras upp, da räcker det att jag ryter till sa slutar de. Vi har en strikt hierarki, jag överst, sen den lilla och sist den stora. Jag far alltid vakta pa morgonen när gourmet-maten serveras sa att de far lika mycket. Den stora är den mest skygga, men hon sover vid mina fötter varje natt. Den lilla kan möjligen tänka sig att stryka sig runt benen pa besökare, men bara de som kommer regelbundet.

      Och ingen av dem väcker mig kl 4 pa morgonen :).
      /Annika

      Radera
    10. Här är hierarkin mer oklar. Jag är helt klart den med minst makt, men katterna tävlar om förstaplatsen. Är de ute vinner den stora (dottern). Är de inne och särskilt om det handlar om fördelning av mat knuffar istället mamman bort dottern.

      Radera
  5. Första punkten som du snabbt hoppade över, att t ex villkora socialbidrag (heter det försörjningsstöd numera?) med att man gör en insats där det behövs, t ex behov i kommunen man bor i. Städa kring återvinningsstationer, rensa rabatter kantstenar osv från ogräs, trimma gräs, gräva bor invasiva växter (lupinerna längst väggrenarna) plocka skräp, handskotta där det inte går att skotta med maskin (trappor osv). Tänk vad fint o prydligt det hade varit och det hade inte kostat kommunerna mer än vad det gör idag. Samtidigt en motivation till att hitta egna sätt att försörja sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men som du skrev....det kommer inte hända

      Radera
    2. Detta tänker jag ofta på när jag ser parasiterna drällandes i centrum i klungor under veckorna. Helt sjukt hur kravlöst detta land är. Finns hur mycket samhällsnytta som helst att utföra för de som lever på ”försörjningsstöd” men det kommer aldrig någonsin hända. Inte i Sverige.

      Radera
    3. Det var just för att det inte kommer att hända som jag hoppade över det. Annars håller jag med om att det finns massor av gångbara varianter på att ställa krav. Kravlöshet är inte bara en dålig idé för att det dränerar samhällsresurser, det är också elakt mot dem som inte utvecklas pga kravlösheten.

      Radera
  6. https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/eu-forslag-kan-tvinga-dig-att-skrota-bilen/ inläggsämne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hanna, läste det igår och det gjorde mig oxtokig både som glad brukare av bilar som blivit myndiga och som motorhistoriker!
      /JB

      Radera
    2. Ren idioti från EU i vanlig ordning

      Radera
    3. JB och SpararPengarna, japp så fel på så många plan. Vad hände med laga och vårda det vi har om man ska se det från ett rent miljöperspektiv. Men lika viktig fråga från ett kulturellt och historiskt perspektiv. Äldre bilar ligger mig varmt om hjärtat, uppvuxen med veteranfordon. Och bonus om man vill vara konspiratorisk, en gammal bil går inte att övervaka/spåra, på samma sätt som kontanter inte går att övervaka/spåra.

      Radera
    4. Tack för tipset. Jag ska grubbla på det, men är rädd att även jag blir för skogstokig för att skriva något konstruktivt om det.

      Radera
  7. Äter frysta blåbär och hemmagjord lingonsylt på gröten varje morgon sedan flera år ffa pga de höga halterna antioxidanter, det är också gott och gratis. Lyssnar på pod ibland när jag plockar ( 47 l blåbär, 87 l lingon) . / C

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det är jättebra att allt som naturen erbjuder plockas, föredrar att det är av folk som själv äter det men resterande får gärna fåglar eller thailändska bärplockare plocka. Det jag har lite svårt för är att en massa frukt och bär som inte blir plockade och bara blir fördärvade. Kan tipsa om www.aktavara.org/fruktformedlingen där folk med överskott i sina trädgårdar erbjuder folk att komma och plocka gratis..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också tipsat om den länken (och några andra) här:
      https://sparosverige.blogspot.com/2016/06/gratis-frukt-pa-natet.html

      För sånt tycker jag är jättebra, för alla inblandade + miljön.

      Radera
  9. Jag hade för mig att de bären som de utländska bärplockarna (förr polacker, nu thailändare) plockar, inte blir sylt i Sverige och inte heller hamnar på svenska butikshyllor. De plockas här, men fraktas någonstans för att förädlas till pulver, "vitamindryck", antioxidant-nånting mm. För nordiska bär har mycket smak och mycket näringsämnen (skyll på de ljusa sommarnätterna) och bärfabrikörerna tjänar mycket mer på att sälja utomlands.

    Det är mycket godare att göra själv, köpesylt är ALLTID alldeles för sött!

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att de utländska bärplockarnas bär även blir sylt för det säljs ju sylt med svensk råvara och jag har aldrig hört talas om att det plockats bär av svenskar i industriell skala.

      Ja, socker är billigare än bär.

      Radera