fredag 24 november 2023

Lite mindre Black Friday?

Nu får man leta med ljus och lykta efter goda nyheter i tidningarna, det är mest krig, tycker jag. Och kanske inbillar jag mig bara för att hitta något bra, men har det inte blivit lite mindre tjat om Black Friday i år? Den inträffar tydligen idag, men till skillnad från de senaste åren då jag varit less på fenomenet redan i september hade jag kunnat missa den helt idag. Några smårubriker bara.

Så slipper du bli lurad” - ja, det är väl bara att stanna hemma, eller åtminstone låta plånboken vila. Det där med ”snart historia” tycker jag låter bra. Samma sak med ”pressad e-handel”. Så dålig som den är ska den vara pressad.

Kanske fler än jag ledsnat på hetsen att försöka få varenda människa att köpa ofantliga mängder skit? Troligen de flesta som läser det här, annars hade ni valt andra bloggar. Låt oss hoppas att det är en större folkrörelse än så.

Med det sagt ska jag ägna dagen åt de sista förberedelserna inför helgens julmarknad där jag i två hela dagar ska skrika mig hes för att folk ska köpa honung av mig, vare sig de behöver den eller inte. Det bor en liten hycklare i oss alla. Ha en god fredag, gärna en ljus.

29 kommentarer:

  1. Själv tänkte jag göra min insats för Black Friday genom att köpa en Moser 1400 pga bloggens konsumtionshets =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Den såg jag inte komma.

      Radera
    2. Jag har också "tvingats" handla på idag pga Spara.
      Nämligen en degmaskin då jag följt alla brödrecept men tröttnat knåda :-)
      Ha en bra helg alla korthåriga bagare

      Radera
    3. DET är en bra investering. Jag fick en med huset och kan inte förstå hur jag klarade mig innan. Det går så mycket snabbare och enklare nu.

      Radera
  2. OT: har i många år följt din blogg med stor behållning. Har inte alltid delat din åsikt men har ändå tyckt den varit läsvärd. På sista tiden har det, enligt min åsikt, dykt upp alltmer bittra, hatiska och patetiska åsikter i kommentarsfältet som gör att nöjet att följa bloggen tyvärr försvunnit. Det börjar alltmer likna Flashback och det är inget bra betyg direkt. Tackar därför för mig! Mvh Fd trogen läsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står dig fritt. Själv lägger jag ingen större vikt vid onyanserade kommentarer, varken här eller annorstädes. Livet blir enklast så.

      Radera
  3. Black week hela veckan. Jag har faktiskt köpt en nyttopryl som ska ges bort vid jul och ersätta en trasig.

    SvaraRadera
  4. Har tittat efter nya underställ till vinterns snöaktiviteter. Råkade gå förbi en affär igår som sålde snygga sådana :-) Dessutom med "Black week-rabatt". Klart jag köpte. Men jag hade lika gärna kunnat missat det och köpt i nästa vecka istället.

    Håller med om att det är mindre annonsering i år. Eller så har jag inte haft tid att öppna tidningen, titta på TV eller titta i mailfoldern dit alla veckobrev och kampanjer hamnar.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart rätt att köpa det man ändå ska, och att då köpa det så billigt man kan. Det jag vänder mig emot är mest alla dessa sajter och butiker som i princip bara säljer skit.

      Radera
  5. Blev en LED belysning på stativ med dubbla led lampor på från J*la
    till mitt garage haft den på bevakning 2 månader och blev faktiskt pris sänkt idag och hela helgen med 300 Swedich Pesetas.
    Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag höll på att säga att snart har SEK:en samma värde som pesetas hade :-(

      Radera
  6. Jag köper nästan aldrig grejer, men med det sagt maste jag snart investera i en ny dator. Men aldrig att jag ger mig ut och trängs bland en massa människor. Visst, man kan köpa online men jag har dalig erfarenhet av det. Da far jag hellre punga ut med lite extra.

    Annars köper jag mycket pa extrapris, sasom mat. Nedsatt med 50% pga sista förbrukningsdag och liknande. Jag behöver inte planera middagar, sa det funkar fint.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nyligen upptäckt att min närlivs säljer ut ”trötta” grönsaker och frukt, nu senast 13 kronor för drygt två kilo tomater. Gjorde egna krossade tomater för runt halva priset på Willys.

      Radera
    2. När jag köper dator vill jag ändå kolla med folk som begriper sig på datorer vad jag ska köpa, så då funkar det lika bra online.

      6 kr/kg för tomater var inte illa!

      Radera
  7. Jag tycker tvärtom att jag fått mer mail än någonsin om Black det-och-det; det har pågått i åtminstone ett par veckor.
    Jag planerar inte för några som helst storslagna inköp - däremot ska jag strax gå ut på lunch och då faktiskt passa på att returnera en defekt vara till en butik, så där blir det tvärtom för min del. Fast jag noterar att skosnörena på mina kängor är extremt slitna, så jag får nog shoppa loss på ett par nya såna i alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var som tusan! Jag tycker verkligen att det är märkbart mindre än vanligt för mig, men kanske har jag bara haft tur (eller haft hjärnan mer upptagen med annat än vanligt).

      Undrar om inte returen hade blivit smidigare på måndag, men hoppas att det flöt på.

      Radera
  8. Black Week har inte gått obemärkt förbi hos mig. Väldigt många mail under hela veckan från siter man någon gång handlat någon liten pryl ifrån. Jag är inte bättre än att jag lät mig dras med i euforin och köpte en julklapp till grabben. Enligt prisjakt så var den prissänkt på riktigt dessutom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit bra illa när man refererar till prissänkningar som "sänkt på riktigt", men jag gör likadant. Ett himla oskick det där.

      Radera
  9. Jag var in på LEKIA och köpte lego till barnbarnen i julklapp. De hade 25%, men grejen var att de alltid har 20% så det var ju bara 5% extra. Där kände man sig lite lurad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har noterat några sådana butik, som alltid har stora rabatter i hela butiken och "Allt ska bort!" (oklart vad som skiljer det från övriga butiker). Visst känns det lite oseriöst.

      Radera
  10. Tycker det varit betydligt mindre reklam för black friday i år. Får ingen direktreklam på mejlen har inte lämnat ut adressen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min adress brukar de hitta, men jag tycker också att det har varit ganska lugnt i år.

      Radera
  11. Det vore absolut en livsförbättring för många, med lite mindre av Black Week som det väl är nu?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag med. Därmed inte sagt att jag applåderar alla "köpfri zon"-kampanjer.

      Radera
  12. Handlar absolut inte på Black Week bara för att, men har gillat något fynd man gjort tidigare när man hållt på kommande inköp till BW.

    Min som cineast jädrigt uppskattade stora oled-tv som jag köpte för under 20k, sänkt från 65k, var ett ruggigt kap även om det fortfarande är en förfärlig massa pengar för en tv. Men så värt det, för mig.

    I år har jag faktiskt tre saker jag funderar på.

    Gick isär med sambon för ett knappt halvår sedan och hon måste fan haft vänligheten att sno/gömma min hårtrimmer. Inte hittat den på 5 månader och jag brukar ha den antingen i sitt etui eller i handen.
    En Moser 1400 (berömd från populär bloggs reklam 😉) för 288 kr ligger farligt nära inköp och trots att min nuvarande är felfri så verkar den ju ändå ha felkoden ”borta” och är 15-20 år. Sannolikhet för inköp 90%.

    Som spelnörd, en Xbox Series X till 1700 kr rabatt. 5489 kr är ändå mycket pengar och har har en hel bunt spel till min PS5a som jag verkligen vill spela ligger inhandlade och väntar.
    Abret är att det finns några exklusiva XBSX-spel som jag gärna vill ha, samt främst så kommer ett kommande ut i min favoritserie TES under 2024-2026 och det vet jag att jag bara ”måste” kunna lira.
    Men panikfaktor noll. Sannolikhet för inköp 0.5%

    Sedan behöver jag verkligen ett par nya tunna skinnhandskar då jag lätt blir frusen, blå o får värk i händerna om vintern. Hade ett par knalleinhandlade i lammnappa som var suveräna, men de verkar ha fått ben, förlagda eller exsambon.
    Men de skulle jag ju helst prova innan köp även om jag har normala proportioner på nävarna och befintliga storlekar på tumhandske o slalomhandske att tillgå.
    Inte kollat utbudet. Sannolikhet för inköp 50%.

    Kanske blir en storshoppare med köporgie på hela två produkter! 😊
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. En tv för tjugotusen är helt svindlande mycket för mig. Skönt man inte har det intresset. Däremot lider jag med dig att vara utan trimmer i fem månader. Jag hade sett ut som Gargamel :-)

      Radera
    2. Jag ser inte ut som Gargamel men som Stig Ossian Ericson. 😂

      Radera
    3. Han såg faktiskt rätt cool ut.

      Radera