måndag 20 november 2023

Fyra millar till ”Mick Jagger”

En kvinna med ”central roll” på Solna kommuns ekonomiavdelning har försnillat fyra miljoner. Eller rättare sagt, hon trodde att hon gav dem till Mick Jagger.

Av alla bedrägerisoppor jag bloggat om kan detta ”romansbedrägeri” vara den galnaste. Det är, till att börja med, inte rimligt att Mick Jagger hittar en svensk kommuntant via nätet och förälskar sig. Men även om man sett Notting Hill lite för många gånger och har livlig fantasi får man väl ändå förstå att Mick Jagger inte behöver fyra miljoner. Han skulle kunna köpa Solna kommun och lägga ner den bara på skoj.

Det låter onekligen som en otroligt korkad och lättlurad kvinna, men det som är riktigt upprörande är såklart att en kvinna som uppenbarligen inte har alla pommes fritesen i kanoten lyckades blåsa kommunen på fyra miljoner innan det upptäcktes.

Vad händer nu? Hon har blivit uppsagd, men inte gripen. Vad blir straffet för att stjäla fyra miljoner skattekronor? Lägsta straffet för grov förskingring är sex månader, men trots det är jag inte säker på att det ens blir fängelse. Lyckas hennes advokat framställa henne som ett offer (förvirrad och lite trasig medelålders kvinna utan jobb och vänner, i alla fall efter att detta kommit ut) kan det mycket väl landa i fotboja och ett skadestånd som aldrig kommer att betalas.

Jag hade gärna sett att någon i kommunen också hade straffats, för att kvinnan haft möjligheten att begå brottet, men det kommer garanterat inte att hända.

69 kommentarer:

  1. Dags att återinföra tjänstemannaansvaret. Personer som hanterar våra surt förvärvade (och mot vår vilja indrivna) pengar, ska kunna hållas ansvariga personligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har både politiker och väljare pratat om ungefär sedan det togs bort. Vi får väl se om det händer.

      Radera
    2. Det framgår av reportaget att hon hålls ansvarig för det inträffade. Anställningen avslutad och polisanmälan har gjorts. Vad saknas? Spöstraff på torget? Stening?

      Radera
    3. Jag ska inte svara för Anonym 09.17, men det jag menade med ansvar var att den som anställt tjuven och gett henne ansvar och möjlighet att stjäla fyra miljoner borde få ta ansvar för det.

      När det gäller kvinnan saknas fängelsestraff (jag tycker inte att det räcker med polisanmälan). Jag hoppas att det kommer, men som jag antyder i nästsista stycket är jag skeptisk tills jag sett det.

      Radera
    4. Intressant tanke. Hur försäkrar man sig i en anställningsprocess att den man anställer inte ska hamna i någon slags kris längre fram i livet, eller bli föremål för utpressning eller liknande?
      Men visst, som chef måste man självklart ha koll på den pågående verksamheten och upptäcka oegentligheter.

      Radera
    5. Nu känns det som att du försöker dumma ner detta. Man kan såklart inte veta om någon kommer att hamna i en kris, men man kan se till att systemet inte möjliggör för en anställd att under lång tid plocka ut miljoner för egen vinning.

      Radera
    6. I det här fallet verkar systemet ha sett till att förskingringen upphörde. Om det var den anställdes chef eller någon/något annat som upptäckte problemet förtäljer inte historien.
      Det perfekta brottet existerar väl inte? De perfekta administrativa rutinerna existerar nog inte heller.

      Radera
    7. Det perfekta systemet existerar säkert inte, men har man gjort ett flertal uttag på totalt flera miljoner utan att larmet gått är det väldigt långt därifrån.

      Radera
    8. Hon har ju inte "gjort uttag". Hon har attesterat fakturor. Tänk efter lite. Det är väl inget konstigt att en som jobbar på kommunens ekonomiavdelning attesterar för miljonbelopp. Det är Solna kommun det handlar om, med landers största arena och gud vet hur många skolor och äldreboenden det handlar om, inte Svinböle.

      Hon har åkt fast och det är bra. Att den som anställde henne skulle få straff för en osedvanligt dålig rekrytering är varken "tjänstemannaansvar" (ett ord som har en etablerad betydelse) eller rättvist. Dessutom är personen antagligen pensionerad sedan länge med tanke på att ekonomitanten ifråga hade nåt i stil med trettio års anställning.

      Radera
    9. Och vad är den praktiska skillnaden mellan fysiska uttag och attester på fakturor? Pengarna har försvunnit från kommunens konton för att en person försnillat dem och en eller flera andra har missat att se det.

      Ingen har sagt att den som anställt henne ska få ett straff för det. Hur vore det att läsa kommentarerna du kritiserar?

      Radera
  2. Låter för otroligt för att vara sant. Hon måste ju haft en del ansvar med tanke på pengarna Kanske inte setts som helt korkad men en stor bit har saknats, sunt förnuft./Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket "lång och trogen tjänst" gissar jag, men visst låter det helt galet.

      Radera
  3. "...har pågått i flera år, men det är först nu..." HUR!? HUUUR?!?!

    Man borde ha blivit politiker och slangat ut pengar, istället för att sitta och betala in i det där trasiga systemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller varför inte starta bolag och (lagligt) lura skjortan av alla kommunala klåpare?

      Radera
    2. Moral, risk för att åka fast, andra intressen...?

      Radera
    3. Solna har ju en ganska liten ekonomi så det är förvånande att det inte upptäktes tidigare, men förmodligen har kommunens resultat hamnat på plus under åren detta har pågått. Går det plus på totalen brukar alla vara nöjda och ingen bekymrar sig speciellt över detaljerna.

      Radera
    4. @Slappo Bli politiker du. Men vill du komma åt konton med pengar får du bli tjänsteman.

      Radera
    5. Solna är väl en av de största och rikaste kommunerna i Sverige, men fyra miljoner är mycket pengar så visst borde de ha märkt det.

      Radera
    6. Solna ligger på 28:e plats i Sverige om man utgår från befolkningsmängden. Jag tyckte den kommunala budgeten såg relativt liten ut sist jag tittade, men det kan ju finnas "skalfördelar" för en kommun i storstadsområde.

      Radera
    7. Det finns 290 kommuner i Sverige, då är plats 28 en av de största.

      Radera
  4. Många befordras upp till sin inkompetensnivå, och fastnar där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant som det är sagt.

      Radera
    2. Alla når sin inkompetensnivå. Några inser det själva... :)

      Radera
    3. Det tror jag är ovanligt att man gör. Det är lite det som är grejen med inkompetens - hade man vetat om den hade man kunnat göra något åt det.

      Radera
    4. Alla som klagar på chefen brukar ha nått dit. :)

      Radera
    5. Eller så har de en väldigt dålig chef.

      Radera
  5. Men "vi har ingen korruption i Sverige", det är ju tur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad i detta är korruption?

      Radera
    2. Korruptionen är inte klar för mig heller, även om det skulle kunna röra sig om vänskapskorruption att hon hade ett jobb hon uppenbarligen inte borde ha haft.

      Radera
  6. "inte har alla pommes fritesen i kanoten"? Har jag missat nagot? Jag skulle säga inte har alla pommes fritesen i fritösen, eller inte alla hästar hemma. Ar detta ett nytt begrepp?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att blanda dessa uttryck var ett försök från min sida att skoja till det lite.

      Radera
    2. Aha, det gick mig totalt förbi :).
      /Annika

      Radera
    3. Annika,
      Denna form av humor är vanlig. Min f.d svåger brukade med emfas hävda att den som gräver en grop åt andra mister ofta hela stycket.
      MvH Lars

      Radera
    4. Haha, jag maste ha glömt bort svensk humor. Men jag kommer fortfarande ihag Reefat El-Sayed, "här ligger en gravad hund".
      /Annika

      Radera
    5. Refaats bästa var: "Vi simmar alla i samma båt."

      Radera
  7. Har detta med den engelska studien att folk över 50, som tog giftsprutorna, blev så förbannat korkade?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att leda i bevis, men länka gärna studien (jag är intresserad).

      Radera
    2. Intressant! Berätta mer om giftet, sprutorna, syftet och vem som låg bakom planen.

      Radera
    3. Glöm inte 5G-strålningen! Du verkar ha blivit utsatt för den.

      Radera
    4. Ok, kan vi återgå till ämnet nu?

      Radera
    5. https://www.thelancet.com/journals/lanhl/article/PIIS2666-7568(23)00187-3/fulltext
      Giftsprutorna producerar samma spikproteiner som viruset och angriper och lagras på samma ställen i kroppen. Slutsatsen är enkelt att dra...

      Radera
  8. Jag läste lustigt nog precis en liknande historia om någon tant i 60-årsåldern som trodde sig dejta Keanu Reeves och betalade hans lösensumma på 200kkr när han blivit "kidnappad".

    Visserligen bara privata pengar som försvann den gången. Men man kan ju undra lite hur många halvfulla kanoter som flyter runt egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg den också, men det var åtminstone hennes egna pengar.

      Radera
  9. "..det förskingrade beloppet överstiga 4 miljoner kronor."
    Så det kan vara 10 miljoner? eller mer?

    Damen i fråga kanske inte alls är korkad, tänk om det är tvärtom: hon i samspel med den andra personen ser till att förskingra stålarna, får sedan någon form av (milt) straff och kan sedan leva gott på de förskingrade pengarna. Även om det blivit någon månad i finkan hade det varit väldigt bra betalt...

    Sen kan man sitta på en ö tropikena och dricka paraplydrinkar och leva livets glada dagar. Tack för det Mick Jagger ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag i och för sig inte att hon var, men jag tycker inte att hon ska få ett lägre straff för att hon blåst pengarna på något dumt, vilket hon antagligen får.

      Radera
  10. Sverige är så kört. Så kört. Och har du tänkt på vad som hänt sedan kärringarna tog kontrollen i Riksdagskorridorerna sett till antal? Ja, de använde sina känslor till att styra rakt ned i diket med ta mig fan allting. Allt. Från energifrågan till den gulliga migrationen.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojda, har du tutat lite i luren ikväll? Vilka kärringar syftar du pa, och vilka karlar har gjort det bättre tycker du?
      /Annika (en i dina ögon en kärring antar jag)

      Radera
    2. Så sant Annika, hur många manliga ledamöter har inte varit en katastrof. För att inte tala om om partiledare, där har det gått utför sedan Palmes tid./Eme

      Radera
    3. Jag ser verkligen inte könsfrågan här. Inkompetens har inget kön.

      Radera
    4. Det är ingen direkt hemlighet vilka som är betydligt mer känslostyrda, vilket kön. Sen till ovan, så är det ju numera så i Riksdagens korridorer att jämlikhet kommit att betyda inkvotering (dvs bortse från lämplighet). Resultat har inte väntat på sig.

      Radera
    5. Kvotering tror jag aldrig är en bra idé, vad man än försöker uppnå.

      Radera
    6. Jag tycker att män och kvinnor är lika känslostyrda men på olika sätt. Män visar sina känslor i form av ilska, arrogans och våld och kvinnor i gråt och (ibland) missriktad empati.

      Radera
    7. Det är intressant att många män som är emot kvotering tror att skulle enbart kompetens räknas skulle alla/de flesta betydelsefulla befattningar innehas av män. Tala om att ha en grandios bild av sin könstillhörighet.

      Radera
    8. Jag tror inte heller att man kategoriskt kan säga att ett kön är mer känslostyrt än det andra.

      Jag tror inte på något sätt att män skulle inneha alla betydelsefulla befattningar (dessutom pratar jag inte bara om könskvotering utan all kvotering - ålder, ursprung osv). Men RÄTT personer skulle inneha dem. För det är ju det kvotering gör, ger jobbet till någon som egentligen inte skulle ha haft det.

      Sedan vet jag inte vilka män du umgås med, men jag har aldrig träffat en man som tror som "många män" i ditt exempel.

      Radera
    9. Hon exministern Winberg försade ju sig tom i TV om kvotering. Dvs att "problemet med kvotering i näringslivet var att det behövdes kompetens, till skillnad från i politik där det inte behövs på samma vis." Jo tjena, vi fick ju rätt snabbt uppleva konsekvenserna av det där.

      Radera
    10. Sen vore det rätt intressant att höra förespråkarna för kvotering motivera hur en hårfrisörska kunde anses kompetent nog att överse energisystemet i Sverige. Just, det gick rakt i diket med kärnkraftsbesluten. Hon hade inte en aning om vad hon sysslade med vid avvecklingen.

      Radera
    11. Strandhälls ministerjobb tror jag handlar mer om vänskapskorruption än om kvotering. Men visst, S har väl länge kört med hälften (eller möjligen minst hälften) kvinnor i riksdagsgruppen och det blir ett väldigt tjafs om inte hälften av ministrarna skulle vara kvinnor. Själv hade jag hellre sett att regeringar av alla färger skulle sikta på minst hälften kompetenta uppgiften.

      Radera
    12. Jag är för kvotering eftersom det är färre kvinnor i maktpositioner. Kvinnor är ca 50% av befolkningen och alltsa ingen minoritet. Jag menar inte att alla kvinnor är bättre än män, men det ska vara en mix. Och ja, det ska naturligtvis tillsättas positioner p.g.a kompetens, men da uppstar ju fragan vad är det? När det gäller politiker är de lika goda kalsupare, men i det privata näringslivet tror jag att företag tjänar mycket pa att anställa inte bara kvinnor och män men ocksa minoriteter.
      Kanske borde kvinnorna i Gaza och Ryssland göra som Lysistrate?
      /Annika

      Radera
    13. Nu får du bestämma dig. Antingen är du för kvotering eller också för att varje position tillsätts pga meriter. Det ena motsäger det andra.

      Politik är lite annorlunda. Riksdagens ledamöter ska vara "ett tvärsnitt av folket". Det går såklart inte att uppnå, men där finns det åtminstone en poäng med målsättningen. Att däremot inte låta de 30 mest lämpade gå en utbildning utan peta bort hälften för att de råkar ha fötts som kvinnor eller män är inte bara orättvist och elakt. Det är med största säkerhet kontraproduktivt eftersom gräddfil för en grupp kommer att skapa en allmän skepsis mot alla i den gruppen, även de som inte behöver orättvis särbehandling för att lyckas.

      Radera
    14. Icke alls sa, men da undrar jag varför det är fler män i maktpositioner än kvinnor? Vad är din teori?
      /Annika

      Radera
    15. Att män varit i yrkeslivet längre tid än kvinnor, och att fler män är intresserade av att göra karriär medan fler kvinnor vill ta hand om hus och hem. Kvinnor kommer ikapp, titta t ex på rättsväsendet som nu nästan helt styrs av kvinnor, men förhoppningsvis kommer de aldrig ända fram för vi ÄR olika och det är inget fel med det.

      Radera
    16. Da far vi 'agree to disagree'.
      /Annika

      Radera
    17. Det kan vi för här kommer jag aldrig backa.

      Radera
    18. Inte jag heller :).
      /Annika

      Radera
  11. Det här fallet är väl ändå knappt ens värt att nämnas? Jag menar våra köra politiker sprutar ju ut tiotals Miljarder (mer) varje år, utan att det ifrågasätts alls eller följs upp. Bistånd. Inget någon svensk någonsin frågat efter, men betas ska det. Liksom de tiotals årliga Miljarderna till FN.

    SvaraRadera