lördag 18 november 2023

Begagnade gravstenar

Allt fler vill välja att sätta begagnade gravstenar på sina anhörigas gravar. Man får väl anta att de tänkt slipa om dem först. Annars måste namnet stämma och texten i övrigt vara allmänt hållen:

Född: ja. Död: också.


Jag tror det här är hennes grav.

Men som så många gånger förr gör krångliga regler att det i princip är omöjligt. Idag är det Länsstyrelserna som bestämmer vad kyrkogården ska göra med utrangerade gravstenar, och nu vill en gubbe i Svenska kyrkan att makten ska gå över till kyrkogårdsförvaltningen.

Det fattar inte jag. Det är ju de anhöriga som köper stenen och det är ingen billig historia utan kostar 10000-30000 kr. Min familj hade en sten fram till för några år sedan då kyrkan ville ha ännu mer betalt för att ha kvar den. Grejen är att ingen nu levande har träffat gubben i graven och nu finns ingen som kan sköta om graven. Man kan betala kyrkan för att göra det, men till vilken nytta om ingen anhörig kommer på besök?

Så vi valde att säga upp hyresavtalet och jag har faktiskt funderat över vad som hände med stenen. Jag hade tillräckligt med flyttgods att köra över landsgränsen utan att ta med en gravsten, även om den hade kunnat bli en rätt maxad pizzasten.

Nåväl, det var inte en helt seriös fundering, men nog hade jag uppskattat om Svenska kyrkan hört av sig och frågat vad de skulle göra med stenen. Eftersom jag var familjens gravansvarige de sista åren vet jag att de har mina kontaktuppgifter, för de var rätt envisa med att de ville ha betalt. Men när det kom till stenen – inte ett ljud.

Jag kanske minns fel, men lyder inte sjunde budet ”Du skall icke stjäla”? Jag måste ha missat det finstilta som sa att Svenska kyrkan alltid är fri från skuld och kan kasta första stenen. Eller stjäla den.

33 kommentarer:

  1. Google säger "Det finns återlämnade och avidentifierade gravstenar till försäljning. Ett kvalitetsmässigt bättre, miljövänligare och billigare alternativ vid val av gravsten. När en gravplats återlämnas tillfrågas gravrättsinnehavaren om gravstenen får återanvändas."

    Det verkar som om kyrkan brustit i sitt ansvar att tillfraga dig. Du kanske skulle höra av dig och be att fa tillbaka stenen?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så Annika, tycker allt som kan återanvåndas skall kunna återanvändas, kan de då dessutom minska kostnaderna för någon så ger jag det båda tummarna upp :-)

      Radera
    2. Ja, jag blev inte tillfrågad. Kunde vara lustigt, men jag misstänker att det slutar med att jag blir förbannad över något som egentligen inte borde vara ett problem för mig. Svenska kyrkan har den effekten på mig.

      Radera
    3. Hur sa du upp gravrätten? Jag gissar att du fyllde i en blankett och att det stod på den att du överlåter gravvården till kyrkan.

      Hörre dudu Sparo, du har väl inte slösat bort en hel gravsten?

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Jag minns ärligt talat inte. Det måste ha varit väldigt finstilt i så fall.

      Radera
  2. Pizzasten, haha! De olika och i grunden hyfsade buden gäller som vanligt bara vissa, inga nyheter ens när kyrkan eller religion i allmänhet är inblandade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyrkan är bättre på att ta betalt än att betala.

      Radera
    2. Ja alltså i Sverige handlar kyrkan numera till 80% om politik, tydligen, de resterande 20% är ekonomi. Finns inte många som är lika kära i pengar som de religiösa.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    3. Jag vill inte vara så kategorisk. Tror t o m att det finns personer i Svenska kyrkan som tror på gud.

      Radera
    4. Ja du har rätt, det kan finnas ett fåtal. Men de styrande småpåvarna tar ju tom Islam i försvar nuförtiden. Så det vet i tusan, det kanske är bara makt som lockar?

      Radera
    5. Varför skulle islam vara sämre än kristendom? Same shit.

      Radera
    6. Det är väldigt mycket som skiljer islam från kristendom, men det här är en ekonomiblogg så nu börjar vi komma ifrån ämnet.

      Radera
  3. Har en grav som jag funderar på att säga upp. Stenen är från 60-talet så är det svensk granit och inte något kinatillverkat krafs, som de flesta nya gravstenar är idag. Så skulle vi sälja den (till en stenhuggare tex) så skulle den vara populär.
    Anledningen till uppsägning är att den som skulle begravts där för ett par år sedan blev begravd utomlands och min tanke är att ev flytta stenen dit. De som är begravda under stenen (kremerade) har jag aldrig träffat då de dog innan jag föddes så jag har inga större känslor för varken personerna eller platsen.

    Jag tycker att det är ganska meningslöst att stressa runt till flera kyrkogårdar en ösregnande lördag i november för att lägga dyra köpta blommor och kransar och tända ljus på gravar till folk som man aldrig träffat eller har någon relation till. Ändå så föll det på min lott för ett par veckor sedan! Tyvärr var det inte läge att protestera, men nästa gång så… blir det ingen nästa gång.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker själv att minneslund är ett bättre upplägg. Ingen stress för de sörjande att hålla rent och alltid andra som tänder ljus och lägger blommor där.

      Radera
    2. Det där tog jag hand om för manga ar sedan gällande mig själv. Det blir kremering och jag ska strös ut i en sjö. Ingen jävel ska behöva ha bekymmer för mig när jag försvinner. Min önskan är registrerad sa det kommer att tas omhand av staden där jag bor.
      Men jag minns att jag sa till en yngre kompis en gang, att kom ihag när du simmar i sjön att jag är runtom dig :).
      /Annika

      Radera
    3. Nästan lite läskigt att tänka så.

      Radera
    4. Svartenbrandt brände upp sig själv. Då behöver de sörjande inte ens sprida askan i minneslunden. Fast brandkåren får en del att göra förstås. https://www.gp.se/nyheter/sverige/svartenbrandt-orsakade-sj%C3%A4lv-sin-d%C3%B6dsbrand-1.1187906

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Det var en sorglig fnyk den.

      Radera
  4. Då kanske man ska undvika kallsupar just i den sjön.

    SvaraRadera
  5. Enligt Svenska kyrkan inhämtar de gravrättsinnehavarens godkännande innan de återanvänder gravstenen.
    Är du säker på att det inte stod på blanketten som du sa upp gravrätten på att du godkände att kyrkan tar bort all "befintlig gravvård"? Gravstenen och annan utsmyckning på graven ingår i gravvården.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se kryssrutorna på den här blanketten. https://www.svenskakyrkan.se/filer/%C3%85terl%C3%A4mnande%20av%20gravr%C3%A4tten.pdf

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Helt säker kan jag inte vara, men har väldigt svårt att tro det.

      Radera
  6. Hade du gått ur svenska kyrkan när du bodde i Sverige? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gjorde jag för 20-25 år sedan:
      https://sparosverige.blogspot.com/2016/04/dagens-spartips-ga-ur-svenska-kyrkan.html

      Radera
    2. Det gjorde jag av övertygelse innan jag riktigt fattade att det kostade ocksa. Jag var i 20-arsaldern, men berättade inte för min mamma förrän langt senare. Inte för att hon var jättereligiös (julotta en gang om aret), men ville inte göra henne ledsen. Jag blev nämligen övertalad till att konfirmera mig (hamnade i obs-klass med tre killar) för att jag blev lovad presenter. Det finns en bild pa mig när jag gar tillsammans med andra konfirmander i kyrkan och jag ser skitsur ut. Nej, kyrkan kan dra at hel...skogen om nagon skulle komma pa tanken att fraga mig.
      /Annika

      Radera
    3. Det var inte ett rent ekonomiskt beslut för mig heller. Jag vill inte vara med en förening vars verksamhet jag inte tror på. Men hade det varit gratis hade jag kanske inte kommit mig för att gå ur då. Dock hade jag garanterat gjort det under Antje Jackelens tid som ärkebiskop alldeles oavsett.

      Radera
  7. Bor i en liten by och tycker att gravstenar berättar mycket om vad de begravda arbetade med. När de levde och dog. Det hela är som ett litet museum över bygden. Den äldsta gravstenen är från 1644 och släkten innehar fortfarande samma gård. När den gamla kyrkan revs auktionerade man ut gravstenarna på den gamla kyrkogården. Man upptäckte dock att det spökade kring deras nya plats och de sattes tillbaka.
    Är själv gravrättsinnehavare till fyra gravplatser i olika delar av landet. Många av de gravsatta har jag inte träffat men de finns i mitt DNA. Jag skulle aldrig kunna yttra mig nedlåtande om mina förfäder. De skall hedras. Finns det en sten över dem vill jag att den finns kvar så länge jag kan råda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går gärna runt bland gravstenar och läser, men för mig sitter inte hedrandet i själva stenen.

      Radera
  8. Min exsvärfar som fortfarande är kry var gravstensmakare. Ser inte det sakrala riktigt i det hantverket, däremot fick hans konstnärliga själ fullt spelrum och har gravstenar var fantastiska.

    Men han räddes ej att åka till Indien odyl för att finna bättre pris på prefabbat grundmaterial, det var en affärsverksamhet som passade hans fingertoppskänsla inte minst med människor och konstnärligheten, samtidigt som det var ett tungt och skitigt jobb. Jag är imponerad över hans livsgärning.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skickliga hantverkare är alltid imponerande, nästan oavsett vad de håller på med.

      Radera
  9. Jag har bett om att få bli inslagen i tidningspapper och dumpad i ett dike någonstans. Av jord är jag kommen osv. Den enda som blir glad av begravningen är den som tar betalt för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mig hade de gärna fått elda upp i värmeverket.

      Radera