torsdag 2 november 2023

Köpte en Rolls... typ

För tre år sedan behövde jag en ny hårtrimmer. Jag har rakat skallen ända sedan Gud tog ifrån mig rätten till frisyr för sådär 25 år sedan, så det har gått rätt många trimmers genom åren. De första gick oftast sönder genom att de slutade att ta laddning. Sladdlöst var praktiskt, men inte när de behövde laddas tre gånger per klippning. Andra trimmers har pajat maskinellt, för att någon fjäder eller plastdetalj gått sönder. Två har gått sönder i sladden, så nära maskinen att det inte gått att skarva och så går det inte att öppna.


Då hamnar den här istället.

Det fick mig att ledsna på billigt smäck. Visst, de har oftast bara kostat någon hundring. Två på raken var helt gratis. Det känns ändå trist att handla nytt hela tiden, så till slut fick jag idén att köpa något bättre. Jag ville hitta hårtrimrarnas Rolls-Royce.

Två av varandra oberoende personer nämnde Moser. Bägge hade haft sin klippmaskin i över tio år. Det skulle finnas reservdelar till dem. Jag är inte sugen på att reparera, men bara det faktum att möjligheten finns är för mig bevis på att det är rejälare doningar än helgjutna plastmaskiner från Rusta. Så det blev en Moser, modell 1400.

Jag köpte den för 3-4 år sedan och den kostade runt en femhundring. Redan har den blivit billigare än de sämsta jag haft tidigare som kostat 99 kr, men som inte ens hållit ett år. Jag klipper mig 2-3 gånger per månad, lite beroende på vad jag ska göra och vilka jag ska träffa. Jag känner mig så himla flintskallig när håret runt månen växer ut.

Till dags dato är trimmern helt felfri. Den klipper exakt lika bra nu som första gången, inga delar glappar och den har inte en repa. Som ny! Jag blir förvånad om den inte håller i tio år och då blir den med marginal mitt livs billigaste trimmer (som inte hittats gratis). Jag kommer även fortsättningsvis att sortera prislistor efter lägsta pris, men ibland lönar det sig att skippa de billigaste.

21 kommentarer:

  1. Jag har typiskt svenskt fesigt blont har, som är helt omöjligt att göra nagot med. Visst, en duktig frisör kan fa det att se nagorlunda ut i nagra timmar, sen är det tillbaka till det vanliga hänget. Sedan 12 ar klipper jag mig själv och vanligtvis har jag haret uppsatt i en klämma eftersom jag fäller sa förbannat. Det är jag och tva katter, sa det är tur att jag har en bagless dammsugare för den fylls upp kvickt!
    Sa här slar jag Sparo, sax är billigare än trimmer, ha!
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Skulle jag upprätthålla min frisyr med sax skulle jag ha att göra ett tag.

      Radera
  2. Universell regel. Buy once, cry once.

    SvaraRadera
  3. Jag har en Mozer 1400! Minns inte ens längre när jag köpte den, men den klippet lilla bra nu som då. Otroligt gedigen produkt jämfört med allt laddbart skräp som rycker av hårstråna efter något års användning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag var lite rädd när jag skrev det här att nu börjar den väl krångla i nästa vecka, men det här lät hoppfullt.

      Radera
  4. Tack för tipset, köpte på amazon med studentrabatt för 223kr

    SvaraRadera
  5. Alltid haft tjockt hår som dessutom växer som ogräs. Var runt 25 år för mig med som jag tröttnade på kostnaden, böket att boka tid och den varierande kvaliteten på frisyr hos frisörer.

    Köpte någon noname-trimmer för en hundring och även min kalufs visade sig vara rätt enkel att lära sig hålla efter till en enkel bruksfrisyr som inte ser så pjåkig ut. 3 mm i nacken och på sidorna upp till ”vikarna”. Skära 0 mm runt öronen och klippa två fingrars längd på skalpen.

    Den gick aldrig sönder men efter några år klippte den sämre o sämre samt ryckte hårstrån, dessutom började de tre utbytbara längddistanserna bli skrot.

    Som håröm köpte jag ett trimmerkit från Philips på rea för 400:-. Normalt inget märke jag gillar, men detta hade de faktiskt lyckats kanon med, klipper som en dröm, varierbar distans på millimetern och den medföljande ”frisörsaxen” var grym (en skolad frisör skulle väl säga annat antar jag). Fortfarande som ny.

    Sparat om inte till en Rolls-Royce så en riktigt skaplig begagnad bil genom åren. Det skönaste är ändå att slippa allt krångel och bara kunna gå o ställa sig framför badrumsspegeln tjugo minuter när behov uppkommit. Befriande, samtidigt som tid är mer värt än pengar o frisyren vet jag jämt att jag får som jag vill ha den, win-win-win…

    Kan lägga på ytterligare ett ”win” om man räknar in obeskattat tjänsteutbyte med kompisar jag klippt.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att slippa att boka tid och krångla med frisör är absolut värt mer än själva kostnaden. Sedan skulle jag vilja lägga till allt besvär det var med hår. När jag hade långt hår behövde det tvättas hela tiden, och när det var blött tog det en timme innan det hade torkat. Nu skulle jag teoretiskt kunna tvätta håret med flytande tvål och en pappershandduk på en offentlig toalett på mindre än en minut och då behöver det varken kammas eller fönas.

      Radera
    2. Haha, jag tror inte pa teoretiskt, jag ger mig fan pa att du gjort det ocksa!
      /Annika

      Radera
    3. Det tror jag faktiskt inte. När jag bodde i husvagn och letade hus behövde jag bara hålla mig ren utan eget badrum till mitten av september och då gick det bra att bada utomhus. Hade det gått några veckor till hade jag säkert övervägt att tvätta håret på offentlig toalett, men det är ännu en fördel med den här frisyren, att det fettar inte igen precis :-)

      Radera
    4. Nu kommer jag väl att idiotförklara mig själv, men en gång när jag bodde en vecka i minimal strandstuga i Falkenberg med gemensam dusch och hade slut på tvål/schampo så tog jag en skvätt diskmedel till hår och kropp.

      Gör inte det. Kroppen var väl ingen fara, men håret, cheeesus… 🙄
      /JB

      Radera
    5. Jag hade nog undvikit håret, ja :-)

      Radera
    6. JB, när jag precis hade flyttat in och inte hunnit packa upp allt duschade jag ocksa med diskmedel en gang, det kändes sadär. Fast jag tvättade inte haret, tur var väl det.
      /Annika

      Radera
    7. Jag överdriver inte om jag säger att håret inte blev sig självt innan det växte ut nytt igen. Så snustorrt o trassligt att det var som att kamma svinto…
      Förstår nu varför det räcker med en droppe för att diska en tallrik. =)
      /JB

      Radera
    8. Då var det drygt i alla fall då.

      Radera
  6. Äger en Moser. De är mycket bra. Ibland säljs de en smula billigare som hundtrimmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del får de kalla maskinen vad de vill, men skulle vara rädd att det som heter hundtrimmer inte är optimalt för människoskallar.

      Radera