fredag 17 november 2023

Ovälkomna anhängare

När jag var ung var Adidas högsta mode. Nästan inget sammanhang var för högtidligt för att inte bära träningskläder, bara de kom från Adidas. Enda undantaget var ryggsäcken där det istället var Salomon som gällde. Hade man inte Salomonryggsäck var man ett hopplöst fall och töntigast av allt var såklart Fjällräven Kånken.

Tiderna förändras. Nu är Kånken skitdyra och märket Adidas förknippas framförallt med gängkriminella invandrare som ofta omskrivs som ”Adidaskrigare”. Men tydligen håller det på att ändras och Haglöfs är på väg in. För mig känns det som ett kvalitetsmärke för människor på tur i naturen, inte i betongdjungeln, men det har till och med kommit in i gangsterrappen även om just den textförfattaren hade svårt att stava:

Fuck en förrädare,
Hagalöfs på jackan, då det en av ortens ägare.

Fenomenet kallas ”hatejacking”, när skräpmänniskor exploaterar framgångsrika märken. Fatta vad motigt när du byggt upp ett varumärke under flera år och plötsligt kopplas det ihop med en grupp du och många andra föraktar. Vad tusan gör man åt det? Ingenting antagligen, väntar och hoppas att det blåser över. Men det kan ju ta generationer. Adidas är kört för mig för alltid. Tacka vet jag Daiads eller ännu hellre Pmua.

38 kommentarer:

  1. karhu joggingskor, de brandgula. Det var tider det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nostalgi. På 80-talet fanns det en Karhu skidfabrik i Linköping. Där jobbade jag några månader innan inryckning i lumpen. Jag köpte ett antal skor av olika modeller, med personalrabatt. De skorna höll i decennier.
      Jag saknar dock inte glasfibernålarna man ständigt hade i skinnet vid skidtillverkningen.

      Radera
    2. Ja Karhu det var bra skor det.
      För utomhuslöpning körde jag mest med de gröna och sedan vill jag minnas att det kom en blå variant jag hade också. Ett par brandgula inomhusskor hann också avverkas. Synd att det märket försvann ur sortimentet.
      /L

      Radera
    3. Karhu har jag missat helt, aldrig haft.

      Radera
    4. Ölen Karhu?? Nej nu är jag förvirrad.

      Radera
  2. Köper inga märkeskläder.

    Undantaget är Dolomite som jag hade fått låna o testa något år tidigare. Hatar att frysa och deras dunjackor är grymma. Köpte faktiskt två på rea till 60-70% rabatt, blev ändå seriösa pengar.

    En superlätt blågul kort jacka som funkar nästan jämt. En lång mera extrafodrad sak som funkar kanon när istiden med minus 25 är standard. 😊

    Morsan lade inte pengar på märkesgrejer heller men en Salomonrygga hade även jag, minns inte att ha tjatat, antagligen var de rimligt billiga?
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nästan att det var lag på Salomonrygga i början/mitten av 80-talet.

      Radera
  3. Jodå, nog hade man Adidas när man var yngre alltid! Länge sedan.
    Salomon-ryggan ville jag inte ha pga att alla hade den, det omvända tänkandet alltså. Ibland är man motvalls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Modigt! Jag stod inte emot grupptrycket i det fallet. Pösjeans däremot, där gick min gräns.

      Radera
  4. Vill inte Adidas, Haglöfs eller någon annan tillverkare förknippas med våra nya "svenskar" är det bara att skriva något positivt om Israel och judar så är det problemet snart ur vägen.
    Grejen är snarare att de skiter i vem som köper deras produkter. Bara det köps.
    All reklam är bra reklam som någon sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart de skiter i vem som köper, men om Haglöfs går samma väg som Adidas finns risken att de tappar en stor målgrupp. Undrar om det tappet motsvaras av den nya kundgruppen, jag tvivlar på det.

      Radera
    2. Problemet är att helt vanliga svenska ungdomar har samma klädstil som som ungdomar från orten, troligtvis för att verka tuffa. Tror inte att Adidas säljer mindre för att en kriminell målgrupp använder deras plagg, tvärtom.

      Radera
    3. Men Haglöfs tror jag har (haft?) köpstarka kunder i ett mognare segment. Dessa kanske försvinner om Haglöfs börjar förknippas med ungdomsgäng.

      Radera
    4. Med tanke på att skuggekonomin i Sverige motsvarar halva BNP så finns det pengar där ute för att köpa vilka kläder de helst vill, att de dessutom prioriterar kläder och yta framför riktiga investeringar gör att företag rent praktiskt skulle tjäna mer pengar på att riktiga sig mot småkriminella och deras närstående organiserat kriminella.

      Radera
  5. En sån väska hade jag. Nostalgi...

    SvaraRadera
  6. Har en äkta Canada Goose jacka ,helt outstanding vid kyla och fylld med bara gåsdun som är fabriksgjord i Canada ,svindlande pris 14000kr men jag älskar den.Ser dock att den är väldigt populär i invandrarkretsar och vad jag läst är 99% fakejackor från Kina fyllda med fjädrar ,syntetmaterial mm.Kollade blocket och fanns många till salu ,dock nästan ingen med äkthetsbevis

    SvaraRadera
    Svar
    1. 14000 för en jacka?! Då får den vara väldigt bra.

      Radera
  7. Stor del av kläderna dessa stjärnor bär är väl dessutom stulna och därmed väldigt stöldbegärliga i butikerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket möjligt. Eller också är själva grejen att de är dyra och att man vill visa att man har råd.

      Radera
    2. Väldigt glad över att bo i norra kalla delen av landet där ohyran inte trivs. Då behöver man inte vara rädd att bli rånad på ens kläder.

      Radera
    3. Till slut kommer de nog dit med.

      Radera
  8. Svar
    1. Inte så kända idag, men snart är de världsledande. Särskilt Pmua.

      Radera
  9. Adidas och träningsbrallor till vardags. Bra signal, titta där kommer en lågbegåvad. Antingen det eller en fet jävla vulgär guldskedja. Noll smak. :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har väl både Adidas och Haglöfs annat än träningsbrallor. OM någon har joggingskor eller en sportig träningsbag är inte min första tanke att det måste vara en lågbegåvad.

      Radera
  10. får hoppas att de skjutgalna aldrig hittar till ett scoutläger. där kryllar det av haglöfs och fjällrävenprodukter. eller så får de reda på vad arbetskläder från fristads eller blåkläder kostar och då lever byggarna farligt. hur kan man vilja ha något enbart baserat på prislappen? jag har en jacka här du kan få köpa för bara 27000kr. tänk så cool du skulle bli! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har ett kraftigt mindrevärdeskomlex. Därav beter de sig som de gör.

      Radera
    2. Gör det? Jag trodde Haglöfs var för dyrt för scouter. Men det är kanske bara för mig det är för dyrt.

      Radera
    3. Jag trodde scouter såg ut så här. https://pbs.twimg.com/media/DwdPkyNWoAAUSky.jpg

      Det lär nog dröja innan det modet blir populärt bland gängkriminella.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Det är Farbror Bosse och kungen:
      https://static.cdn-expressen.se/images/71/b4/71b41bc02a454462b71d93cac7d373e0/16x9/1280@40.jpg

      Radera
  11. Köpte en Haglöfs jacka på rea, hoppas man inte blir förväxlad med någon gangster och blir skjuten 😉

    SvaraRadera
  12. Det värsta är att vanliga människor behöver ha koll på gängmodet. Att ha Guccikeps på huvudet är uteslutet. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vebPOl/gav-order-till-ungdomar-att-skjuta-nagon-i-guccikeps

    Vågar man ha Haglöfs fritidskläder på sig när man är ute och plockar svamp eller bör man ta det säkra före det osäkra och ha en svart kritvitsrandig kostym och gangsterhatt på sig?

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du plockar svamp tror jag det är lugnt. Något säger mig att de gängkriminella sällan är ute i svampskogen.

      Radera
  13. Tur man inte slösar pengar på märkeskläder!

    Här kommer en guide till er som vill undvika en kula i pannan:
    https://nyheteridag.se/experten-tipsar-sa-klar-du-dig-som-en-luffare/

    //Slappo

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vissa lägen tror jag det är att föredra. Och nej, det ska inte behövas, men det gör ju det.

      Radera