måndag 13 november 2023

Andra knallesäsongen igång

Så har jag inlett andra året som marknadsknalle genom att sälja min honung på en marknad i helgen. Kanske lite ringrostig, men i stort sett vill jag ge mig själv godkänt. Jag vet inte om jag blivit en bättre säljare, men jag har fått mer rutin på att packa, rigga upp osv. Förra året glömde jag saker varenda gång, allt från verktyg och lampor till kaffe och matsäck. Tur att honungen var med i alla fall.


Provriggning i ladan.

Roligt att träffa kunder, men roligast är nog ändå att träffa nya och gamla bekantskaper bland övriga säljare. Det spänner från heltidsproffs till pensionärer och hobbyfolk, och säljs allt från elektronik och konst till mat och hudvårdsprodukter. För den som vill kan jag rekommendera ”knallandet”, oavsett om du producerar något eller vill sälja andras produkter.

Tyvärr var vädret inte så roligt. Det vet man ju aldrig när man anmäler sig. Surt att frysa i snålblåst, regn eller snö (ibland alla tre på en gång), men värst är att det såklart påverkar försäljningen. Det här var tredje gången jag stod på det här stället, första gången för ett år sedan, andra gången i våras och så nu. November 2022 var det kanonväder med sol och värme, i april var det aprilväder, vilket ledde till mer än halverad försäljning.

Får man gå hem snart?

I år var vädret inte riktigt lika dåligt, men nästan. Glädjande att försäljningen ändå tog sig. Inte så bra som förra året, men jag sålde drygt 25 kilo på två dagar. Nu återstår minst tre marknader fram till jul. Gissningsvis har jag sålt 100-150 kilo honung då, och i så fall kommer det vara luftigt på lagret och fullt i plånboken.

20 kommentarer:

  1. Grattis! Kul när en hobby betalar sig.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller ja, när förlusten minskar något :-)

      Radera
  2. Att glömma kaffe är inte godkänt. Fick du tigga ihop en kopp från någon grannknalle eller led du dig igenom hela dagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag led, är huvudet dumt får kroppen lida.

      Radera
  3. Smart med provriggning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fattas det t ex tältpinnar blir det katastrof.

      Radera
  4. Hur mycket räknar du förlora denna säsong på biodlingen? Kanske även räknat per burk.

    Tror du den framöver kommer gå plus eller förblir den mest en kul grej?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas och tror att jag är minst +/-0 framåt våren, så då är jag plus på den här säsongen eftersom jag var back innan. Nästan omöjligt att räkna så för all utrustning jag köper in går ju inte att härleda till en specifik säsong.

      Men får jag rätt och mina sju samhällen dessutom överlever vintern, 2024 blir ett bra honungsår och jag väljer att inte utöka (många "om" där) kanske jag har ett halvt ton honung nästa höst som jag redan har betalt för, så då är varje såld burk vintern -24-25 en ren vinst.

      Radera
  5. Rackarns, om dessa ”om” blir sanna vilket ju inte är osannolikt så har du alltså ett halvt ton att sälja med ren förtjänst?!

    Känns lysande från min synvinkel och en rivstart efter något år på startbanan!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga att det är osannolikt att allt slår in, men visst känns det som att jag är på väg åt rätt håll och i alla fall teoretiskt möjligt att få alla utgifter betalda två år efter att jag började. Men då värderar jag min arbetstid till noll.

      Radera
    2. Mjä, hävdar bullshit, du är en sådan person som får till det.
      Klädsamt att låtsas som annat såklart. 😸
      /JB

      Radera
    3. Om du bara visste hälften av allt jag misslyckats med. Men här ska sägas att det här inte bara hänger på mig. Ett visst "vintertapp" får man räkna med. Jag tappade ju ett samhälle i våras även om det klarade själva vintern, men min allra erfarnaste biodlarkollega som hållit på i drygt 50 år tappade sex samhällen av sjutton i vintras, så en dryg tredjedel. Trots att mina sju var starka vid invintring kanske jag bara har 3-4 samhällen i vår och då blir det garanterat inget halvton. Och sedan kanske det blir ett uselt år vädermässigt, det kan jag heller inte styra, eller ett hysteriskt svärmår. Men med det sagt kan det jag själv rår över, helt eller delvis, också spricka.

      Radera
    4. Vi ser facit senare, jag hävdar dock fortfarande att du är en kämpe för det som kan påverkas, annat ligger såklart utanför vad maktterna påstått önskats. Tror det blir bra.
      /JB

      Radera
    5. Jadå, sånt jag kan påverka försöker jag verkligen så bra jag kan.

      Radera
  6. Det är ju möjligt att göra en skylt å sätta ut längs vägen, skriva att du är hemma exempelvis mellan 16-18:30 på onsdagar och då kan sälja honung. Sen borde det vara möjligt att sälja på nätet. Resten kan göras mjöd av eller bakverk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle gå, men jag är rädd att jag bor så till att jag nästan inte skulle sälja någon honung, bara boka upp min tid.

      Till mjöd (varför man skulle vilja göra det) tycker jag att man med fördel ska använda jäst honung, som inte duger till något annat. Bakverk kanske, men det blir ju rätt dyrt.

      Radera
  7. Låter ju mer riskabelt än börsen det där med bin. Apropå de permanenta förlusterna du nämner ovan av samhällen per säsong? Hur hanterar du det där? :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på ett sätt är det mer riskabelt.

      Det går inte att hantera på så många sätt. Man får dela sina samhällen och antingen köpa drottningar eller låta sina egna bin föda upp en ny drottning.

      Radera
  8. Måste man föra kassaregister i Norge som Knallare som här i Sweden. Sossemts

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men det är ytterst få som betalar cash ändå.

      Radera