tisdag 28 november 2023

”Svenskar är usla på sjukanmälan”

Här är en nyhet som beskrivs som dålig, men som jag ser som positiv. Kan ni avgöra vem som har rätt?

Tonen sätts redan i ingressen där hemarbete beskrivs som en del av ett ”arbetsklimat”, som att det är något dåligt att fler kan jobba mer hemifrån och slippa bränna tid och pengar på att ta sig till ett kontor. Och vi jobbar inte bara hemifrån, vi jobbar när vi är sjuka.

Vad är problemet med det? Är man för sjuk för att jobba ska man såklart inte göra det, men man smittar ingen om man är själv och inte heller gör det något om man sitter och snörvlar framför datorn. Kanske behöver man pausa lite oftare, men det gör ju heller inget, förutsatt att man inte måste vara standby på heltid.

Min egen inställning till sjukdom är enkel. Det är inget kul att vara sjuk, men kan jag tjäna pengar när jag är det mår jag åtminstone inte sämre av det. När jag var anställd och jobbade själv nattetid på ett kontor försökte jag till och med jobba med maginfluensa, men till slut stod jag och kräktes över toan mer än jag satt vid datorn och då blev det ohållbart. Jag fick väcka min chef så fick han ta över vid 4-tiden på morgonen. Det var en dum jävel, så det kunde han gott ha.

Som företagare har jag aldrig sjukskrivit mig. Jag vet faktiskt inte ens hur det går till eller om det är möjligt. Måste jag jobba så gör jag det, vilar jag försöker jag jobba ikapp senare. Det ser jag inte som ett straff utan en konsekvens/del av flexibiliteten och den unnar jag gärna andra med. Men det gör inte ISS, allt är visst skit med detta.

41 procent uppger att de arbetar trots sjukdom för att de inte vill förlora pengar.

Vad är problemet med att de inte vill förlora pengar?

Utöver att man jobbar fast man är sjuk så upplever var tionde svensk att de blir mer nedstämda av att jobba hemifrån”.

Gör inte det då! Världen är full av jobb där man kan eller till och med måste arbeta från en extern arbetsplats.


Jag kan jobba varsomhelst. Och bo.

Man kan välja att se glaset som halvfullt eller halvtomt. ISS tycks se allt med hemarbete som dåligt, och som en röd tråd både i detta pressmeddelande och texter på deras hemsida är allt alltid värst för kvinnor. I detta fall för att de oftare utnyttjar möjligheten att jobba hemifrån med snuva. Jag ser verkligen inte problemet, men så är jag också ”usel på sjukanmälan”.

39 kommentarer:

  1. Jag har inte ofta varit sjuk, men en gang i forntiden cyklade jag upp till sjukhuset, det var minusgrader och jag hade sa jäkla ont. Fick konstaterat bihaleinflammation "din högra bihala är liten med tjocka benväggar" kommer jag ihag att läkaren sa. Fick antibiotika och det tog nagon dag innan smärtorna försvann. Minns inte att jag stannade hemma fran jobbet.

    En annan gang för kanske 20 ar sen opererade jag bort en cysta fran min ena äggstock. Da fick jag stanna hemma i 10 dagar, hade svart att ga. Det var strax före nyar, och mitt ex fragade om det var ok att han gick ut och festade pa nyarsafton. Självklart sa jag, eftersom han köpt sista säsongen av Sex and the city till mig. Haha, jag lag i soffan och kollade och missade totalt tolvslaget.

    Nej, jag vet inte heller hur man sjukskriver sig numera. Som tur är behöver jag inte det, eftersom jag är FIRE, hurra!
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bihåleinflammation hade jag tidigare i år för första gången. I alla fall tror jag att det var det, var aldrig till doktorn, men det gjorde riktigt ont. Var däremot inte så sjuk i övrigt.

      Nej, det är ju som Pippi Långstrums sommarlov, man måste ha något att sjukskriva sig ifrån :-)

      Radera
    2. Tror jag hade bihåleinflammation för första gången januari 2020. Sjuk som en hund, 38.5+ grader i fem dagar. Ringde 1177 för första gången i livet, och de bad mig dra åt fanders, mer eller mindre. "Ring när du haft feber i mer än 7 dagar, din idiot."

      Sjukskrev mig aldrig som egenföretagare. Kändes mest krångligt, och för korttidssjukdom är det väl ändå arbetsgivaren som står för notan? Det är väl om man skulle bli långtidssjuk som det är värt att göra det, antar jag.
      Som lönetagare sjukskrev jag mig om jag var dålig, dels pga pendling med kollektivtrafiken 1.5-2 timmar om dagen, och sen sitta i kontorslandskap och smitta folk... Kändes inget vidare.

      Har haft riktiga stolpskott till kollegor som spridit smitta hej vilt, för att det är "duktiga" i sitt eget tycke som går till jobbet TROTS att de mår sååå dåligt, egentligen. Idioter. Särskilt småbarnsföräldrar, sjuka stup i kvarten, och noll vett och etikett. Klarade inte ens av att hosta/nysa i armvecket. Fattar inte varför folk turas om att vara hemma med de sjuka barnen, varannan dag. Är det inte bättre om bara en av dem drar smitta till jobbet i taget?

      Radera
    3. Jag hade nog feber (hittade aldrig termometern), men i övrigt var jag rätt frisk. Det var bara att det kändes som att någon drog av en sprängladdning inne i huvudet då och då.

      Min erfarenhet av kollegor var att de snarare kände efter för mycket än för lite, särskilt om det var sport på tv.

      Sant, VAB varannan dag låter dumt. Bättre med varannan sjukdom.

      Radera
    4. Bihåleinflammation vet man om man har/haft. Man snyter nämligen ut var och det brukar även då lukta var.

      Radera
    5. Gäller det utan undantag har jag inte haft det för det märkte jag aldrig.

      Radera
  2. Lustigt sammanträffande, söker precis nu ett sätt att friskanmäla mig till försäkringskassan men det verkar vara svårfunnet. Sjukskrev mig för första gången på länge förra onsdagen.

    Lång historia kort, åkte utan att ens känt till att det existerade tidigare på knölros 7e Aug.

    Illa. Ben och armar superinfekterade med bölder och speciellt när jag fick dem under fötterna och behovet att gå o kissa ej försvann var det ej kul att leva. När bölderna började lägga sig följde en månad av handikappande ledvärk.

    Nu är bölder o ledvärk borta men fortsatt känselnedsatt och halvbedövad i benen. Det var anledningen till att jag testade i fredags tio dagar sedan hur många bakåtkullerbyttor man kunde göra från nåstan toppen av min trapp. Blir inte klok på om rätta svaret är tre eller fyra, det gick fort på slutet innan jag låg som en mosad padda utan att kunna ta mig upp på en kvart.

    Av någons försyn köpte jag mig en örnkrycka när jag var uppe till nordkap för ett par år sedan, den har jag nyttjat för fullt som ett tredje men senaste veckan då ryggslut och båda knäna fått sig en omgång som heter duga, men idag känner jag att det blir lite bättre hela tiden så glad o tacksam för det, hade kunnat gått rakt åt helvete detta!

    Helvetet som är kvar är myndighetshanteringen.
    Hallå! Jag är gul o blåslagen men anser mig ej behöva vara sjukskriven längre! 😑
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knölros har jag aldrig hört talas om, men så är jag också bättre på bisjukdomar. Hade du haft yngelröta eller nosema hade jag haft koll.

      Lycka till med friskskrivningen!

      Radera
    2. Har för mig att det var en släng av yngelröta när dottern kom i trotsåldern…

      Radera
    3. Hej Sparo. Jag har lagt till din blogg i min blogg, så vill du får du jättegärna göra samma sak. :-)

      Radera
    4. Ja, det är ju inte mer än rätt. Gjorde det nu.

      Radera
    5. Kul, ännu en blogg att kolla in.

      Radera
  3. Eftersom arbetsgivaren står för sjuklön första två veckorna blir det väl meningslöst att sjukanmäla sig för kortare småsjukdomar som förkylningar och magsjuka om man är egen företagare? Är det nåt värre som kräver längre sjukskrivning får man väl ta det med Försäkringskassan om det blir aktuellt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter rimligt, men jag vet inte om det är likadant där jag bor. Det är så jag tänker, den dagen - den sorgen.

      Radera
    2. Klart man ska sjukanmäla sig om man är så sjuk att man inte kan arbeta. Har man eget aktiebolag får bolaget dessutom tillbaka en del av de första 14 dagarnas sjuklönekostnader året efter, det går per automatik.

      Radera
    3. Men hur funkar det för enskilda firmor, som jag hade i Sverige? Jag har ingen aning.

      Radera
    4. Enskilda firmor kan välja 1 till 90 dagars karensdagar. 1 ger något högre sociala avgifter men lönar sig ofta efter bara några enstaka sjukdagar per år.

      Radera
    5. Så var det ja! Jag valde längst möjligt, vilket lönade sig eftersom jag aldrig var sjuk.

      Radera
  4. Majoriteten som jobbar hemma har kontorsjobb eller liknande (svårt att köra buss/ operera i hemmakontoret).

    Det är alltså inte fysiskt krävande jobb så om både jag och arbetsgivaren vill så förstår jag inte problemet. Jag lär ju inte tillfriskna snabbare av att sitta hemma utan att trycka på datorn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Någon gång har jag varit så sjuk att jag knappt orkat sitta upp, men ofta känner jag mig mer sjuk av att slappa än av att göra något.

      Radera
    2. Håller med. Jag arbetar hemifrån som konsult i eget AB. Vanligen korta arbetspass på 1.25-1,50 h, fördelat över dagen. Har arbetat med såväl migränflimmer som feber, och det går oftast utmärkt. Lön tar jag ju ut ändå, oavsett om jag arbetar eller inte, men jag vill gärna få intäkter i bolaget :-).

      Radera
    3. Ja, det är bara politiker som tror att man kan ta ut pengar ur en verksamhet som inte ger intäkter.

      Radera
  5. Vilka regler gäller för egenföretagar i Norge, dvs för dig Sparo?
    Det kan vara bra att ta reda på i förväg, vem som helst kan bli sjuk även en sån friskis som Sparo, och i Europas kanske rikaste land har de garanterat andra regler för detta än i bland bottenskrapens EU-länder som Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har koll på många andra regler (det måste man ju), men inte sjukregler. Säkert skillnad, här har man ingen karens som löntagare, vilket jag tycker är lite dumt.

      Radera
  6. "Jag fick väcka min chef så fick han ta över vid 4-tiden på morgonen. Det var en dum jävel, så det kunde han gott ha."

    Han fick ta över vad? Maginfluensan du smittat ner toan med eller jobbet du inte klarade på grund av maginfluensan?

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte maginfluensan (men hade han låtit mig gå hem innan han kom fram kanske den risken hade minskat), han fick ta över jobbet.

      Radera
  7. Det är riktigt fördelaktigt för både den som är sjuk och kollegorna att den som är lite småkrasslig jobbar hemifrån istället för att tappert dyka upp i landskapet snörvlande och hostande. Hemma kan hen sitta obekymrat med sina fläckiga favoritmjukisar och sina gorillatofflor för att då och då smätta upp ett snorpapper på väggen för att se hur länge det hänger där :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att kunna jobba i kalsonger och morgonrock borde vara en mänsklig rättighet, och visst är det bättre att man hostar i sin egen tv-soffa än i ett fullsatt kontorslandskap.

      Radera
  8. @Sparo ”Nyheten” är i själva verket ett pressmeddelande från ISS. Fullt tänkbart att de talar i egen sak då deras verksamhet är att städa lokaler, driva restauranger osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Notisen/pressmeddelandet handlar ju om en undersökning. Förvisso beställd av ISS, men utförd av Novus. ISS visste säkert ungefär vad de skulle hitta.

      Radera
    2. Sen går det ju att ställa frågor på olika sätt, på så vis styra svaret.

      Radera
    3. Absolut, som man ropar får man svar.

      Radera
  9. Att kvinnor i större utsträckning jobbar hemifrån, är det ett problem? Min första tanke var att de kanske ser att de har möjligheten att jobba hemifrån, och gärna gör det om de mår dåligt. Kanske extra fördelaktigt om de är en av de kvinnor som mår väldigt dåligt ca en gång i månaden?

    Tror många dessutom gärna sänker sin tröskel en hel del för när det är okej att gå hemma, om man kan arbeta hemifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser inte heller problemet, oavsett om det beror på att fler kvinnor har administrativa arbeten eller något annat. Man hade kunnat vänt på det och istället för "Kvinnor drabbas värst" skrivit "Kvinnor har mest flexibla möjligheter".

      Radera
  10. Dagens "drabbade", bara så tröttsamt. Som om människor inte bestämde något över sina liv...

    SvaraRadera
  11. Som programmerare älskar jag att jobba hemifrån, slipper höra på företagspolitiken och allt annat dravel och trams som pågår på kontoret, det är rena rama lekstugan ibland. Det räcker att jag får höra allt onödigt på diverse möten, som ändå är online eftersom mina kollegor i projekteamet är utspridda över hela landet. Varför ska jag då åka in till kontoret för att ändå sitta i ett teamsmöte och dessutom störa kollegorna som sitter nära och att jag blir störd av deras möten...??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig, älskar själv att jobba hemifrån. Särskilt den här tiden på året är det ändå jobbigt att kliva upp på morgonen, utan vetskapen att man ska ut i kylan.

      Och även om jag ogillar digitala möten (tacka vet jag mejl) har jag en känsla av att de ofta blir mer effektiva. Man slipper de där mötena som kommit till mest för att chefer vill höra sin egen röst och gillar att ta en bensträckare och käka bullar.

      Radera