tisdag 14 november 2023

Årets sista strid i äppelkriget

Sedan förra avsnittet av ”äppelkriget” har det blivit dags för slutskörd. Det var närmare hundra kilo äpplen kvar, men jag hade bestämt mig för att försöka få ner allt, så det var bara att börja plocka.

Tyvärr hann jag inte klart innan trädet dränktes i snö.

Att försöka skaka ner snö utan att skaka ner äpplena, och därefter plocka äpplen med blöta handskar på väg att stelna var ingen lek, men ner kom de. De enda äpplena jag lämnade kvar var de som var i för dåligt skick, där fåglarna redan tagit halva eller mer.

Alla äpplen som var någorlunda oskadda slogs in i tidningspapper och packades ner i lådor som ställts i källaren.

Resten av äpplena hackades antingen ner i portionsförpackningar och lades i frysen, eller kokades upp till äppelmos. Jag brukar frysa även moset, men nu börjar det bli riktigt trångt i frysarna och eftersom flera, bl a i mitt kommentarsfält, sagt att man kan konservera äppelmos utan konserveringsmedel bestämde jag mig för att prova det. Jag följde de beskrivningar jag hittat genom att koka glas och lock.

Därefter skopades det varma moset ner i de lika varma burkarna.

Så på med locket och ställa dem uppochned för att svalna. Så återstår bara att hålla tummarna för att de inte börjar mögla, för jag måste erkänna att jag inte är helt säker på det.

Hur som helst har jag nog fryst äppelmos så att det räcker till morgongröten fram till sommaren, men det ska bli kul att se om konserveringen och tidningsmetoden funkar. Jag är skeptisk till konserveringsmedel, men gillar idén av att spara sommarens skörd så att man har mat övriga året.

26 kommentarer:

  1. Du kan testa om locket är helt tätt eller inte (totalt avgörande för lagring men det hade du nog redan koll på) genom att trycka på locket. Om det ger med sig, klickar eller dyl - är det inte tätt och kommer att bli dålig. Då landar de längst fram i förbrukningskön! ;)
    Vi käkar fortfarande äppelmos från ifjol (årets skörd var inte i närheten lika stor) som vi konserverat på just det viset. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte när jag vände dem uppochned att då borde otäta burkar ge sig till känna, men jag får trycktesta dem.

      Radera
    2. Har man något otätt lock så kan det vara så att lite luft pyser in, men inte nödvändigtvis någon vätska. Bara å testa att "klicka" dem på toppen så ser man. :)

      Radera
  2. Tidningspapper fungerar bra för friska äpplen. Har det börjat ruttna på någon del, kommer det var helruttet när du öppnar. Men jag har bara en "våning" med "paket" och inget lock. Jag är skeptisk till dina proppade tillslutna lådor. Är det beprövat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lådorna har ventilationshål, men beprövat är det inte.

      Radera
    2. Bra med lufthål, äpplen släpper ifrån sig ganska stora mängder gas, så det kan bli rätt blött i lådorna är min erfarenhet. Fast jag har oftast lagt dem utan papper emellan, det är ju möjligt att tidningspappret suger upp endel av fukten. Fast lufthålen håller jag mindre än 6 mm så inte mössen kommer in :-)
      Jag är avundsjuk på ditt stora äppelträd.... Här blev det 1 st äpple i år på vårt nyplanterade träd. Men jag har plockat några kg från diverse träd i trakten, det är ju som sagt ingen brist på äpplen i Sverige heller...

      // Veronica

      Radera
    3. Tidningspappret borde suga upp mycket fukt, tycker jag, men jag ska kolla så alla lådorna har bra ventilation.

      Förra året gav samma träd 5-6 maskätna äpplen, så jag hoppas att det är årets skörd som är normen och inte förra årets.

      Radera
  3. Gott med mos! Var får du tag på allt tidningspapper? Det flesta tidningar är ju digitala nuförtiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en granne med dagstidning, så jag får deras säckvis.

      Radera
  4. Ett tips. Låt katterna patrullera i källaren. Äppel lockar nämligen till sig möss under vintern. Vet av egen erfarenhet. Allt äppelplockande var förgäves. Mössen hade tagit ett litet bett i varje äppel (!) Och då var det ingen i familjen som ville äta äppel längre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möss är förjävliga på det, att ödelägga genom att knapra på precis allt. Men jag hoppas att de inte kommer in i källaren. Jag har inte låtit katterna gå dit heller för jag är orolig för vad de kan tänkas äta på.

      Radera
  5. Jag tror att man rätt ofta skapar både problem och arbete om man börjar krångla till det. Jag hade stora problem med squashskörden. Fick säkert några hundra under sommaren. Två sista lät jag bli att konservera/torka/frysa eftersom jag inte hade lust. Där sitter dom på köksbänken fortfarande, som nya! Tydligen går det att förvara dem i rumstemperatur i flera månader. Underlättar nästa års arbete något enormt. Dessutom är det verkligen brist på plats i frysen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med flera hundra squash fattar jag att det är platsbrist. Mycket håller, men jag blir väldigt irriterad när jag tvingas slänga mat.

      Radera
  6. En liten "torkställning" vid kaminen och torka äppelskivor kanske? Som sedan förvaras i glasburkar och äts som godis eller snacks.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man torka äpplen så? Jag har varit sugen på att torka äpplen, men att göra det i ugn verkar omständligt och dyrt.

      Radera
    2. Ger inga garantier. Beror nog också på äppelsort och hur varmt det faktisk blir. Ser att det finns tips på nätet.
      Minns att ett av mina päron (obs människa ;-D) har pratat om äppelgodis.

      Radera
    3. Jag får kolla. Jag minns torkade äppelskivor som en höjdare.

      Radera
  7. Äppelskivor kan torkas i rumstemperatu, men då tar det någon vecka. Torkställning vid kaminen låter som en toppenidé och det kommer gå betydligt snabbare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade kunnat leva med en vecka också, men trodde det var längre. Svamp har jag torkat genom att sprida ut på tidningspapper i rumstemperatur och det gick också riktigt fort.

      Radera
  8. Du är troligtvis en av de 3 norrmän /svenskar som faktiskt tar hand om all din frukt. Grattis, ser gött ut med :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas och tror att det är fler än så, men väldigt många gör det inte. Hörde till och med om folk som köper äpplen samtidigt som de låter sin egen ruttna eftersom de var mer sugen på en annan sort.

      Radera
  9. Kul att det finns någon nytta med tidningar också. För att läsa nyheter blir en ju bara negativ av vid dagliga doser, så det bör man strunta i helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har stor nytta av tidningar. Många går åt i bigården, t ex för att lägga mellan lådorna på lagret så att de inte klibbar ihop. Och så är de bra att täcka golvet med när man målar, och vid fönsterputsning.

      Radera
  10. Jag hade aldrig slagit in frukt i tidningspapper!! Vet du vilka gifter det är i både papper och Färgen som dom trycks med!! Går rakt in i färsk frukt. Huga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just i den här tidningen skriver de inte så giftigt ;-)

      Och fruktförvaring i tidningspapper föreslås ju överallt. Tidningen Land går ännu längre och tycker att man ska göra fruktpåsar av tidningspapper:
      https://www.land.se/fixat/aterbruk/gor-en-fruktpase-av-tidningspapper/

      Radera