söndag 4 september 2016

Äppelmos

Äppelmos har med fördel två ingredienser: äpplen och socker. Krångla inte till det med konserveringsmedel och skit.


Äpplena ska helst vara av sorten gratis, då smakar det bäst. Har du inga egna äppelträd och inte känner någon som har det finns massor av andra alternativ som jag skrev om här.

Med frukten på plats börjar du med att skölja äpplena samt skära bort skador. Var inte för petig här, i mosform kommer lite missfärgning inte märkas.


Nästa steg är att skära bort kärnhusen, så att det bara återstår fruktkött och skal. Det finns ingen anlening att skala obesprutade äpplen, det tar tid och man tappar vitaminer.

Koka i c:a tio minuter, tills bitarna blir mjuka utan att bli mosiga. Plocka upp med en hålslev, lägg att droppa av i durkslag.


Mixa i hushållsassistent.


Blanda i strösocker. Mängden beror på tycke och smak, äppelsort och mognadsgrad. Häll i lite i taget tills det är lagom.


Häll upp på plastburkar lagom stora för att tömma på ett par veckor. Ställ en i kylen, frys resten.

Gott mos!

Kilopriset för ekologiskt äppelmos på Willys är 45,07 kr. Nöjer man sig med den besprutade varianten av det eminenta märket Eldorado (hur man nu ska kunna jämföra det med hemlagat mos) är det 10,42 kr. Räknat på det högre kilopriset blir det högre ”timlön” än jag fått på någon anställning. Om man behöver fler drivkrafter än att få god mat alltså.

8 kommentarer:

  1. Enkelt, nyttigt och ekonomiskt - ett toppentips och till och med fina bilder. Tack!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är bättre moskokare än fotograf, men med några försök på varje bild brukar motivet ändå framträda om jag inte får storhetsvansinne och försöker göra konstnärliga bilder i motljus :-).

      Radera
  2. Ej heller att förglömma att vänner och kollegor med villaträdgårdar mer än gärna skänker bort äpplen helt gratis vid den här tiden på året. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart! Erbjuder man sig att ta fallfrukt (som funkar minst lika bra till mos) tror jag man skulle kunna knacka på vilket hus som helst med ett äppelträd utanför. Det ligger ju nästan alltid hundra äpplen på marken som ändå bara ska skyfflas iväg till komposten.

      Radera
  3. Bra ide. Kanske det jag ska göra, kanske ngn form av äppelkräm så är frukosten fixad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mycket traumatiska barnminnen kring kräm, men mos funkar :-).

      Radera
  4. Äppelos är grymt gott..och dessutom kan jag äta det trots att jag är allergiskt mot äpplen...det samma på paj som jag också kan äta..måste vara nått med att man värmer upp frukten.

    Själv brukar jag koka äpplen med kärnhus och allt och sen köra i mosvagga...lite annan process...samma resultat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en släkting som är allergisk mot frysta jordgubbar. Färska funkar. Och nej, det är inte att han bara gillar idén med färskt :-).

      Mosvagga låter som en smidigare lösning, måste jag testa någon gång.

      Radera