måndag 12 september 2016

Köp den äldre modellen

Det finns en ny Iphone på marknaden! Konsumenterna som bildar köpsidan på denna marknad består enkelt uttryckt av tre grupper:
  1. Ja!!! Måste köpa – NU! Måste ha – NU! Och (om jag var otydlig) jag måste alltså ha den NU!
  2. Iphone 7? Nej tack, jag har redan en telefon. Jag återkommer när den gått sönder.
  3. Jaså, nu kom 7:an. Det innebär att det kommer slumpas ut en massa 6:or. Här ska fyndas!
Kanske lyser det igenom lite att jag tycker att kategori 1 är en lättledd köpboskap. Inte nog med att de sätter sig i ett dåligt förhandlingsläge, de riskerar också att springa iväg och köpa något de inte ens vill ha, om de skulle ta sig tiden att tänka efter. Det är helt okej att unna sig detta ibland, men var då väldigt tydlig åtminstone inför dig själv att du kostar på dig lyxen av att handla dyrt utan att tänka.


När det gäller mobiler är det ingen hemlighet att jag tillhör kategori 2. Jag inte bara tillhör den, jag leder den. I andra lägen är jag i andra grupper, för även om jag är en motvillig konsument händer det att jag öppnar plånboken. Och när det händer försöker jag tillhöra kategori 3, de konsumenter som tänker till och tar kloka beslut. På andras bekostnad, kan tyckas. Jaha, och?

Jag ska inte ens låtsas som som att jag vet skillnaden mellan olika Iphonemodeller. Vi tar något enklare – löparskor. Varje säsong, två gånger om året, släpper de stora skomärkena sina nya modeller. Ofta en uppgradering av en tidigare modell. Annan färg, lite annan dämpning och vikt. Om den nya är bättre är en smaksak, men att den är dyrare är en naturlag.

Min löparskopark

Nyhetens behag gör hur som helst att föregående modeller blir lite mindre attraktiva och eftersom tillverkare och detaljister inte vill lagerhålla femtio modeller i femtio olika storlekar sänker de priset på dem. Föregående sko blir ett par hundralappar billigare och förrförra modellen reas ut för en struntsumma.

Det finns en gammal myt att äldre skor blir sämre redan på lagret. Gummit sägs torka. Skitsnack! I en lufttät påse i en stöttålig skokartong kommer de hålla sig nya i många år, men bara ryktet pressar säkert också priset på gamla skor.

Själv köper jag konstant äldre skomodeller. Förutom att de kostar hälften så mycket som den senaste kan jag i lugn och ro beta av recensioner och lyssna vad kompisar tycker om sina skor. Det är bara ännu ett skäl att inte tillhöra gruppen av ovannämnda köpköpköööp-megafoner.

Det här tänkesättet kan med fördel tillämpas på annat än skor och mobiltelefoner, exempelvis cyklar, vitvaror, datorer och möbler. I många fall är det inte bara butikerna som sänker priserna, de pressas också ner av begagnatmarknaden, vilket genom principen om tillgång och efterfrågan kommer att gynna även de konsumenter som absolut vill köpa nytt i butik, med garanti.

Men okej, man får inte dra det här resonemanget för långt:

6 kommentarer:

  1. På tal om löpning och löparskor, om du inte redan läst boken "Born to run" av Christopher McDougall, kan jag rekommendera den.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Redan läst och håller med. Det är en bok om löpning jag nästan tror skulle funka även om man är helt ointresserad av ämnet. Att lyckas med det är imponerande.

      Radera
  2. Jag är 100% kategori 2! I alla fall när det gäller telefoner. Jag har tänkt mycket på det där med Iphone/Apple och Steve Jobs & co har verkligen lyckats i sin marknadsföring. De har talat till människans flockdjursbeteende och fått väldigt många att identifiera sig med varumärket Apple/Iphone. Riktigt bra jobbat men det passar inte mig riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mig heller (som ligger ungefär tio år efter i telefonhetsen).

      Radera
  3. Köpte nyligen ett nytt par Asics Kayano från 2014 för 398 spänn. Det du! Att dämpningen skulle bli mycket sämre och gummit skulle börja åldras så fort en ny modell kommit ut, tror jag heller inte ett skit på. Låter som ett billigt försäljningsargument. Som löpare känner man när den försämras och slutligen när det är dags att byta skor.

    Tycker för övrigt att Löparens hjärta av Markus Torgeby, är en väldigt fin bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är jättebra. Överhuvudtaget verkar han vara en intressant människa som tänker fiffigt.

      Radera