Det finns en ny Iphone på marknaden!
Konsumenterna som bildar köpsidan på denna marknad består enkelt
uttryckt av tre grupper:
- Ja!!! Måste köpa – NU! Måste ha – NU! Och (om jag var otydlig) jag måste alltså ha den NU!
- Iphone 7? Nej tack, jag har redan en telefon. Jag återkommer när den gått sönder.
- Jaså, nu kom 7:an. Det innebär att det kommer slumpas ut en massa 6:or. Här ska fyndas!
Kanske lyser det igenom lite att jag
tycker att kategori 1 är en lättledd köpboskap. Inte nog med att
de sätter sig i ett dåligt förhandlingsläge, de riskerar också
att springa iväg och köpa något de inte ens vill ha, om de skulle
ta sig tiden att tänka efter. Det är helt okej att unna sig detta
ibland, men var då väldigt tydlig åtminstone inför dig själv att
du kostar på dig lyxen av att handla dyrt utan att tänka.
När det gäller mobiler är det ingen
hemlighet att jag tillhör kategori 2. Jag inte bara tillhör den,
jag leder den. I andra lägen är jag i andra grupper, för även om
jag är en motvillig konsument händer det att jag öppnar plånboken.
Och när det händer försöker jag tillhöra kategori 3, de
konsumenter som tänker till och tar kloka beslut. På andras
bekostnad, kan tyckas. Jaha, och?
Jag ska inte ens låtsas som som att
jag vet skillnaden mellan olika Iphonemodeller. Vi tar något enklare
– löparskor. Varje säsong, två gånger om året, släpper de
stora skomärkena sina nya modeller. Ofta en uppgradering av en
tidigare modell. Annan färg, lite annan dämpning och vikt. Om den
nya är bättre är en smaksak, men att den är dyrare är en
naturlag.
Min löparskopark
Nyhetens behag gör hur som helst att
föregående modeller blir lite mindre attraktiva och eftersom
tillverkare och detaljister inte vill lagerhålla femtio modeller i
femtio olika storlekar sänker de priset på dem. Föregående sko
blir ett par hundralappar billigare och förrförra modellen reas ut
för en struntsumma.
Det finns en gammal myt att äldre skor
blir sämre redan på lagret. Gummit sägs torka. Skitsnack! I en
lufttät påse i en stöttålig skokartong kommer de hålla sig nya i
många år, men bara ryktet pressar säkert också priset på gamla
skor.
Själv köper jag konstant äldre
skomodeller. Förutom att de kostar hälften så mycket som den
senaste kan jag i lugn och ro beta av recensioner och lyssna vad
kompisar tycker om sina skor. Det är bara ännu ett skäl att inte
tillhöra gruppen av ovannämnda köpköpköööp-megafoner.
Det här tänkesättet kan med fördel
tillämpas på annat än skor och mobiltelefoner, exempelvis cyklar,
vitvaror, datorer och möbler. I många fall är det inte bara butikerna
som sänker priserna, de pressas också ner av begagnatmarknaden,
vilket genom principen om tillgång och efterfrågan kommer att gynna
även de konsumenter som absolut vill köpa nytt i butik, med
garanti.
Men okej, man får inte dra det här
resonemanget för långt:
På tal om löpning och löparskor, om du inte redan läst boken "Born to run" av Christopher McDougall, kan jag rekommendera den.
SvaraRaderaMvh
Egon
Redan läst och håller med. Det är en bok om löpning jag nästan tror skulle funka även om man är helt ointresserad av ämnet. Att lyckas med det är imponerande.
RaderaJag är 100% kategori 2! I alla fall när det gäller telefoner. Jag har tänkt mycket på det där med Iphone/Apple och Steve Jobs & co har verkligen lyckats i sin marknadsföring. De har talat till människans flockdjursbeteende och fått väldigt många att identifiera sig med varumärket Apple/Iphone. Riktigt bra jobbat men det passar inte mig riktigt.
SvaraRaderaInte mig heller (som ligger ungefär tio år efter i telefonhetsen).
RaderaKöpte nyligen ett nytt par Asics Kayano från 2014 för 398 spänn. Det du! Att dämpningen skulle bli mycket sämre och gummit skulle börja åldras så fort en ny modell kommit ut, tror jag heller inte ett skit på. Låter som ett billigt försäljningsargument. Som löpare känner man när den försämras och slutligen när det är dags att byta skor.
SvaraRaderaTycker för övrigt att Löparens hjärta av Markus Torgeby, är en väldigt fin bok.
Ja, den är jättebra. Överhuvudtaget verkar han vara en intressant människa som tänker fiffigt.
Radera