tisdag 13 september 2016

Inga alternativ?

För några veckor sedan dammade Dagens Industris krönikör Magnus Dagel av uttrycket "TINA", ”there is no alternative”, som syftar till att även om börsen verkar översåld ska man fortsätta att köpa aktier för det finns inga alternativ.

Eeh... jo! Det finns massor av alternativ. Man kan t ex köpa råvaror med helt andra handelsmönster eftersom priset inte bara styrs av konsumenternas plånböcker utan också av tillgång och lagerförändringar. Kaffe lär vi dricka även om börsen skakar (kanske särskilt då) och ädelmetaller som guld och silver brukar ofta gå upp när det är som allra oroligast i världen. Detta eftersom inga banker eller riksbankschefer i världen mäktar med att spekulera bort värdet på en guld- eller silvertacka.


Man kan också passa på att betala av bolån och andra skulder. Visst är räntan låg nu, men på lite sikt är alla överens om att den ska upp igen och då blir lånen dyrare. Eller köp en bostad om du inte tror att vi står inför en bobubbla. Passa på att köpa den där sommarstugan eller husbilen du gått och sneglat på. Eller renovera din bostad, det brukar ränta sig på sikt.

Om du, som jag, tror att börsen ska ner kan du köpa säljpapper. Blanka aktier eller köpa säljoptioner, terminer eller något annat.


Ett sista alternativ (nej, det finns fler, men det här är ingen roman) är att låta pengarna ligga kvar på sparkontot. Det är egentligen ingen höjdare, men med dagens låga räntor är det ingen större kris att ha pengarna disponibla trots att det ger max 0,5 % avkastning.

Till Dagels försvar bygger hans tes på att aktier alltid är det bästa alternativet långsiktigt. Det må så vara, men trots att vägen oftast går rakt fram är det ändå en bra idé att svänga när man tittar rakt in i en bergvägg.

15 kommentarer:

  1. Jag har personligen en stark tro på aktier (eller egentligen delägarskap i bolag) som den enda riktiga värdeskaparen och därför vill jag gärna vara investerad i börsen då detta är ett smidigt sätt för en liten ägare att vara med. Men när jag hör argument som "det finns inga alternativ" så blir jag lite rädd...och sugen på att vara notvals och investera allt i konserver...för även om vi kan tycka att aktier är det bästa alternativet så finns det självklart alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, "Det finns inga alternativ" är ett ungefär lika bra argument som klassikern "Så kan du inte tycka". Att rätta in sig i ledet utan hållbara anledningar känns inte bra alls.

      Radera
  2. Rent bokstavligt finns det massor av alternativ såklart. Men om man tolkar innebörden så är det väl inte så tokigt (säger jag som är nästan fullt investerad). En lite klatschig one-liner för att man åtminstone ska tänka till innan man väljer att investera någon annan stans än i aktier i dagsläget när räntorna är så låga osv.

    Men, om man nu som du vill lyfta fram alternativen, så är det akronymer som gäller. Jag föreslår tex följande (grammatiskt kanske inte helt korrekta) variant. Gold also looks as good option. Eller i korthet. GALAGO.

    Eller varför inte ett råd om hur man ska förhålla sig när det börjar skaka. Ingen dataanalys inför oroliga tider. ;-)


    Cheers,

    /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. GALAGO är lysande! Och visst förstår jag att enkla, korta råd gör budskapet lite svartvitare än det var tänkt. Om rådet är på fyra ord varav två är "no alternative" är den risken överhängande.

      Radera
  3. Utveckla gärna hur du resonerar angående att du tror att börsen skall ner. Vilka risker ser du eller är det "bara" på grund av att vi är på höga nivåer (som i och för sig är en anledning så god som någon när man har med vane- och flockdjur att göra).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen har jag nog sagt allt här och lite grann här också.

      Men om jag ska utveckla det så är vi som sagt uppe på rekordnivåer och jag tycker inte att rapporterna, världens riksbankschefer eller det politiska eller ekonomiska läget i världen förklarar varför vi ska klara oss undan en rejäl nedgång ännu fler år. Men jag vet ju inte, det gör nog ingen.

      Radera
    2. Du är en sann pessimist! ;) Men jag håller med, börsen går upp och den går ner och jag har känt i sommar att folk verkar nästan ha glömt det där med nedgång. Men det är härligt när portföljen växer. Det är lätt att bli blind.

      Det som talar för fortsatt uppgång är faktiskt det faktum som ditt inlägg börjar med; "det finns inga alternativ". Inte för att det stämmer utan för att folk tror att det är så. Och nya friska pengar som pumpas in i fonder driver kurserna.

      Radera
    3. Jag tycker tvärtom. Inte om att jag är en sann pessimist, där har du helt rätt. Men just argumentet att det inte skulle finnas alternativ får mina varningslampor att lysa extra starkt. Visst är räntorna låga och börsen har alltid varit bra på sikt, men alternativ finns det alltid.

      Radera
  4. Jag menar att folk TROR inte att det finns några alternativ och därför kör de in pengarna i fonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fattar, men eftersom de har fel kan många helt plötsligt börja springa åt andra hållet, precis som vid alla masspsykoser.

      Radera
  5. Ja och det kommer de göra, var så säker. Och det flockdjursbeteendet blir bara ännu starkare när folk blir rädda.

    Jag ser börsen (och lovet) lite som en forspaddling. Det gäller att inte bromsa utan att istället styra rätt i full fart ;). Det är det man får göra när folket flyr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lättare i forspaddling, där man inte riskerar att vattenflödet helt plötsligt vänder och går åt andra hållet.

      Radera
  6. Jag fick lite feeling av ditt inlägg om alternativa investeringar i kombination till en helt fantastiskt intressant 2-dagarskurs i skogsekonomi jag gick förra veckan och satte ihop lite funderingar här:
    https://aktiepappa.blogspot.se/2016/09/alternativ-investering-skog.html?m=1

    Om du blir ledsen att jag promotar eget inlägg på din sida får du radera 😉.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I måttliga mängder tillåter jag länkar, särskilt om de har med inlägget att göra (jag får varje vecka spamkommentarer av typen "Tack för inlägget, det här är en intressant konsumentlånslänk..." som inte har ett skit med någonting att göra).

      Radera
  7. Det är ingen risk när det gäller mina länkar iaf. Jag HATAR lån och jag har inte ens reklam på bloggen.

    SvaraRadera