torsdag 16 november 2023

Bank som förtjänar bank

Kontanter är ett giltigt betalningsmedel. Till och med Riksbanken gick nyligen ut till försvar för kontantanvändare, och de har sannerligen inte känts som kontanternas främsta företrädare det senaste decenniet (även om de såklart borde vara det).

Trots det fortsätter banker att jävlas med kunder som vill använda vanliga pengar. Det senaste exemplet är entreprenören Christian Utbult som kastades ut från Länsförsäkringar Bank. Detta för att han haft mage att sätta in kontanter på sitt konto. När banken frågade varifrån pengarna kom redovisade han detta, men det skiter Länsförsäkringar i och hänvisar till penningtvättslagen, som Christian såklart inte brutit mot.

Generellt tycker jag att företag ska kunna få säga nej till vilka kunder de vill utan att förklara sig, men banker är lite speciella. De är hårt reglerade av lagar och en del av en samhällsservice vi inte kan klara oss utan. Får de minsta problem med sin ekonomi tvingas vanligt folk rädda dem via skattsedeln och då ska bankerna heller inte kunna neka en kund att ha ett konto där. Särskilt inte när kunden utan dröjsmål svarat på bankens frågor och varit så behjälplig han bara kan.

Att de inte förklarar sitt agerande när Sveriges Radio ringer tyder på att de fattar att de inte har någonting att komma med. Mer än välbetalda jurister såklart, men jag hoppas att Christian och andra drabbade tar strid. Nu får det vara nog!

46 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att Länsförsäkringar har gjort fel här, och som du skriver så är kontanter ett giltigt betalningsmedel.

    Men med det sagt - och jag vill verkligen inte raljera här - så förstår jag inte vurmandet för kontanter. Ni har säkert era skäl, men själv har jag inte befattat mig med kontanter på 15 år och vill inte ta i dem med tång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försök med digitalt när det är krig. Digitalt möjliggör för ökad takt i peningtryckerierna, dvs inflation dessutom.

      Radera
    2. Jag gillar kontanter även innan kriget, ogillar tanken på att bank och myndigheter vet exakt vad jag gör vid varje givet tillfälle.

      Radera
    3. Jag tror inte banken har tid att se vad du gör....

      Radera
    4. För sånt verkar de fan ha obegränsat med tid.

      Radera
  2. Jag haller fullständigt med, är själv en cash-person och undviker kortbetalningar, även om jag förstas betalar mina räkningar via internet. Fattar inte folk som köper nagot för en 50-lapp i butiken och drar kortet. Men visst, jag förstar att det är säkrare för affären att slippa hantera kontanter. Men jag vill inte att mina inköp registreras, det räcker att personalen i min närbutik vet vad jag brukar inhandla.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Annika

      Närbutikens registrering av dina matvanor är ingenting jämfört med webbsajternas registrering av dina surfvanor.
      https://internetstiftelsen.se/guide/digitalt-sjalvforsvar-en-introduktion/ger-vi-bort-privata-data-frivilligt/

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Närbutiken registrerar inte mina matvanor eftersom jag betalar kontant, jag menade att personalen känner mig och vet vad jag brukar köpa. Och ja, jag fattar väl att google och andra "ser" vad jag söker pa, men för övrigt undviker jag sociala medier och är inte registrerad pa nagon sajt (förutom en gammal blogg).
      /Annika

      Radera
    3. @Annika

      Sparo bloggar på Googles bloggplattform. Google kan se din IP-adress och dina kommentarer. Det är nog ännu värre än om du hade handlat med kortet i närbutiken.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Men bara för att man blir registrerad på ett ställe behöver man ju inte applådera att man blir registrerad på fler.

      Radera
    5. Man drar inga kort längre.
      Man blippar kort eller mobil. Vilket går fortare än att dra fram en sedel. Men jag står gärna och väntar på er som tragglar med kontanter. Jag blippar mitt kort för köp på 1 krona om det så behövs, för jag vill inte ha mynt eller växel på mig. En nöd-hundring räcker långt, men används aldrig.

      Radera
    6. Anonym, dra eller blippa, du förstod kanske vad jag menade. Och sa undrar jag vad man kan köpa för en krona i Sverige? Men fint att du inte blir irriterad pa oss cash-människor.
      /Annika

      Radera
    7. En potatis eller en liten lök kanske … men du förstod säkert vad jag menade. Beloppet är irrelevant. Kort/mobil/smartwatch går lika fort att blippa oavsett beloppsnivån. Bankerna får gärna spåra mig. De kommer dö av uttråkning.
      Men de som säger att de inte vill bli ”spårade” eller kontrollerade i varje steg får också lägga ifrån sig sin smartphone. För den jäveln spelar in ljud och spionerar på oss. Vill man leva anonymt räcker det inte att handla med cash. Men jag hoppas samtidigt kontanter finns kvar i framtiden. Mest för att jag är sentimental.

      Radera
    8. Jag förstår inte det här allt-eller-inget-tänket. Jag fattar att jag blir spårad, att det är omöjligt att leva i det moderna samhället utan att lämna ifrån sig spår. Det betyder inte att jag måste applådera en utveckling som går mot att myndigheter vet exakt allt om mig, eller att privatpersoner med hjälp av mitt personnummer helt anonymt kan få veta vad jag tjänar eller se min senaste självdeklaration.

      Radera
    9. Känns off topic, men att vi kan se varandras inkomster är ju inte någon ny utveckling direkt. Taxeringskalendern har över 100 år på nacken.

      Så vi behöver inte applådera den utvecklingen, men kanske får vi applådera en justering om några år när dessa uppgifter börjar att skyddas. Hoppas jag.
      Myndigheterna släpper nog inte greppet dock.

      Radera
    10. Nej, men håll med om att internet förändrat situationen. Nu kan du helt anonymt kolla upp vad din granne tjänar utan att du ens behöver resa dig upp. På samma sätt kan man få reda på om han har en dom mot sig och få protokollet skickat till dig. Möjligheten fanns tidigare också, men då fick du gå till domstolen och tusan vet om du inte var tvungen att legitimera dig också.

      Så ja, jag hoppas att man uppgraderar reglerna till 2000-talet, någon gång. Men just det faktum att folk inte verkar bry sig om sin integritet gör mig inte särskilt hoppfull.

      Radera
  3. Låter som ett minst sagt kufiskt affärsupplägg att betala av företaget med kundernas kontantbetalningar. Men med det sagt borde det ändå vara tillåtet så länge avbetalningarna av företaget är dokumenterade på något sätt.

    Sedan kan man fundera på om det inte är ett sätt för butiken att slippa betala för kontanthantering på något sätt. Och därmed kanske kan ses som någon form av missbruk av privatpersonens rätt att sätta in kontanter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kufiskt skulle jag inte säga, men ovanligt nuförtiden. Och ja, butikerna vill säkert slippa dubbla system, men det är inte mitt problem.

      Radera
  4. Jag håller helt med, det har ta mig fan gått alldeles för långt redan för länge sedan. Länsförsäkringar har jag aldrig haft mycket till övers för, men de andra bankerna är inte mycket bättre. Det är som du säger, de står för en samhällstjänst som innebär ett ansvar lika mycket som att de har skyldigheter.

    För övrigt är penningtvättslagen så gravt överdriven den kan bli. Det är en av de lagar som förutsätter att du är skyldig och det råder omvänd bevisbörda. Staten ska skita i vad vi ska ha våra pengar till, ändå ska det frågas och förhindras när man ska ta ut pengar.

    Vid insättning finns det skäl, för att förhindra pengatvätt, men om skälen går att visa ska banken ge fan i att agera enväldig domare.

    Jag ska vara ärlig, jag hatar det här kontrollsamhället och dess benägenhet att jaga hederliga medborgare samtidigt som slöddret undkommer straff hela tiden. Plus att vi dessutom ägnar oss åt att upprätthålla världens största socialbyrå med ett bidragsfusk utan dess like.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag haller med dig Money Cowboy. Jag skulle casha in en gammal försäkring fran just Länsförsäkringar, och det var ett himla strul innan jag fick ordning pa dem. De hänvisade till penningtvättslagen, och da fragade jag om de var de som tvättade pengar, eftersom de suttit pa mina stalar i typ 30 ar. Men det ordnade sig till sist, även om de fick mig att känna mig skyldig. Till vad kan man fraga sig.
      /Annika

      Radera
    2. Jag har hört mycket skit om just Länsförsäkringar på sistone, men jag tror inte heller att de andra är så mycket bättre.

      Bra fråga, Annika!

      Radera
    3. Nej, de andra är inte bättre kalsupare. Alecta brakade ocksa, samt SEB, jag har försäkringar där ocksa, som nu ska betalas ut. Men det konstiga är att Länsförsäkringar och Alecta hade inga problem med att pengarna betalas ut till ett svenskt konto som inte tillhör mig, medan SEB insisterade pa att det maste betalas ut till ett konto som star i mitt namn. Jag ville undvika avgift för utlandsbetalningar men det gick SEB inte med pa. Konstigt att det är olika regler för försäkringsbolag och banker.
      /Annika

      Radera
    4. Inte nog med att banker har olika regler. Ofta hänvisar de till lagar och praxis bortom deras kontroll, trots att grannbanken har helt andra regler.

      Radera
  5. Vi lever i ett gangstersamhälle där de kriminella, maffian, är beroende av att kunna omsätta och tvätta stora mängder sedlar till vita pengar på konto och så klagar ni på att i bankernas strävan att motverka maffian råkar någon oskyldig svensk hamna i kläm. Ja, så blir det pga det samhälle nästan alla svenskar är skyldiga till att ha röstat fram. Lösningen är definitivt inte att lätta på reglerna om penningtvätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det jag klagar på är att i kampen mot kriminella är man alltid beredd att offra vanligt folks frihet. Det är det främsta skälet till att jag inte skulle kunna tänka mig att rösta på något av de åtta partier som sitter vid makten.

      Radera
    2. Problemet är inte att du röstar fel idag. Problemet är att du röstade fel för 20 år sedan.

      Radera
    3. Jaså, vad röstade jag på för tjugo år sedan?

      Radera
    4. Du missar poängen här Gustav. Att samhället (med dialogpoliserna och gråtande krampoliserna såväl som hela det ruttna domstolsväsendet med JK i spetsen (som gladeligen betalar 840 000 till ett riktigt svin)) misslyckas att från start sätta dit slöddret går ut över oss hederliga medborgare. När säger du till? När du inte får göra vad du vill med dina pengar, eller måste det gå längre än så?

      Benjamin Franklin sa det på det bästa sätt som går:
      "They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

      Radera
    5. Själv är jag förtjust i Ronald Reagans förslag på de nio mest skrämmande orden i det engelska språket:
      "I'm from the government, and I'm here to help."

      Radera
  6. Christian och banken har olika åsikter om han lämnat in den dokumentation som banken efterfrågat. Vem har rätt?
    Jag menar att det är av stor vikt för att avgöra om banken gjort rätt eller fel när den kastat ut honom.

    Inte för att det har ett dugg med saken att gör men jag är nyfiken på om Christian är släkt med den sjungande riksdagsmannen från Öckerö. https://sv.wikipedia.org/wiki/Roland_Utbult

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av parterna är beredd att helt transparent prata om vad han har gjort, den andra inte. Det brukar vara en bra indikation på vem som har rätt.

      Jag tänkte på det också. Utbult borde inte vara så vanligt, men jag har ingen aning om ifall de är släkt.

      Radera
  7. Senast idag kunde vi läsa i media om hur bankerna låter kriminella nätverk undkomma med enkelhet. De lägger istället alla resurser på att hårt jaga hederliga medborgare, samtidigt som slöddret undkommer straff hela tiden. Det är så det blir när vi låter EU koka ihop än mer idioti.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förvånar mig inte. Mycket lättare att jaga folk som inte ger igen.

      Radera
  8. Ja LF Bank är egendomliga att ha att göra med. Jag och bekanta har alla råkat ut för deras godtycklighet när det gäller att fråga om pengars ursprung. Det märkliga är att om man redovisar papper från andra banker, kompletta med underskrifter, stämplar och annat så underkänner de oavsett transaktioner. Det har min utländska fru råkat ut för vid flera tillfällen, då hon och hennes hårt arbetande släktingar kommer från ett land där det är vanligt att man skickar pengar mellan varandra för t.ex. bostadsaffärer och annat utomlands.

    Det stora problemet är att man idag inte kan ta med sig pengar kontant utomlands. De flesta bankerna vägrar dessutom större utomlandsöverföringar. Det går inte heller att på något smidigt sätt ta ut större mängder kontanter i det land man befinner sig i. Hur f-n ska man göra?

    LF har ett rykte om sig att vara överdrivet petiga, och det kan jag intyga. Den lokale tjänstemannen är jättetrevlig, men deras penningtvättsavdelning, som man automatiskt kommer i kontakt med när man beställer utlandsöverföringar, är helt hopplösa att diskutera med. Det är som att skriva med en dålig chattbott faktiskt. Det kommer frågor som inte ens är relevanta, eller som vi redan har besvarat. Man får väl göra som muslimerna, starta en egen islam-bank som FI och andra lagar inte verkar bry sig om, för det är ju så synd om "invandrarna" och att de inte enkelt kan skicka hem pengar till sina släktingar. Ja, så länge det är muslimer så är allt möjligt i detta land. Andra sorters invandrare bryr man sig inte om över huvud taget... Lite OT-gnäll, men blev riktigt irriterad över detta med Halawa, när vi har hållit på i månader och bråkat med vår bank kring just att överföra pengar till min frus släktingar. Sen att upptäcka att vissa har en egen gräddfil...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hade jag visserligen inte LF Bank, men det låter som att jag (och framförallt mina pengar) flyttade ut i grevens tid. Om banker varken accepterar kontanter eller större banköverföringar återstår bara bitcoin.

      Radera
    2. Jag försökte använda Wise, men efter tionde mejlet från dem med kontrollfrågor jag redan svarat på kände jag att de inte hade för avsikt att hjälpa mig att flytta pengar och att den larvigt krångliga byråkratin var deras sätt att berätta det. Så jag tog ut mina pengar igen, gav upp på dem och andades ut när jag såg att de i alla fall inte försökte stjäla mina pengar utan bara min tid.

      Radera
  9. Har banken som brukar få mest stryk i alla kommentatorsfält o bloggar, Swedbank. Bytte till dem då SEB vägrade mig o min dåvarande första huslånet trots fint hus för 685k, två fasta skiftjobb med fina inkomster och två ”rena” ekonomier utan anmärkningar eller konstigheter.

    Är faktiskt en av få, antar jag, som aldrig haft problem med dem utan allt har löst sig bra och jag har haft bra utbyten av mina tvåbankmän/säljare med ekonomiska genomlysningar och förändringar gjorda som jag önskat efter diskutioner.
    Nej, jag har ej sagt jatack och amen till allt de föreslagit.
    Jobbar ej för dem… =)

    Ok, vid uppstart av förenings/företagskonto var det lite bökigt, men det känns som standard med flera ansvariga för samma konto och signering två i förening.

    Ska lätta mitt hjärta angående att jag för 1,5 år sedan låste 400k på räntekonto till 2,2% ränta. Sparo sade att han inte trodde det var en bra idé. Han kunde inte haft mera rätt givet dagens ränteläge och mitt kapital är fortfarande låst till i Maj…

    Men det ska jag göra framöver, kolla upp bättre sparränta, ev i annan bank och antagligen gå in med en större del i min fondsnurra.

    Bara ett bevis på att man aldrig ska ta rygg på mig när jag gör något ekonomiskt beslut!

    Med detta sagt vet jag flera som havt kontantproblem även med Swedbank för rätt små summor och det tycker jag är fånigt.

    Samtidigt sitter jag som nämndeman och ekonomiska rättsfall har mkt ofta trassliga spindelnät in i bankväsendet så i någon mån förstår jag bevakningsbenägenheten…
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet fler som drabbats av att SEB inte erbjudit dem lån trots bra säkerhet och kundkännedom.

      Tråkigt att jag fick rätt med räntekonto. Det finns säkert lägen då de funkar, men det känns lite som hedgefonder - sällan riktigt dåligt, men heller aldrig riktigt bra.

      Men som nämndeman, skulle du säga att ni hade fler och svårare fall om bankerna slutade att jävlas med kunder som vill sätta in eller ta ut några tusen av sina egna pengar? Jag har såklart ingen aning, men tvivlar på att det påverkar mer än på marginalen.

      Radera
    2. Mitt ngt anekdotiska svar på frågan då jag bara suttit 5 år och det är många andra rättsfall än ekonomiska, det jag har att angiva som stöd är att jag enbart tar smärre ekonomiska åtal som ej tar flera veckor:

      Nej. Enskilda ifrågasättningar/uttag med blockeringar från banken skulle ej påverkat annat än för kundens nackdel och utan inverkan i något fall iaf jag suttit dömande i.

      Det är kluster av överföringar av nivån just under där de har automatbevakning som borde få nedslag o kontroll. Om av flera eller en person.

      För övrigt missade jag det viktigast tips jag kunde ge ang. Swedbank. De har under sitt paraply Tre Kronor Försäkring AB som ligger under Folksam i utbudet. Undvik till varje pris! De kan förstöra ditt liv för all framtid på riktigt.

      Kan jag avstyra en enda person att teckna för dem har jag gjort årets goda gärning…
      /JB

      Radera
    3. Usch då! Ja, själv hade jag nog ändå viftat bort det som "något med hockey".

      Radera
    4. Går fort i hockey. Man ska undvika det till varje pris. Har varit på en enda hockeymatch, frölunda mot något värmlandslag på vad arenan heter i Göteborg, gick på utbildning o vännerna drog med mig. Fick en bula av att få en fet klocka i fontanellen vid applåder av matchen som jag inte förstod något större av.

      Tyvärr är jag så väluppfostrad så jag ej behöll klockan.
      /JB

      Radera
    5. Det låter våldsamt. Jag tror att jag sett två matcher. I den ena var Mats Sundin med, innan han blev så bra att de började ta inträde på hans matcher (klassen "P12"?).

      Radera
  10. Intressant att LF får så mycket klagomål. Själv hade jag tjänstepension och bilförsäkring där och tyckte det kunde vara smidigt att ha deras bank också. Men tro det eller ej så krävdes då ett personligt besök på deras kontor, bara för att öppna ett lönekonto. Närmaste kontoret var 10 mil bort, så istället flyttade jag både försäkring och pension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen märkligt. Det är ju nästan ingen bank som har kontor över hela landet längre, så det borde de ha löst.

      Radera