onsdag 15 november 2023

Däckbytarkrig

Varje år vid den här tiden är tidningarna fyllda av artiklar om människor som står och köar för att byta till vinterhjul. Så även i år, men jag har bloggat flera gånger om ämnet och tycker att jag fått sagt allt jag vill ha sagt, så jag tänkte inte göra det i år. Istället lag jag upp en tweet.

Lite provokativt, det medges. Och jag kan villigt erkänna att det kan finnas anledningar att lämna bort bilen för att byta hjul, förutsatt att man slipper köa i flera timmar. Har man tjänstebil eller leasingbil ingår det antagligen i avtalet. Vidare kan man vara fysiskt ofärdig på något vis eller bara tycka väldigt illa om att byta själv.

Men som sagt, det blir dyrare att lämna bort jobbet och om det dessutom tar längre tid blir enda uppsidan att man slipper tvätta händerna, och jag tycker att det blir lite underhållande när ett intervjuoffer i arbetsför ålder berättar att han väntat i fyra timmar, men att ”det finns ju ingen annan utväg”. För det finns det ju.

Döm om min förvåning över reaktionerna! Över fyrahundra ”gilla” är inte extremt, men ganska mycket. Särskilt som jag inte uppfattade detta som en stor grej, jag hade inte trodde att den skulle ge en tiondel av reaktionerna. Men det som verkligen skiljde ut sig var att jag fick 122 svar, nästan 30 procent av antalet ”gilla”. Vanligtvis brukar jag kanske få ett svar per tjugo ”gilla”, inte ett per tre, men här kände sig Fan och hans moster tvungna att berätta sin syn.

Det fanns de som höll med mig och berättade att de alltid bytt hjul själva, några som berättade varför de slutat att byta själva (ryggproblem eller risk för ryggskott, platsbrist, däckfirmornas kompetens att bedöma mönsterdjup osv) och en hel hög med människor som kallade mig dryg, idiot, kräk mm. En 75-årig dam tyckte att hennes ålder gav henne frikort, och när jag berättade att min mamma var med och bytte däck tills hon blev 80 svarar hon: ”Jamen det var duktigt av henne. Trist att hon fick en sådan usel son.” Och så den här sköningen:

Jag gissar att han (för jag tror att det är en han) varken är långtidssjuk eller handikappad. Otrevlig däremot, så det räcker och blir över. Jag är varken gjord av sten eller teflon. Jag tycker att det är obehagligt att bli kallad usel och dryg idiot även om jag vet att man inte ska ta anonyma människor på nätet för seriöst. Jag har lärt mig att man inte bör brottas med en gris. Bägge blir skitiga och grisen gillar det.

Istället blir jag mest fascinerad över varför de låter mig, en person de inte känner, att genom en enda tweet provocera dem till att gå i barndom. Jag tror (och nu kommer jag att låta självgod, vilket jag förresten också blev kallad i tråden) att de innerst inne grubblar på om jag har rätt. Särskilt män tycker ofta att man ”ska” utföra grundläggande service på bilen. Huruvida det är så får var och en bedöma, men jag har svårt att tro att den som är trygg i sina val vill öppna regelrätt krig för att valen ifrågasätts.

60 kommentarer:

  1. Men du kan ju inte hålla på att kränka människor genom att ha en åsikt om något?

    Med vänlig hälsning, De Förbannade Jävla Lättkränktas Riksförbund

    SvaraRadera
  2. Vet inte om man har något val egentligen, ifall man redan tagit det tvivelaktiga beslutet att checka in däcken på hotell. Men det går ju åtminstone att rätt till, till nästa säsong.

    Men visst är Twitter (X) vidrigt. Fruktansvärt vilka kommentarer folk får oavsett ämne, det är alltid någon som blir psykopat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl tyvärr inte bara Twitter utan världen som helhet. Plötsligt får man bara ha en åsikt (så onyanserad som möjligt) och folk blir helt tokiga om de inte håller med.

      Radera
    2. Här ute på vischan klarar iallafall folk att uppföra sig civiliserat irl. Till och med ifall man skulle drista sig till att klaga på socialdemokraterna eller facket...

      Radera
    3. Ja, det är lättare att tänka efter innan man säger något mellan fyra ögon än bakom en dataskärm, det gäller nog överallt. Men Twitter är nog inte värre än andra ställen på nätet. Som jag skrev till någon annan är den mest hatiska plats jag upplevt forumet Familjeliv. Det är ingen plats jag söker mig till, men ibland när jag webbsökt något har jag hamnat på Familjeliv och där sitter mestadels gravida kvinnor och småbarnsmammor och diskuterar. Grundtanken är nog att man ska hjälpas åt, men det slutar nästan alltid med "Hörru din jävla hagga, är du dum i hela huvudet?!".

      Radera
  3. Bytte själv tills jag fick det lite bättre ställt rent ekonomiskt. Då började jag hata tid och pengar =)

    Ärligt talat är det mest för att jag avskyr att göra det utomhus i kylan. Hade jag haft varmgarage hade jag förmodligen fortsatt göra det själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar ju inte så lång tid, man kan ha skoteroverall och (med få undantag) tjocka vantar, och vid behov ta en paus efter halva bilen. Jag tycker att det finns värre grejer att utsätta sig för, som att löpträna i regn, blåst och +2.

      Radera
    2. @Svanesang Byt hjulen en fin dag i mitten av oktober och en fin dag i mitten av april. Då är det inga problem att arbeta utomhus. Har man dessutom bra verktyg så är halva jobbet gjort redan där.

      Radera
    3. Det är den taktiken jag brukar göra, men har man ett jobb man måste till är det inte alltid säkert att man kan välja den soligaste dagen.

      Radera
    4. Man behöver ingen paus, det tar max en halvtimme att byta alla fyra, men nu är jag förstås relativt ung och gillar all typ av fysiskt arbete eftersom jag annars jobbar på kontor.

      Radera
    5. Jag har heller inte pausat. Då måste jag ju tvätta händerna två gånger. Att byta däck på ett helt gäng med bilar skulle säkert slita, men för en bil känner jag som du, att det är nyttigt att röra på sig.

      Radera
    6. 30 minuter låter snabbt jobbat. Har Anonym 14:55 då borstat av däcken, och torkat av och smetat på ny kopparpasta?

      Jag kör iofs alltid med fälgkors, kostar man på sig en muttersmack går det säkert fortare. Sen brukar päronen sitta och tjöta med en när man byter däcken hos dem med, och då drar det ju ut på tiden, bortåt en timme. Men 40-45 minuter får jag nog lägga ändå. Det brukar också alltid gå någon minut per däck att försöka lista ut vart man kan sätta sin garagedomkraft på en modern bil. Lättare var det när jag fortfarande körde Volvo 940. Då kunde det nog räcka med 30 minuter faktiskt.

      //Slappo

      Radera
    7. Jag har också klockat det till 30 minuter någon gång, men lägger nog också oftast 40. Tio minuter per däck känns inte alls orimligt eller stressigt. Men då har jag aldrig större än 15 tum, är säkert värre med större hjul.

      Radera
  4. Intressant att detta väckte såna känslor. Jag kan förstå att folk inte vi stå på gatan o byta hjul (lättare om man kan stå på sin egna uppfart) men det jag egentligen tror det handlar om är bekvämlighet och osäkerhet hur man gör och om man klarar det. Även om det som allt annat går att youtuba hur man gör. Det jag minst förstår är bristen på framförhållning, man vet ju att det blir kallt varje höst, bara att boka eller byta själv så fort man får så slipper man paniken när halkan slår till.
    Är man lat som jag kan man slå till på en elmutterdragare från biltema, ett byte så har den betalat igen sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett korrekt och säkert byte kräver att bultarna dras med ett speciellt moment. Görs bäst av proffs.

      Radera
    2. Du menar att mutterdragaren för hjulbyten inte drar med rätt moment? Då hade de nog fått säljstopp ;)
      Har både dragit med mutterdragaren och för hand, och tänk i 20 år har detta gått bra. Jag borde nog gå på din rekomenation och sluta göra det själv Ulf. :)

      Radera
    3. Jag fattar inte heller, det var jag inte förberedd på.

      Jag tycker att ni gör det komplicerat. Även när jag gjort det med mutterdragare har jag dragit åt det sista med fälgkors. Jag vill känna att det är lagom hårt, inte så löst att de kan lossna, men heller inte så hårt att jag inte får loss dem med handkraft.

      Radera
    4. Kanske jobbar några av dessa ilskna på däckbytarfirma?

      Radera
    5. Jag tror Anonym har rätt :)

      Radera
    6. Enda gången jag lämnat in på byte var min första bil och jag behövde hjälp att montera nya däck på fälg. Den verkstaden drog med betydligt högre moment än rekomenderat, satt som berget när jag skulle byta till våren. Vill man ha korrekt moment så finns momentnycklar att köpa och själv är bäste dräng. I alla fall är det min erfarenhet

      Radera
    7. Kanske har de sin inkomst där, det hade jag inte tänkt på.

      Jag tycker fälgkors funkar utmärkt. Jag har aldrig tappat någon fälg och efterdrar bultarna efter första resan.

      Radera
  5. Jag är lat och betalar gärna. Blir inte ett dugg provocerad av din tweet, det är ju sant. Sen har jag ingen plats för däcken på mina 25 kvm lägenhet, så det är ytterligare en ursäkt. /Fri2032

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har heller inga problem med att folk gör andra prioriteringar än jag, så länge man står för det och är medveten om att det ÄR ett val.

      Radera
  6. X är ett tvärsnitt av mänskligheten och visar väldigt tydligt vår sanna natur. Slöddret som kommenterar på det sättet är oftast människor som har det rätt eländigt i livet och inte förstår att de genom att byta däck själva får större möjligheter till att skapa sig det liv de drömmer om (men aldrig kommer få).

    Till sakfrågan så hör det att vissa människor ska inte byta däck då inte bara tummen sitter mitt i handen. Någon kunnig måste ha lärt dem och där har vi nästa problem. När "alla andra" åker till däckfirmorna blir det ingen som lär någon annan.

    Vilket för mig till respekten för kunskap, som inte finns hos alldeles för många människor. Det är inte svårt att byta däck, men några saker måste man förstå (som hur man säkrar bilen).

    Nästa generation, som knappt kan knyta skorna själva, och tror att det bara är att googla sig fram till allt, kommer troligen aldrig byta några däck. Än mindre läsa böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte säga att X är ett tvärsnitt, det är t ex väldigt högre andel journalister är världen i stort. Men andelen slödder kanske är genomsnittlig, jag vet inte.

      Ja, jag hade lyckan av att växa upp när folk - och däribland mina föräldrar - gjorde saker själva, så då fick jag lära mig. Jag tror som du att det kommer bli ännu värre. Fast inte för alla, vi är trots allt många som sett ljuset.

      Radera
    2. Jag har sagt det förut (och hade rätt även då): X är internets kloaköppning.

      Radera
    3. Då har du inte gått in på Familjeliv :-)

      Radera
  7. Förra året var första gången jag lejde bort det men det var pga ryggskott. I år är jag på det igen och det gick lekande lätt. Har beg-köpt en kompressor med mutterknack och verkstadsdomkraft. Riktigt trivsam stund samt att man faktiskt får koll på däcken, mönsterdjup/snedslitning/skador etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för mig som tycker att det mesta med bil är knepigt känns det helt okej att byta däck. Dels är jag inte rädd för att misslyckas och dessutom vet jag på ett ungefär hur lång tid det tar. ALLT annat bilmekande kan ta hur lång tid som helst och inte alls säkert att jag ror det i land.

      Radera
  8. Så för att din mamma ”var med” och bytte däck vid 80 tänker du att valfri 75 åring fixar det hur lätt som helst? Nja förstår mothugg, ofta framstår dina texter som att DU alltid har rätt om allting och sitter på sanningen. Själv lämnar jag in till verkstad. Att riskera ryggproblem för någon hundralapp är så j-a dumsnålt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får man ryggproblem av något så enkelt som att byta däck på bilen så behöver man verkligen öka sin fysiska förmåga och aktivitet

      Radera
    2. "Så för att din mamma ”var med” och bytte däck vid 80 tänker du att valfri 75 åring fixar det hur lätt som helst?"

      Nej, det skrev jag ingenstans.

      När det gäller risken för ryggproblem tror jag också - för egen del (andra får göra och tänka hur de vill)! - att risken blir större om jag INTE passar på att röra på ryggen i vardagen, genom att byta däck, bära in ved osv.

      Radera
    3. Nejdu, risken blir mindre för ryggproblem om du skiter i att byta däcken själv. Speciellt utomhus, kallt, otympliga hjul på marknivå. Att byta däck är ingen träningsform. Där finns det oändligt många bättre val att göra om det är träningen man vill åt 😂

      Radera
    4. Anonym 00:00, får du ryggproblem av att byta däck gör du något fel. Troligen har du ryggproblem sen tidigare, som förstås kommer upp till ytan vid fysiskt arbete. Dåligt klädd så får du förstås kyla på ryggen. Har man bra kläder, helst med knäskydd, blir det väldigt enkelt att ha en bra arbetsställning även om det är dåligt/blött underlag. Och det kostar inga större pengar. Dessutom lär man använda dessa kläder även vid övriga DIY-arbeten. Träna upp ryggmuskulaturen innan förstås, om ryggproblem uppstår vid ansträngning.

      Radera
    5. Jag tror att var och en känner sin rygg bäst. För mig och många andra kommer ryggproblem av för mycket stillasittande, men jag har inte sagt att det gäller alla. Det som dock gäller alla icke-handikappade är att ett bilhjul inte väger extremt. Ser man till att lyfta på rätt sätt, rakt upp med tyngdpunkten rätt, ska man inte få ont i ryggen av det.

      Radera
    6. Anonym16 november 2023 kl. 07:49

      Absolut gör jag säkert något fel men det är också en anledning till att jag hellre betalar någon en liten slant för att göra det :-) Som sagt är jag ekonomisk men långt ifrån dumsnål, livet är för kort för det!

      Radera
  9. Skulle gärna betala 200 kr för att slippa (vilket jag såg att någon firma tog). Om det var smidigare. Men pussla in däcken i bilen, köra till verkstad, vänta, lasta ur däcken ur bilen igen... Är ju minst lika mycket jobb som att bara byta själv (troligen mer).

    Nu brukar jag och farsan göra det tillsammans, vi gör det på någon halvtimme och då är vi ganska långsamma...

    Kan däremot absolut ha förståelse för att att vissa, framförallt äldre och folk med någon form av funktionsnedsättning, väljer alternativet byte + däckhotell, för det skulle så klart vara ganska smidigt (men i nuvarande läge något som jag inte tycker låter värt pengarna).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även om man slipper köa helt undrar jag om det blir en tidsvinst.

      Jag kan också förstå att en del lämnar bort jobbet. Är de medvetna om att de förlorar pengar på det, men tycker att det är värt det står det dem fritt. Men det blir löjligt när man försöker argumentera för att det är det ansvarsfulla sättet att lämna bort jobbet.

      Radera
  10. "Istället blir jag mest fascinerad över varför de låter mig, en person de inte känner, att genom en enda tweet provocera dem till att gå i barndom."

    Ja, det är intressant vad sociala medier gör med oss människor. Det påminner om Janne Långbens transformation i Motor Mania. https://www.youtube.com/watch?v=cUTWDhWrnDU

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
  11. Kort sagt så verkar du ha många läsare som är riktigt lättkränkta. Det blev ju liknande sjuka kommentarer när du skrev om elbil och Musk.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa ämnen verkar känsligare än jag uppfattat dem. Jag tyckte inte ens att jag la någon värdering i detta, alla gör som de vill och det är flera av mina val väldigt få förstår och det är likadant åt andra hållet.

      Radera
    2. Ingen värdering? I din twittertråd så kommer du ju med tusen motfrågor till alla som lämnar in på verkstad varför dom inte gör det själva?

      Radera
    3. Får man inte vara nyfiken? Det är väl intressant att få höra varför folk väljer att köpa in en tjänst? Gör man det av ren lathet (tror det är den vanligaste anledningen) är det förstås upp till var och en.

      Radera
    4. I tråden kommer jag med frågor ja, särskilt efter att andra varit stöddiga. Frågor är inte värderingar, och den inledande tweeten är en öppen fråga som man inte måste ta med taggarna utåt om man inte vill.

      Radera
  12. En gång i tiden ingick det att lära sig tanka o byta däck när man tog körkort. Snart behöver man nog inte ens köra bil för att ta körkort

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att jag fick lära mig varken det ena eller det andra, men jag tycker inte att det hade varit fel att få byta ett däck, kanske i samband med halkkörningen.

      Radera
    2. Jag har inte mycket att bidra med eftersom jag aldrig ägt en bil trots att jag har körkort, men jag kommer ihag halkkörningen när jag blev tillsagd att tvärbromsa och gjorde just det. Fick en häpen blick av läraren som sa att det är sällan tjejer gör det. Plattan i mattan, antagligen har jag lätt för att ta instruktioner :).
      /Annika

      Radera
    3. Jag kan inte säga att jag minns min halkkörning, men antagligen försökte jag göra det instruktören sa åt mig eftersom det var han som skulle godkänna mig. Det blir ju enklast då.

      Radera
  13. Varför byta däck? Kör med allround/ M/S däck så slipper ni!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor på landet och vill gärna ha dubb på vintern.

      Radera
    2. Sämre grepp på vintern och mer slitage på sommaren. Bekvämt att slippa byta men det har sitt pris...

      Radera
    3. Jag har inte hittat en enda undersökning där inte dubbdäck gett bättre resultat på vinterväglag, så jag undrar om inte priset du pratar om är längre bromssträcka.

      Radera
    4. Kommentaren var till anonym och syftade på helårsdäck...

      Radera
    5. Såklart! Jag läste slarvigt.

      Radera
  14. Oavsett anledning till att man byter själv eller inte så anser jag personligen i alla fall att det är en självklarhet att man åtminstone kan byta däck själv om man äger en bil. Vi har tre bilar och en släpvagn i familjen och jag väljer att byta själv på alla fyra fordon, antingen en helgdag eller så köra en till två timmar ett par kvällar. Förlorar ingen tid på det men vinner lite motion samt att jag får flexibiliteten att utifrån väder och bilbehov själv välja när däcken ska bytas. Inga köer, inget sökande efter lediga tider. Jag har inget garage utan gör det ute på en grusad infart med den domkraft som ligger i bilen. Nu investerade jag i Biltemas enkla saxlyft för 199 kr då jag med åren nött ut nöddomkraften som ligger i bilen. Är man frisk och hel så är däckbyte absolut inget svårare än att dammsuga eller att handdiska. Precis lika självklart att man i första hand gör det själv innan man överväger att leja bort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag skulle känna det som en extra osäkerhetsfaktor om jag inte skulle kunna byta ett punkterat däck under färden. Min mamma tänkte likadant, det var därför hon var med och bytte så länge hon körde bil.

      Jag känner lite samma inför disk och dammsugning. Jag fattar att en del hyr in städhjälp. Själv skulle jag aldrig göra det, men framförallt så vill jag kunna ta hand om mitt eget hem. Kan man inte det (och är frisk) borde man lära sig det istället för att leja bort jobbet.

      Radera
  15. Tråkigt med sådant tonlänge från folk. Det är precis den typen av angrepp skribenter får på FB. Kanske inte förväntat mig högre nivå på Twitter men ändå. Själv har jag slutat med twitter samt undvika kommentera i känsliga ämnen på FB. En gång la jag upp ett inlägg i Volvo meck gruppen på FB om rådgivning av byte av en motordel, jag hade använt en kofot för att lossa på en del, blev genast angripen med hånord pga val av verktyg. Ja nivån är låg i vissa grupper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man får försöka lära sig att inte ta dem på allvar, men ibland är det svårt att inte ta åt sig.

      Radera