onsdag 29 november 2023

Kaffestopp

Jag trodde inte att detta skulle hända, men jag har i stort sett slutat att dricka kaffe. Det sägs att världsmarknadspriset på kaffe har gått ner, men jag har inte märkt det i butik. Willys billigaste bryggkaffe kostar 95 kr/kilo.

Nu är det inte främst av ekonomiska skäl utan för att jag har hört många hävda goda hälsoeffekter, bl a bättre sömn och lägre vilopuls. Men ekonomin gör ju sitt till. Redan tidigare har jag dragit ner på kaffet som en sparåtgärd. Dumt att bälga i sig kaffe av ren slentrian, så då har jag minskat mängden kaffe i koppen. För ärligt talat märker jag nog ingen skillnad om jag fyller muggen till brädden eller stoppar på halva vägen. Jo, det slipper bli kallt.

Och så har jag druckit mer te. Varje morgon har jag druckit chaga-te för att jag tror att det är nyttigt. Det har jag oftast svept kallt eftersom det inte smakar så mycket, men nu har jag börjat värma det och dricka det istället för kaffe efter morgongröten. Och så dricker jag vanligt Earl Grey som jag köper på lösvikt, det blir mindre än hälften så dyrt som kaffe.

Men jag är inte absolutist. När jag får besök slår jag igång bryggaren och det känns konstigt att titta på när andra dricker kaffe, så då tar jag en centimeter att sippa på. Det kan jag göra annars också, bara för att jag gillar eftersmaken. Men totalt landar jag kanske på 1-2 deciliter i veckan, vilket jag tidigare översteg måndag morgon.

Om jag är tillbaka på vanlig konsumtion om ett par månader eller har fasat ut kaffet helt har jag ingen aning om. Det beror på om avhållsamheten ger önskad effekt och ifall jag saknar kaffet.

68 kommentarer:

  1. Jag har gatt at det hallet ocksa. Förr i tiden drack jag en kopp hemma pa morgonen och tva pa jobbet (med mjölk i). När jag slutade jobba blev det bara en mugg svart pa morgonen som satte igang tarmaktiviteten pa ett positivt sätt. Det behövs inte längre, tarmen vet vad den ska göra ända.

    Nu blir det kanske nagra muggar i veckan, eftersom jag investerat i en kaffemaskin som maler bönorna. Det blir gott kaffe som även gäster kan njuta av. Te däremot skyr jag som pesten, det smakar utblandat vatten.

    Men jag har iaf bestämt mig för att inte köpa en ny kaffemaskin om min skulle ga sönder, sa da far det bli pulverkaffe för gästerna.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska man ändå inte iväg på morgonen tycker jag inte att det är så bråttom att instruera tarmen.

      Jag skulle föreslå att du testar andra tesorter, men du verkar ha bestämt dig.

      Pulverkaffe är inte så tokigt, bara doseringen är rätt.

      Radera
  2. Märker du någon skillnad när det gäller sömn och vilopuls? Jag har också börjat dricka mindre kaffe. Inte för att spara, utan för att jag sällan är sugen på det nu för tiden. Än har jag inte upptäckt några effekter, men bättre sömn vore ju inte fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit så stressad den senaste veckan att sömnen inte varit på topp ändå, men den har åtminstone inte blivit sämre. Vilopulsen har jag inte hunnit kolla än. Så jag vet ingenting än.

      Radera
  3. Är periodvis högkonsument, periodvis närmast absolutist. Det senare vanligen pga magkatarr som i sin tur beror på kaffet.... DÅ brukar jag minska på intaget under några veckor. Sedan en månad har jag dock snarare haft ekonomiska anledningar till den mindre konsumtionen. Inte så att jag inte har råd, men jag tycker det finns roligare saker att lägga pengarna på än kaffe... Så nu är det te som gäller, utgångna tepåsar som jag köpte i massor från Matsmart för 4 år sedan - håller än. Men som du tycker jag inte det smakar knappt något... Så ibland blir det silverte, hälften varm mjölk (svinnsmart så klart från Willys för ca 7 kr/liter), hälften kokande vatten :-)
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magkatarr låter inget vidare. Min mage har - märkligt nog - hållit igång fint i alla år.

      Te i allmänhet tycker jag smakar. Det är bara chaga som jag inte tycker ger så mycket smakmässigt.

      Radera
  4. Jag är övertygad om att det finns fördelar med att undvika att vara ständigt koffeinpåverkad. Jag upplever själv att jag sover mycket bättre. Pulsen däremot verkar vara densamma.

    Tyvärr är det väldigt lätt att trilla dit igen. Jag har slutat flera gånger bara i år. Men då är mitt gift enegidrycker snarare än kaffe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte slutat med något sedan jag slutade röka för fjorton år sedan, så jag har inte så mycket att jämföra med. I det läget var viljan att sluta större och det tror jag är en viktig del för att lyckas.

      Radera
    2. Men har du varit rökare!? Du verkar ju har varit ordentlig och präktig i hela ditt liv;)

      Radera
  5. Kaffe är gott. Men jag har alltid haft kanske udda förhållningssätt till det. På jobbet har jag druckit massor, säkert snittat 4-6 stora muggar per dag.

    Väl hemma fixar jag nästan aldrig kaffe, enbart när jag är riktigt trött och behöver bli på bollen och pratsam. Det det med kaffeberoende verkar av någon anledning inte bita på mig, konstigt då jag för övrigt har rätt mycket av beroende- och fixeringspersonlighet.

    Köper en burk ICA Basic snabbkaffe, några hundra gram, och det räcker nog ca ett år för mig, minst. Kanske två.

    För jag är så jäkla koffeinkänslig att tom en enda kopp ibland är tillräckligt för att göra mig darrig och nervig. Men högeffektivt för energikick och att lossa tungans band.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har jag också gjort när jag haft arbetsgivare som betalat kaffet. Praktiskt på jobbet där det alltid fanns, men då kände jag för en paus på fritiden.

      Darret känner jag inte mycket av, då får jag dricka bra många koppar. Men kanske blir jag känsligare nu.

      Radera
    2. Enligt Naturskyddsföreningen är kaffe en av världens mest besprutade grödor. Naturskyddsföreningen skriver att bara om du väljer ekologiskt kaffe kan du vara säker på att få ett kaffe som odlats utan kemiska bekämpningsmedel.

      Radera
    3. Och vad har lobbyn för ekologiskt kaffe gett dem för att säga det? Jag skulle önska att jag inte var så konspiratorisk när det gäller miljörörelsen, men tycker att det är svårt.

      Radera
    4. Lika mycket som telobbyn har gett dig för att skriva ett blogginlägg om att du börjat dricka te istället för kaffe?

      Konspirationsteoretikern har bevsibördan.

      Radera
  6. Är lite less på kaffe men kan tycka te är lite blaskigt. För att åtgärda det så brukar jag blanda svart te med svartpeppar, kanel, kryddnejlika, ingefära och kardemumma. Mortlar alla kryddor blandar med te och låter stå några dagar. Gott med honung och lite mjölk./Em

    SvaraRadera
  7. Kul inlägg, jag har faktiskt aldrig funderat över när och hur jag dricker kaffe.

    Men nu inser jag att jag dricker nästan aldrig kaffe när jag är ensam, men så fort jag hamnar i ett socialt sammanhang finns det nästan ingen hejd på hur mycket jag kan bälga i mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var som tusan! Jag tycker nästan att kaffekonsumtion blivit det nya vädret, något det snackas om överallt. Men det kanske säger mer om min "bubbla" än något annat.

      Jag har varit likadan periodvis. För krångligt att koka kaffe åt sig själv hemma, så då har jag passat på i sällskap. Senare har jag kokat en hel termos och när den blivit kall har jag mikrat kaffe åt mig själv.

      Radera
  8. Läste just i tidningen att kaffet är billigare nu, det har drabbats mindre av inflation och har på senare tid gått ned i pris. Själv köpte jag en enklare kaffemaskin för några år sedan och dricker nästan bara expresso. Liten mängd i koppen, men gott och relativt ofta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. * espresso heter det. Förlåt.

      Radera
    2. Jag har också läst det, men banne mig inte sett det i butik. Minns med vemod när det var extrapris och man fick fyra eller fem paket för en hundring.

      Radera
  9. Tänkte på dig när jag såg denna bild: https://live.staticflickr.com/65535/53359074676_2653e19df6_h.jpg

    Vad har hänt med cafépriserna?? Över 100kr för en macka...?! (Låt det sjunka in ett tag!)

    100 kr för en MACKA???!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den där egenheten att jag räknar om priserna i måltider. För 110 kr får jag nästan frukost, lunch, middag och mellanmål i fyra dagar. Jag VÄGRAR betala det för en macka, alldeles oavsett om jag har råd, är hungrig osv.

      Radera
  10. Till brädden snarare....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är hopplös, gör nästan alltid fel på det.

      Radera
  11. Kaffe är nog den sista lasten jag överger. Kommer det inte ibland artiklar för och/eller emot hälsonyttan av kaffe? En artikel säger att risken för stjärtcancer ökar med kaffedrickande och en annan säger att risken för alzheimers minskar med ett stadigt kaffeintag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är spridda skurar i forskarvärlden och som vanligt svårt att "lyssna på vetenskapen" för att få ett entydigt svar.

      Radera
    2. Är det en motsägelse mellan ökad stjärtcancer och minskad alzheimerrisk? Bägge kan vara sanna samtidigt.
      Förresten - mot stjärtcancer finns det väl bromsmediciner sedan nittiotalet, eller jag kanske blandar ihop det? För lite kaffe antagligen....

      Radera
    3. Mm, men varför ska just du vara den enda som inte blandar ihop det. När det kommer till den här typen av "populärvetenskap" kan man lyfta fram det man känner för, allt för att få klick.

      Radera
    4. Nu inväntar jag läkaren som viger ett par decennier för att korrelera ”stjärtcancer, alzheimers och kaffe”.

      Alternativt att det dyker upp som en titel i schlagerfestivalen.
      /JB

      Radera
    5. Jag är schlagerallergiker.

      Radera
    6. "Ja, det är spridda skurar i forskarvärlden och som vanligt svårt att "lyssna på vetenskapen" för att få ett entydigt svar."

      Det är därför man inte ska gå på enskilda studier utan se till "summan av studier". Vetenskap är tillförlitlig förutsatt att studierna är tillräckligt välgjorda och/eller tillräckligt många till antalet.

      Radera
    7. "Vetenskap är tillförlitlig förutsatt att studierna är tillräckligt välgjorda och/eller tillräckligt många till antalet."

      Så det kan inte finnas två välgjorda studier med diametralt motsatta slutsatser?

      Radera
    8. Nej, det kan det inte. I alla fall inte om studierna håller hög vetenskaplig kvalité och om verkligheten är entydig.

      Radera
    9. Så entydig och svartvit är nästan ingenting i världen.

      Radera
    10. Nu är vi inne på djupa filosofiska tankegångar. Är det verkligheten som inte är entydig eller forskningen som inte är entydig? Om verkligheten är entydig så beror de skilda forskningsresultaten på att forskningen håller för låg kvalitet.

      Radera
    11. Nu tror jag du komplicerar det i överkant. Det är nog bara så att med olika urval och olika frågor kommer man till olika svar, ungefär på samma sätt som olika väljarbarometrar ger olika regeringar.

      Men fram till för några år sedan var de flesta överens om att vetenskap är en ständigt pågående rörelse. Den utvecklas hela tiden och kommer sällan fram till ett absolut facit. Det är först den senaste tiden som en del låtsas att forskarvärlden är en grupp som är överens och som kommer fram till absoluta sanningar.

      Radera
    12. "Men fram till för några år sedan var de flesta överens om att vetenskap är en ständigt pågående rörelse. Den utvecklas hela tiden och kommer sällan fram till ett absolut facit."

      Det är sant eller för att citera Konrad Lorenz:

      "Truth in science can be defined as the working hypothesis best suited to open the way to the next better one."

      Det betyder dock inte att två motsägelsefulla hypoteser båda stämmer. Den ena kan vara bättre lämpad än den andra eller båda kan vara dåliga.

      Radera
    13. Ja, men det är inte säkert att man vet vilken av dem som är mest korrekt. Det är ju det forskning och vetenskap handlar om, att gräva framåt. Den forskare som slutar forska är på sin höjd propagandist.

      Radera
  12. På Lidl nästa helg så får du 2 paket kaffe för 59:-
    Zoega, Nordqvist, Gevalia.
    Skål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa helg säljer jag honung i Lidl-fria Norge :-(

      Radera
  13. Slutat helt några gånger, nåt år i stöten. Sen blir jag tillslut trött på te, vatten, co2 vatten och behöver variation i vardagen så återgår till kaffet igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att se mig själv kaffefri på sikt. Testar detta nu, kanske ett par månader för att se om det ger något. Mer än ett lite billigare liv, men jag hade ändå ingen jättekostnad på kaffe.

      Radera
  14. Om du skulle vilja dricka gratiskaffe så finns det på Ikea mån-fre. I alla fall i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För långt att åka, alldeles oavsett. Men är det något nytt de har börjat med alltså? För jag har varit en hel del på Ikea och aldrig fått gratis kaffe.

      Radera
  15. Man måste vara Ikea-medlem. Sedan bara att visa upp leg i kassan så är det gratis på vardagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schysst! Och jag antar att det är gratis att bli medlem. Inte som i Norge där det kostar 300 kr att bli Coopmedlem.

      Radera
  16. Intressant sparo, många kloka inlägg här. Ja man kanske skulle pröva att skippa kaffet, dricker ju ganska mycket varje dag när man är på jobb. Har faktiskt ingen aning om hur mycket det kan bli på en dag eftersom jag aldrig reflekterat över det men förmodligen rent för mycket. Märker inte direkt något negativt av kaffet annat än att jag kan bli spänd i huvudet. Chaga eller sprängticka te som du nämner har jag nyligen börjat dricka efter jag fick en stor bit av min bror skall bli intressant att se om det blir någon märkbar positiv effekt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag vill inte rekommendera det till någon annan, men rent allmänt tror jag att det är bra att då och då ifrågasätta sina val.

      Jag kan inte säga att jag upplever någon positiv effekt av chaga, men jag vet ju inte hur jag mått utan.

      Radera
  17. "... utan för att jag har hört många hävda goda hälsoeffekter, bl a bättre sömn och lägre vilopuls."

    Forskningen visar att kaffe minskar risken för diabetes typ 2. Diabetes typ 2 är en av våra vanligaste folksjukdomar som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom som hjärtinfarkt och stroke.
    https://ki.se/forskning/transkribering-av-74-ar-kaffe-bra-for-halsan
    https://www.chalmers.se/aktuellt/nyheter/life-bryggkaffe-skyddar-mot-diabetes-typ-2-visar-biomarkorer-i-blodet/

    Forskningen visar att ekologiskt bryggkaffe snarare är hälsosamt än ohälsosamt.
    Det kan finnas anledning att inte dricka kaffe efter lunch om man sover dåligt på grund av kaffet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För övrigt är inte te alltid hälsosamt. https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll/nyheter-for-livsmedelsforetag/nyheter-for-foretag/eu-kommissionen-begransar-anvandandet-av-gront-te-extrakt-som-innehaller-katekinen-egcg

      Radera
    2. Det handlar inte bara om vad man dricker utan även om hur man dricker. Viktigt att låta drycken kallna ett par minuter. https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2009/05/skallhett-te-okar-cancerrisken/

      Radera
    3. Risken för mig att få diabetes tror jag är liten. Jag har inte upplevt någon skillnad av att dricka kaffe sent på dagen. Tyvärr, får jag väl säga, ibland hade jag velat få en kick av att dricka kaffe på kvällen.

      Jaha, ska man behöva ha rätt temperatur nu också... Besvärligt.

      Radera
    4. Ibland skyddar man sig mot fel risker. Vem vet, dryckens temperatur kanske är ett större hot mot hälsan än valet mellan kaffe och te.

      Radera
    5. Den som lever får se, annars dör man.

      Radera
  18. Kul me té. Jag vet inte hur stort utbudet på lösté är i den norska landsbygden men dra dig inte för att köpa lite dyrare gröna/ vita téblad. Använder du dem rätt så blir det inte så farligt dyrt.

    Man kan nämligen återanvända samma téblad flera gånger om (Sök på kinesisk/ Kong-fu tecermoni). När jag dricker té hemma kan jag använda samma téblad tre fyra gånger under dagen innan de slängs. Jag sparar dock aldrig över natten. Varje gång du brygger på nytt tar det lite längre tid för ditt té att bli klart men jag dycker att det brukar smaka bättre. Vissa smaker framhävs nämligen mer då.

    Sånt kan man inte göra med kaffesumpen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rätt tråkig i mitt tedrickande (förutom att jag testat granskottste: https://sparosverige.blogspot.com/2019/05/granskott.html). Det blir mest Earl Gray som jag fyller i en tesil som jag använder många gånger precis som att jag tycker att en tepåse går att använda 2-3 gånger.

      Radera
  19. Kaffe är ju en typisk produkt du nästan bara behöver köpa på 25-30% rea. Sen lägger du dem i frysen tills behov. Sen bara att vänt apå nästa rea. Varför betala fullt pris?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vakuumförpackad håller den över ett år. Problemet är att nu är det inte längre 4-5 paket för en hundring när det är extrapris.

      Radera
    2. Jag tycker problemet är värre med te, om jag ska vara ärlig. Där blir det dyrt, om man ska ha något med vettig smak.

      Radera
    3. Vanligt te kostar kanske en tredjedel av vanligt kaffe, så du får krångla till det mycket för att det ska bli dyrare med te än kaffe, även om det såklart går.

      Radera
  20. Men i övrigt kan jag hålla med dig om att det är vettigt att reflektera över sina vanor i inflationstider. Sunt. Mycket kan förändras, man upptäcker tidigare slentriankonsumtion!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att man ska göra i alla tider.

      Radera
    2. Försök förklara det för motsatta könet den som vågar eller kan :)

      Radera
    3. Jag slipper, jag är enastående. Eller enslig, som man säger på norska.

      Radera
  21. Om du tröttnar på chaga-smaken som visserligen inte smakar så mycket men ändå, då kan du låta en bit ingefära koka med för lite ingefärssmak (om du gillar det förstås), en bit kanel, stjärnanis, som du senare kan plocka upp och fortsätta med chagabitarna. Lite kardumummakärnor är också gott men de är svårare att meta upp sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog mest just bristen på smak som är "problemet", men visst skulle jag kunna smaksätta det och då tror jag både på ingefära och kanel. Stjärnanis vet jag inte hur det smakar. Tack för tipset!

      Radera