torsdag 9 november 2023

Ännu en missnöjd Trassla-ägare

Nu ska ju tydligen alla hacka på Tesla, så då hänger jag på. I kriget med svensk maff... fackföreningsrörelse stödjer jag företaget helhjärtat, men de har andra brister.

Ett skotskt par tog sin Tesla till en restaurang. När maten var uppäten fick de inte fart på bilen, vilket Tesla skyller på att det regnade. Vad värre var, det täcktes inte av batteriets garanti eftersom det var väderrelaterat.

Det faktum att de – i Storbritannien, en ögrupp synonym med regn – körde sin Tesla trots att det var regnigt ute kostade dem 17374 pund, närmare en kvarts miljon och en knapp tredjedel av inköpspriset.

Möjligen har paret lite svenskt blod i sig eftersom de knöt händerna i fickorna och betalade. Själv hade jag föredragit en finsk lösning. Den finske Teslaägaren Tuomas Katainen, som fick ett liknande besked, att batteriet var skadat av en diffus vattenskada som inte täcktes av garantin och därför skulle kosta honom ett par hundratusen, han sprängde fanskapet:

Om bilen inte klarar vatten undrar jag hur det är tänkt att man ska göra om man behöver bil till och från jobb. En Tesla köper man väl för att man bryr sig om miljön, eller vill visa omvärlden att man bryr sig om miljön. Är man tvungen att köpa en bensin- eller dieselbil att ha standby utifall att det regnar, snöar, blåser eller är någon annan form av väder ute, då blir det svårt att motivera Teslaköpet med miljöargument.

83 kommentarer:

  1. Skriver Tesla i köpvillkoren att bilen inte ska användas i väta? Hade de krockat eller förstört batteriets kapsling tidigare? Det här borde Tesla inte kunna komma undan med juridiskt, fast det krävs nog att ett försäkringsbolag för att orka med processen.
    För mig är det bara ett skäl att inte köpa Tesla, även om jag hade tillräckligt med skäl redan innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag förstått det var det någon finstilt formulering någonstans, men jag tycker också det är märkligt att man inte ska kunna förutse att en bil klarar normalt väder. Det är ju en utomhusgrej liksom.

      Radera
    2. Detta gäller alla bilar, oavsett drivmedel. Kör man ned dem i vatten och översvämmar elektroniken gäller ingen garanti. Detta händer ett antal bilar varje år, men när det är en Tesla blir det en artikel av det.

      Radera
    3. Jag har aldrig haft en bil som inte klarat vanligt regnväder.

      Radera
    4. Ok, trist att du skrivit ett inlägg utan någon koll. För din information: svenska försäkringsbolag får in en hög med liknande ärenden efter varje större regn. Det är inget nytt, och var ett problem långt innan elbilarna. Du skulle kunna hitta hundra Fordar eller Saabar, men du hittade en elbil i Skottland.

      Radera
    5. Alla inlägg kan inte falla dig på läppen och det får du nog leva med. Det beror inte nödvändigtvis på att jag inte har koll eller ens att du själv är mycket okunnig.

      Radera
    6. Nu handlar det kanske inte om smak utan om fakta. Du presenterar ett känt problem, som tusentals bilägare världen över råkat ut för innan elbilen fanns, och du presenterar det som ett exklusivt elbilsproblem. En del av dina läsare kommer att tro på det du skriver, och ta det som input till ett viktigt ekonomiskt beslut, vilket inte är lyckat.

      Radera
    7. Anonym 14:33. Du har helt rätt. Idag finns det många tokstollar som inte tror på fakta.

      Radera
    8. Det är FAKTA att vanliga bilägare INTE åker på kostnader på hundratusentals kronor, för att en central del i bilen inte tål vatten. Möjligen de skadas något, men inte i den kostnadsnivån.

      Radera
    9. Nej, jag presenterar det inte som ett "exklusivt elbilsproblem", skärp dig! Jag har inte någonstans skrivit att inte detta kan drabba bensinare, men de kostar sällan en miljon att köpa. Och för all del, jag har inte läst jättemånga artiklar om det, så har du några exempel kan väl du fylla på.

      Radera
  2. Din kommentar om fackföreningar, visar bara att du inte förstår vad som är vad. Tycker Du att den svenska modellen är bra, eller föredrar du den amerikanska? Gissar att ditt företag har kollektivavtal. Med allt bra vad det innebär.
    Gissar att du använder en del av Gig ekonomin? Tycker du deras villkor är bra? Deras villkor är det som kommer att gälla om inte man står upp för varje arbetare. T om du är löneslav. Bara att inse din plats i hierarkin. En dag kommer chefen och säger att du inte är behövd längre, eller att någon annan gör ditt jobb billigare. Tack och hej på dig.
    Försök förstå varför strejken är istället för att förlöjliga den. Dom kämpar för Dig. Och dina kollegor. Och dina barn i slutändan.
    Mikael.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå att inte veta vad man pratar om:
      1. Jag har inga anställda och således skulle inte ens facket kräva kollektivavtal (om jag hade bott i Sverige).
      2. Jag har inga kollegor.
      3. Jag har inga barn.

      Bortsett från det ska jag nu försöka ta din kommentar på allvar. Jag visste inte att man var tvungen att välja mellan svensk och amerikansk modell. Jag har inget emot kollektivavtal om både arbetsgivare och personal vill ha det, men officiellt är det ju fritt att välja. Bara det att facket försöker driva verksamheten i konkurs om man inte viker sig och köper deras "försäkring". Är det konstigt att man kommer att tänka på maffiaorganisationer?

      Jag har inget emot gigekonomi heller. Själv har jag alltid prioriterat frihet i mina arbetsförhållanden. Inser att det kanske är svårt att greppa för en supersocialist, men försök.

      Och nej, strejken mot Tesla gynnar varken mig, Tesla eller de anställda där. Den gynnar BARA facket. Som så ofta när facken vevar.

      Radera
    2. Mikael, ditt inlägg verkar vara skrivet med någon sorts ryggmärgsreflex, utan att du ens orkar bry dig om att ta reda på fakta.
      Varför skulle Sparo välja mellan svensk och amerikansk modell? Han kan lika gärna ta tysk, japansk, chilensk eller marsiansk om han av någon anledning inte ska ta den norska, som är det mest logiska.

      Det där med Gig-ekonomi. För dig verkar det självklart att använda sig av den. Vet alla vad som menas med Gig-ekonomi? Inte jag! Jag tänker mig transporttjänster som Bolt och Uber, något som jag aldrig använder (inte taxi heller) och jag har VÄLDIGT svårt att se Sparo använda det. Eller menar du alla matleverantörer som Fodora mfl? Har jag heller aldrig använt, tror ännu mindre att Sparo utnyttjar sånt :-D
      Ok, nästa grej då.... Hmm, kanske de där elsparkcyklarna som slängs överallt? Nä, trots att jag bor i en hyfsat stor stad (Stockholm) och har turistat i normala storstäder så har jag aldrig sett behovet av dessa. Och Sparo bor så långt ute på landet så jag har svårt att se att det är inom sparkcyklarnas begränsningsområde.

      Kanske du menar att Gig är att man får uppdrag, men inte är garanterad ett visst antal timmar och därmed inte garanterad en specifik lön. Nja, då kommer man ju nära konsultbranschen, eller bemanningstjänster i sjukvården (stafettare). Men vet du, det finns många som VILL bestämma själva hur mycket de ska jobba, med vad och på uppdrag av vem. Utan att någon annan bestämmer det (en chef alltså). Och den dagen som Sparo själv anser att han inte vill/orkar/har lust att ta uppdrag av andra, ja då kommer han att låta bli. Det är inte svårare än så.

      Spargrisen

      Radera
    3. Jag ska inte tolka vad någon annan menar med gigekonomi, men själv tolkar jag det som icke-fasta anställningar av olika slag, som projektanställningar och när man hoppar in vid behov.

      Och det är inte så att alla som jobbar på det viset innerst inne drömmer om en fast tillsvidareanställning. Tro det om ni vill, men jag och många med mig vill ha mer frihet än så, även om det skulle inverka negativt på vår privatekonomi (vilket inte alls är säkert).

      Överhuvudtaget är inte arbetsmarknaden så enkel som att arbetsgivare står på den ena sidan, arbetstagare på den andra och helt försvarslösa om det inte vore för facket.

      Radera
  3. Undrar om den tål en ordinarie biltvätt?

    Spargrisen

    SvaraRadera
  4. Fy fan, det var ta mig fan det bästa jag sett på länge. All respekt till den här killen som spränger sin Tesla. Och jag har sagt det länge; elbilar är inte för det nordiska klimatet oavsett om de tål vatten eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt att inte sympatisera med tanken. Vi är nog många som drömt om att spränga både bilar och andra ägodelar när de inte gör som vi säger.

      Radera
    2. Hehe, ”elbilar är inte för det nordiska klimatet”… tagit en titt i registreringsstatistiken på sistone?

      Radera
    3. Fast bara för att det köps elbilar säger ju inte att det är en bra idé.

      Radera
    4. Jo, det betyder det faktiskt. Svenska köpare väntade några år efter det att norska köpare gjort betatesten av dessa bilar. Det funkade tydligen, och därför blev det sedan en hit i Sverige.

      Radera
    5. Okej, så allt som görs i större mängd är alltid en bra idé? Det är t ex en bra idé för svenska folket att bli tjockare och mindre hälsosamma varje år? Här kommer nya fakta som jag inte hade en aning om :-)

      Radera
    6. ??
      Tar för givet att folk efter viss eftertanke köper en bil som verkar funka för dem, det handlar trots allt om mer än en halv miljon kr. Exemplet Norge visar med all önskvärd tydlighet att jo, elbilar fungerar i nordiskt klimat. Inget att bli upprörd över.

      Radera
    7. Money Cowboy: Jag väljer hellre en elbil än en fossilbil på vintern, alla dagar. Lånade en id3a under ca ett år. Underbar bil, speciellt att köra klimatanläggningen medans man satt i bilen och kollade youtube medans dottern tränade sitt instrument. Förvärmning med en knapptryckning och utan att bränna orenad diesel är skön den med. Ja laddning vid långfärd *kan* gå långsammare beroende på batteri... men som med all teknik finns för- och nackdelar.

      Radera
    8. Exemplet Norge visar väl mest att kombinationen subvention och bompeng påverkar bilkonsumenters handlingsmönster.

      Snålgrisen: "Orenad diesel"? Hur gamla dieselbilar släpper ut orenad diesel, pratar vi 50-tal nu?

      Men jag vill inte förbjuda någon att köpa elbil. Den som trivs med det ska göra så.

      Radera
    9. Snålgrisen och Anonym:
      Jag vet att många fler köper elbilar idag, men att lura sig själv och tro att de är miljövänliga för att de inte "bränner orenad diesel" är synd. De har mindre utsläpp lokalt, men miljöpåverkan är väldigt mycket högre än bara utsläppen - inte minst med tanke på livslängden på batterierna (och tillverkningen av desamma).

      Sedan vad det gäller att många i norden köper elbilar så kan jag sätta en bränslecell på att majoriteten av dessa köpare finns i storstäder. De är inte gjorda för det nordiska klimatet eller den nordiska infrastrukturen. Hur många laddare hittar du utanför storstäderna? Hur lång blir kön till de som finns när 50000 pers ska till fjällen en och samma vecka?

      Radera
    10. Finnen får skylla sig själv som köpte en bil som skrotats i USA och fixats till i något östland, dessutom sålde han batterierna till en kille som till billig kostnad fick ordning på dem.

      Varför skulle Tesla ta sig an en skrotad bil i sin verkstad.

      Så han sprängde det som blev kvar efter han sålt det användbara, lurade alla som inte orkar källgranska och gjorde sig en slant på det.....

      Radera
    11. För att prata om källgranskning är du rätt sparsam med att ange källor.

      Radera
    12. Att "spränga en skrotad bil" låter lite som att slänga en uppäten smörgås.

      Radera
  5. Nu har jag ingen Tesla, men en elbil av annat fabrikat och vill komplettera med att man kan välja elbil av ekonomiska skäl också, inte bara grönsignalering. Det är roligare att få en framdrivningskostnad som är under 2,50 kr/mil (i mitt fall) än över 10 kr/mil (min förra, ändå ganska snåla bil). Det är också roligt med dubbelt så långt mellan servicetillfällena, med i stort sett halva servicekostnaden varje gång. Låg fordonsskatt är också trevligt, förstås.
    Just min bil fungerar bra i regn också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, och jag håller tummarna för att din elbil funkar lika bra efter 50 år som min 50 år gamla bensinare.

      Radera
    2. Det är också roligare att köra bil än att reparera den.

      Radera
    3. Det håller jag verkligen med om.

      Radera
    4. Om man säger så här, ett batteri är inte outslitligt, men det är inte många delar i en fossilbil heller. Jag skulle våga gissa att ett batteribyte + slitdelar går på ett ut om du räknar en fossilbils oljebyten och andra servicekomponenter som du inte behöver byta i en elbil. Det verkar florera myter om att man måste kassera en elbil efter 10 år? Drivlinan är ett under av enkelhet, med få rörliga delar. Sen måste man också kunna ha i huvudet att det inte finns speciellt många verkstäder än som reparerar elbilar, man byter endast felaktiga komponenter. Det kostar multum. T.ex. på ett kretskort som kostar 12000 kr kanske det är en kondensator som är bränd. Att lägga en tusenlapp för en kondensator och en timmes jobb eller ett helt nytt kretskort? Det kommer bli mycket vanligare i framtiden. Kring Oslo/Bergen finns det redan flera elbilsverkstäder som reparerar batterier, kretskort etc, startade av forna Tesla-medarbetare.

      Radera
    5. Visst måste man byta delar även i fossilbilar, men förhoppningsvis sällan för 17374 pund.

      "Det verkar florera myter om att man måste kassera en elbil efter 10 år"

      I mina två exempel i artikeln är det kortare tid än så.

      Radera
  6. Om Elon - som anses vara hyfsat intelligent - verkligen anser att det är viktigt för ett av sina många företag att inte ingå avtal med facket, ja då lär det bli så.
    Sedan hur lång tid det tar innan svenska fackföreningarna inser att de har förlorat det återstår att se; men en sakt är säker vare sig om det tar tio eller tjugo eller trettio år så kommer de aldrig att erkänna det.
    För företaget är Sverige en minimal marknad som knappast ur ett globalt perspektiv kan anses vara prioriterad eller på annat sätt göras undantag för. Att S-politiker (dvs fackliga politiker) anser att det ska vara på annat sätt, visst sätt, är kanske ett utslag av att de varit naiva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har såklart ingen aning om hur han och företaget tänker kring detta, men jag blir inte jätteförvånad om Tesla ger upp Sverige och tänker att resten av världen är en tillräckligt stor marknad. För detta är inte bara en ödesfråga för facket utan också för fri företagsamhet.

      Radera
    2. Om Elon är så intelligent så kunde han ju ha gjort lite research innan han etablerade verksamhet i Sverige, med den arbetsmarknad och lagstiftning vi har här. Alla länder har väl sina för- och nackdelar för företagande och det är ju dumt att etablera sig där det strider mot ens egna policies.

      Radera
    3. Jag tror i och för sig också att Elon Musk är intelligent, men han är ingen gud. Han och andra medarbetare kanske trodde att den svenska fackföreningsrörelsen var till för arbetarnas skull. En gång i tiden var den antagligen det.

      Radera
    4. "Om Elon är så intelligent så kunde han ju ha gjort lite research innan han etablerade verksamhet i Sverige, med den arbetsmarknad och lagstiftning vi har här."

      Intressant inlägg, med tanke på att lagen inte på något sätt tvingar företag att ingå kollektivavtal. Hur tänkte du när du skrev detta? Lika lite som den genomsnittlige socialisten troligtvis.

      Känslor och åsikter är inte svensk lag. "Praxis" är inte heller lag. Facket och sossarna är maktfullkomliga idioter, som bara bryr sig om att roffa åt sig allt de kan. "Take what you can, give NOTHING back!"

      --Slappo

      Radera
    5. Det är ju just det, att praxis i detta fall nästan blivit som en lag, så då tar vi den för det vare sig vi är för eller emot. Samma när de intervjuar LO-folk, det blir tydligt att de anser att alla SKA ha kollektivavtal.

      Radera
  7. Det intressanta med fackens strid mot företagen är att de på något sätt tar för givet att de har all personal med sig medan det i verkligheten oftast är precis tvärtom. Jag har arbetat på flera större och medelstora företag där facket ställt till mer problem än nytta för de anställda med sin oflexibla syn på vissa saker. Visst är facken bra också men det går i många fall alldeles för långt när de inte ser till annat än sitt eget bästa som i detta fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är det så! Det här handlar ju om människor som är extremt eftertraktade på arbetsmarknaden. Att de valt att jobba på ett företag utan kollektivavtal beror knappast på att villkoren/lönerna/förmånerna är sämre där än vad de hade fått någon annanstans.

      Och utan att jag själv någonsin varit eftertraktad delar jag ändå din bild. Mycket hade gått att lösa i samtal med arbetsgivaren om vi bara sluppit ta hänsyn till ett fackförbund jag inte varit med i. På min anställningar har arbetsgivarna varit betydligt mer välvilligt inställda till facket än vad jag som anställd har varit.

      Radera
  8. Varför jobba överhuvudtaget för antisemiten Elon Snusk? Jag håller med SD och deras medlemmar i metall i den här frågan. Det är bra att vi socialister kan ha liknande åsikter i vissa frågor som SD. Förhoppningsvis så kan ett sådant samarbete stärka facket i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om du läst blogginlägget du kommenterat. Testa gärna det, det handlar om ett skotskt par som fick problem med sin bil. Faktiskt inte ett ord om antisemitism.

      Radera
    2. Du har helt rätt. Det är självklart att vi ska tänka mer på dom stackars teslaägarna som är missförstådda och kränkta. Du borde skapa en swishinsamling.

      Radera
    3. Du måste ha ett sjätte sinne för vad folk tycker. Andra läser folks åsikter, men det behöver inte du utan kan hitta på något helt själv. Måste bli en enklare värld på det viset, jag är lite avundsjuk.

      Radera
  9. Det verkar vara en del troll som hittat hit, kanske hitkommendade från Sveavägen 68?
    Propagandan verkar i huvudsak gå ut på att: att inte ha kollektivavtal det är förbjudet, och om man mot förmodan inte har det ska det tvingas på motparten. Och så är det synd om löntagarna, för de är vilseledda om de inte vill ha kollektivavtal.

    Sen att det enligt svensk lagstiftning är frivilligt att ingå kollektivavtal, det spelar ingen som helst roll. Skrämma, hota och ljuga om förutsättningar verkar helt och hållet vara ok från fackets sida. Men det är klart, makten framförallt.

    Tycker att Sparos tidigare inlägg, och kommentarer därtill, är bra att ta till sig när man reagerar på dagens blogginlägg
    https://sparosverige.blogspot.com/2023/10/fack-for-facks-sake.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också förvånad att det kommer mer kritik om Teslas hantering av facket när jag bloggar om en trasig Teslabil än när jag bloggade om just Teslas hantering av facket.

      Men angående den frågan då, så stör det mig när man säger att det är frivilligt och så blir det fullt krig om man säger nej. Det är lite som att säga att de har full yttrandefrihet i Nordkorea. Kan hända att du blir mördad om du tycker fel, men visst gick det att prata fritt innan kniven träffade strupen ;-)

      Radera
    2. Facket har inte en chans mot stora Tesla. Om inte Tesla vinner den här striden blir jag extremt förvånad. Det är som om Brasilien skulle förlora mot Grönland i fotboll med 10-0.

      Radera
    3. Jag skulle säga att facket har möjligheter att driva Tesla ur Sverige, men det påverkar ju knappast Tesla, mest de anställda på Tesla Sverige. Kanske följer de med företaget ut, så blir alla vinnare. Tesla för att de slipper bråka med svenska LO och facket för att de lyckades döda ännu en inhemsk verksamhet.

      Radera
    4. Problemet med Snusk, är att han tror han är Gud.

      Radera
    5. Pratar vi fortfarande om Teslas grundare heter han Musk. Jag känner honom för dåligt för att kunna uttala mig om hans religiösa tro, om han tror på en gud och om det i så fall är han själv.

      Radera
  10. Med tanke på att det regnar ganska mycket i Norge, tex Bergen med 200 regndagar om året, Tromsö och Trondeheim med ca 150 dagar, är det lite konstigt att elbilar nu har 83% av total bilmarknadet hitills i Norge 2023 (jan-sep)

    Plug-in car registrations year-to-date:

    BEVs: 79,674 (down 0.3%) and 83.4% market share
    PHEVs: 6,643 (down 36%) and 7.0% market share
    Total: 86,317 (down 4%) and 90.4% market share

    Vägarna i Norge måste med andra ord kantas av elbilar som står stilla och inte kan köras, då Tesla är den bil som säljer absolut bäst i Norge. Det verkar besvärligt minst sagt.

    Vad är det man brukar säga: elektricitet och vatten går inte ihop, speciellt inte i badkaret ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan lägga till att staden som nämns i länkade artikeln Edinburgh:

      How many days does it rain in Edinburgh?
      Throughout the year, there are 205.2 rainfall days, and 512mm of precipitation is accumulated.

      Är torrt jämfört med Bergen:
      How many days does it rain in Bergen?
      In Bergen, Norway, during the entire year, the rain falls for 227.1 days and collects up to 1594mm of precipitation.

      Radera
    2. Som sagt, anledningen till elbilsköpandet i Norge handlar mer om subventioner och vägtullar än om väder. Men ingen kan förneka att det finns Teslabilar som INTE måste lagas för en kvarts miljon första året.

      Radera
  11. Apropå fackföreningarnas moral...

    https://www.affarsvarlden.se/artikel/unionen-investerar-strejkkassan-i-bolag-utan-kollektivavtal?utm_source=Aff%C3%A4rsv%C3%A4rlden+-+NEW&utm_campaign=2c45423900-EMAIL_CAMPAIGN_2023_11_09_02_31&utm_medium=email&utm_term=0_-2c45423900-%5BLIST_EMAIL_ID%5D&mc_cid=2c45423900&mc_eid=623b98420a

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett utmärkt exempel på att detta inte handlar om att värna de anställda på Tesla. Det handlar om att statuera exempel så att inte fler företag får för sig att utnyttja sin lagstadgade rätt att tacka nej till kollektivavtal, för då minskar fackförbundens makt.

      Radera
  12. Alla som stolt deklarerar de åker hyrd elbil, som bytes vart 3e år, för miljöns skull borde fan ta mig åka på en tvingande sinnesundersökning, för det är någonting gravt mentalt fel på sådana personer.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 17:38 :Att dela på en hyrbil är bättre för klimatet än att alla ska köpa sin egna bil. En del på det här forumet har en lite tråkig ton tycker jag. Det är väl så att man har fått en dålig uppfostran av dåliga föräldrar.

      Radera
    2. Byt gärna bil vart 3e år, men inbilla dig inte du gör en insats för miljön. En självklarhet för varje tänkande människa.

      Radera
    3. Jag är en tänkande människa, har bara inte samma åsikt som du. Varför otrevlig, mår du inte bra?

      Radera
    4. Han kanske har lärt sig av andra i dagens kommentarsfält ;-)

      Den här diskussionen klarar ni säkert helt själva. Jag har bara ett litet påpekande. En av er pratar om miljön, den andra om klimatet. Det är två väldigt olika saker i verkligheten, bara inte i svensk miljödebatt.

      Radera
    5. Nej nu känner jag mig kränkt av din fördömande ton, Sparo. Nu gick topplocket och jag börja

      Radera
    6. börjar snart prata om din mamma.

      Radera
    7. Kör igång! Först kanske jag ska berätta att hon är död.

      Radera
    8. Anonym 17.52: Du har fel. Det är symtom du pratar om. Miljöproblemen har vi av en enda anledning: för många människor. Det är dags att fler börjar prata om det och slutar fokusera på svensk livsstil (som redan är väldigt mycket mer miljövänlig än 98% av resten av världens länder).

      Radera
  13. Mycket mumbo jumbo i den artikeln. Jag kan rekommendera Sandy Munro på youtube, hans företag plockar isär teslor och andra bilar i detalj för att granska deras montering och kvalitet. Ett elbilsbatteri är extremt vattentätt och du kan i princip dränka halva bilen utan skada, så länge elmotor och elektronik är ovan vattenytan. Det finns fall där några dräneringspluppar som sitter under batteriet för att dränera kondens (som jag förstått det) har blivit skadad pga ålder, saltade vägar etc och resulterat att fukt letat sig in i batteriet med kortslutning som följd. En rökbil som körs ner i vatten lär inte gå många meter utan snorkel, medans en Tesla funkar hur bra som helst. Det är trist att tidningarna enbart jagar klick numera, och kombinationen Tesla + problem drar ju till sig bensinupprorets anhängare som sirap drar till sig getingar. Det är *väldigt* viktigt för pressen att poängtera att det var strul med en ELbil, när vissa saker de skriver om hade kunnat hända vilken bil som helst, t.ex. reservdelsproblem, klantiga återförsäljare osv.

    Sen, om man lämnar tekniken och pratar om tesla som företag, har de absolut en del att jobba med när det gäller service och garantier. Det är inget jag försvarar på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte bedöma om det är mumbo jumbo, men jag tvivlar inte på att bilägaren faktiskt fått problem och att företaget skyller det på vatten. Så hur går det ihop med att de är extremt vattentäta?

      Och när det gäller pressens vilja att klanka på bilar skulle jag vilja påstå att bilar drivna av bensin och diesel får löpa mycket längre gatlopp än elbilarna.

      Radera
  14. Haha tvingande sinnesundersökning, den var bra !! Håller med !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför ska man vara otrevlig mot dom som inte har samma åsikt som en själv? Det är alldeles för många som saknar all form av stil, vilket bara är tragiskt. Beror troligtvis på en dålig uppfostran av ännu sämre föräldrar.

      Radera
    2. Ja exakt. Det är fin stil att yra om andras föräldrar. Verkligen fin stil :)

      Radera
  15. Cosbylainen, vilken jädra smäll, sisu i finnar! 👍

    Besiktade 17 år gamla S60n i veckan och måste byta ut ljuddämparen, kostar iaf inte en kvarts miljon iaf och eftersom den inte är gjord av socker så gick det utmärkt att åka hem från dagens sammanträde trots hällregn.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, S60 är gjord av plast, inte socker ;-)

      Radera
    2. Mjä, stötfångarna ja, men tillräckligt mycket plåt för att för första gången få mig att fundera på tidig rostlagning, något jag blev erfaren på när jag ägde en Ford Focus med fuktsugande filtmattor innanför bakskärmarna.
      /JB

      Radera
    3. Filt innanför bakskärmarna låter rätt dumt.

      Radera
    4. Totalidiotiskt. Fick rostlaga årsvis lång innan Fårrrden nått min nuvarande avolvos ålder. Nu sitter rostrosen på utsidan av bakskämen vilket är satan så mycket mera lättfixat än en invikt och dpld inre skärmkant. Inte sett något så knasigt sedan min Peugeot där allt var dumt.
      /JB

      Radera
  16. Haha. Sällan man såg så många lättkränta konämmentatorer. Nästan så man önskar det fanns en lättkränkthetsrapport att leverera till dem. De får googla de så hittar de nog.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan skicka dig en lista med IP-numren ;-)

      Radera
  17. När du förhandlade med din chef. Hur såg semestern ut? Hur såg ersättningen vid föräldraledigheten? Hur såg semestertillägget ut? Var du försäkrad från och till jobbet? Fick den som inte var så bra förhandlare som du samma lön som dig för samma arbete? Hur såg det ut på din arbetsplats om det blev indragningar av arbete vid dåliga tider? Om det fanns farliga jobb och dålig belysning fixade din chef arbetsgivare det vem som än kom förslaget direkt? Fick alla samma insättning till framtida pension ca 4.5% av årsinkomst undansatt som ett kollektivavtal? Kan ge fler frågor och svar om fördelarna med att arbetsgivare har kollektivavtal! Finns ju anledning att seriösa arbetsgivare vill ha kollektivavtal Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det såg tillräckligt bra ut för att jag skulle ta jobbet. Annars hade jag sagt nej, och det behöver jag inget fackförbund att hjälpa mig med.

      Men jag säger inte att fackförbund inte haft en funktion en gång i tiden, och kanske får de det igen. Det som händer mellan LO och Tesla har dock ingenting med det att göra, det handlar om en döende organisations sista sprattel, och det är bara så ovärdigt.

      Radera
  18. Att det inte gick att få igång en så dyr bil efter det regnat är en helt vidrig sak som svenska konsumentombudsmannen borde ta tag. Men kanske motor garantin täcker det. Låter i alla fall väldigt konstigt i mina öron. Dom första Tesslorna hade en säkring i ett fack som var dåligt isolerat mot vatten vilket innebar att det trängde in vatten i facket vilket gjorde att det blev kortis. Men säg den biltillverkare som inte dragits med barnsjukdomar. Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur den skotska konsumentlagstiftningen ser ut, men det verkar inte som att de tänkt fixa det.

      Radera