måndag 18 juni 2018

Choklad eller silver

Jag såg en Youtubevideo. Inte purfärsk, men intressant på något vis.


Okej, man vet ju att videor som går ut på att hitta idioter på stan är manipulerade. De kan ha ställt samma frågor till flera tusen människor innan de fick ”rätt” svar. Fast i det här fallet kostade ”fel” svar ganska mycket pengar. Tio uns silver kostar i dagsläget 167 amerikanska dollar, eller 1456 kr.

Så om tusen personer valde silvret innan de hittade dessa Nobelpristagarämnen skulle det ha kostat nästan en och en halv miljon. En Youtubekanal med över en miljon prenumeranter har nog en skaplig budget, men någon gräns måste det finnas.


Kan intervjuoffren ha trott att hela upplägget var fejk? Kanske, men då vore det mer logiskt att gå därifrån än att välja chokladen. Kan de ha trott att silvret inte var äkta? Åtminstone var det ingen som ställde den frågan högt. Däremot var det en som ifrågasatte chokladens äkthet. Vad skulle det annars ha varit, sojaprotein? Erbjudandet om att få silvret verifierat tackade hon bestämt nej till.

Och så tjejen som väljer chokladen för att hon är tjej ”and it's been a cranky day”. Det är fan så att jag känner mig förolämpad och då är jag inte ens tjej!


Kan det vara så enkelt att mjölkchoklad ger omedelbar tillfredsställelse medan silver inte gör det? Kvinnan som ifrågasätter chokladkakans äkthet väljer chokladen för att hon inte vet vad hon ska göra med silvret. Jag kan förstå att hon inte vet det, men det går ju att ta reda på. Fast choklad är ju alltid choklad...

14 kommentarer:

  1. Tror det handlar om bristen på tillit. Ingen tror på allvar att någon skulle erbjuda äkta silver bara så där. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske har rätt. Fast då skulle jag nog vara än mer avig att ta emot livsmedel av en främmande människa på stan.

      Radera
  2. Förstår misstänksamheten men med möjlighet att verifiera äktheten på plats... Bara chansen att det är äkta borde räcka.
    Mvh Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kostar ju inget att försöka.

      Radera
  3. Äsch det där är inget konstigt alls. När man väl insett att de flesta människor är idioter så slutar man bli förvånad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag befinner mig sedan 40 år tillbaka i ett mellanläge där jag å ena sidan fattar att nästan alla är idioter, men ändå förvånas över det.

      Radera
  4. När jag gick i gymnasiet (förra årtusendet) berättade en lärare om ett experiment han gjorde under sin egen utbildning. Uppgiften var att dela ut 5-kronorssedlar (japp, så länge sedan var det) ute på stan till folk, helt gratis. Det gick så där. Efter ett par timmar gav han upp, och satte sig på krogen istället.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det för lite. Jag tror att jag någonstans på bloggen nämnde ett experiment där människor tillfrågades om att hjälpa till att bära en soffa från en släpkärra in i ett hus. Folk ställde upp gratis, men när man erbjöd tio kronor för jobbet var det fler som sa att de inte hade tid.

      Radera
  5. Mark Dice är en favorit. Finns fler sevärda videor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här typen av mannen-på-gatan-intervjuer har jag svårt för, men vid tillfälle ska jag kolla igenom hans konto. Om inte annat så för att kolla varför han har en miljon prenumeranter och jag har typ tre stycken :-).

      Radera
  6. I ärlighetens namn så är det ju inte så många som vet värdet på silver eller hur man skulle kunna omsätta det i pengar. Skulle känna mig uttittad (och lite misstänkliggjord) om jag gick in på...guldsmed (?) och försökte sälja en silvertacka. Får nog erkänna att det hade lutat åt chokladen :)

    //TobiasE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att få har koll på silverpriser köper jag, men att det är dyrare än choklad förstår nog de flesta.

      Varför skulle du känna dig uttittad och misstänkliggjord? Det är ju en legitim tillgång och betalningsmedel, ungefär som vanliga pengar. Men guldsmederna har nog mejl så att du ändå hade sluppit utsätta dig för blickarna :-).

      Radera
  7. Du har nog rätt. De flesta vet nog att silver är mer värt än pengar, men det är gissningsvis besväret att omsätta silver till pengar som överväger den (precis som din slutsats) omedelbara tillfredsställelsen i att äta en chokladkaka :)

    Anledningen till att jag skulle känna mig lite misstänkliggjord är nog en yrkesskada (rättsväsendet).

    Tack för bra blogg i övrigt :)

    //TobiasE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!

      Det är helt okej att inte hålla med mig om detta. Skulle du kränga en silverljusstake förstår jag dig helt och fullt, men en silvertacka (eller vad det kan tänkas heta i den där storleken) känns inte precis som en vara som florerar i undre världen :-).

      Radera