När jag jobbade natt på ett kontor
var dealen att jag kunde komma när jag ville och gå hem när
jobbet var klart även om jag enligt avtalet skulle jobba till 21.00-7.30.
Jag kunde inte styra det helt själv, det berodde mycket på andra
människor i världen, datorer och flygmaskiner om jag skulle få gå
hem klockan 5 eller halv 8. Det visste jag aldrig i förväg, men det var en sporre att veta att jag kunde gå tidigare om jag jobbade snabbt och hade lite tur.
En av mina första lärdomar i
arbetslivet var att muntliga överenskommelser är värdelösa. Efter
ett tag var jag tvungen att komma i tid varje kväll och om jag
hann klart i förtid fick jag hjälpa dagskiftet fram till att min
arbetstid var slut. Detta betydde i praktiken att jag fick tid att
läsa på natten och såg till att varje morgon bli klar med mina
egna arbetsuppgifter exakt kl 7.29.
Det är möjligt att lönen och jobbet
var okej ändå. Jag var t ex den enda i bekantskapskretsen som kunde
läsa in hela körkortsteorin på betald arbetstid. Men jag var
besviken eftersom det hade varit mycket bättre innan.
Förra veckan gick Reno Nordens
sopåkare i Stockholm ut i vild strejk efter att arbetsgivaren krävt
att de ska jobba 34,5 timmar/vecka istället för nuvarande 29,5 för
att få behålla lönen på i snitt 35000 kr/månad. Å ena sidan är
det en fjortonprocentig lönesänkning och precis som jag blev sur
när jag tvingades vara på jobbet fler timmar fattar jag att det
svider för sopåkarna.
Å andra sidan, företaget håller på
att gå i konkurs och åkarna har fortfarande en lön som motsvarar
över 40000 kr för heltid. Det är mer än väldigt många
yrkesgrupper som behöver både 3 och 4 års högskolestudier. Om vi
jämför med andra chaufförer har runt 30 procent av landets piloter
lägre lön och det är ju inte heller en yrkeskår känd för
låga löner.
Vad behövs för att köra sopor,
C-kort, YKB och hyfsad fysik. Något mer? Efter ett par ordväxlingar med sopåkare vet jag att social kompetens inte
står på kravlistan.
Nu har många av förarna sagt upp sig och jag satt ju nyligen i Onkel Toms podd och
propagerade för att fler människor skulle säga upp sig istället
för att svälja sin stolthet. Jag undrar ändå hur många av
Reno Nordens sopåkare som kan förvänta sig ett jobb med
tillnärmelsevis så bra villkor som det de nu lämnar.