Internet ger fantastiska
möjligheter att hitta leverantörer av varor och tjänster från
hela världen. Vi kan jämföra priser på företagens webbsidor, men
också på speciella jämförelsesajter. Samma internet gör det
möjligt att ta reda på hur tidigare kunder upplevt företagens
service och yrkeskunnande, men den funktionen verkar många ha
missat.
Ta konsumentprogram som Plus och
Fuskbyggarna där folk glatt berättar att de skickat iväg
tiotusentals kronor i förskott till företagare som lovat och
misslyckats. Jag ser inte de här programmen själv, men har roat mig
med att titta på klipp och samtidigt göra sökningar på företagen.
Det finns alltid varningar från tidigare kunder, ibland
finns de med svarta listor och ofta har de ekonomiska problem som gör
det mycket tveksamt att anlita dem bara därför.
Det tar ungefär fem minuter att göra
den där kontrollen, att kolla att de har F-skattebevis, är
momsregistrerade och att ingen i vredesmod över att ha blivit lurad
har lagt hundra timmar på att göra en hatsajt om den som blåst
dem.
Hur kan man inte kolla upp företag man
ska betala pengar till eller jobba med? Jag skulle inte ens köpa strumpor för en hundring från en näthandel utan att göra en
bakgrundskontroll, eftersom det är så enkelt och eftersom jag inte
skulle förlåta mig själv om jag i efterhand hittar horder av
lurade kunder.
Ändå handlar folk för sexsiffriga
belopp utan att göra efterforskningar. Den enda förklaring jag kan
hitta är att de inte vill förstöra illusionen av att ha hittat den
perfekta leverantören. Det borde vara åtalbart att vara så lat,
men jag vet inte vad brottsrubriceringen skulle vara. Grovt
självbedrägeri kanske?