Jag tycker att
Zoegas är världens mest överskattade kaffemärke, men jag tror
inte att det är därför jag hyllar Citygross när de lyft ut Zoegas-produkter från butikshyllorna.
Låt oss ta det från början. Nestlé, som säljer Zoegas (och som
också är kända för så många skandaler att vi alla borde bojkotta dem), har tokhöjt
priset på sitt kaffe. När Citygross inte ville medverka i
ockerfestivalen valde de att sluta sälja de värsta exemplen.
Nestlés informationschef skyller på kostnadsökningar i hela livsmedelssektorn. Är det ett så utbrett problem kan jag tycka att det är märkligt att det specifikt har drabbat Zoegas. Sedan årets lögn, ”Som livsmedelsproducent gör vi allt vi kan för att hantera kostnaderna på egen hand, men kostnadsökningar i den här storleken leder dessvärre och till prisökningar i konsumentledet”. Helst skulle han alltså ha velat ta hela smällen i form av minskad vinst för företaget. Eller hur... Och han fortsätter på samma spår när han ändå gått full Bagdad Bob:
”Han hänvisar också till andra omvärldsfaktorer som påverkat kaffepriset, klimatförändringar och stora kurssvängningar på börsen.”
Så även klimatet
har drabbat så lokalt att just Zoegas priser gått upp?
”Vårt mål är att hålla produkterna överkomliga och tillgängliga för konsumenter samtidigt som vi betalar rättvisa löner till våra leverantörer.”
Säger Nestlé, kända för barnarbete.
”Och det är också värt att påpeka att det är butikerna som sätter priserna till konsument.”
Det är förstås
sant, men om butikskedjan normalt har 20 procents marginal på allt
kaffe och den dyraste kaffeproducenten dubblar utpriset från
rosteriet kan butiken inte tjäna pengar på det kaffet med mindre än
att kunderna blir förbannade.
Vilket jag hoppas händer. Om dyra produkter säljer beror det på att kunderna sväljer förtreten och handlar. Så min förhoppning är att kunderna ska hjälpa Citygross genom att köpa konkurrenternas kaffe. Willys och Hemköp säger att de ska hoppa på bojkotten, förhoppningsvis även deras kunder och sedan ännu fler kedjor. Då kan Nestlé sitta där och skylla på kunder, butiker, klimatet, fan och hans moster.