Jag vet inte om stötande personer
tycker att det här inlägget är känsligt, men jag tar risken och
vill föra till protokollet att ingen människa behövt dö under
tiden det skrivits.
1991 tvingades ett flygplan nödlanda
utanför Gottröra. Mirakulöst nog överlevde alla 129 personer
ombord. Det jag minns bäst från rapporteringen är målarna.
Arbetsgivaren SAS var snabbt där för att rolla över
företagsnamnet. En aning märklig prioritering, kan tyckas. Och till
ingen nytta, för innan det var klart hade media både fotograferat
och filmat i flera timmar. Resultatet blev att på nästan alla
bilder står några suspekta individer med rollers och målar vitt.
För en vecka sedan kördes en lastbil
längs Drottninggatan i Stockholm i syfte att köra över så många
människor som möjligt. Till slut fastnade bilen i entrén till
Åhlens, där den fotograferats och filmats av medier och
privatpersoner. Själva bilen är av underordnad betydelse trots att
rubriker om ”lastbilsattacken” får det att låta som att den på
eget initiativ åkte helt förarlös.
Men även om lastbilen inte är det
viktiga här har vi medvetet eller omedvetet lärt oss att öl av
märket Norrlands Guld är klimatsmart. Åtminstone enligt bryggeriet
Spendrups, som inte målade om bilen. Troligen hade de inte fått
göra det heller.
Men vad tror ni, är denna typ av
ofrivilligt aggressiv produktplacering positiv eller negativ för
varumärket? Jag kan tänka mig att den är bra. Även om ordet
klimatsmart kan betyda lite vad fan som helst är det åtminstone
inget negativt. Och även om chauffören som fick sin bil stulen
lämnade nyckeln i låset betyder det inte att det är något fel på
ölet, och resten får bli en sak mellan honom och arbetsgivaren.
Förutsatt att han inte är inblandad alltså, utan bara slarvig eller korkad.
Min känsla för Spendrups innan denna
händelse baserar sig mest på att Jens Spendrup ville få in oss i
EMU med argumentet ”Det är roligare att säga ja!”. Därifrån
har de allt att vinna. Och det här med kapade öltransporter och
terrorattentat är ju inget nytt i Sverige: