Det här med poddar har ju blivit
stort, insåg Utrikesdepartementet och bestämde sig för att göra
en egen. Jaja, kanske inte riktigt vad politiskt styrda myndigheter
ska hålla på med, men om ett par av deras anställda gillar
mediet och hittar lite tid till detta är det väl inte hela världen.
Men så enkelt är det inte. Det blir
intervjuer med ambassadpersonal i olika länder, och inte via Skype
eller när de ändå är hemma i Sverige utan på sina arbetsplatser
ute i världen. Till uppdraget har man anlitat programledaren och
debattören Alexandra Pascalidou, som i ett första skede får 80000
kr för fem intervjuer, plus omkostnader inklusive uppehälle i USA.
Jag undrar om hon tänker lägga någon som helst tid på research inför dessa intervjuer. Den som hört fem minuter av hennes programledarskap i Ring P1 eller P1 Debatt vet att hon oftast är grymt dåligt påläst och har en allmänbildning som brädas av genomsnittliga mellanstadieelever.
Dessutom har hon ju upprepade gånger
ertappats med att helt skamlöst plagiera texter. 2005 översatte hon
nästan en hel krönika ord för ord från LA Times och kallade
texten sin egen. Vid ett annat tillfälle snodde hon en turkisk dikt för att beskriva sina allra personligaste erfarenheter med "egna" ord.
Den som fortfarande tror att hon skriver sina egna texter kan höra
vittnesmålet från komikern Aron Flam som arbetat som Pascalidous
spökskrivare,
svart dessutom.
Den som behöver fler skäl att ogilla Pascalidous etik och personlighet kan med fördel se hennes insats i Pokermiljonen, där hon hade svårt att förstå varför de allmänna reglerna även skulle gälla henne.
Jag ska inte uttala mig om kvaliteten på själva podden för den har jag inte hört, och det visar sig att jag är i gott sällskap. Antalet lyssningar och nedladdningar... Allt är relativt, men det finns otroligt smala poddar producerade av helt okända privatpersoner med absolut noll i reklambudget som har mångdubbelt större publik. En Youtubetrailer från UD fick 42 visningar på två veckor. 42! Till och med mina taffliga videos får fler visningar än så första dagen utan någon som helst marknadsföring.
Att använda humorsajter som bevis går
fel ibland.
Alltså, en av Sveriges mest påkostade
och marknadsförda poddar är en av de minst lyssnade (är ni nyfikna
får ni leta själva, jag tänker inte ge dem mer reklam). Inget
problem för UD eller Alexandra Pascalidou – du och jag står för
notan. Som vanligt.