söndag 17 september 2017

Jobba borta bra, men hemma bäst

Att jobba hemifrån passar inte alla. Ska man göra det på heltid kräver det nästan ett eget företag och det passar antagligen ännu färre. Så nu när jag skrämt bort 80 procent av läsarna ska jag berätta om de ekonomiska fördelarna med att jobba hemifrån.

Resa

Jag bor 1,5 mil från Stockholm, vilket vore den naturliga resvägen om jag inte hade förmånen av att ha min arbetsplats sju steg från sängen. Att åka kollektivt till City tar mig 40-60 minuter lite beroende på när jag åker, så 1,5-2 timmar per dag, 30-40 timmar per månad. Ungefär lika mycket tid om jag åker bil. Alltså en hel arbetsvecka att lägga till övriga fyra, med den väsentliga skillnaden att jag inte skulle få betalt för den.


Förutom tiden blir det en direkt kostnad för själva resan. Tar jag bilen kostar bensinen 15-45 kr per dag, trängselskatten upp till 70 kr och slitaget på bilen en slant beroende på bil. Måste jag betala för parkering i stan går en peng där med. Totalt 100-400 kr per dag gör 2000-8000 per månad. Delar kan vara avdragsgillt, men avdragen har både tak och schablon.

Dessutom, är man beroende av att ha en bil som startar varje morgon året runt och som man dessutom ska tillbringa några hundra timmar extra om året i kanske det behövs en nyare och därmed dyrare bil.

Åker jag buss och tåg kostar det 830 kr per månad. Då kan invändas att jag utan extra kostnad kan åka även på fritiden, men jag undviker kollektivtrafiken så mycket det går, så den ”återbäringen” är försumbar.

Vänta inte för länge på morgonen med att välja mellan bil och tåg.

Mat

Jag lagar normalt alla måltider i mitt eget kök. Det kostar mig knappt 700 kr per månad. Med möjligheter att värma matlåda skulle jag kunna hålla fast vid det även om jag jobbade borta, men många betalar 100 kr för dagens lunch medan jag betalar en tiondel. Kanske minskar utelunch också möjligheterna att köpa storpack och ökar risken att behöva slänga rester med lägre omsättning i den egna kylen.

Effektivitet

Nu blir det lite flummigare. Eftersom jag väljer mina egna arbetstider kan jag utnyttja min dag mer effektivt. När jag fastnar i tanken kan jag lösa knuten genom att gå och diska eller ta en promenad. Jag är dessutom vansinnigt trög i huvudet på morgnarna och desto piggare på kvällarna. Därför väljer jag att jobba med sånt som inte kräver tankeverksamhet eller kreativitet på förmiddagarna.


Jag skulle absolut kunna jobba 8-17 med avbrott för lunch 12-13, men jag skulle inte få lika mycket gjort. Därtill kommer den svårvärderade friheten av att kunna ta en tre timmar lång rast mitt på dagen och gå ut och springa eller göra något annat utan att fråga någon om lov. ”Hörru chefen, jag var uppe sent igår så jag går och lägger mig ett par timmar nu!

8 kommentarer:

  1. Det låter både sunt och gott. Här planerat att säga upp mig till våren för att bara driva min egen firma. Här man bara disciplin att jobba effektivt så borde jag få betydligt mer tid över till vänner och familj. Det enda jag oroar mig över är risken att bli en enstöring och sakna kollegorna. Är det något du reflekterat över?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland värre med disciplinen hos vänner och familj. Folk får lätt för sig att man alltid har tid bara för att man råkar jobba hemma.

      Enstöringsbiten hade nog varit värre utan all modern kommunikation. Eller också är jag född till enstöring för kollegor har jag aldrig saknat.

      Radera
  2. Under åren har jag varvat anställning med egen verksamhet (just nu anställd, men det ändrar jag på någon gång under det kommande året). Nå. Jag märker tydligt att när jag kör egen låda tror släkt, vänner, bekanta och bekantas bekanta att jag 1) har massor av pengar över och därför borde bjuda till, och 2) att jag som är min egen chef har massor av tid över och kan ta hand om flyttgubbeuppdrag mitt i veckan, hämta fula barn på dagis, och vara litet allmänt tillhands när det behövs. Då brukar jag säga att jag är fullt upptagen med att räkna pengar den dagen, att det är så svårt att betala med krugerrand på krogen, eller att jag måste finansiera en näshårsblekning. Ack ja.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter ju mycket bättre än att säga att man är upptagen med ett sexton timmars obetalt bokföringsmaraton :-).

      Radera
  3. Vad arbetar du med?

    SvaraRadera
  4. Antar att ökade klädkostnader inte gäller dig? Utgår från att du som frilansare förmodligen kan sitta i möte i dina vardagskläder utan problem. För mig som jobbar med sälj finns klädkoder att ta hänsyn till och det blir en del kronor för lämpliga skor, kavajer och liknande. Inte minst kostnaden för alla strumpbyxor (som inte hade varit aktuell för dig i vilket fall ;)).

    Jobbar man heltid slits kläderna även om man satsat på bra kvalitet och undviker material med kort livslängd. Nu som sjukskriven inser jag hur lite kläder det behövs när man mestadels befinner sig hemma i soffan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just strumpbyxkostnaden var mycket riktigt obefintlig även tidigare, men du har rätt i att klädkontot antagligen var större både under tiden jag satt i många möten och tiden då jag ofta stod på scen, så det skulle kunna sättas upp som ytterligare en kategori i listan här uppe. Dock har jag aldrig haft så mycket till klädkoder att ta hänsyn till och som kille kommer man oftast undan med 2-3 kostymer och en handfull skjortor om man vill.

      Radera