tisdag 5 september 2017

Lyxfällanpodd vs Lyxfällanpodd

Antar att de flesta av er sett åtminstone några avsnitt av Lyxfällan. Jag har noterat att både de ursprungliga programledarna, Charlie Söderberg och Mathias Andersson, och de senaste, Magnus Hedberg och Patrick Grimlund, har blivit med podd, så jag har försökt lyssna ikapp.

C&M

Även om jag inte längre tittar på Lyxfällan gillar jag konceptet och ämnet privatekonomi, och tycker att alla fyra programledarna har sympatiska drag. Men trots att poddarna tar avstamp i deras respektive program skiljer de sig åt.

M&P

Charlie och Mathias podd På riktigt sponsras av Icabanken och är enligt egen uppgift ”en podd om vardagsekonomi för vanliga människor”. Magnus och Patricks Lyxfällan sponsras av Lendo och ska ge oss ”personliga tips om investeringar, sparande, lån, försäkringar och annat du behöver veta för att navigera din vardagsekonomi”. Låter som lika samma.

Men det är det inte. C&M jobbar mycket med gäster (i regel klienter till Mathias Anderssons managementbolag Promotor Media) medan M&P mest pratar själva, men i gengäld tar in fler lyssnarfrågor. Bägge har ett tema för varje avsnitt som följs mer eller mindre konsekvent, som barnspar, skilsmässor, budget och secondhandförsäljning. I stort sett samma ämnen i bägge poddarna.

Så vilken ska man välja om man bara har tid för en?

Nu kommer domen. Charlie Söderberg & Mathias Andersson har ett skönt flow. Det märks att de brinner för ämnet och i sina bästa stunder känns det som att de hade suttit där även om de inte haft en sponsor. Nästan även om de inte hade haft mikrofoner.

Men ändå, visst kunde de ha förberett sig mer, gjort research på gästerna och interagerat med lyssnarna. Icabankens vardagsekonom Magnus Hjelmér kan omöjligt vara den bäst lämpade gästen för vart tredje ämne, och även om det på pappret lät som en kanonidé att intervjua Thomas Di Leva kunde de kanske ha kollat först om han överhuvudtaget hade någonting att säga om pengar, ekonomi, sparande eller investeringar. För det hade han tyvärr inte.


Magnus Hedberg & Patrick Grimlund är samkörda efter otaliga Lyxfällansäsonger, har tagit poddformatet till sig och även om det tog tio avsnitt (!) för dem att skaffa en mejladress har de sedan varit lyhörda, svarat på lyssnarnas frågor och tagit till sig av kritik och önskemål.

Men den där samkördheten är också deras svaghet. När Magnus sagt en mening fyller Patrick i genom att säga samma sak med andra ord och i den loopen kan de fastna i evigheter.
- Det viktigaste med sparandet är att komma igång.
- Precis! Det behöver inte vara så stort. Har du inte råd med en tusenlapp kan du spara en femhundring.
- Ja, eller trehundra. Bara det blir av och du får in rutinen.
- Ja, att komma igång med det månatliga sparandet är A och O.
- Varje månad, exakt.
- Hur ska vi sammanfatta det här nu då?
- Sammanfattningsvis kan man säga att det är viktigt att få igång månadssparandet...

Tro mig – jag överdriver inte! Lyssnar de aldrig igenom sina poddar innan de lägger ut dem? Ibland önskar jag att det skulle komma in en producent och berätta att de lyssnare som inte fattat nu var bortom räddning för en kvart sedan - ”GÅ VIDARE!!!” Så det får bli mitt råd angående Lyxfällanpodden om du har ett begränsat intresse och poddutrymme, gå vidare.

Det kanske är förmätet av mig att ha synpunkter på gratispoddar med mindre reklam på en hel säsong än TV4 har på en halvtimme. Jag som inte ens har en egen podd! Men med 2-8 timmars poddlyssnande per dag är jag förmodligen en av Sveriges mesta poddkonsumenter, så det skiter jag i. Men ta inte mitt ord för någonting, bilda er en egen uppfattning.

15 kommentarer:

  1. Varför skulle man inte få ha synpunkter bara för att det är gratis? Poddarna är ju för lyssnarnas (?)skull, så självklart har vi all rätt att ha synpunkter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man får, men tänker på det gamla uttrycket "Du får vad du betalar för". Skulle bägge poddarna vara medlemslåsta och kosta en tusenlapp i månaden skulle jag ha varit hårdare.

      Men det är en intressant fråga vem poddarna är för. Antar att samma kan frågas om bloggar. Skribent som vill tjäna pengar, marknadsföra sitt varumärke eller få ur sig något, för sponsorn eller för läsarna... Förhoppningsvis lite av varje.

      Radera
  2. Håller med att På Riktigt gjorde bort sig med Di Leva. Jag stängde av när det började låta något i stil med:
    - Hur håller du koll på din ekonomi?
    - Genom att anlita andra som håller koll åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Exakt den frågan fick mig att fundera: varför ställde de inte den INNAN? Om de trots allt gjorde det (som jag misstänker) visste de att enda grejen med Di Leva som gäst var just att kunna säga "Kolla, vi har Di Leva som gäst", och det gjorde mig besviken.

      Om de nu tyckte att det var så fantastiskt hade de väl åtminstone kunnat bjuda med Di Levas ekonomiske rådgivare också. Så kunde rådgivaren prata pengar och Di Leva sjunga och snacka yoga.

      Radera
  3. Hade stora förhoppningar om På riktigt, tycker Charlie har många bra tankar i mycket, men fick psykbryt under något avsnitt och raderade och avprenumererade. Just ja, det var under avsnittet med att sälja sina saker, där de istället kom in på att prata om att kasta ungarnas teckningar. Då kände jag att här lyssnar jag på tre karlar som diskuterar när det är dags att kasta barnens skolverk och slösar bort tid ur mitt liv! Då hade det redan börjat skava under det avsnittet som handlade om renovering och det mest kändes som att de bara snackade om hur kul de tycker det är att snickra själva. Och håller helt med, gästerna är inte relevanta för ämnet, de känner ju varandra bara för att hans företag har hand om deras ekonomi och då troligtvis inte är så insatta i det själva.

    Lyxfällanpodden har jag börjat lyssna på nu senare tid och den känns ju verkligen helt olik TV-programmet (vilket är bra!). Kul också att de svarar på frågor kring programmen med ex sponsring och liknande och inte bara lullar in det som att tittarna inte skulle kunna förstå. Men nu kommer jag väl lägga märke till att de går i loop då, och kanske även raderar den podden någon grinig dag ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungarnas teckningar var inte superintressant. Däremot tyckte jag faktiskt att det var intressant att höra att Charlie Söderberg renoverar själv och hur han tänker kring att han förmodligen skulle tjäna på att leja bort det.

      Om jag får slå ett slag för gäster i På riktigt OCH att sälja begagnat vill jag rekommendera avsnitt 22 där de intervjuar Claudia Galli Concha, som hade bättre koll på sånt.

      Det var inte min mening att sabba din lyssnarupplevelse, men jag trodde alla redan störde sig på looparna i Lyxfällanpodden. I princip i vartenda avsnitt tycker jag att de försöker "förtydliga" genom att säga samma sak tre gånger på raken med olika ord.

      Radera
  4. Trevligt

    Är själv en lyssnare till poddar, gillar det skarpt.

    vore tacksam om du som lyssnar så mycket/dag kan dela med dig av vad och vilka poddar du lyssnar på.

    F n följer jag endast tre: Börspodden. Sparpodden och Aktiespararnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnar på allt möjligt, som träningspoddar, kultur och politik, så länge jag kan lära mig något på det. När det kommer till ekonomipoddar har jag gjort ett par tidigare inlägg i ämnet. Den senaste här:

      http://sparosverige.blogspot.se/2017/04/ekonomipoddar-igen.html

      Där finns även länk till ett tidigare inlägg där jag försökt mig på att recensera lite mer och inte bara rabbla upp.

      Radera
  5. Jag tycker att det senaste avsnittet av På Riktigt var väldigt bra. Uppriktigt, ärligt och informativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Ska jag försöka problematisera lite kan jag tycka att de kunde gått mer på djupet med frågor om siffror och den faktiska situation killen befunnit sig i. Men detta är sagt utan att känna någon av de inblandade och utan att veta vilka förhållningsregler de hade att förhålla sig till. Jag tyckte bara att ämnet/personen var så pass intressant att det borde ha gått att göra liiite mer av det. Eller också är jag bara gnällig.

      Radera
    2. Nej då. Det är ju när man tycker att något är bra och intressant som man vill veta mer om ett ämne. Och jag hade också velat veta mer kring det som du nämner.

      Men ett bra avsnitt var det.

      Radera
  6. Hej Micke!

    Kul att du lyssnar på podden vi kör tillsammans med Charlie och Mathias. Jag läser en del kommentarer som visar på delar där vi helt klart kan bli bättre, vi tar med oss det för framtida avsnitt. Kul att också läsa om avsnitten ni gillar :) Jag läste ovan att du inte tyckte jag var bäst lämpad för att vara med regelbundet. Vad tycker du jag kan förbättra?

    Bra blogg, keep it going!

    /Magnus Hjelmér
    Vardagsekonom ICA Banken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, riktigt så skrev/menade jag inte. Det är din roll som känns oklar i och med att du presenteras som expert. Ibland stämmer det, ibland känns det som att du har mindre ämnesspecifika kunskaper än Charlie och Mathias. Jag fattar att Ica vill påverka innehållet i egenskap av huvudsponsor och du funkar absolut som panelmedlem, men håll med om att du inte suttit inne med expertis i precis alla avsnitt där du presenterats som expert.

      Vet inte om det här blev tydligare. Jag har alltså inget emot att du är med i podden, men på samma sätt som Mathias klienter ibland inte hade bjudits in om det inte varit för att de just är Mathias klienter hade väl inte du varit med som expert så ofta om det inte hade varit för att du är C&M:s chef.

      Radera
    2. Jag förstår. Vissa ämnen har jag helt fått läsa på mer än andra, det stämmer. Hoppas du kommer fortsätta lyssna och kom gärna med mer feedback. Vi gör podden för lyssnarna och er röst är den viktigaste.

      Trevlig helg!

      Radera
    3. Generellt märks det att du läst på och förberett dig medan C och M räknar kallt med att kunna gå på ren rutin, så det är egentligen beröm, och i de avsnitt där du varit expert på riktigt har jag inga invändningar. Men så sätter jag heller inte dig i samma gästfack som Di Leva och Hampus Nessvold (som i princip inte ens visste något om sina egna privatekonomier), expertpresentationen förpliktigar :-).

      Trevlig helg själv!

      Radera