fredag 22 september 2017

Swish, för vem?

Förra veckan berättade Nordnet att de nu gjort det möjligt för sina kunder att swisha pengar till sitt Nordnetkonto. Jag har självklart ingenting emot nya transaktionslösningar, men jag kan inte låta bli att undra över nyttan med sånt här. ”Ett litet steg för människan, men ett stort steg för branschen”, skrev Sverigechefen Eva Trouin. Jag hade nog nöjd mig med: ”Ett litet steg.


Vad tog det att flytta över pengar tidigare, 2-3 timmar? Oavsett om man köper och säljer aktier dagligen eller om man månadssparar med låg omsättning känns det som en tämligen meningslös åtgärd. Om jag får önska mig något vore det istället användarvänlighet på hemsidan.

Nordnet har en förmåga att alltid välja typsnittet från Helvetet (nej, inte Helvetica). Kanske funkar det jättebra i telefon, men på min dataskärm känner jag mig halvblind när jag är inne på Nordnet. Exempelvis har de diagram som är helt omöjliga att få ut något av, oavsett om det gäller min egen depåutveckling eller att jämföra en aktie med index. Att jämföra två olika värdepapper har jag fortfarande inte räknat ut hur man gör (eller om det går), men det gör inte så mycket för på Nordnets pyttediagram går det ändå inte att se vilken kurva som är vilken.

Ögongodis för statistiker?

På marknadsföringssidan känns Nordnet mycket piggare än konkurrenten Avanza, och Shareville är en genial idé på alla sätt. Därför känns det konstigt att de ligger så långt efter med hemsidan. Och då undrar jag, var det verkligen detta kunderna skrek högst om, att kunna föra över pengar snabbare?

Kanske är det så, kanske är det bara jag som är gnällig, men jag drar mig till minnes en granne jag hade som hade en gammal bil han höll på att jobba med. Bl a målade han bakluckan på insidan och då tänkte jag: Borde du inte sätta i motorn först? Lite så känner jag kring att kunna swisha till Nordnetdepån.

20 kommentarer:

  1. Själv tycker jag att det skadar ju inte iaf, perfekt om man vill få över pengar snabbt från mobilen tex. Sen undrar jag varför du inte kör Avanza istället? Gör själv allt på deras app.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det skadar inte, tycker bara att det borde ha varit punkt 433 på att-göra-listan.

      Jag kör bägge. Först Nordnet, sedan över med allt till Avanza för drygt tio år sedan och sedan ett par år tillbaka har jag Nordnet och Avanza parallellt.

      Radera
  2. Själv har jag en kredit knuten till kontot, dyker det upp en köpmöjlighet använder jag krediten och överför sen pengar via snigelvägen. Funkar bra det också, förutsatt man inte är allergisk mot just krediter som jag misstänker att Sparo är ;=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, jag är en sann kreditallergiker. Lägger ingen värdering i hur andra gör, men jag vill inte ha dem. Däremot har jag alltid så pass mycket likvider att jag aldrig behöver missa ett köpläge av den anledningen.

      Radera
  3. Jag är också motvillig till att ha kredit på mitt konto men skulle gärna se att Avanza också öppnade upp för swish. Hade tidigare möjlighet att göra direktinsättningar från min bank men sedan vi bytte bank försvann tyvärr den möjligheten och jag saknar den då och då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur lång tid tar det nu då, utan Swish? Min känsla är att sätter jag in pengar på kvällen finns de på Avanza/Nordnet förmiddagen efter, och för mig räcker det alla gånger.

      Radera
    2. Avanza har ju en lösning med Trustly som gör att man kan föra över pengar på några sekunder.

      Radera
    3. Det låter ju smidigt. Fast jag känner fortfarande att om jag ska skicka in hundra papp i en aktie hänger inte den affären på hur snabbt överföringen går.

      Radera
    4. Sant. Men jag tror många med mig känner att det kliar i fingrarna när man bestämt sig för ett köp. Känns jobbigt och omodernt att behöva vänta längre än nödvändigt. Det är ju ändå 2017 nu :)

      Radera
    5. Så är det. 2017 är eftertänksamhet nästan lite knäppt :-).

      Radera
    6. Tack för tipset med Trustly, Erik. Har helt missat den möjligheten. Visserligen skulle jag definitivt föredra swich som jag känner till och redan använder men.....
      Visst ska och bör aktieköp vara planerade, Micke men någon gång då och då händer det att ett kurslarm kommer på ngt jag/vi vill ha och då kan några timmars väntan på en penningöverföring kännas väldigt långa.
      Har för övrigt konton hos både Avanza och Nordnet men använder i princip bara Avanza eftersom jag tycker de är mest användarvänliga

      Radera
    7. Antagligen vänjer man sig vid den sida man trivs bäst med och då lär man sig dess finesser utan och innan, men just när det gäller diagramjämförelser tycker jag att det är flera divisioners skillnad mellan Avanza och Nordnet. Typ Allsvenskan mot S:t Erikscupen pojkar födda -07 om jag ska våga mig på en fotbollsjämförelse.

      Radera
  4. "På marknadsföringssidan känns Nordnet mycket piggare än konkurrenten Avanza"

    Det här kan jag hålla med om till 100% :D Bara man kikar på Lyxfällan så får man den vetskapen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här måste jag erkänna min okunskap. Efter tio säsonger eller så tyckte jag att alla avsnitt kändes gjorda så då gav jag upp. Senast jag såg det var det Vianor som sponsrade och räddade upp varenda plånbok genom att renovera den gamla bilen (!), men nu är det kanske Nordnet.

      Radera
  5. Såklart har du synpunkter på moderniteter Micke ;). Jag håller dock med dig om att detta borde vara förbättring nr 433 för Nordnet att göra. Jag tycker deras app är katastrofalt dålig faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moderniteter och moderniteter. Jag tycker att merparten av "uppgraderingarna" på Avanzas hemsida är till det sämre så jag vill inte ändra för ändrandets skull. Men ska man lägga ner energi på att göra en tjänst bättre borde man först kolla var den största förbättringspotentialen finns.

      Radera
  6. Jag tycker det är bra att dom har infört swish, jag har använt Trusly några gånger på Avanza.

    Men Nordnets hemsida är bedrövlig, där borde dom lägga ner mycket energi.
    Ett exempel är när man kollar utvecklingen på sitt konto i rapporten, dom visar då olika värden i grafen och i ”Vald period” till höger. Jag skulle skämmas för sådant om jag jobbade på Nordnet, men det är inget dom planerar att fixa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att andra har användning för Swishfunktionen. Jag motsätter mig inte den bara för att jag inte behöver den, men precis som du säger finns annat som borde prioriteras och det där låter ju som en ren bugg.

      Radera
  7. De ska ju komma med helt ny sida till nästa sommar så förhoppningsvis var detta varsel liten detalj att förbättra jämfört med vad som kommer då. Antar insatsen att implementera just Swish var ganska liten..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är möjligt att det gick snabbt, men nog tycker jag att de slagit på stora trummor för att annonsera funktionen.

      Radera