Såg en artikel med en underlig slutsats. ”Ett av fyra svenska företag får
betalt för sent. Och oron att förlora en bra kundrelation leder
till onödiga kreditförluster.”
Man menar alltså att företagare inte
vågar tjata in betalningen för sina varor/tjänster av rädsla för
”att förlora en bra kundrelation”. Hur bra är en kundrelation
där kunden inte betalar sina skulder? Jag kan inte komma på någon
bättre anledning att sluta jobba åt en kund än att man inte får
betalt.
Nu verkar ju länken här uppe nästan vara en
reklamtext så jag vet inte hur allvarligt man ska ta på det, men
finns det företagare som tänker så här?
Så här agerar jag när en kund inte
betalat min faktura på sista betalningsdag. Dagen därpå (oavsett
om det är lördag eller julafton) skickar jag ett sakligt mejl
där jag ber kunden kolla vad som hänt.
Om det inte hjälper skärper jag
tonen. Det brukar räcka för att få betalt, men i det här läget
får det finnas en väldigt bra förklaring för att jag ska ta
risken att jobba med kunden igen.
Får jag fortfarande inte betalt är
samarbetet över (för detta är inte vad jag kallar ”en bra
kundrelation”), men jag vill ju ha betalt för det jobb jag redan
gjort, oavsett om fakturan är på ett femsiffrigt belopp eller 200
kr. Finns det något steg högre upp i organisationen tar jag det nu.
Höga chefer vill ogärna ha sådan här skit på sitt bord.
Längre än så har jag aldrig
behövt gå, men nästa steg vore att kontakta cheferna i ett mer
privat forum. brev hem, mejl till privat mejladress eller meddelande
på sociala medier. För personligt? Om jag inte får betalt för
jobb jag gjort är det väldigt personligt.
Sedan återstår kronofogden, och om
inte det hjälper skulle jag inte se annan råd än att skicka
Thorsten Flinck:
Men som sagt, så långt har det aldrig
gått. Efter sjutton års företagande har jag inte en krona i
kundförluster. Omöjligt att veta hur mycket det handlar om tur, men
jag tror på att tydligt visa en kund med ont om pengar att min
faktura bör prioriteras, för annars blir jag en jobbig jävel. Hur
en av fyra företagare kan resonera annorlunda övergår mitt
förstånd.