onsdag 20 februari 2019

Kränkthetsbingo

En elev som bl a upprepade gånger bankade sin knytnäve i skolbänken blev tillsagd att sluta störa. Det var inte första gången det hände och troligen inte första gången eleven valde att ignorera tillsägelsen. Eftersom eleven störde sina klasskamrater valde en resurslärare att lyfta ut honom ur klassrummet.

Det låter inte som en unik händelse. Förmodligen har alla yngre än 60 minnen av liknande händelser. Inte heller är det märkligt att eleven tyckte att det var jobbigt ”att bli behandlad på det sättet inför sina kamrater”. Det hade jag också tyckt.

Det som förhoppningsvis är åtminstone lite udda är att det här blev en grej. Han grät nämligen ut hos en förälder som inte reagerade genom att säga åt ungen att skärpa sig och ge fan i att bråka i skolan. Istället tog föräldern barnets parti och gjorde en anmälan. Barnet kände sig ensam och utsatt och så kan vi ju inte ha det!


Och tyvärr slutar det inte där heller. Eleven får nu 25000 kr för kränkningen. Han blev alltså inte skadad, det handlar inte om skadestånd för misshandel, han blev kränkt. Läraren knöt inte fast honom på skolgården och uppmanade övriga elever att pissa på honom. Ingenstans framgår det att eleven utsatts för någonting annat än uppmaningen att sluta störa och sedan, när inte det hjälpte, valet att antingen lämna rummet själv eller bli utlyft.

Jag förespråkar inte barnaga, jag vill inte ha tillbaka rottingen i lärarnas arsenal, eller ge dem möjlighet att slå barn med en linjal över fingrarna, men det måste väl för i jösse namn vara tillåtet att avlägsna en elev ur ett klassrum där han omöjliggör undervisningen för den övriga klassen?!


Tydligen inte. Den här domen tycker jag tydligt visar att lärarna inte längre har några som helst möjligheten att hindra elever från att ödelägga undervisningen. Att någon enda människa fortfarande vill vara lärare i grundskolan innan detta rättats till övergår mitt förstånd. En vild strejk vore i mina ögon fullt rimlig. Eller åtminstone en insändare.

59 kommentarer:

  1. Jag är en förespråkare av aga i skolan. Av alla dessa idioter till föräldrar det vill säga.

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte heller det skulle leda till bättre arbetsklimat i skolan, även om det ibland känns som att alla förändringar vore till det bättre.

      Radera
  2. Ja du, känner en tjej från Ryssland. Hon kan detta med att uppföra sig. Extremt punktlig och artig. Säger alltid tack.
    I skolan satt eleverna rakt på stolarna, tror aga var tillåtet men osäker. Hård disciplin. Inte som här i Sverige där ungarna skriker, är oförskämda, sitter med sina telefoner. Nu kanske det ändrat sig, men ser definitivt skillnad på henne och många andra. Att bestämma tid med henne är rena drömmen. Hon osar precis när t-banan kommer in. Inte som många svenskar som säger 10-30 minuter eller snart eller aldrig? Även jag ligger ibland i lä där som är löjligt förberedd och punktlig. Tror bara hårdare disciplin för många skulle vara bra. Jag hade också behövt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är inte ute efter Stig Järrel-versionen på bilden här uppe, men vi kan inte ha en skola där en elev själv kan bestämma sig för att ödelägga hela undervisningen för alla och läraren har inte ens rätt att hindra det eftersom det vore kränkande.

      Radera
    2. haha, vet inte vad jag ska säga. När min inneboende inte hade pantat flaskorna på en vecka trots 30 tillsägelser och löften, blev jag tillslut galet arg. Slängde ut alla flaskor på golvet, skrek och blev rejält förbannad. Då fick han en jäkla fart, på 10 minuter hade han sprungit iväg till affären och hunnit tillbaka. Nästa dag berömde jag honom. Säger inte det är den bästa metoden, men det fungerade. Han kanske kan stämma mig för kränkning att inte få ha 200 coca cola flaskor i lägenheten om man vill..

      Radera
    3. Jag tänker mig att även din inneboende borde se fördelarna med att frigöra utrymmet flaskorna upptog.

      Radera
    4. haha, ja på sikt när man inte kommer genom dörren. Tycker synd om lärarna annars, är väl rätt dåligt betalt med. En nära släkting är lärare och hon är sådär grym med allt och alla och barn och rätt bestämd. Fast hon pallade inte längre, var för jobbigt, stressigt. Inte gått in för mycket på det, men om det vore ett lätt jobb hade hon säkert orkat jobba heltid. Nu jobbar hon halvtid.

      Radera
    5. Vore ju också lättare att vara tuff och bestämd om man känner att man har arbetsgivaren och samhället bakom sig. Det gör man knappast när man läser sådana här domar.

      Radera
    6. Känns helt deprimerande. Läste lite andra artiklar under den där länken om elever som dödshotat lärare och annat. Fyfan, tycker synd om lärarna, de flesta försöker väl bara göra ett bra jobb.

      Radera
    7. Ja, tidigare har jag känt att en del lärare varit lite väl gnälliga, men efter den senaste tiden förstår jag inte längre hur någon står ut med att vara lärare för grundskoleelever på mellan- eller högstadienivå.

      Radera
  3. Trist med en utveckling där föräldrar inte ser någon skuld i sina egna ättelägg. Dåligt beteende måste naturligtvis ha konsekvenser. Helt otroligt att ungen har fått skadestånd. Inte konstigt att folk inte vill bli lärare nuförtiden. SKÄMS på föräldrern./FU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu hände det visserligen aldrig att jag kom hem och berättade att jag blivit utslängd från undervisningen, men hade jag gjort det hade första frågan garanterat blivit: "Vad hade du gjort då?"

      Radera
  4. Undrar om vem föräldrarna är har en inverkan på hela händelsen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen. Om föräldrarna vore rimliga hade ungen inte ens kommit på tanken att gå till dem och gråta ut om att han blivit "kränkt".

      Radera
  5. Jag jobbar som lärare och har lärt mig att våga ryta till. På lång sikt har jag märkt att eleverna uppskattar att man tar telefonerna, pratar om självdisciplin, vikten av att träna o.s.v. (Klämmer in lite privatekonomi också) Kräver dock en del energi av en själv men inte så farligt. Jag upplever ungdomar som mycket trevliga och artiga i de flesta fall. Men visst har jag träffat föräldrar som tycker att jag är ansvarig när deras 17-åriga "barn" skolkar, slutresultatet brukar bli bättre när föräldrarna avser att ta ett snack med eleven istället för med läraren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det på gymnasienivå är det ju dessutom frivilligt. Vill de inte gå utbildningen behöver de inte. Min bästa lärare (https://sparosverige.blogspot.com/2016/11/gor-det-nu.html) hade inställningen att den som inte ville följa med i hans lektioner slapp, men ingen kom på tanken att störa under hans lektioner.

      Och ja, får eleverna signaler både från föräldrar och samhälle att vad de än gör är det någon annans fel lär de agera därefter.

      Radera
  6. Jag kan ju förstås inte alla detaljer om det här fallet men visst måste det finnas regler från skolans håll hur sådant ska hanteras? Och eftersom ungen fått skadestånd så bör ju läraren ha brutit mot de reglerna?
    Men för övrigt håller jag med. Och signalvärdet att dela ut 25tusen till ett skolbarn blir ju bara helt fel. Många skoltrötta ungar som kommer fortsätta jävlas då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skolan backade läraren, men barn- och elevombudet valde att gå vidare med ärendet. Skolinspektionen gick på elevens linje, så jag antar att skolan nu får ändra sin policy.

      Radera
    2. Sjukt. Hade det hänt mig så skulle jag sagt upp mig. Eller kanske bara slutat engagera mig, och gått dit enbart för att lyfta lön. Jag hade inte varit en bra lärare efter en sån sak iallafall, det är helt säkert.

      Radera
    3. Samma här, och det där att ha ett jobb som man inte engagerar sig det minsta i, bara för att kunna ställa mat på bordet, blir ohållbart i längden för mig så hade jag varit lärare hade jag lusläst domen, lyssnat med den egna chefen osv. Vid fel svar hade jag sagt upp mig på studs.

      Radera
  7. Jag blir så förbannad på hur skolan har vänts upp och ned. När man själv gick i skolan var det ingen som vågade uppföra sig illa och lärarna bemöttes med respekt. Tyvärr är det väl personer i samma generation föräldrar som förespråkar fri uppfostran som nu ska bestämma i skolan. Enligt mig behövs det en rejäl uppryckning om det inte ska gå åt skogen på riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skolan var inte perfekt när jag gick där heller, men visst är det märkligt att det gått så snett på så förhållandevis kort tid.

      Radera
    2. Min skolgång var bedrövlig utan att gå in för djupt på det, men de slog faktiskt barnen på en av skolorna. Trots det är jag ändå för mer disciplin, men på rätt sätt av rätt människor. Just vissa av de lärarna var inte rätt människor.

      Radera
    3. Dåliga lärare kommer alltid att finnas. Både sadister och människor som av andra skäl inte är lämpade att ta hand om barn, och de som helt saknar pedagogiska egenskaper. Vet inte om det blivit värre, men med tanke på att det numera i stort sätt räcker med att kunna skriva sitt namn på högskoleprovet för att kvala in på utbildningen har det knappast blivit bättre.

      Radera
  8. Vore bättre om föräldrarna till den stökiga eleven betalade kompensation till alla andra elever för allt störande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utifrån de fakta som kommit på bordet känns de som de riktiga offren.

      Radera
  9. Det är farligt när det börjar bli så pass lönsamt att bli kränkt. Finns risk för att allt fler vill bli det och pressen ökar på lärare att kränka mer och fler.

    Hur många gånger har man inte blivit utsatt för ren provokation för att eleverna söker anledning att anmäla en? Rena vardagsmaten för min del i vissa skolor, inte alla. För en del elever verkar skolan enbart handla om ett maktspel. Jag låter dem därför göra nästan vad som helst i klassrummet eftersom jag inte har direkt några befogenheter. Känner mig som tryggast då. Ibland har jag bara gått ut och lämnat allt. Också tryggt. Sådant beteende har aldrig setts som illa, fastän det i mina ögon är riktigt illa. Men jag vet att vad helst jag aktivt skulle göra, skulle vändas emot mig.

    Annat var det tidigare. Har handgripligen släpat ut ungdomar och skammat till synes oskyldiga och osynliga mobbare inför hela klassen. Funkade utmärkt och det löste situationer en gång för alla. Idag skulle det inte vara okej alls förstås. Nu hade ju mobbaren blivit det kränkta offret och försvarats och belönats. De utsläpade ungdomarna hade väl också fått sina pengar.

    Har något egentligen lösts i och med domen enligt artikeln? Vad signalerar det? Att det är helt i sin ordning att störa lektioner? Att lärare bara ska ta eländet? Att alla ska må illa för att en enda person sägs göra det? Det är ju ett pedagogiskt problem man ger sig i och med att försvara en förövare på det här viset. Rättfärdigandet är antagligen att han mådde dåligt. Jaha, då är allt tillåtet alltså? Att uppleva skam med att bli utlyft som en lite unge är väl precis vad han kanske behövde för att inte vilja hamna i situationen igen?

    Att skämmas när man utför dåliga handlingar är gott, även om handlingarna kommer av oro. Då får man kanalisera oron på annat sätt, skammen driver en till det. Och är det inte mer skam att störa lektionen?! Det är ju pinsamt att se sig tvungen att göra det.

    Brukar tala om för elever att alla vuxna fattar att en elev som inte sköter sig i klassrummet har problem, antingen med sin självdisciplin eller svårare problem med sig själv eller hemma. Säger det öppet, så att beteendet är skammat inför alla redan innan man börjar med lektionerna. Det kan funka till viss del faktiskt. Det gäller att att skambelägga det som skambeläggas bör.

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 25 papp är ju rediga pengar, så visst är det möjligt att personer aktivt söker upp och skapar situationerna. Det värsta som kan hända är att de inte får betalt för dåligt beteende.

      "För en del elever verkar skolan enbart handla om ett maktspel."

      Hur kommer det sig? Jag har lyckligtvis inga direkta skolerfarenheter efter att jag själv sluppit ut ur systemet, men för mig verkar det som att skolan jobbat för det. Det gäller att ta plats, att få vara med och utforma undervisningen och att slippa bli "triggad" av ovälkomna åsikter. Väldigt lite om kunskaper och fakta. Och när man hör kunskapsrelaterade frågor handlar det oftast om källkritik, som i mitt tycke (återigen, jag har ingen erfarenhet, det är känslor) verkar ha gått från att granska/bedöma faktauppgifter till att granska/bedöma källorna. Källa A är trovärdig, det som kommer därifrån är troligen rätt, källa B är ondskefull, dem ska man inte lita på.

      Som jag ser det signalerar domen att lärare inte har rätt att hindra en elev annat än via ord. Väljer eleven att ignorera tillsägelser får de andra eleverna lida, allt annat är skadeståndspliktigt.

      Radera
    2. Haha, dina slutsatser kring källkritiken stämmer enligt mina erfarenheter i alla fall. Fakta och kunskap finns ju inte heller på samma sätt idag. Varför då granska något som bara kan avfärdas som det yttre tecknet på maktfullkomlighet? Det som gäller är "de rätta åsikterna". En elev betygsätts inte i så liten grad utifrån sin kapacitet att uttycka just åsikter och kunna argumentera för dem och sålunda övertyga sin åhörare. Det smäller högt!

      Har sett läromedel där den första frågan efter ett långt faktaavsnitt är vad man tycker om någon detalj i texten och om man håller med. Sedan ska de diskutera detaljen och argumentera för och emot i grupp. Inte är det fel, men i slutänden kan de ofta inte alls redogöra för något annat i textavsnittet. Detaljen är förstås ofta någon åsikt i någon kontroversiell fråga där man helst inte heller ska ha en avvikande hållning. Hela upplägget handlar om påverkan i en viss tankeriktning.

      Visst, skolan har en fostrande roll, att forma ett demokratiskt tankesätt, men det är inte demokratiskt att undanhålla elever undervisning om fakta. Inte heller är det demokratiskt att förbjuda uttryck av fakta eller tankar som avviker från skolbokens.

      /Eva

      Radera
    3. Jag var rädd för det. Det är bra att uppmana elever att tänka själva, men allt är inte diskussionsfrågor. Och att vifta bort en uppgift för att källan anses kontroversiell är ju nästan motsatsen till fritt tänkande.

      Radera
  10. Att antalet anmälningar ökar så markant visar ju på en otydlighet vilka befogenheter (eller i det här fallet brist av befogenheter) läraren har för att kunna skapa en god läromiljö för eleverna. Kan ju tycka att det är en självklarhet att läraren ska kunna få "slänga ut" en stökig elev som stör andra. Om läraren inte själv ska få ha den befogenheten får väl skolan anställa en väktare som läraren kan tillkalla för att avlägsna eleven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, idealet vore ju att lärare inte ska behöva kasta ut någon. Alla har inte ens de fysiska möjligheterna. Och säg att det är två förhållandevis starka bråkstakar som hjälps åt. Då vore det nästintill omöjligt även för en frisk och stark manlig lärare att slänga ut dem utan att det skulle ta hela lektionen i anspråk, även om ungarna bara är 10-12 år.

      Men något måste göras, vi kan inte låta stökiga elever sätta agendan och det kan inte vara en mänsklig rättighet att få bete sig hur fan som helst.

      Radera
    2. Men en elev som fått diagnosen adhd har rätt att bete sig ganska illa utan att bli ansvarig för sina handlingar. Skulden för ett misslyckande ligger enbart på skolan med dess ansvar att garantera eleven en god lärandemiljö. Ansvaret på lärare är att agera professionellt utifrån sin kunskap om diagnosen. Eleven har nästan inget ansvar alls för sina handlingar om den har en bokstavsdiagnos. Och genom den allena saliggörande inkluderingen i klassrummet kan det vara djupt kränkande att, i vissa lägen, anvisas ut ur klassrummet för att kunna koncentrera sig på studierna mer enskilt med hjälp av speciallärare. /Eva

      Radera
    3. Då kanske eleven är i så dåligt psykiskt skick att en vanlig skolgång inte är möjlig. För en del med ADHD kan det kanske vara så. Lärare är lärare, de ska lära ut kunskaper. De kan inte förväntas vara sjukvårdare eller psykologer.

      I det här fallet var det ju en resurslärare som agerade. På min tid betydde närvaron av resurslärare att en eller flera av eleverna hade sådana specifika problem att de behövde lite extra uppmärksamhet, men jag vet inte om det handlade om bokstavskombinationer.

      Radera
  11. Detta i kombination med vad som syns i t.ex. "Stockholmspolisen" på Tv4 där invandrat ungdomsdrägg pratar *väldigt* respektlöst med polisen får mig att undra vart samhället är på väg, och om det går att styra upp skutan? Jag är imponerad att t.ex. polisen orkar med dessa typer. Många länder har som regel att ett medborgarskap det förtjänar mig. I Sverige verkar det vara precis tvärtom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här tycks rättigheter alltid komma före skyldigheter numera. Inte bara för invandrare utan också för svenskar.

      Radera
    2. Finns för lite poliser med. Vill minnas 22-25 000? Tycker också det känns sorgligt var Sverige är på väg. Säger var och varannan dag att vi nog bör röra på oss i framtiden. Frågan är var det är bättre bara. Tar gärna emot tips på land.

      Radera
    3. När jag ställde frågan fick jag ganska många tips i kommentarsfältet, så kanske något av dem passar dig: https://sparosverige.blogspot.com/2017/07/utlandsboende.html

      Radera
    4. Tack, det var intressant.

      Radera
  12. Det här har politikerna bestämt och du har röstat (haft möjlighet) att i val röstat annorlunda. Alltså är det demokratiskt och därför är det riktigt.
    Att inte stå upp för det demokratiska gemensamt beslutade är att vilja ha katederundervisning, och det leder som vi sett många gånger i historien till krig, världskrig, koncentrationsläger och utrotning av människor.
    Så ni vill ha stängda gränser, stöveltramp och diktatur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu börjar vi komma en bit från ämnet, men jag vill varken ha krig eller koncentrationsläger. Fast om jag hade velat det och propagerat för det skulle även detta vara ett uttryck för demokrati.

      Jag är VÄLDIGT tveksam till nyttan av att lärare ska lära ut demokratisk värdegrund. Framförallt för att de många gånger själva inte tycks besitta dessa kunskaper. Mer än en gång har vi kunnat läsa om lärare och andra företrädare för skolor som menat att yttrandefrihet inte får innebära att man kränker någon, vilket självfallet är helt fel. Att inte få yttra något som riskerar att såra eller uppröra andra är exakt motsatsen till yttrandefrihet.

      Radera
  13. Hej! Tack för en riktigt starkt beroendeframkallande och bra blogg. Jag hörde av mig till skolinspektionen då jag blev mäkta förvånad över det mesta i den artikeln. Jag fick ett väldigt uttömmande svar ifrån en viss:
    Thomas Nyström Kanslichef Barn- och elevombudet. Och sammanfattningsvis kan man väl säga att allt inte riktigt kommit fram i artikeln och att det verkligen 2 sidor av detta mynt. Han skrev bland annat citat Thomas: Sammanfattningsvis är det så att lärare och skolpersonal visst får agera för att säkra trygghet och studiero i klassrummet men det agerandet ska då vara i paritet med vad den situationen kräver. Det blir alltid en bedömning från fall till fall om ingripandet varit nödvändigt eller gått över gränsen och blivit en kränkning i skollagens mening. Skadeståndskravet riktar sig inte till läraren utan till den som äger och driver skolan.
    Mvh Dan

     

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Och tack för fördjupningen. Som vanligt när jag bestämt mig för att skriva om aktuella nyheter kände jag också att allt inte kommit fram trots att jag utöver de artiklar jag länkar till ovan har läst ganska många andra. Fast tyvärr ändrar inte detta min syn.

      "Sammanfattningsvis är det så att lärare och skolpersonal visst får agera för att säkra trygghet och studiero i klassrummet men det agerandet ska då vara i paritet med vad den situationen kräver."

      Självklart! Det gäller ju precis alla åtgärder i alla lägen, men OM det är sant att eleven bankade knytnäven i bordet upprepade gånger, att han stört tidigare och att han innan det gick till handgripligheter blev ombedd att hålla tyst tycker jag att det måste vara långt inom ramen för det tillåtna att avlägsna eleven från klassrummet.

      Att det inte är den utpekade läraren som själv måste pynta skadeståndet var jag helt på det klara med, men tycker att det är illa nog att det betalas ut.

      Radera
  14. Ej läst detta specifika fall men är det verkligen en dom?

    Enda dom jag sett är där lidköping ej accepterade förslaget att alla kränkta ska betalas....

    https://lararnastidning.se/larare-lyfte-upp-elev-domstol-frikanner-och-gar-emot-beo

    Dagens samhälle är alldeles för lättstött

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dom i domstol utan ett beslut från Skolinspektionen:

      "Nyligen beslutade Barn- och elevombudet, som är en del av Skolinspektionen, att eleven kränkts och ska få 25 000 kronor i skadestånd av kommunen".

      Jag antar att man precis som i Lidköping kan välja att motsäga sig kravet och att ärendet då går vidare till tingsrätten. Fast för oss skattebetalare skulle det i alla lägen bli ännu dyrare.

      Radera
  15. funderar på om jag kan stämma skolan i efterhand? när jag gick i på högstadiet satte de "problemelever" i vår klass för att de skulle lugna ner sig. resultatet blev att de blev lugnare, medan de drog med sig de som låg på gränsen till att få problem. skolan bidrog alltså aktivt till att förstöra vår arbetsmiljö. hade de inte gjort det hade jag kanske haft bättre betyg och därför idag haft ett bättre betalt arbete. mellanskillnaden gånger 12 gånger 45 år verkar vara ett lagom belopp...


    en vän som är lärare blev attackerad på lektionen. efter ordväxling blev han spottad på och när eleven svingade mot honom blockerade han och låste fast armen och höll fast eleven. när han lugnt och försiktigt släppte upp honom försökte eleven slå honom igen varpå han ledde ut eleven ur klassrummet.
    han gick till rektorn och berättade och fick reda på att så får man inte göra och fick en varning av rektorn.

    vad ska man som lärare göra i den situationen? bara ta emot en käftsmäll och se glad ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick också i en sådan klass, där man försökte "gömma" trasselungar. En eller två går bra, då dras de med i den allmänna studieandan. Fortsätter man att fylla på nerifrån blir resultatet istället att hela klassen dras ner. Du kan alltid testa att stämma, lycka till ;-)!

      I din väns situation hade jag sagt upp mig på stående fot, tveklöst.

      Radera
  16. Tänk om det vore så pass bra att det här bara gällde skolhaveriet? Men, det gäller ju i princip hela samhället, de har vänt precis allt upp- och ned. Vad är oddset att detta kan sluta väl för Sverige i längden?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. För dåliga odds för att spela på i alla fall.

      Radera
    2. Får mig att tänka på ett blogginlägg jag läste igår där kontentan är att svenskarna nu måste börja tänka på att rädda sig själva. Catta Neuding skriver utifrån nyheten om att en Helsingborgs konserthus ska sluta med att flyga in artister dit av miljöskäl.

      https://www.axess.se/blog/2019/2/18/att-flyga-eller-icke

      /Eva

      Radera
    3. Så dumt att jag saknar ord :-(.

      Radera
    4. hört de på radion några ggr nu ang helsingborgs konserthus och funderat i banorna att det är bättre att flyga hit en person som spelar, än att hela publiken ska flyga till artistens hemmaplan. (jag inser att hela publiken hade inte gjort det men nånstans finns en brytpunkt).

      Radera
    5. Och vad är poängen med att lämna en tom sittplats på planet? De behöver ju inte chartra ett eget plan för att ta hit en operasångare och sannolikheten att flygbolaget behöver slänga in en extra avgång av detta skäl är också rätt låg.

      Radera
  17. Borde då inte resterande klasskamrater kräva ersättning från den eleven pga att de blivit kränkta eftersom han förstört deras utbildning? Samt läraren kräva ersättning från den eleven då han blivit krängt av att eleven förstörde hans undervisning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullt rimligt! Offret i denna historia är sannerligen inte den stökiga eleven.

      Radera
  18. Svar
    1. Jag med! Särskilt "Jag förstår inte frågan" känns ibland skrämmande träffsäker.

      Radera
  19. Jag undrar hur stor del av den vuxna befolkningen som tycker att det här är rätt? Någonstans måste ju de här vansinnigheterna komma ifrån. Inte kan väl en normalt funtad människa ta elevens parti om historien är korrekt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra fråga! Skulle jag själv tvingas göra det skulle jag dra ihop en historia om elevens beroendeställning, att han möjligen blev hånad av klassen både när det hände och senare, men jag skulle rodna som en kräfta när jag sa det för det känns helt vansinnigt.

      Radera