lördag 16 februari 2019

Att inte se skogen för alla doftklossar

Fler än jag har väl sett erbjudandet om att köpa en designad ”doftkloss”, som egentligen är en helt vanlig svensk vedklabb av tall, för det facila priset av 199 kr.


Jag övertygad om att just det här är en PR-kupp, men även om den kanske inte går att köpa är jag ändå säker på att det finns köpare som tycker att det är en bra idé att köpa en vedklabb för tvåhundra spänn som ”en given mittpunkt, både för samtalet och i rummet”.

Det kan ses som ett tecken på att folk är så oekonomiska att praktiskt taget allt går att sälja med mördande reklam (folk köper ju för böveln smycken gjorde av älgskit!), men också att många svenskar kommit så långt från vanligt Svenssonliv 2-3 generationer bakåt att det livet ses som exotiskt.

Och vem kan klandra dem? Våra myndigheter försöker ju förbjuda vedeldning och ingenting görs utanför Skansen och liknande institutioner för att visa yngre generationer hur man levde förr.


Eller ens nu. Det är säkert många unga människor som aldrig har eldat med ved, åtminstone inte inomhus. Vet de hur det blir varmt på elementen, hur golvvärme funkar, om systemet är vattenburet eller hur en varmvattenberedare funkar, alltså hur det kommer sig att det finns varmvatten i kranen (eller vatten överhuvudtaget, kan det vara mamma som står på andra sidan väggen och häller Ramlösa i rören)?

Idén med doftklossar är kanske inte så tokig vid närmare eftertanke. Nästan så att jag blir sugen på att plocka torra kvistar i skogen och sälja dem för en femtiolapp styck under namnet ”kulturpinne”.

35 kommentarer:

  1. Varför inte starta firman, "Meningslösa prylar" för en meningslös tillvaro.
    Skulle säkert funka idag när vi är överbehovstillfredställda och söker nya kickar. Den meningslöse söker och får det meningslösa i form av din fantastiska "kulturpinnar", bara fantasin sätter gränser Sparo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Macken presenterades företaget POPAB - Plast Och Prylar AB, som bl a sålde pyramider för backspegeln, som till skillnad från vanliga tärningar gick att bygga ihop så att de blockerade upp till 70 procent av sikten, och redan trasiga badmintonset för stranden, inplastade så att man kunde slänga bort skiten på en gång och därigenom spara tid.

      Radera
  2. Jag tror även det gäller vuxna huruvida de vet hur vatten, el och värme kommer till husen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas medvetandenivån är något högre, men du kan ha en poäng.

      Radera
  3. Har för mig att denna doftkloss är ett Konstfack-projekt, så det är antagligen en mindre produktion. Men utmärkt bra för den ny-ironiska generationen. Eller mer gammaldags, helt vanliga korkade människor.

    Något som dessvärre inte alls är ironiskt är "Braskotten"; kottar som är impregnerade med återvunnet lyxstearin, förpackat i överdesignade presentaskar som säljs på NK, exempelvis. Naturkompaniet tar 199 kronor för nio (9) kottar. Väcker om inte annat mycken munterhet …

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer med Konstfack, och det är det (och det faktum att den redan skulle vara slutsåld) som får mig att tro att hela grejen är ett konstprojekt, att det aldrig funnits något att köpa.

      NK och Naturkompaniets kottar låter mer på allvar (om än svårbegripligt). Vad tusan är återvunnet lyxstearin?! Smält stearin är väl smält stearin, varken mer eller mindre lyxigt än något annat.

      Radera
  4. Haha, det här var underhållande. Här kommer fler förslag

    - Plocka gräs och sälj som doftprodukt
    - Samla in luft i en påse och sälj som andningsprodukt
    - Tappa upp havsvatten och sälj som "Saltvatten från havet"-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alpluft i konservburk finns redan!

      Radera
    2. Helt sinnessjukt! Om folk lät bli att köpa dylik dynga kanske de skulle slippa jobba 80-timmarsvecka och därigenom ha tid att själva gå ut och uppleva naturen istället för att köpa naturextrakter på burk.

      Radera
    3. Mmm.. märker redan hur omkostnaderna ökat på här sen vi kom hem, hämtmat, mat ute,shopping för behöver snyggare eller alls kläder till jobb. Kostnader som är knutna till jobb på nåt sätt för hinner/orkar inte/måste representera. Kommer gå upp i jobbtid nu, pengarna rasar in iofs men inte säkert det lönar sig, ska försöka utvärdera..

      Radera
    4. Köper du engångskläder eller varför måste du hela tiden köpa nya ;-)?

      Radera
    5. Bra fråga, jag gjorde mig av med 50% av allt vi äger för vi skulle flytta till nåt mindre trodde jag (mer pengar till aktier över), men sen ångrade vi oss. Sen ändrar sig min jobbsituation hela tiden, behöver nu t ex kläder för resor till arabvärlden och mer kontorskläder. Har svårt hitta en stil.

      Radera
    6. Visserligen enklare som kille, men kontorskläder känns ändå rätt lätt. Några uppsättningar av över- och underdelar som funkar att matcha så har man hundra varianter.

      Radera
    7. I Vittsjö kunde man iallafall innan köpa Sveriges renaste luft på burk.

      Radera
    8. Vad kostade den? Och till vilken nytta? Jag fattar om man inte vill andas in avgaser, men även om man så befinner sig inne i en flygplansmotor kommer man inte långt med en burk luft.

      Radera
    9. Jag vet tyvärr inte vad den kostade men här är en länk till tidningsartikel med bild. https://www.nsk.se/2012/03/29/vittsjoluft-saljs-pa-burk

      Radera
    10. Det var nog det näst dummaste som någonsin kommit från Vittsjö :-).

      Radera
  5. Det står den är slut i lager på Designtorget. Kan det bara vara fejkkampanj eller kan man köpa? Attans, jag som blev så sugen :-)Annars har du helt rätt i att man kan sälja Allt.
    Nåt av det mer udda en väninna åkte på var upplevelsen vara tyst i skogen med massa andra i tre dagar. Hon betalade alltså för att åka ut i skogen, bo på nåt enkelt ställe och sen vara tyst. Tyckte det var superkul. Efter så många år i stan fattar jag man blir rätt blind. Därför lite oklart hur vi skulle klara oss i det där bunkerhuset, tror vi måste bo med de som är lite mer insatta, men vi sponsrar gärna bygget av huset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att veta, men jag misstänkte fejk redan innnan jag letade upp annonsen och såg att den var "tillfälligt slut".

      Ja, sån där tyst-retreat verkar vara sista skriket. Kanske skulle man hyra en lada och arrangera en asketisk helg på vatten och bröd för livströtta hipsters med för mycket pengar.

      Radera
    2. Tror du kan få det att sälja med :)Lägg till lite kurser i hur man spar pengar.

      Radera
    3. En tyst retreat är något jag testat för 11 år sedan. Snackade med insatta i månader innan eftersom jag tyckte att det var väl dyrt. Kostade 5000 kr + resan dit och hem för fem dagar i tystnad på liten ort nära Göteborg. God mat och logi ingick förstås. Hade läst böcker av retreatledaren och var riktigt peppad. Men vilken besvikelse det blev! Så groteskt trist och meningslöst.

      Ledaren har kommit ut med flera böcker sedan dess, men jag har inte ens övervägt att läsa dem eftersom allt kändes otroligt fejkartat. De som sades (av ledaren) under sessionerna i grupp och enskilt var inga nyheter för min del, allt kom ju från hans böcker. Och detta betalar arbetsgivare för. Jag var den enda privatbetalande där.

      Om du vill vara tyst kan du lika gärna stanna hemma i fem dagar och bara hålla käften. Mycket billigare, men du får själv laga maten förstås.

      /Eva

      Radera
    4. Jag har inte varit på eller ens läst ingående info om ett tyst retreat, men det är precis så jag känner, att jag lika gärna kan sitta hemma och stänga datorn.

      Radera
    5. Låter helt galet kul Eva. 5000, tror väninnan betalade mindre.

      Tycker annars en kul och kreativ grej var naturupplevelser där någon visade rådjur, älgar och sånt. Finns/fanns på Tripadvisor. Gick ut på att man samlades ett gäng och rörde sig på platser där det ofta fanns djur. Kanske man såg nåt. Sen grillade de lite. Var väldigt bra feedback på denna upplevelse, speciellt från turister. Perfekt sysselsättning nån skogstomte som ändå hänger i skogen kan skaffa sig som jobb. "finns ingen arbetslöshet med kreativ hjärna".

      Radera
    6. Jag hittar det inte nu, men har för mig att jag en gång bloggade om tysta promenader i grupp. Typ skogspromenad där alla håller käft och betalar för det. Själv tycker jag att det är en utmärkt sysselsättning att göra själv.

      Radera
    7. Haha! Jag har funderat på att hyra ut hund med. Varför betala för att ha hund på dagis när det finns folk som gärna vill testa på innan. Tänk barnfamiljer. Sen är det grymt som raggningsknep.

      Radera
    8. Ja, det funkade för Linus Wahlgren: https://www.imdb.com/title/tt0268374/

      Radera
    9. :) Hundtricket är bäst. Såg annars en stege för hund som ska upp i säng. Gillade den. Rätt praktiskt faktiskt. Hundsaker finns det annars en mängd. Fattar inte hur hundarna klarade sig för 20-30 år sen. Fanns inte ens täcken då. Nu har alla vovvar bilstol, bur, sele och minst 2-6 klädesplagg beroende på tema och säsong..

      Radera
    10. Ja, det är faktiskt märkligt.

      Radera
    11. Hade inte riktigt skrivit om de tysta promenaderna (de var nog bara med i researcharbetet), men väl om silent retreats:
      https://sparosverige.blogspot.com/2017/10/planboken-vilar-idag.html

      "I vårt västerländska samhälle har det växt fram en rörelse som håller på med 'silent retreats', där man får gå runt och drälla på en kursgård utan att prata. Jag tror säkert att det finns ett behov, även om jag personligen föredrar att slå av telefonen och datorn, för sådan där mindfulness kostar skjortan. Men jag undrar om inte fler skulle hjälpas av att lägga plånboken i en låda och åka på 'cheap retreat'."

      Radera
  6. En gammal granne råkade ut för en läcka i källaren. Det visade sig att huset var byggt över en åder från en källa med rent och klart vatten, varpå grannen skaffade pump och började buteljera det för att sedan sälja dyrt till trendiga krogar i storstan. When life gives you lemons

    SvaraRadera
  7. Skulle definitivt vara ett diskussionsunderlag om nån man var hemma hos, sen skulle man ringa en "taxi" så hjälp kan erhållas..

    Med kvalitén på den så kallade skolan skulle det ej förvåna om veträt är ett exjobb, verkar ju ej vara så stora krav av vettiga saker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det också. Jag tänkte mer från andra hållet. Tillgången på ved borde inte vara särskilt begränsad när utpriset är 199 kr/klabb. Ändå var det slut på lagret nästan från start. Även om jag tror att det finns idioter som kan tänkas köpa detta kan det ju inte vara SÅ himla strykande åtgång.

      Radera
    2. Det blir en intressant värdering på börsens skogsbolag nu när marknaden är beredd att betala dessa priser, per vedklabbe.
      Och nu förstår jag äntligen vad som ligger bakom den branta prisuppgån på skogsfastigheter det senaste årtiondet, äntligen har vi knäckt det mysteriet

      Radera
    3. Hoppas och tror att den del av marknaden som är villig att betala sådana här priser är ganska liten. Men när det kommer till svenskars konsumtionsvilja har jag haft fel förr.

      Radera