lördag 15 augusti 2020

Banker med hybris

SEB spärrade kontot för en 75-åring när denne försökte föra över 5000 kr till sin son. Exakt vad han gjorde framgår inte, det vore alltför långt från Expressens stil att skriva en begriplig artikel med relevanta fakta. Klart är dock att internetbanken låste sig och att SEB:s kundtjänst sa till mannen att besöka sitt bankkontor för att få tillbaka makten över sina konton.

Väl där trasslade bankens medarbetare in sig i en förklaring som bottnade i man lättare stänger äldre personers konton eftersom de oftare utsätts för bedrägerier, varpå mannen blev kränkt. Själv hade jag nog kränkts redan när banken kräver att jag ska offra tid på att besöka kontoret för att lösa ett problem de lika gärna kunde fixa över telefon, och inte blir det bättre av att kontoren nästan aldrig har öppet. Och så undrar jag varför bankerna inte tar hjälp av sina kunder för att förfina sina säkerhetssystem.
Men vi har bland annat olika typer av säkerhetssystem som följer betalningsmönster hos enskilda kunder. Är det någonting som sticker ut, kan systemet automatiskt blockera en sådan överföring i syfte att skydda våra kunder mot bedrägerier.

Terrorist-Botvid?

Den här mannen skulle föra över 5000 kr till sin son. Hur mycket kan det ha ”stuckit ut”? Jag såg på när en familjemedlem gjorde en ännu mindre överföring som också krävde verifiering eftersom SEB upplevde överföringen som udda. Det verkar vara helt slumpmässigt.

Jag har själv de senaste veckorna fört över flera hundratusen mellan mina olika banker och tycker att det är jättebra att då behöva mata in en engångskod jag fått på sms. Kan det förhindra bedrägerier tar jag gärna den extra minut det tar. Vidare tycker jag att Handelsbanken har ett smart system där man själv kan låsa och låsa upp sitt kort för utlands- respektive internetköp.


För då är jag som kund delaktig. Är man i Sverige 350 dagar per år finns ingen anledning att kortuppgifterna då ska funka på andra sidan jorden. Vidare skulle jag gärna välja några ”säkra mottagare”, som familjemedlemmar eller mina konton i andra banker. Jag tänker att om någon hackar mitt SEB-konto kommer de nog inte försöka skicka pengar till min depå i Nordnet.

Men det där begriper bankerna mycket bättre, åtminstone tror de det. Så jag antar att de kommer att fortsätta att hindra sina kunder från att skicka ett par tusenlappar till släkt och vänner medan de givetvis inte aaaallllsss kan förväntas upptäcka när miljarder av svarta pengar tvättas genom samma bank.

34 kommentarer:

  1. Har själv flyttat runt större belopp några gånger mellan framför allt Swedbank och Nordnet de senaste 2-3 åren, har aldrig fått några frågor eller låsningar.

    En kollega som skulle flytta över drygt hundra tusen till SBAB för att lösa sitt bolån lite i förväg fick krångla ganska rejält för att de ens skulle ta emot amorteringen (och det var inga konstiga summor baserat på taxerad inkomst).

    Ibland undrar man om man är kund hos ett företag eller "kund" på en anstalt.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig upplevt några problem med att föra över stora belopp mellan någon av alla de banker jag varit kund hos. Möjligtvis kan det ta lite väl lång tid kan jag tycka ibland.

    Sen kan man ju swisha också, inte för att jag vet om 75-åringen har swish eller ens mobilt bankId, men vi ungdomar har ju det alternativet. Det går dessutom blixtsnabbt. Jag sålde en båt för några år sedan där köparen swishade över 85.000 kronor. Jag tyckte jag hörde appen stöna lite när pengarna kom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tala för dig själv, swish håller jag inte på med :).

      Radera
  3. Nordea (under 2018) tyckte ej det var konstigt att min äldre släkting gjorde uttag på sammanlagt 2 780 000:- under endast 10 veckor till okända två privatkonton. Man kan inte annat än skratta åt det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sånt som är så konstigt, att de silar mygg och sväljer kameler.

      Radera
    2. Kanske var det just på grund av sådana händelser som de blivit mer nosiga. Förstår att det känns som att de lägger sig i, men samtidigt så är äldre lättare att luras. Har själv fått frågor, vilket jag ändå förstod varför.

      Terrorfinansiering är annars inte det Agda, 97 brukar ägna sig åt, annat än att hon blivit lurad.

      Radera
    3. Jag har också förstått när jag fått frågor för då har jag skickat över sexsiffriga belopp från konton som normalt inte innehåller tillnärmelsevis så mycket pengar. Men när en gubbe skickar 5000 kr till sin son eller när min egen släkting skickade några hundralappar kan jag tycka att bankerna borde ha något viktigare att göra.

      Radera
  4. Det här var nog något av det absolut sjukaste jag någonsin hört!

    Tillåt mig gissa att anledning till bankens agerande är att det gynnar dem själva med mindre bedrägerier, och då skiter de fullkomligt i kunden. Banking när det är som absolut sämst, men tyvärr vanligt.

    Det finns mycket goda anledningar till att jag själv nyligen skrev på min blogg om varför jag numera exkluderar banker från de innehav som är möjliga för mig att köpa.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog har jag hört sjukare saker, men visst är det märkligt. Och jag vet inte, det som gynnar dem bäst borde inte vara att hindra kunder från att skicka struntsummor.

      Så länge alla banker är mer eller mindre lika är det inget problem för att investera.

      Radera
  5. Ja banker med sin tvivelaktiga moral och obefintliga service avstår jag att investera i, oavsett vad de ger för avkastning

    SvaraRadera
  6. Jag har gjort flera större överföringar via SEB och har nästan väntat på att ngn skulle höra av sig och vilja kontrollera, men ingenting har hänt. Ibland har det varit så att kontot inte använts på väldigt länge och och plötsligt så kommer större summor in och sen går iväg nästan direkt till annat håll, men ingen kontroll alls...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt, mig har de kollat så fort det varit högre summor. Och det klagar jag som sagt inte på, då är det bra.

      Radera
    2. Ja, jag måste säga att jag snarare saknar kontroll från deras sida. Speciellt eftersom jag inte alls har någon personlig kontakt på banken, de vet inte alls vem jag är

      Radera
    3. Nej, det var bättre förr när man hade koll på åtminstone någon i personalen och de hade ett hum om vem man är. Nu blir man ju knappt insläppt om de ens har öppet.

      Radera
  7. Smart sätt att förlora kunder på hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker lite synd om banken här att man försöker piska upp det till åldersdiskrimineringsgrej, och det tror jag inte att det är. Så konsekventa är de inte.

      Radera
  8. Om äldre oftare drabbas av bedrägerier är det rimligt att ha frekventare kontroller på dem. Det är inte diskriminering, utan omtanke.
    Men nog sjutton borde de kunna lösa det utan personligt besök som du beskriver. Bankkontor finns ju dessutom numera bara på större orter.

    För egen del har jag aldrig fått ens en förfrågan, vare sig jag skickat små eller stora belopp. Men en insättning av en struntsumma från en blocketförsäljning ledde till "anal-probing" på bankkontoret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore omtanke, men jag tror inte ens att de har det. Det var nog bara för att få till en rimlig förklaring varför just den här gubben drabbades.

      Det är just det där som är så konstigt, att vissa tycks kunna skicka hundratusentals kronor medan andra blir stoppade när de för över en hundring.

      Radera
    2. Kanske beror på "kundkännedom" som måste fyllas i numera med intressanta frågor som:

      *Var kommer dina pengar ifrån?
      *Är du släkt med någon diktator?

      Mer relevant som säkert läggs in i något skript är antal överföringar, anledning till sparande och pengaflöde per månad på kontot. Går du utanför dessa regler är du rökt om du då inte är just pengatvättare eller motsvarande, då slinker det igenom ändå verkar det ju som.

      Radera
    3. Ja, de där frågorna är i klass med amerikanska inresefrågor av typen "Har du tänkt ägna dig åt terrorism under ditt besök?".

      Just det får mig att tvivla, att någon rysk oligark kan tvätta miljoner samtidigt som random 75-åring inte får skicka några tusen till sin son.

      Radera
  9. När jag hade skandiabanken och skulle föra över en större summa till min pappa så ringde banken mig samma dag och kollade om det verkligen var en korrekt överföring. Det var rätt smidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det skulle vara jobbigt att behöva prata med banken i telefon, men är det bara vid speciella tillfällen går det väl an.

      Radera
  10. Jag har själv jobbat på SEB och känner till denna typ av ärenden mycket väl. Utåt sett fick vi aldrig nämna att åldern var sen enda faktorn för att bli nekad. Vi skulle istället säga att det beror på en mängd olika variabler där åldern bara var en av alla i en helhetsbedömning. Internt visste dock alla att det enbart var åldern som gjort att det blev stoppat. Detta kan dock ha ändrats sedan jag slutade för ca 1 år sedan, men tvivlar på att det skett någon större förändring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med en röst inifrån!

      Jag tycker att det är rimligt att ålder utgör en viktig faktor. Just den här gubben hade tydligen jobbat med IT, men många äldre är rätt naiva när det kommer till nätbedrägerier.

      Fast i exemplet jag upplevt var det inte en äldre som gång på gång fick struntöverföringar stoppade av SEB för att de sågs som "udda".

      Radera
  11. Vart stopp på mina överföringar hos SEB. Vann pengar på svenska spel som trilla in på kontot. Var tvungen att åka till ett bankkontor och bevisa att de var från en vinst på svenska spel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det var alltså inte du som satte in dem, det var en överföring direkt från Svenska Spel (=staten)? Märkligt.

      Jag har en kompis som vann på Casino Cosmopol, valde att ta ut dem kontant, men ändrade sig sedan och ville sätta in dem på banken. Det var i princip helt omöjligt om han inte delade upp det i en massa småposter.

      Radera
    2. Var lite otydlig. Skulle föra över pengarna till min andra bank.
      Men för att få göra det var jag tvungen att bevisa att de kom från svenska spel. Sade då att det står ju till och med att de kommer från svenska spel. Deras svar " men de kan ju vem som helst skriva".

      Radera
    3. Då blev det lite samma läge som min kompis. Han kunde ju bevisa att han vunnit dem på casinot, men det räckte inte för att bevisa att det var just de pengarna han ville sätta in :)

      Radera
  12. Ett par anektoter som visar hur olika det kan gå till:

    Sålde en motorcykel för några år sen och fick betalt kontant, 35000 om jag minns rätt. Skrev ett kontrakt med köparen för att ha papper på varifrån pengarna kom. När jag satte in dem på banken (kan ha varit senaste gången jag besökte ett bankkontor) frågade damen i kassan varifrån pengarna kom - jag sa som det var att de kom från en såld MC och med det nöjde hon sig, kontraktet behövde jag inte visa. Extra roligt var att hon inte heller gjorde någon teknisk koll av sedlarna med UV-ljus eller liknande, hon kände bara på dem. Men så var det en rutinerad dam som nog jobbat länge på banken och var nära pensionen.

    Något år dessförinnan jobbade jag några månader i Tyskland och gick med i en lokal idrottsförening för att träna på plats under veckorna. Fick en räkning på runt 40€ och gick in på en bank för att betala den direkt. Där skulle man fylla i diverse personliga uppgifter inklusive sin adress i Tyskland. Jag frågade om det var OK att skriva adressen till hotellet jag bodde på men det gick inte. Var man inte folkbokförd i Tyskland kunde man inte betala en räkning på 40€ över disk utan jag fick göra en utlandsbetalning från min svenska internetbank (vilket iof var lätt, jag hade bara aldrig gjort det tidigare).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkliga, bägge två. När min mamma (80+) satte in 7000 kr på sitt eget konto fick hon ungefär samma utredning som när du satte in fem gånger så mycket.

      Och tyskarna trodde jag gillade kontanter. Fast kanske gillar de ännu mer att krångla :(

      Radera
  13. Efter att under flera års tid, vid varje lönedag, loggat in på mitt SEB konto via internetbanken för att föra över pengar till annan bank satte SEB stopp. Deras AI algoritm löpte amok och tycke att överföringen var "udda".

    Jag skulle ringa kundtjänst tyckte de. Det tyckte inte jag. Istället flyttade jag alla autogirobetalningar till annan bank samt meddelande arbetsgivaren att lönen även den fortsättningsvis skulle flyttas.

    Sen tidigare hade jag drabbats av SEBs höjningar av olika avgifter och därför redan flyttat allt sparande.

    Kontot är kvar eftersom jag fortfarande har en släkting som vill betala ränta till mig den vägen. Men det är bara smulor som SEB kan få hantera.

    Hälsningar
    Leif

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du mejlat SEB och berättat att du såg igenom deras beteende och varför du flyttat över pengarna till en konkurrent.

      Fattar att det inte är kul att ge feedback till en leverantör som inte efterfrågat det och som troligen inte bryr sig särskilt mycket, men jag tror ändå på metoden.

      Sedan tycker jag att du borde bearbeta släktingen. Det måste finnas något annat sätt som ni bägge kan leva med så att du slipper ha kvar ett konto enkom för detta.

      Radera