torsdag 27 augusti 2020

Formbröd

Jag efterlyste ett formbröd av typen fyrkantigt rostbröd och fick svar av Micke i kommentarsfältet. Jag fick fler tips också, men tar detta först eftersom det går att nattjäsa, vilket jag såg som en poäng. Originalet finns här. Sedan är det lätt modifierat av mig. Nu kör vi!

Ingredienser

jäst, 25 g
vatten, 4 dl
havregryn, 2 dl
rapsolja, 1 msk
salt, 1,5 tsk
vetemjöl, 3,5 dl
rågsikt, 3,5 dl

Värm upp vattnet fingervarmt. Smula ner jästen och vispa runt tills den löst upp sig.


Sedan i med allt det andra. Bearbeta med degkrokar.


Klä en form med bakplåtspapper och häll ner smeten i den. Strö över vetemjöl och havregryn för garnering. Täck formen med plastfolie. Sedan in i kylen med formen och låt den stå där under natten.


Ny dag, nya insatser!


Eller egentligen inte, det är så gott som klart redan. Degen ska vara färdigjäst, så ta ut den ur kylen och sätt ugnen på 200 grader.


När den är uppe i värme placerar du formen (nu utan plastfolie, det är ganska viktigt) längst ner i ugnen tills den ser ut att vara klar. I mitt fall tog det 35 minuter.


Inte så dumt.

26 kommentarer:

  1. Vi har många gånger försökt baka egna bröd, allt ifrån frallor till korvbröd. Samma problem varje gång, brödet blir så jäkla kompakt. Använder vanlig jäst. Ett korvbröd som vi gör själva blir nästan tre gånger så tungt som ett från affären. det smakar bättre men är på tok för mäktigt. Likadant med frallorna, och surdegsbrödet. Det sjunker ihop, blir kompakt trots att vi följer alla recept till punkt och pricka. Antar att vi gör något nybörjarfel. Något tips från experten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den vanligaste anledningen till att det blir kompakt är för mycket mjöl. Eftersom ni följer receptet till punkt och pricka så blir det lite svårare. Om receptet anger dl mjöl och ni skopar upp mjölet i ett dl-mått prova att använda en sked för att skopa mjölet in i måttet. Annars kan det bli mer mjöl än tänkt.

      Radera
    2. Håller med ovan, vanligaste är för mycket mjöl, eller snarare för lite vätska. Fluffig bröd ska vara riktigt vått och kan oftast bara knådas med maskin, har man ingen maskin är alternativet autolys (vila) och vända degen flera gånger, då krävs dock lite jäst fört att undvika överjäsning.

      Skulle rekommendera att kolla på youtube, finns många bra recept om man söker på engelska. Då ser man ju dessutom slutresultatet och kan se om det är vad man söker efter.

      Bakade brioche bröd för någon dag sedan och det blev fantastiskt lätt och fluffigt. Men ett helvete att hantera degen, även med maskin.

      Radera
    3. det är alltid bäst att väga mjöl istället för använda volymmått. 1dl vetemjöl väger 60g. Det går snabbare och ger mindre disk.

      Radera
    4. Troligen stämmer det vad som skrivits ovan, för mycket mjöl/för lite vätska. Degen ska vara märkbart kladdig.

      Kan tillägga att det även är viktigt att vätskan man löser upp jästen i inte är för varm då det dödar jästen, den ska vara max 37 grader dvs fingervarmt. Min mamma berättade alltid om första gången hon skulle baka bullar själv och råkade värma mjölken man löser jästen i för varm så det blev väldigt platta och hårda bullar...

      Radera
    5. Håller med om bägge. Våga ta lite mindre mjöl samt se till att vätskan inte är för varm för jästen och låt degen jäsa tillräckligt länge. Jag har gjort alla fel i boken :)

      Radera
  2. Två snåltips från en gammal hembagare.
    1. Använd kallt vatten för det gör ingen skillnad för slutresultatet, kan ta lite längre tid att komma igång men funkar lika bra.
    2. Använd 3 g jäst och jäs i rumstemperatur över natten. Jag använder en våg med tiondels gram precision men jag har läst att ett fyllt kryddmått jäst motsvarar 1 g.

    // M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska man vara så snål så är det ju bättre att bara äta gröt istället

      Radera
    2. Anonym 10:55:

      Hur menar du? Jag bakar i princip alltid med kall vätska, eftersom det bara tar något längre tid vilket gör mig nada och jag sparar disk på att inte värma upp vätskan.

      Mindre jäst går typ alltid bra, jag brukar ta det som råkar finnas kvar. Sist stod det 50 gram, men jag använde 20 som min man lämnat kvar från något bak han och vårt barn gjort. Precis som med vätskan tar det bara lite längre tid. Sen vet jag inte om det funkar lika bra med 3 gram, det har jag bara använt till surdegar som jag vill ge lite extra stöd ifall surdegen inte är bra nog, men M kanske menade att det funkar med så lite även utan surdeg?

      Oavsett tror jag de flesta hemmabagarna under Corona fått lära sig att klara sig med mindre jäst, eftersom vi faktiskt inte skulle ha kunnat baka annars.

      Radera
    3. Ja, det stämmer att det går fint med bara 3 g färsk jäst (ingen surdeg) per limpa om du jäser det i rumstemp i 8-10 timmar.

      // M

      Radera
    4. Ja, jag ska testa mer nattjäsning och då funkar det antagligen lika bra med kallt vatten. Möjligen läser inte jästen upp sig lika lätt?

      Fast värmen man vattnet direkt i bunken blir det ju inte mer disk.

      Det där med jästmängden har jag inte experimenterat så mycket med än. Tycker inte det spelar så stor roll hur mycket det går åt. Ett paket jäst kostar 2 kr, så här blev det 1 kr, alltså några öre per brödskiva. Jag är visserligen snål, men...

      Radera
    5. Jag har köksassistent och värmer inte direkt i den. Det funkar att lösa upp i kall vätska, men om jästen är torr kan man behöva stödvispa lite.

      Vad gäller jästen handlade det som sagt för mig mest om att den sällan fanns i butik under våren och då var man tvungen att minska. Personligen ser jag nu ingen anledning att återgå till dubbelt så mycket jäst i onödan. :) /Frihetsmamman

      Radera
    6. Jag tror aldrig att jag märkte att det var brist på jäst, men det går ju ändå inte åt så mycket. Jag brukar se till att jag alltid har minst ett paket hemma.

      Radera
  3. Tackar, tackar. Skall testa det här. Alltid bra att spara in några kulor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska försöka testa så många recept som möjligt ett tag så att jag hittar några säkra favoriter.

      Radera
  4. Intressant med havregryn i rostbröd, låter gott.
    Maskin med dragkrok verkar vara grejen om man ska göra matbröd.
    Väga mjöl är också bra, även om man måste ha till knådandet etc.
    Har också hört om att det inte är nödvändigt med ljummet till jästen. Snarare att en graf över kan döda den medan kallt bara tar längre tid. Brukar köra på 30 grader så man är på säkra sidan.
    Kul med bröd och mattips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta från kranen bara om du inte har bråttom, eller från kylen om du använder mjölk. Jag brukar sätta degen på morgonen och sen baka under dagen när den är klar/jag har tid. Går hur bra som helst. :)

      Radera
    2. Jag har ofta havregryn i degen, men det här var nog första gången jag garnerade med havregryn. Lite tveksam till det ändå, men ska prova några gånger till.

      Jag har en vanlig elvisp med degkrokar. Visst, man måste stå och hålla i den, men det tar ju bara ett par minuter.

      Jag är inte så noga med temperaturen, men ser till att det inte är gränsfall. Det ska fortfarande kännas lite kallt när man doppar ner ett finger.

      Radera
  5. Roligt att jag kunde bidra, jag har halverat jästen när jag nattjäser men ska nog prova köra på 1/3 eller kanske 1/4. Men vill nog ha bröd kvar när jag testar, vill ju inte stå utan om det skiter sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du bidrog!

      Ja, det är kul att göra små varianter på samma recept och se om det blir bättre eller sämre.

      Radera
  6. Det där borde man ju testa! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får så mycket bakningstips, så det minsta jag kan göra är att utvärdera offentligt :)

      Radera
  7. Ställer du in degen i varm ugn!? Nä nu tror jag bestämt att du har gått och lagt dig til med miljonärsvanor.. /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det svider lite, men till skillnad från exempelvis pizza som jag alltid ställer in i kall ugn tror jag att matbröd/kaffebröd mår bäst av att ha det varmt från start. Tror det kan bli segt annars.

      Fast jag har en varmluftsugn som är rätt snabb från start till uppvärmd. Kanske drar den lika mycket el ändå, men mitt lidande blir kortare :)

      Radera
  8. Blev det gott? Har du testat att rosta det? Jag saknar själva utvärderingen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev okej, även att rosta. Betyg 3/5 kanske.

      Återkommer snart med ett annat brödrecept som jag gillade bättre.

      Radera