fredag 7 augusti 2020

Själv är bäste dräng

Mitt förstahandsalternativ när något behövs är att köpa begagnat, eller åtminstone billigare än det enklaste alternativet – att köpa i första bästa butik. Jag önskar att jag oftare skapade själv istället. Visst, jag har byggt möbler och inredningsdetaljer, men det är ändå i undantagsfall.

För visst är det häftigt med DIY-människor som även för det tillsynes avancerade tänker ”Hur bygger jag en sån där?”. Dessutom nästan gratis. Som den här snubben som börjat bygga egna kajaker av träribbor och plastfolie:


Att de går lös på en femtiolapp och väger fyra kilo är en bonus. Jag ägde en kajak för länge sedan och kommer ihåg att man liksom blir ett med naturen genom att man sitter så lågt och ljudlöst, men nog hade naturupplevelsen varit ännu större om jag kunnat studera fisk genom golvet. Fast trä är ju också ett trevligt material. En kanadensare av plywood kanske vore något?


Fast det är något speciellt med genomskinliga båtar. Tomra, släng er i väggen!


Jag högaktar alla som bygger sina egna båtar. Själv tror jag att jag hade blivit blöt. Kanske bättre med bilar. Som en Volvo Duett-kaross av trä.


Nej.

Som jag förstått det är ingen av dessa människor byggproffs. Träkanotisten säger att han inte vet vad han håller på med. Även Trävolvo-killen säger att han aldrig jobbat med trä professionellt och svaret på om han är en riktig hantverkare tycker jag är lysande:
Nej, men jag försöker göra så gott jag kan och ibland kan man väl lyckas och ibland inte. Då får man göra om det.
Första steget är att försöka, annars går det i varje fall inte. Jag tänker inte bygga en bil i trä, men om jag exempelvis behöver en brevlåda hoppas jag i framtiden att jag ska fråga mig själv vilket material jag behöver för att bygga den istället för att köpa serietillverkat.

20 kommentarer:

  1. Japp, sånt är häftigt. Att se folk vara kreativa och skapa något känns av någon anledning väldigt bra.

    Påminner mig om att jag någon gång tänkt försöka skapa en apparat som kondenserar ut dricksvatten från luftfuktighet av ett gammalt kylskåp och en solcell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är för trög för att ens förstå. Menar du att du skapade dricksvatten utifrån kylskåpets kondens?

      Radera
    2. Tänkte mer ta kompressorn/kylelementet från ett kylskåp eller AC eller nåt och blåsa luft på den och ta tillvara på vattnet =)

      Radera
    3. Aha, då är jag med. Fortfarande flera kilometer över min kunskapsnivå dock.

      Radera
  2. Jag är rätt skeptisk till den där båten i plastfolie, dels för att det bör vara himla lätt att riva upp ett hål när man ska kliva i och ur, dels för att jag misstänker att vatten kommer sippra in mellan folielagren så småningom. Men han har ju fått till en fin stomme, varför inte bara belägga den med epoxi? Budgeten på 1$ spricker förstås men billigt ändå.
    Båten av pantflaskor skulle jag vilja ha rätt bra betalt för att visa mig i. Det var nog det fulaste jag sett :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han gör det i slutet av videon. För du kan ha rätt.

      Pantbåten skulle jag lätt kunna åka runt i!

      Radera
  3. Man behöver inte bygga en egen båt eller en träkaross för att imponera på mig. Jag är väldigt svag för platsbyggda bokhyllor som löper runt dörröppningar/trappor/hörn. Kanske är det för att jag finner det estetiskt tilltalande och inte som ett byggprojekt, men ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Jag tittar fortfarande nöjt på lister i konstiga vinklar som jag fick till när jag renoverade min lägenhet.

      Radera
  4. Att köpa i första bästa butik är ju lite att sätta marknadsekonomin ur spel och det vill man ju inte bidra till. Den första brevlådan till sommarstugan blev för övrigt till av överblivet virke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en av anledningarna att jag vill lägga tid på att konsumera "rätt", att om jag handlar hos företag som Elgiganten och Byggmax är det mitt fel att de finns.

      Jag siktar på egentillverkad brevlåda nästa gång, tror det blir roligare att få post i en sådan.

      Radera
    2. Vad roligare det skulle vara att få email Sparo när du har din egen bloggadress/plattform med tillhörande unik emailadress. Och full kontroll över dina alster samt att ingen annan (enkelt) kan stänga av dig och radera/avpublicera innehåll.
      Rent ekonomiskt finns det säkert ett bryttal i form av antal unika besökare edyl. En hel del av dina bloggrannar har eget, kanske dags för dig också Sparo

      Radera
    3. Nog är min epostadress unik även här, men jag förstår vad du menar.

      Radera
  5. Min bror drömde om en racerbåt när han var runt 15 år men våra föräldrar hade nog inte råd, för det var en som försörjde familjen med 6 syskon. Men han var kreativ brorsan och arbetade ihop egna pengar till att köpa en ritning och material. Då bekostade min far en begagnad mercury motor och materialet. Efter något års byggande så stor den klar i mahogny och klarlack. Jag minns första åket, jag trodde den skulle sjunka men den gick som en raket typ. Sjöns snabbaste båt på den tiden :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och gissningsvis en fantastisk känsla att bygga den jämfört med att betala för eller låna till den.

      Radera
  6. plast är skit för miljön. Hoppas det blir mer hårda skatter på plast i framtiden. Så folk tänker i andra banor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man dumpar sina plastsopor/gladpackskajaker i havet har du helt rätt, men hamnar det i sopförbränningen i fjärrvärmeverken har jag förstått det som ett miljövänligare alternativ än papper och tyg, om vi nu pratar om den befintliga plastskatten. Och plastkajaker tror jag är väldigt långt från att vara ett reellt miljöproblem.

      Radera
  7. Jag bygger enklare utemöbler själv och även väggfasta garderober inomhus med skjutdörrar, tapetserar och listar så blir det skitsnygga dörrar. Beslag och rullar kan man hitta hos de flesta lågprisbyggvaruhandlare. Sedan har jag naturligtvis byggt min vedeldade bastu med relax, en tillbyggnad på huset, trädäck på pålar ut över en slänt mot havet, ytterligare 3 andra trädäck och förra året då en ny boda, 18 nya fönster i alla husen, 4 nya dörrar. Det är kul att göra saker med händerna. Man blir bättre för varje sak man bygger. Sparar massor med pengar därtill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! En del av det där kan jag se mig själv göra, det enklaste skulle jag möjligen klara redan nu. Trädäck har jag varit med och gjort, och även klätt dörrar med tapet och lister. Men garderober med skjutdörrar känns som en nivå jag aldrig kommer nå, djupt imponerad.

      Radera
  8. Plastfoliebåten är kul & inte minst för att visa att det går. För min del skulle jag nog välja ett bättre, tjockare & sannolikt dyrare material då arbetet med att bygga stommen ”förtjänar” det... Det blir irrationellt i min bok att välja plastfolie ��. Typ presenning för några hundringar i dubbelt lager & du har en ”riktig” båt. Några tyngre men samtidigt en helt annan nivå.
    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å andra sidan borde stommen gå att återvinna genom att laga båten med en ny rulle gladpack. En stor fördel gentemot presenning är vikten, att lätt kunna bära den med en hand.

      Radera