tisdag 24 juni 2025

Pruta och förhandla!

Idag ett litet spartips i all enkelhet. För ett tiotal år sedan höjde mitt försäkringsbolag priset på hemförsäkringen med sexton procent. Jag tyckte att det var i saftigaste laget, så jag mejlade dem och berättade att då får jag kolla vad konkurrenterna har att erbjuda. Hastigt och lustigt ändrades ökningen till tre procent istället och jag behöll försäkringen. Det där upprepades sedan år efter år: chockhöjning -> mejl -> rimlig höjning.

Jag kom att tänka på det när jag läser om Siv, som ringde och sa att hennes abonnemang hade blivit för dyrt, och vips så sänktes priset. För mig känns det där fullkomligt självklart nu. Jag har ringt eller mejlat massor av leverantörer, både sådana jag har haft och sådana jag skulle kunna byta till, och berättat att här får ni skärpa till er om ni ska få ha mig som kund.

Det funkar förvånansvärt ofta trots att jag aldrig varit någon storkund, inte någonstans. Ibland har det inte funkat och då har jag funderat en runda till. Ofta har jag inte anlitat dem efter det, men ibland vinner bekvämligheten, och ibland har de varit prisvärda trots höjning. Oavsett vilket har jag aldrig skämts över prutningsförsöken. Man kan ju vända på det också och tänka att de gånger det funkar och företaget utan betänketid sänkt priset med tio procent eller mer, då är det väl inte jag som ska skämmas?

Nu vore det väl inte en riktig Sveriges Radio-artikel om man inte plockat in en expert för att säga något självklart. I detta fall en forskare i företagsekonomi som fastslår:

Men om alla gjorde det här, då skulle inte företagen ha råd”.

Till det har jag två kommentarer. 1. Det skiter jag i. 2. Alla kommer inte försöka få ner sitt pris. De allra flesta sväljer snällt sanslösa prishöjningar utan att ens hota med att gå över till konkurrenten. Det är för övrigt den stora anledningen till att företag höjer priserna. För det ekonomiforskaren indirekt säger är ju att företagare inte är idioter. De höjer priset för att de kan och kommer undan med det. Så hjälp gärna till i kampen för lägre priser. Var den där besvärliga kunden som ifrågasätter prishöjningar och kräver förklaringar till svepande formuleringar om ”ökade kostnader” och ”instabilt omvärldsläge”.

20 kommentarer:

  1. Och när någon av dina uppdragsgivare vill pruta, hur gör du då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte säker på att det har hänt, men det är väl samma där. Jag får värdera om det fortfarande är värt det.

      Radera
    2. Om ingen vill pruta, betyder inte det är du är lite i billigaste laget?

      Radera
    3. Eller att de bara inser att det är rimlig taxa, jag vet inte.

      Radera
  2. Ja, det där borde man väl ta tag i, det har du alldeles rätt i. Men tva ggr har jag behövt använda hemförsäkringen, en gang för ett inbrottsförsök och en gang blev jag bestulen pa kamera och telefon. Det var jättelängesen nu, men bägge gangerna var det inga problem att fa ersättning och det värdesätter jag.
    För övrigt är jag tveksam till om katter, oavsett storlek, skäms ;).
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har då aldrig sett en katt skämmas. Men lejon beter sig mer som hundar än kattdjur.

      Radera
    2. Anonym 09:40: hur vet du det?
      /Annika

      Radera
    3. Jag valde mitt nuvarande försäkringsbolag lite grann för att andra sa att det här bolaget är bra att ha att göra med när skiten träffat fläkten. Lyckligtvis har den inte gjort det för mig.

      Skam är kanske mycket sagt, men när mina katter går in i ett rum de vet att de inte får vara i märks det tydligt att de är informerade och springer snabbt ut igen.

      Radera
    4. @annika VETA var att ta i, jag har bara sett lejon på TV. Men t.ex lever de i flock, vilket hundar och vargar gör men inte övriga kattdjur.

      Radera
  3. Jag är ganska dålig på att pruta men relativt bra på att rösta med fötterna. Försäkringsbolag byter jag då och då, inte direkt krångligt. Även bolånet har flyttats runt efter att prutningen inte gav önskat resultat, lite krångligare men lättare nuförtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara beredd att rösta med fötterna är kanske ännu viktigare, men jag tycker inte att det skadar att berätta det innan. Ibland tar det skruv.

      Radera
  4. Jag prutar aldrig, däremot byter jag bolag om det kommer omotiverade höjningar.
    Tänk om det gick att förhandla VA-taxan, sophämtning och elnät också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack! Jag fick en höjning av kommunens slamtömning med över hundra procent. Jag frågade varför och fick till svar att även andra tjänster hade chockhöjts. Ja, men då så ...

      Radera
    2. "Vi höjer priset för att vi höjt våra priser". När det är monopol och lagen kräver att man ska vara kund.

      Radera
    3. Exakt, man kan skriva en insändare och en sur kommentar på Facebook.

      Radera
  5. Jag ringde idag till bredbandsleverantör för att säga upp mitt bredband pga en prishöjning. Det slutade med att jag istället fick sänkt pris med 20 kr, mot mitt nuvarande pris.

    SvaraRadera
  6. Jag ringde mitt försäkringsbolag för att gnälla lite över deras priser och
    avslutade meningen med: kan ni inte göra något åt priset får jag se mig om efter ett annat bolag att ha försäkring i.
    Svaret golvade mig nästan: Ok, du vet hur du säger upp din försäkring hos oss eller vill du att jag ska ta det här? Sagt och gjort och så avslutade hon med: hoppas du hittar annat bolag som passar dig bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man får sådana svar blir man ju nästan tvungen att byta, och då är det nog lika bra att man gör det.

      Radera
    2. Eller så visste de att de är billigast och synade Karins bluff.

      Radera