tisdag 28 april 2026

Bakåtsträvande utveckling

En kille i Malmö har startat en hyrvideobutik, år 2026! Jag håller tummarna för att det går bra. Inte bara för att det är så härligt motströms utan för att jag tror att vi behöver bli påminda om att det finns ett värde i att använda fysiska medier. Jag är så gammal att jag kommer ihåg när videon kom. Vår familj köpte en, men det var heller inte ovanligt att man hyrde en ”moviebox” för att ha något att spela hyrfilmer på.

Vad är det då som är så bra med fysiska filmer på dvd eller vhs, nu när det finns streamingtjänster? En är att allt faktiskt inte finns på Netflix. Jag har inga egna streamingtjänster, varken för film, musik eller böcker, men varje gång jag introduceras för en letar jag efter sånt jag saknat. Det finns nästan aldrig.

En annan grej är att själva otillgängligheten gjorde det exklusivt. Jag minns känslan av att gå runt i videobutiken och leta upp den perfekta filmen för kvällen, utifrån baksidestext, skådisar osv. Ibland blev det en höjdare, ibland blev det inte det, och oavsett vilket såg man filmen från början till slut, för hade man betalat 50 spänn för den fanns inget alternativ. För det gjorde det ju inte, det gick inte att scrolla vidare. Om videobutiken ens var öppen hade man fått lämna chipsskålen och ge sig ut igen – otänkbart.

Jag hörde om en kille som skaffat bioabonnemang och med det kunde gå obegränsat på bio. Inte för att han var överdrivet förtjust varken i film eller bio utan för att han ville ta medvetna beslut, inte sitta och scrolla bland klipp på nätet. Det må vara smidigt att strömma film i dator eller telefon, jag gör ju också det, men det är inte enbart av godo.

Jag saknar den där känslan. Lite grann kan jag uppleva samma förväntan när jag lånar böcker på biblioteket och kanske är det också en förlegad verksamhet på väg bort. De få av oss som fortfarande läser böcker kommer nog bli hänvisade till ljudböcker och e-böcker. Gamla sådana, för när nästan ingen läser böcker kommer nästan ingen skriva böcker.

Jag vet, utvecklingen fortskrider vare sig vi vill eller inte, men ingen kan tvinga mig att tycka att alla utveckling går framåt. Men Pauls hyrvideobutik tycker jag definitivt är ett steg åt rätt håll.

52 kommentarer:

  1. Visst är det något speciellt när det inte var lättillgängligt. Den här femtilappen för en videofilm på 80-talet motsvarar nu ca 130 kr i inflationspengar och ca 180 kr i löneutvecklingspengar. Och Netflix kostar 109 kr per månad, inte per film. Så det är inte bara mer lättillgängligt, det är väsentligt mycket billigare.

    För de som gilla fysiska medium så ser ser jag att för under hundra kronor på Tradera finns det över 370 000 filmannonser på dvd som ligger ute till försäljning, och även ca 25 000 VHS filmannonser.
    Så om man vill äga ett fysiskt exemplar, ja då kan man köpa, itsället för att hyra (i Pauls butik).
    Många säljer sina skivor/band för en billig penning, och på andra ställen ger de bort dem om inte gratis så närapå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och inte ens det att det blivit billigare är enbart av godo. Jag hörde någon prata om hur mycket svårare det är att leva på filmskapande nu när publiken ser det som en självklarhet att få tillgång till världens filmer för en eller två hundringar i månaden. Det är förvisso ingen självklarhet att man ska kunna försörja sig på att göra film, men det har ju garanterat lett till att en massa filmer som kunde ha gjorts har stannat i byrålådan.

      Jag har själv sålt massor av DVD-filmer och fysiska ljudböcker på Tradera. I Norge har jag sålt CD-skivor på marknader eftersom det ingick flera hundra skivor i mitt husköp. Jag blev förvånad hur många som fortfarande vill ha musik på CD och även om de antagligen köpts in för 169 kr och nu säljs för 5-10 blir det också pengar när en kund plockar ihop en stapel med skivor.

      Radera
  2. Ha ha, känner igen mig i det där. Har plockat upp min gamla Hi-FI stereo och spelar nu CD-skivor för fullt. Så mycket roligare än att scrolla runt planlöst på Spotify.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Musik har jag i stort sett helt valt bort. Jag lyssnar inte en timme om året och då blir det enklast att leta upp det jag vill höra på Youtube. Spotify har jag aldrig använt.

      Radera
  3. Blev lite förvånad att det verkar vara så stort intresse nu, men jag är ändå övertygad om att det blir konkurs inom två år. Folk är för bekväma för det där. Det är några enstaka retrofilmer man skulle vilja se och därför kan göra sig besväret att åka till Pauls butik. Men sen är det över...
    /nisse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så, men är det någonstans jag tror att det kan funka är det just i Malmö.

      Radera
    2. Varför är det bättre förutsättningar i Malmö?

      Radera
    3. @Sparo

      "Kanske är det så, men är det någonstans jag tror att det kan funka är det just i Malmö."

      Haha. Varför just i Malmö?

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Jag upplever att det finns ett community av konstnärstyper där som sätter pris på saker och fenomen som känns utdaterade i stora delar av övriga landet. I Malmö har jag besökt märkliga kaféer och uppträtt på en smalt nischad kristen alkoholfri pub som jag tror fått svårt att överleva någon annanstans. Men jag har inget att styrka detta med, det är bara min känsla efter många besök i staden. Men nu är det femton år sedan, vilket också måste vägas in.

      Radera
    5. Jaha. Jag trodde att du trodde att det skulle fungera i Malmö för att du tycker (vilket du inte med nödvändighet gör) att malmöiter är allmänt efterblivna.

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Trist kommentar där.

      Radera
    7. @Anonym28 april 2026 kl. 18:25

      Jag håller med. Den tillför liksom ingenting. Den handlar inte om blogginlägget och är inget svar på en tidigare kommentar. Den är bara ett uttryck för din inre frustration.

      Tom-Hjördis

      Radera
  4. Jag köper CD-skivor som jag lägger upp på min hemmaserver.
    Även min gamla LP finns där. Att överföra LP till dator är ganska omständligt om kvaliten ska bli bra. Men vad ska man göra med LP och Cd som ligger i flyttkartonger? Dubbletter kan man sälja men jag undrar om det är värt arbetet om man bara får 5-10kr/st.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är knappast värt arbetet om du inte har många och ett snabbt sätt att lokalisera dubbletterna. Jag gjorde förresten som du, men med video. Varje VHS-film i familjens ägo kopierades över till DVD. Det tog också ohyggligt lång tid.

      Radera
  5. Om Paul tex knyter en filmnörderisajt/diskussionsforum till sin butik, och kompletterar med cafédel, det välkända "gör det till en upplevelse", så att anti-scrollarna kan träffas fysiskt, ja då har han nog en hyfsad möjlighet att driva företaget lönsamt framöver.

    Komplettera utbudet med lite memorabilia också, så ökar möjligehterna än mer. Han får helt enkelt lyssna på kunderna, ha fingertoppskänsla och ha stenkoll på sin resultaträkning och budget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte omöjligt, han verkar vara en handlingskraftig person.

      Radera
    2. @Anonym28 april 2026 kl. 09:57

      Du fysiska bokhandlare som har nischat sig, lokal förankring och kunnig personal har stått upp bättre mot nätbokhandlarna.

      Jag tror Pauls hyrvideobutik behöver kännas som att komma in i en hyrvideobutik från 80/90-talet. Det behöver vara roligt att prata film (särskilt 80/90-talsfilmer). Tyvärr ser Pauls lokal mer ut som ett antikvariat för VHS/DVD än en hyrvideobutik från 80/90-talet.

      För övrigt kan det finnas mer pengar i att sälja filmposters från 80/90-talet än att hyra ut film.
      https://www.youtube.com/watch?v=hOxbXRZ__iI&t=1436s

      Det ena utesluter inte det andra om lokalen är rätt.
      https://flm.nu/wp-content/uploads/2010/10/film.tajm_21.jpg

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Vi får väl se vad det blir av det. Eller åtminstone de av er som har vägarna förbi Malmö.

      Radera
  6. Läste om skivhandeln i min uppväxt-stad. Där går är vinylförsäljningen men även cd-skivor på uppgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det är så. CD kan jag förstå, men vinyl tycker jag likt VHS-band är mycket mek. Man fick torka av dammet, vara försiktig med pick-upen och att hoppa över eller upprepa ett spår var så krångligt att man oftast inte orkade.

      Men okej, jag har hört musiker som saknar att kunna sätta ihop den låtlista som en LP innebar, för att inte tala om det konstverk fodralet var. Nu lyssnar de flesta bara på hiten och det är ju lite trist.

      Radera
  7. Kul ide. Tveksamt om det blir lönsamt dock, men jag önskar honom lycka till. Jag minns movieboxarna, det var en högtid när pappa hyrde en sadan. Trots att han var ingenjör var det mamma som skötte videon lustigt nog. Han lärde sig aldrig att programmera den.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner likadant. Ytterst tveksamt, men jag hoppas verkligen att det går.

      Jag hade en kompis som hade en video med inspelning, men som alltid var rädd för att misslyckas och att något skulle gå sönder. Vi tappade kontakten, men det skulle inte förvåna mig om han än idag har video och är rädd för att använda timerfunktionen.

      Radera
  8. Att klamra sig fast i det förflutna är dömt att misslyckas om man vill tjäna pengar som företagare. Ny teknik är underbar när den är enkel att först och billig.T.ex så var var jag väldigt sen med att köpa en smarttelefon (2016/2017 om jag minns rätt) och nu älskar jag min mobil då jag kan ägna mig åt mina intressen som börsen och annat oavsett var i världen jag tillbringar min tid.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om hyrfilm inte är det förflutna då? Det kanske är framtiden? Det kanske är streamingtjänster som tillhör det förgågna...?
      /Christoffer.

      Radera
    2. Du lägger en ganska stor dos värdering när du väljer formuleringen "klamra sig fast i det förflutna". Jag har hittills inte träffat någon som anser sig göra det, och jag tror att det vore lika dumt som att med hull och hår anamma allt nytt bara för att det är nytt.

      Jag skaffade smartphone 2021 och använder den frekvent, men jag försöker hela tiden göra medvetna val för att inte fastna i ett beroende. Jag gör t ex inte sökningar eller frågar AI så fort jag tappat ett namn eller glömt något, eftersom jag tror på att ständigt utmana hjärnan för att den inte ska förtvina.

      Radera
    3. Ja, visar sig Pauls affärsidé funka är det per definition inte det förflutna.

      Radera
    4. @Peter Jansson

      "Att klamra sig fast i det förflutna är dömt att misslyckas om man vill tjäna pengar som företagare."

      Ja. Företag och organisationer måste förnya sig för att inte förlora sin marknadsposition. Innovate or die, som talesättet lyder.

      Gäller av förklarliga skäl inte den offentliga sektorn eftersom det inte finns någon konkurrensen.

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. @Anonym28 april 2026 kl. 18:29

      Tack för att du läser mina kommentarer.

      Tom-Hjördis

      Radera
  9. Det största problemet med den här affärsidén är att det inte tillverkas VHS-spelare längre. Det vet jag eftersom jag faktiskt var på jakt efter en när vår hade lagt av för några år sedan. Fast den vaknade till liv igen. Det finns alltså ingen tillverkning alls i hela världen.
    Våra VHS, och DVD, har hamnat i fritidshuset där internettäckningen är svajig. Jag misstänker att Norge är fullt av hytter som har på samma sätt och där man kanske ibland vill vara inomhus nån ovädersdag.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. I norska hytter har man nog generellt bättre mobiltäckning eller bredband, men du har kanske ändå rätt i att det är där de fysiska medierna hamnar.

      Radera
    2. @Spargrisen

      Det behövs knappast någon tillverkning. Det finns många gamla VHS-spelare i "ladorna". Man kan köpa en begagnad VHS-spelare på Blocket för 500 - 1 000 kr.

      Tom-Hjördis

      Radera
  10. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. VHS är rent objektivt skräp jämfört med all senare teknik. Fast å andra sidan verkar vinyl vara populärare än någonsin, så vad vet jag.

    Jag tror nog likt många andra på konkurs inom några år, men bonuspoäng för en kul idé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt okänslig för både bild och ljud. Om jag hör och ser är jag nöjd. Men om jag förstått förståsigpåarna rätt ger LP ett fyllligare ljud och även om digitalt blir klarare är det något som går förlorat. VHS har nog inga fördelar.

      Radera
    2. @FattigaApan

      "Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. VHS är rent objektivt skräp jämfört med all senare teknik. Fast å andra sidan verkar vinyl vara populärare än någonsin, så vad vet jag."

      Det finns en avgörande skillnad mellan LP och VHS. Skillnaden i ljudkvalitet mellan en LP, CD och strömmad musik är inte lika stor som skillnaden mellan VHS, DVD och strömmad film. Det finns till och med personer som påstår att skillnaden i ljudkvalitet mellan LP och CD mest är en smaksak.

      Tom-Hjördis

      Radera
  11. Som musikentusiast och hifi-nörd så hade jag samlat på mig ett drygt hundratal LPs och singlar, samt precis 2049 CDs innan jag under ett projekt på ett par år rippade rubbet till FLAC (helt ljudmässigt okomprimerat format som alltså behåller ljudkvalitén).

    Sålde rubbet till en skivbutik som kom ut och värderade, fick 20 000kr+, minns ej exakt. Hade såklart gett mycket mera under åren men då att samla för vinst aldrig var ett koncept för mig tyckte jag det var helt rimligt.

    Genom lånbyten med likasinnade, nej faktiskt ej nedladdningar, är det nu en samling på över 10 000 album. Smidigheten är svårslagen och ljudkvalitén 100%.
    Men visst fan kan jag sakna att nagelfara ett LP-omslag!

    Öppna videouthyrning idag var coolt, hoppas det flyger!

    Det var tider när man knallade till videobutiken med polaren eller tjejen och skulle leta fram kvällens underhållning!

    Nu finns all världens (nästan, ännu ej hittat Fläskfarmen) filmer några knapptryck bort, det är ju suveränt men något av magin har förlorats i översättningen.

    Bio undviker jag idag pga sjukt höga priser samt att jag vårdar mitt mentala tillstånd.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att sälja saker för mindre än man köpt, men värdet är ju vad någon är villig att ge.

      Jag tror att jag har Fläskfarmen på DVD :-)

      Radera
    2. Bio är ju ungefär som tablå-TV, programmet går vid viss tidpunkt tidpunkt på en viss kanal.
      Ända sedan man själv kunde välja bland ett större utbud, vid tillfälle man själv bestämde, dvs sedan videouthyrningen startade på 80-talet, så har ju film på video, eller video-on-demand varit överlägset.
      Och nu när kvalitéskillnaderna i ljud och bild är mindre än någonsin jämfört med bio, ja då kan det vara svårt att förstå hur biograferna ska kunna fortsätta vara öppna, annat än i något undantagsfall för biokulturens bevarande, antagligen med statsunderstöd och en tillhörande kommitté

      Radera
    3. Det finns de som uppskattar ljudet och/eller upplevelsen av biobesöket så att det blir mycket mer värt det. Själv ser jag det som en bonus att kunna sitta hemma, klädd hur som helst och kunna pausa när jag vill.

      Radera
  12. "En annan grej är att själva otillgängligheten gjorde det exklusivt."

    Som rörmokare och bil i Sovjet.
    https://youtu.be/GRgizGogs7M?t=246

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
  13. Affärsidén är väl egentligen en form av upplevelseindustri?

    Om jag har rätt så är ett av Pauls problem att hans butik inte ser ut som en videobutik såg ut på 80/90-talet. Jag tror Paula kan tjäna mer på att branda en godisbutik som en 80/90-tals hyrvideobutik än han kan göra på att hyra ut VHS/DVD.
    https://www.estrella.se/content/uploads/2020/08/sourcream-onion-original.png
    https://canmuseum.com/Staging/Images/Cans/87886.jpg
    https://static.partyking.org/fit-in/1300x0/products/original/ako-retrokola-1.jpg

    Det var just godisförsäljningen som gjorde att hyrvideobutikerna stod emot den tilltagande konkurrensen från strömningen.

    Så här ska hyllorna i en riktig videobutik se ut.
    https://flm.nu/2010/10/videobutikens-sista-suck/
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Video_shop_in_Iowa%2C_USA_--_2006-11.jpg

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du inte berätta det för honom? Istället för att dra det här?

      Radera
    2. Jag tror knappast att kunderna har en klar bild av hur en videobutik såg ut på 80-talet. Knappt så att jag gör det som ändå var med.

      Radera
    3. @Sparo

      Men upplevelsen blir ändå lidande eftersom Pauls nuvarande videobutik inte är lika typisk som en hyrvideobutik på 80/90-talet.

      @Anonym28 april 2026 kl. 18:32

      Det behövs inte. Jag räknar med att Paul läser Sparos blogg. Jag kan på rak arm inte nämna en enda person som jag vet inte läser Sparos blogg. Jag är inte ens säker på att Trump inte läser Sparos blogg.

      Tom-Hjördis

      Radera
  14. Detta var ett himla intressant ämne som får iaf att tänka på vad man sparar och vad man behåller.

    Alltid varit musik, film och spelnörd. På musikfronten även småbesatt av åtgivningskvalitén och lagt betydligt mera pengar på min stereo än på min rimligt prissatta beg bil.

    Körde video ett bra tag, något decennium efter att DVD slagit igenom och jag fått det ”på köpet” genom en PS3 så skänkte jag bort rubbet till en glad jobbarkompis, tre fulla sopsäckar band.

    Musikens hårdvaruöde har jag redan nämnt. Sitter men några hundra hårdvaruDVDer fortfarande, men vet ej riktigt varför. Har redan allt på hårddiskar, även sådant som jag en gång såg som svårhittat på andra sätt. Monty Pythons kompletta Flying Cirkus på 12-15 DVDer eller The Complete Charles Dickens. Finns ingen anledning för mig att ha dem kvar, var flera år sedan jag plockade fram en DVDskiva senast. Skulle vara att söka rätt på den rackarns Fläskfarmen då eller några svårfunna baserade på Slas skrönor. ;-)

    Spel ”samlar” jag fortfarande, köper beg och säljer. Men märker att jag mer o mer går över till att köpa hem nytt över nätet.

    Nu höll mitt näst senaste spelköp, Elden Ring, mig nöjd i över 3 år o 900 timmar, och mitt senaste, Crimson Desert verkar kunna räcka lika länge så det är iaf mycket underhållning per krona.

    Men jag spårar. DVDerna kan ryka. Spelen inte än.

    Böckerna och serietidningarna aldrig!!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag aldrig fastnat för dataspel. Det verkar kunna försvinna både tid och pengar där.

      Radera
  15. Böcker tror jag inte är så förlegat. Vi lånar böcker på biblioteken varje månad, och skolan promotar numera igen läsning av pappersböcker. BVC sa åt oss att börja läsa för barnen redan när de var bebisar.
    Så läsning ur pappersböcker är inte så ute som man kan tro :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du har rätt, men det är nog många som varken läser för sig själva eller för barnen.

      Radera
    2. Så kan det kanske vara. Så extra positivt att det prioriteras i skolorna nu igen! Dessutom besöker de biblioteket regelbundet. Så just böcker tror jag är tillbaka, inte bara dom en tillfällig trend

      Radera
  16. Lustigt det där. När jag var barn kunde jag med stort intresse se en film. Men nu i vuxen ålder finner jag tv fullkomligt ointressant. Jag blir genuint uttråkad på 1 sekund av det. Jag finner i princip media mentalt understimulerande, lite efterblivet. Jag antar mitt sinne helt enkelt stängt av efter alla deras lögner och propaganda. Oavsett vad det handlar om vad gäller media.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får väl nya intressen helt enkelt. Jag minns vilken lättnad det var första gången jag inte hade tv. Den jag hade gick sönder och jag skulle ändå flytta några månader senare så jag ville inte skaffa en ny (det här var på tjock-tv-tiden). Plötsligt fick jag massa ledig tid, så jag skaffade ingen tv efter flytten heller.

      Radera