Jag och andra brukar ifrågasätta poängen med att exempelvis John Skogman i Börspodden gör
debattinlägg av typen: ”Igår gick jag förbi Hemtex och de hade
jättemånga kunder i kassan – kööööp!!!”
Är man sugen på en aktie är det ju
inte fel tänkt att göra egna observationer på plats i butiker,
fabriker och ute på stan, men jag ser det bara som en mycket liten
pusselbit för att bedöma aktiens framtida utveckling. Med detta
sagt kommer här en mycket liten pusselbit.
Jag behövde en halogenlampa till en
spotlight i köket. Sådana har jag köpt på Clas Ohlson förut,
vars butik jag ju gillar,
så jag tog en promenad dit. Vanligtvis brukar jag kolla på nätet
först, deras och andras hemsidor, men nu hade jag en rabattkupong
och tänkte att finns den där blir det billigast för annars kommer
jag glömma bort kupongen tills den gått ut. Jag vet, det är jag
och det här gänget som använder rabattkuponger:
Inte särskilt mycket kunder i butiken
för att vara mitt i mellandagsrean, men folk kanske är trötta på
shopping. Jag hittade ingen lampa och anade att de troligen utgått,
men eftersom jag inte vill byta ut till sterilt kalla LED-lampor
letade jag upp en anställd. Eller kanske Den Anställde, för någon
annan hittade varken jag eller mina olycksbröder och -systrar som
inte heller hittade vad de eftersökte.
Så där stod jag i kön till en kille
i tjugoårsåldern som förvisso var artig och trevlig, men som visste förvånansvärt lite om butikens utbud. Han gjorde i
alla fall vad han kunde och sprang iväg med kund efter kund medan
ännu fler anslöt till kön.
Efter en kvart lyckades jag ändå
hitta ännu en medarbetare en bit bort. Kanske hade han gått fel
mellan fikarummet och personaltoan och råkat hamna i butiken
istället. Så jag sprang dit för att få hjälp av honom innan han
insåg sitt misstag. Mycket riktigt, de hade slutat sälja den lampa
jag behövde. På plussidan berättade han vilken konkurrent han
trodde kunde ha den. Han hade fel, men han försökte ändå.
Vid det här laget hade jag spenderat
en halvtimme i butiken på jakt efter en enda vara. På vägen ut
hittade jag en braständare jag lovat min mor att hålla utkik efter.
Ingen kö, men kassörskan var upptagen med att betjäna en kund som
troligen också ledsnat på att inte få någon hjälp i butiken, så
där var det stopp. Efter några minuter längst fram i kön la jag
tillbaka tändaren och lämnade affären med ogjort ärende.
Halogenlampan beställdes istället av en nätbutik och
levererades knappt två dagar senare.
Clas, Clas... Kanske tur att du slipper
följa bolagets utveckling nu.
Så vad hände? Är jag A: mest
besviken för att jag förlorade en massa pengar på mina Clas
Ohlson-aktier och eftersom jag gjort mig fri från dessa känner jag
inte längre någon lojalitet utan kan se butiken för vad den
är?
Eller B: hade jag bara otur med att de inte hade min
vara, hade ont om personal och en
stillastående kassakö? Jag vet inte, men hade jag haft kvar mina
aktier hade de troligen rykt nu.