måndag 25 december 2017

Det kom ett brev...

Avanza hörde av sig och lät meddela: ”Vi vill informera dig om att det efter årsskiftet endast kommer vara möjligt att sälja befintligt innehav i ett antal värdepapper, främst utländska ETF:er.

Detta skylldes på MiFID 2, regelverket som verkar vara den nya vargen som man kan skylla all världens elände på. Och så skickade de med 44 tättskrivna A4-sidor med mestadels amerikanska börshandlade fonder som de inte längre anser sig ha rätt att förmedla. Och avslutningsfrasen: ”Återkom gärna om du har några frågor kring detta.


Det har jag faktiskt. Jag undrar vad som skulle hända om ni fortsatte att låta era kunder köpa utländska ETF:er? Skulle ni få böter, en tillsägelse eller en snigel på ögat? Nordnet låter samtidigt hälsa att man minskar ETF-utbudet från 4500 till 1300, men ingen av dem berättar om det fanns något alternativ till att försämra utbudet för kunderna.

Tydligen behöver vi fr o m 2018 mer information för att kunna handla med dessa ETF:er, så mest av allt undrar jag kanske vad som hände med det gamla uttrycket "På egen risk". I mitt fall betyder det här att jag antagligen inte kommer att kunna köpa de guld-, silver- och uran-ETF:er jag för närvarande innehar. Synd, jag som trodde att jag var vuxen.


Finns det någon ljusning då? Varken Avanza, Nordnet eller någon av de andra bankerna som vikt sig dubbla för att vara överheten till lags säger något om det, men Marcus Hernhag på Privata affärer säger: ”Alla jobbar på en lösning, men till en början blir det köpstopp.” Mm, vi får väl hoppas på det, men fan tro't.

25 kommentarer:

  1. Jag är något kluven till detta med Mifid faktiskt. Å ena sidan anser jag att det är vidrigt, det som skett i historien. Dvs att finansiella sektorn utnyttjat gamla och svaga mfl för att sälja på dem dyngprodukter som tex strukturerade produkter, vars enda syfte är att maximera lönsamheten för säljarna.

    Å andra sidan har jag en stark tro på att dumhet faktiskt inte kan regleras bort. I ett samhälle där politikerna tror att de kan förpacka in folk i ett omgivande dun av "trygghet" så skapas enbart fler idioter, de som tror på detta. Det torde vara avsevärt bättre att folk faktiskt fick lära sig att ta konsekvenser av egna beslut, att lära sig av sina misstag. Det är vad världen behöver betydligt mer av, inte mindre.

    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lutar helt klart åt det andra hållet där. Dumhet kan inte regleras bort och så fort man försöker slutar det med att det blir ännu dummare och att de ända som drabbas av reglerna är de små, ärliga och skötsamma, medan de skrupelfria och mäktiga alltid har sätt att komma runt problemen.

      Radera
  2. Vi fick också detta brev lagom till julhelgen. Konstigt att Avanza helt sonika väljer att slopa sitt utbud helt, rimligtvis borde de kunna hitta en väg igenom regelverket så att alla blir nöjda och glada. Vi har en ETF på listan, och den är vi färdiginvesterade i (hög risk, experiment), så oss drabbar det inte.

    Tycker dock att Avanza kan göra mycket bättre när det gäller utländska aktier och ETF. Statistiken är bedrövlig för icke europeiska aktier, det är lite tråkigt när man alltid måste gå till dividends.com eller nasdaq.com för att gräva i statistiken när det presenteras så fint för europeiska aktier.

    God Jul förresten ;=)
    https://snalgrisen.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst borde de kunna göra en del om de vill. Om inte annat borde de kunna motivera sina beslut, för om Nordnet kan ha kvar en del utländska ETF:er borde Avanza också kunna det.

      Radera
  3. Konspiratorisk som jag är tvivlar jag starkt på att man slopar alla dessa amerikanska ETF för att skydda investerare. Det finns flera suspekta certifikat med motpartsrisk på luddiga underliggande tillgångar med hävstång, som kommer finnas kvar. Vanguard och Blackrock däremot ska trots utförliga produktbeskrivningar tas bort. Jag vet inte vad det egentliga motivet är, men argumenten är inte direkt övertygande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den mån det alls förklaras. Jag vet inte om detta är en konspirationsteori, men det finns ganska många exempel i världshistorien på företag som slutar sälja (eller höjer priset så kraftigt att det i praktiken blir så) produkter man har dåliga marginaler på, och så skyller man på regler, lagstiftning, kundomsorg eller något annat som möjligen fanns med på ett pyttelitet hörn.

      Radera
    2. Tråkigt är det iallafall. Nu får man antingen gå över till att äga aktier direkt, vilket betyder högre risk och kanske sämre avkastning (beroende på hur duktig man är att välja aktier). Eller handa klassiska fonder till betydligt högre avgift.

      Radera
    3. Innan jag ger upp ska jag kolla upp om mina amerikanska ETF:er går att köpa från Nordnet eller någon annan.

      Radera
    4. Jag testar att öppna ett konto på Swissquote för fortsatt hadel med ETFer. Det ska tydligen vara typ Schweiz motsvarighet till Avanza. Då Schweiz inte är med i EU hoppas jag att lagstiftningen inte påverkar dom på samma negativa sätt. Konto går att öppna online och är kostnadsfritt att ha så värt ett försök för min del. Dessutom gllar jag diversifieringsaspekten av CHF/USD.

      Radera
    5. Intressant! Återkom gärna med resultatet.

      Det är möjligt att Schweiz inte påverkas på samma sätt. Framförallt gissar jag att de har lite mer råg i ryggen än svenska beslutsfattare, vare sig det handlar om politiker eller bankchefer.

      Radera
    6. Kan man öppna konto på swissquote utan att vara bosatt i landet? De länder jag bott i har det krävts någon form av bevis för att du faktiskt bor i landet för att kunna öppna konto.

      Jag vet inte om jag skulle kalla lagtrots för råg i ryggen :o för det är väl vad du menar?

      Radera
    7. Nej, med "råg i ryggen" menar jag inte lagtrots. Det vore att dra den svenska nationalmesigheten till nya höjder.

      Jag menar att alla länder har nationella regler och internationella sammanslutningar och unioner har sina, och alla handlingar av företag och privatpersoner tolkas inte lika av alla församlingar. Då kan man välja om man ska stå upp för det man tycker är rätt. T ex var Sverige mer EG/EU-anpassade redan innan vi gick med än vad Polen och Ungern någonsin kommer att bli. Jag lägger ingen värdering i detta, konstaterar bara fakta.

      Radera
  4. Något som är bra med eft är man man kan komma åt annars ganska knepiga marknader att investera i, ex en del råvaror..gissar att råvaror har framtiden för sig ;)

    Jag undrar vad det är för skillnad med vanliga fonder? där har vi en hel del skräp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för råvaror är det smidigt. Och det tycker jag att man som europeisk kund kunde få avgöra själv :-(.

      Radera
  5. Om jag förstod Avanza rätt så handlade det om att Amerikanska emittenter inte ansåg att marknaden i Sverige var tillräckligt stor för att översätta befintlig dokumentation till svenska. Om det stämmer, så är ju Mifid2 ett exempel på prakt-arsle-byråkrati. Vem fan kan inte engelska idag?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod det som att Europa numera behöver mer info från USA, men att amerikanerna inte tyckte att vi var mödan värda att anpassa sig efter. Men praktarslebyråkrati kan vi enas kring, det är ju den allra vanligaste och snabbast växande sorten.

      Radera
  6. Mycket som de folkvalda gärna vill bestämma..tyvärr. Jag säger som Paolo Roberto.."folk vill bestämma själva" ;) https://www.youtube.com/watch?v=eFop4ljBA9s

    Annars gillar jag GW då han sade hur det ligger till i Veckans brott, då han gärna vill ha polischefen till studion :) hehe vore väldigt intressant att se det programmet...

    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paolo är väldigt rätt på bollen där.

      Veckans brott har jag inte sett på många år så det kan jag inte riktigt uttala mig om.

      Radera
    2. GW är bra.

      Men det är nog så som Alexander Bard säger..vi får bra de politiker vi förtjänar..

      Just nu är det inte mkt att hänga i granen.
      Bard är väldigt skarp enligt mig..

      Radera
    3. Bard är en fiffig kille, men ibland slår han huvudet i väggen och förvandlas till en trotsig sexåring :-).

      Radera
  7. Om Bards ord är sanning så förtjänar vi verkligen inte mycket alltså för SATAN vad jag upplever att våra politiker är dåliga! Jag har svårt att se att de lyckas göra något bra alls...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska ofta upplever jag att de inte ens försöker vara bra. De försöker bibehålla makten intakt, vilket ibland inte alls går ihop med vad som behöver göras.

      Radera
  8. En lite "rolig grej" i det hela mifid2 är att Avanza oc de andra är tvungna att ange courtage innan man köper. Avanza försöker få det till en feature. Men jag är ganska övertygad om att det inte hade kommit annars om det inte vore för Mifid2

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om det finns fördelar också :-). Jag behöver inte ha siffran angiven i kronor innan, men aktuella procentsatser från prislistan skulle kunna hänga med till köprutan för det är inte alltid jag är bergsäker på hur instrumentet/aktien räknas.

      Radera