onsdag 20 december 2017

Det går åt helvete – men alla är nöjda?

En artikel i Placera fångade mitt intresse. Det är H&M:s styrelseordförande Stefan Persson som talat ut i SvD (där nästan allt innehåll är låst för prenumeranter trots att vi betalar miljoner till dem via presstödet, därför ingen länk dit).

Rubriken ”Ingen ägare har krävt Karl-Johans avgång” är lite missvisande för längre ner framgår att han bara menar storägare. Själv har jag inte pratat med storägare, men däremot inte hört någon enda aktieägare som inte åtminstone nämnt möjligheten att H&M skulle tjäna på att byta vd.


Att Stefan Persson missat detta kan väl delvis bero på att ingen människa någonsin sagt: ”Du, jag tycker att din son verkar inkompetent eller möjligen en aning dum i huvudet, alternativt fullblodsidiot.

Men jag gissar att Stefan har tillgång till internet. Själv har jag krävt KJP:s avgång både nu och , och även om hans pappa av outgrundlig anledning inte skulle läsa min blogg regelbundet krävs det inte särskilt mycket letande för att hitta liknande röster.


Jag tror heller inte att Stefan Persson missat kritiken från Bornold och andra – han sticker huvudet i sanden istället för att lägga öronen mot rälsen. Jag gillar ju H&M, som kund under hela livet och som aktieägare fram till för några år sedan, och jag hoppas att företaget kommer tillbaka, men det är svårt att göra något åt problem som man varken ser eller erkänner.

Stefan Persson påpekar för tidningen också att H&M det senaste decenniet investerat runt 10 miljarder kronor i näthandel.

Jag kan inte bedöma om det är mycket eller lite, men det faktum att han framhåller investeringen snarare än resultatet gör mig inte ett dugg lugnad.

45 kommentarer:

  1. Inte funderat på att kliva av? :) Jag skulle inte palla ligga investerad i ett företag om man känner så för VD. Jag håller med dig men tror tyvärr att det gått rätt långt åt fel håll.

    Beställde från Clas Ohlson igår och måste säga att det gick riktigt bra och smidigt. Dvs lika som de flesta andra klädbutiker och andra e-butiker. Förutom HM då, jag förstår inte vad 10 miljarder lagts på.

    De jag hört säga uteslutande positiva saker H&Ms e-butiker är i de flesta fall folk som inte handlar på nätet och hört från andra. Dåligt lager, dåliga leveranstider och omständigheter beställning är det vanligaste man hör från folk som handlat hos H&M, jag har samma erfarenhet tyvärr. Enligt mig typ det viktigaste.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag köper inte aktier i akt och mening att ha i byrålådan. Samtidigt är det lätt att lockas att tro att de nått en låg nivå (ända tills de sjunker ytterligare).

      H&M:s styrka borde vara fysiska butiker. Själv vill jag gärna se kläder, material och passform innan jag köper. Om möjligt, jag köper exempelvis löparskor uteslutande på nätet eftersom de kostar mindre än hälften där.

      Radera
    2. Fick hem beställningen från CO igår skulle det stå ^^.

      Jag förstår de som vill köpa i butik, jag gör det själv då och då. Men man måste nog inse att när generationerna förflyttas så kommer nätet ta över. Många äldre förstår inte hur enkelt det är att handla på nätet. Hos de flesta svenska butiker krävs bara två klick (välj produkt, beställ) sedan har man varan på utlämningsställe 1-3 dagar senare (H&M 4-6 dagar). Att de inte erkänner att de är ganska "efter" skulle göra mig orolig som aktieägare. Om de erkände sitt problem och sa att andra gör det bättre skulle jag känna mig mer trygg. H&M har ingen unik produkt eller status som tex fjällräven. De har ok kläder till ett bra pris. Vad händer när majoriteten börjar köpa på nätet? Redan idag är det väldigt mycket prispress och rea.

      Radera
    3. Jag inser att många unga vill handla på nätet (och att en absolut majoritet av mänskligheten är idioter), men jag tänker att de som vill handla över disk (nu och i framtiden) kanske ändå är underskattade. Internet är heller inte lika använt och populärt i andra länder som i Sverige. Det räcker med att komma till Tyskland för att se det, så jag pratar inte om Bangladesh och Eritrea.

      Radera
    4. Jag har faktiskt ingen koll på den tyska klädhandeln, men har den inte bromsats den senaste tiden? Det stora problemet som jag ser är att idag kan man få betydligt bättre saker om man köper på nätet och konkurrensen ökar varje dag, hur mycket kan HM förbättra sig eller sänka priserna? De har nästan alltid rea vad jag sett iaf. Jag har säkert helt fel i min syn men jag tycekr det ser ut som de har väldigt mycket jobb och konkurrens framför sig.

      Menar du att man ska skippa näthandeln?

      Radera
    5. Har jag något fel på mitt tangentbord eller ;-)? Jag har inte sagt ett pip om att näthandel inte skulle vara framtiden. Jag tror bara inte att den är exakt HELA framtiden.

      När jag nämnde Tyskland menade jag inte specifikt kläder. Tyskar har generellt inte det svenska beteendet när det kommer till att handla över nätet. De kan fortfarande 2017 ringa in sina ordrar hos företag, något som väl inte funnits i Sverige på tjugo år.

      Radera
    6. Du skrev att H&Ms styrka borde vara i fysiska butiker? :)

      Jag har som sagt ingen koll på Tyskland, har bara varit där 3-4 gånger och då inte shoppat eller tänkt på det. Jag kan ju hålla med om att den äldre generationen är lite oldschool dock då en del inte verkar gilla att prata engelska ;). Men tror du inte det bara är en risk, det måste ju ändras vid generationsskifte? De yngre pratar ju engelska tex.

      Radera
    7. Jag vidhåller att det är där de har sin styrka, men det betyder inte att jag tycker att de ska lägga ner sin näthandel och ge upp de konsumenter som vill handla kläder utan att prova dem.

      Har du hört någon enda tysk oavsett ålder prata vettig engelska ;-)? Vi svenskar glömmer ofta bort att nästan inga andra i världen hakar på ny teknik lika mycket som vi. Varför jag framhöll just Tyskland är att många tycks tro att andra moderna I-länder är på samma nivå som Sverige när det kommer till mobiltelefoni, e-böcker, näthandel osv.

      Radera
    8. Det räcker att åka till Danmark och vips har du trefaldigt så många bankomater än vad vi har i Sverige. Och på många livsmedelsställen utanför centrum går det inte ens att handla med VISA-kort. Vi blir nog lätt hemmablinda.

      Radera
    9. Intressant! Jag nämnde Tyskland eftersom jag har lite insyn där medan jag inte känner en enda dansk, men det du skriver bekräftar mina fördomar.

      Radera
    10. Haha. Jag lever med en tysk man som pratar engelska dagligen och som redan när vi träffades envisades med att prata engelska med mig fast jag bodde i Tyskland för att lära mig språket. Du har nog ändå en poäng för bland kusinerna och syskonen finns det inte en kotte som förbarmat sig över svensken och pratat engelska.

      Vad gäller e-handel bedömer jag dock att Tyskland utvecklas snabbare än Sverige då de till skillnad från Sverige har en fungerande post och Amazon. Med utvecklingen av PostNord tror jag e-handeln i Sverige kommer mattas av med tiden. Min svärmor köper nästan allt på Amazon och Ebay numera och hon är en omodern tant som just skaffat en smartphone.

      Radera
    11. Självklart finns det tyskar som både pratar bra engelska och handlar allt över nätet, på samma sätt som det finns amerikaner som pratar fem språk flytande, utåtriktade finnar, arbetsamma greker och ärliga danskar. *tar skydd undan stenarna*

      Radera
  2. Den e-handelsboom som alla förutspådde runt millenieskifter kom av sig. Många svagheter som dåligt utbyggt bredband, undermåliga e-handelslösningar, bristande infrastruktur för paket (bara Posten?) samt generell skepsis mot kortsbetalning över nätet bidrog till detta.

    De flesta av svagheterna har åtgärdats för många år sedan men ändå har inte e-handeln tagit riktig fart. Troligen beror det på att "kunderna" inte varit redo. Nu växer milleniegenerationen upp som ser handel via mobil och surfplatta som lika självklart som att traska i väg till en fysisk butik. Vi ser ju att i många branscher som böcker, skivor, elektronik, skor, smink och delvis kläder går det snabbt. Med livsmedel är det trögare även fast det finns ett flertal företag som levererar "matkassar". Vi får se hur det slutar men vi ska nog inte räkna ut e-handeln helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte träffat en enda människa som räknar ut e-handeln. Jag tillhör bara inte gruppen som tror att all handel blir digital inom överskådlig tid. Förutom problemet med ledtider (och milleniegenerationen är inte precis känd för sitt stora tålamod) är speditionsbranschen så prispressad som den bara kan bli.

      Radera
  3. Jag har lite svårt att släppa mina H&M-aktier, speciellt nu när de ligger back... Förhoppningen är så klart att de ska hämta igen åtminstone en del av tappet, gärna mer än så.
    Jag beställde några varor från H&M förra vecka, blandat kläder och inredning från H&M Home. Två dagar senare kunde jag hämta ut det på posten och frakten var gratis. Klart nöjd! Förhoppningsvis börjar H&M inse var deras brister finns. Och ja, en ny VD hade inte skadat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske kan köpa en ny vd på postorder från Kina ;-).

      Radera
    2. Ingen bra idé. Postnord skulle bara slarva bort honom.

      Radera
    3. Ja, och i slutändan leverera honom till Kappahl som skulle plocka marknadsandelar.

      Radera
    4. En uppblåsbar VD? Blir billig att frakta åtminstone! ;)

      Radera
    5. Ibland misstänker jag att en del företag redan använt sig av det.

      Radera
    6. Vilket företag tillverkar uppblåsbara VDar? Måste vara framgångsrikt!

      Radera
    7. Eller bara uppblåsta vd:ar, marknaden tycks omättlig.

      Radera
  4. För övrigt så beställde jag lite grejer från HM i måndags. Finns nu att hämta ut på mitt utlämningsställe (Postnord slarvar som tur är inte bort allt). 4-6 dagar vet jag inte om jag fått vänta någon gång faktiskt. Vidare så tror jag inte heller att e-handeln kommer ta över helt och den så kallade "butiksdöden" tror jag är lite överdriven. Ibland vill man faktiskt köpa någonting och ha det i handen på en gång. Som du i en kommentar Micke, ibland har man inte tålamodet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framförallt när det gäller kläder tycker jag att det är ett mervärde att se hur de ser ut. Ett plagg kan ju se helt rätt ut på en bild utan att sitta bra på min kropp. Då kändes det mer rätt att sälja Clas Ohlson, ingenting hos dem behöver jag mer än en grynig bild av för att våga slå till.

      Radera
    2. Håller helt och hållet med dig

      Radera
    3. Det är då du beställer hem och skickar tillbaka om det inte passar :). Det räcker med att googla så ser du att folk inte är nöjda med leveranstiden, själv fick jag vänta en vecka senast varav det tog 3 dagar för H&M att få iväg paketet. Det är iofs grymt om de har styrt upp det nu med kortare leveranstid.

      Alla väljer att investera i vad de vill, köpare kommer alltid säga att H&M är grymma och har framtiden för sig och vi som inte äger kanske inte håller med, annat vore ju konstigt :).

      Radera
    4. Själv är jag rätt okänslig för leveranstider. Jag handlar aldrig något på onsdagen som jag behöver på fredagen. Med undantag för resor skulle det i stort sett aldrig göra något om det tar en månad innan varan kommer. Men jag inser att jag inte tillhör majoriteten där heller, så jag ser ändå korta ledtider som viktigt för handelsinvesteringar.

      Radera
  5. Jag sitter i en styrelse där vi idag innan mötet diskuterade exakt det du beskriver här, Micke! Alla var rörande överens om att HM skulle må bra av ett vd-byte och att man inte bara är enögd utan helt blind om man sitter med 72% av rösterna och hävdar att allt går bara bra - med solen i ryggen och vinden i håret - samtidigt som man styr ut över klippkanten.
    Vår familj är sedan länge trogna HM-kunder och frun blir varje år lika stolt över hur mkt hon "sparat" när hon blir "Guldkund" eftersom vi spenderat > 15 000 kr senaste året... :-). För att hålla e-handeln stången tror jag att man skulle lägga krut på att utveckla kundrelationerna än mer till de kunder man redan har idag. Vi är sannolikt rätt många som ff är rätt lojala mot HM och all mfg-teori säger ju att det är mer enkelt att behålla oss än att få en ny kund. Ge de trogna kunderna återkommande rabatter, premier, gratis frakt osv och man kommer kunna vända på det. Men att konkurrera mot e-handlarna är bara korkat. Jag såg hur jag kunde beställa en måttbeställd kostym i linne för 1500 kr från en av dem och att då försöka vara billigast är inte en bra strategi. Bli unik för sina kunder blir då rätt strategi. Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog kändes det lite Bagdad Bob över Stefan Perssons uttalande, även om jag förstår att han försvarar sin son.

      15000 kr på H&M på ett år?! De borde hyra in en blåsorkester och spela en fanfar varje gång någon i er familj går in genom dörren!

      Radera
    2. *skrattar* Ja jag är rätt snål jag med och när frun stolt meddelar hur hon "sparat" ihop till presentkortet (man får 1000 kr om man handlar för mer än 15 tkr och blir guldkund) hör jag Homer Simpsons "Dooh" inne i mitt huvud... :-).
      Samtidigt när man som vi har två barn som växer så blir ju 15 tkr på två barn & två vuxna rätt ok på ett år ändå om det mesta handlas där.
      Off topic, men ändå om att vara lojal mot sina aktier: Barnen tröttnade på mig när jag höll upp dörren till McD och sa "Välkommen hem till mig!" tillräckligt många ggr :-). Hälsar Lars D

      Radera
    3. Allt är relativt, inte bränner jag 3750 kr om året på kläder. Men så är jag inte kvinna heller.

      Jag anar att barnen såg just Homer Simpson framför sig där på McDonalds ;-).

      Radera
    4. Så du menar att det bara är kvinnor som bränner 3800 kr om året på kläder?

      Radera
    5. Antagligen inte, men jag kom liksom loss i fördomsspåret när jag en bit upp försökte håna världens alla greker och danskar :-). Men jag är nog inte helt fel ute om jag gissar att kvinnor generellt har ett större klädkonto.

      Radera
  6. Micke, du låter som en repig LP-skiva :) Sälj dina HM aktier nu och gå vidare. Du skulle må bättre och tjäna mer pengar då. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  7. Alla tomtar som tror att den sk "butiksdöden" är här får gärna följa med mej i bilen nästa gång jag ska åka och handla på köpcentra och hjälpa till med att hålla uppe stämningen i bilköerna , samt springa i förväg och leta upp en ledig parkeringsplats. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veckan före jul känns butiksdöden mycket avlägsen :-).

      Radera
  8. H&M

    Hennes och mitt !

    Kläderna står för henne aktierna för mig.

    "En kvinnas doft" bra film fö.

    Skulle vara väldigt intressant att höra vad kvinnorna som äger H&M aktier gör. Från unga till äldre.

    Som vanligt antagligen väl medvetna om att de sitter på en förmögenhet :-)
    Inte tror jag de blir en storm a`la #H&Mtoo

    Not for sale
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar om kvinnliga ägare är mer eller mindre benägna att ge upp sina H&M-aktier efter den bedrövliga utvecklingen? Ingen aning.

      Radera
    2. Som kvinnlig aktieägare kan jag säga att det enda som jag handlar på HM är smink om jag råkar ha en rabattkupong efter att ha lämnat in trasiga textilier till deras återvinning. Jag blir så sjukt irriterad varje gång jag köper något som blir nopprigt efter några tvättar så jag har slutat köpa därifrån.

      Jag köpte pga direktavkastningen.

      Radera
    3. Om jag räknar rätt är du den tredje eller möjligen fjärde här som signerar med P. Vad har folk egentligen emot hela namn :-)?!

      Radera
  9. P jag antar utmaningen. Hur tänker en kvinna som äger H&M egentligen?
    Första frågan är _varför_ jag överhuvudtaget äger dessa aktier! Det kan man verkligen fråga sig, H&M har aldrig lyckats göra kläder som passar mig (för kineser betyder tydligen "en storlek större" endast att det blir bredare, inte längre. Funkar inte om man är 1,80 m). Men när jag köpte dem så tänkte jag att eftersom många andra av nån anledning gillar kläderna och köper så kan man väl äga lite aktier.
    Andra frågan är varför jag inte säljer! Ja, säg det. Kanske för att jag köpte dem för så länge sen så att den totala utdelningen jag fått överskrider mitt inköpsvärde (även fast de ligger på en gammal depå med 30% skatt på utdelningen). Har alltså ingen anledning att sälja dem nu. Har inte behov av pengarna just nu. Orkar inte fixa med K4-blanketten vid nästa deklaration (ja, så svårt är det inte men jag har annat att reda ut den här gången).
    Ja där har du några anledningar.

    Hälsningar Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man har en aktie med så hög vinst och orealiserad skatt ger ju även det en slags inlåsningseffekt. K4-blanketten tycker jag däremot var ett dåligt skäl ;-). Förresten, glöm inte att du kanske bör använda schablonmetoden när du säljer, om det faktiska anskaffningsvärdet understiger 20 procent av försäljningsvärdet.

      Radera
    2. Klart det var ett dåligt skäl :-) Men jag har inget annat, mer än att jag är väldigt passiv i mitt sparande. Särkilt sånt som köptes i.. 20-25årsåldern och som jag förtränger att jag har.
      Schablonmetoden lär det bli.
      Den stora frågan är varför jag, som hatar att shoppa kläder, i synnerhet H&M, skaffade just dessa aktier.
      (Det var på den tiden man var tvungen att gå till banken, de fick ringa nån börsmäklare som antagligen skickade ut nån kompis på stora golvet i Börshuset. Två dar senare var det klart)

      Spargris

      Radera
    3. Förmodligen för att det skulle vara en bra investering (som det troligen också varit utslaget på hela perioden). Jag har aldrig förstått filosofin att investera i sånt man gillar själv.

      Radera