fredag 1 december 2017

Ännu en dödtext

Ett tips i kommentarsfältet var att jag skulle grotta ner mig i döden igen. Det var efter det där med pengar i böcker. Ingen av oss vet ju när vi ska dö. Det kan ske om en sekund eller om hundra år, men att det händer vet vi.

Om du dör i morgon, är det något praktiskt som skulle behöva ordnas? Något som dina anhöriga skulle behöva veta? Har du skrivit testamente? Kanske onödigt om det bara är en tavla du tänkt inte ska hamna hos den rättmätige arvingen, men skriv då för tusan upp det.


Har du pengar på något konstigt ställe? Bankkonton lär väl komma fram, men spelkonton hos utländska bettingbolag skulle jag inte vara så säker på ifall ingen gör dem uppmärksamma på att ägaren avlidit. Några obskyra kryptovalutor kanske?

Ta ett vanligt vitt A4-papper där du skriver upp sådant du vill ska komma fram. Lägg det i ett kuvert, skriv något lagom effektfullt på det av typen ”Öppnas i händelse av min död” (när man dör får man vara lite dramatisk), se till att någon anhörig känner till det och att det kommer att hittas.


Tänk på att det kan blir lite kaos när du har vikt in kepsen och att du inte vet i vilket sammanhang det händer. Det kan ju tänkas att ni är fler som kolar vippen unisont, en bilolycka eller så. Döden har en förmåga att komma oväntat i alla lägen. Även om anhöriga borde vara beredda sitter de där som fågelholkar. Åtminstone har jag gjort det.

Var därför övertydlig. Skriv en lista på dina banker och bankkonton, bank-id, pin-koder, lösenord ... Och allt som inte har med pengar att göra. Det finns ”digitala begravningsentreprenörer” som hjälper till att stänga ner dina konton i sociala medier och kanske publicera en sista hälsning, men det där kan ju släkten göra gratis.

Och till Nils, du som alltid velat bli omnämnd i mitt testamente, vill jag säga: Tjena Nisse!

Vi vet som sagt var inte när livet ska ta slut. Enklast är att planera för att det ska ske i morgon, så kan vi gå all-in på livet sedan. För som författaren P.O. Enquist sagt: En dag ska vi dö, alla andra dagar ska vi leva.

26 kommentarer:

  1. Ett tillägg skulle väl kunna vara att förvara den där listan med kontonummer, pinkoder och bankid etc. på ett MYCKET säkert ställe så länge ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en del av de där grejerna är ju känsliga om det kommer ut, men mycket är det inte. T ex bankkontonummer (och bara en lista på vilka banker man har konton hos) skulle jag nästan kunna lägga ut på en webbsida, men det är krångligt att hitta för anhöriga som kanske inte ens vet var de ska leta.

      Radera
  2. Och göra en lista (med telefonnummer) till de personer jag vill ska veta att jag jagar drakar i Nangijala.

    Jag har även tänkt spela in ett eget "Sommar i P1"-program som skall delas ut till delar av släkten och de jag tycker om, med min musik, och mina tankar. Får antagligen uppdateras vart annat år eller så, men det är klart genomförbart. En handfull USB-minnen; MP3-filer fungerar säkert många år till.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. En telefonlista är en bra idé. Fast det blir deprimerande att revidera den eftersom jag antar att den blir tunnare och tunnare för att inte släkten ska få reaktionen "Vilken Lars då sa du?".

      Mp3-idén blir lite som en digital variant av den personliga dödsannonsen: https://3.bp.blogspot.com/-vozJnMbOzqM/V_YwCIOymUI/AAAAAAAABNY/DH4rvlBNu00tNFZGhl3lv3WSPIDVLoxcACLcB/s1600/runa.jpg

      Radera
  3. Jag är praktiskt lagd till nivå då det kanske börjar klassas som psykotiskt, men jag ser FRAM emot den dag det är legitimt att börja dödsstäda (barnen skulle nog bli stressade om jag började nu vid 41). Tänker då på seriös downshifting (ett rum med kokvrå och noll förråd, en tallrik, en gaffel etc), rensa ut överflödiga/potentiellt pinsamma ägodelar o.s.v. Vad gäller det finansiella tror jag verkligen på att hålla det enkelt, även i livstid. Har gått från fem till två banker/monetära institut och det är så gött. För övrigt fick jag mig ett gott skratt av ditt dödskalle-brev i kylen. Smart! Kylen är det ställe de efterlevande med 100% sannolikhet kommer att besöka efter din död.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att dödsstädning är tillåten hur tidigt som helst. Jag håller till stor del med om enkelheten, men inte nödvändigtvis när det gäller pengar. Så länge man lever ska mängden maximeras och det tror jag är lättare genom att ha många möjligheter till avkastning.

      Ja, döskallebrevet var att spetsa till det. I realiteten skulle jag inte vilja mötas av den synen varje gång jag öppnar kylen. För som sagt, alla dagar vi inte ska dö ska vi leva.

      Radera
    2. Kalla det minimalism så funkar det bättre. Min mamma blev helt förskräckt när jag skickade till återvinning en massa gamla bäddset som blivit fula och hade kvar endast tre stycken nya. Jag har en dubbelsäng så det kan krävas två och en gäst får plats på soffan så behövs inte mer än 3 stycken speciellt eftersom jag har tvättmaskin.

      Radera
    3. Men bäddset tar ju slut. Att de är fula kan jag leva med, men när det börjar bli hål i tyget är det dags att kassera.

      Radera
  4. En framtidsfullmakt som bestämmer vem som ska fatta medicinska och ekonomiska beslut om du är inkapabel borde ingå i paketet så att du inte får någon av kommun förordnad god man eller förvaltare i västa fall. Ligger på min att göra lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag hört många prata om, men inte alls satt mig in i hur det funkar. Jag räknar inte med att dö bosatt i Sverige, men ska jag vara konsekvent i mitt tänk borde jag planera för att även det kan hända.

      Radera
    2. Framtidsfullmakt gäller inte medicinsk vård, såvitt jag vet.

      Radera
    3. Mina kunskaper i ämnet är - om inte det framgått - snudd på obefintliga.

      Radera
  5. Du kan ju bli överkörd imorgon och bli liggande på något hem så ser inte det som något som bara är aktuellt för gamla. Har faktiskt tagit upp detta med mina föräldrar som är i 60-års åldern för det är en hel del krångel med en dement mormor just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag helt och hållet med om. Vad som helst kan hända när som helst, och oavsett ålder skadar det aldrig att vara förberedd. Hade jag planerat för att bo i Sverige i decennier hade jag tveklöst kikat på framtidsfullmakt nu.

      Radera
  6. Ja, det känns helt klart som att man redan nu ska flytta pengar utomlands, utom räckhåll för absurt giriga svenska politiker och andra tiggare. Jag trodde fn det var ett enda stort skämt, det där med skattemuren för att tvinga svenska bor kvar. Men det var sant tydligen.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är nog planen, men jag har svårt att se hur de ska kunna genomföra den. Regeringen tycks ha glömt att vi är med i EU och att det ju skulle vara så kolossalt fantastiskt med de fyra friheterna. Man kan inte välja bort en av dem vid behov.

      Radera
  7. Jo
    är det något vi kan vara säkra på så är det vår död asså din o min... Andra kan fortsätta sjunga "The times they are a change`n"

    Brukar resonera som så här:
    Stora problem - enkla lösningar
    Små problem - svåra lösningar.

    Jajamensan.. finns GRATIS att tillgå (det du Micke :-)

    Vita Arkivet

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sista_vilja

    Here we go
    https://www.youtube.com/watch?v=nXXFKhyrq7w
    P







    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar mest om du får betalt för att lägga upp Van Morrison-länkar på nätet. Jag fick min årsdos redan vid första, men andra är välkomna att klicka på skiten ;-).

      Radera
    2. Svaret på det är NEJ

      Kultur-konst, musik och litteratur(poesi/dikter) som exempel tror jag skulle göra dig gott....

      Av VANa anser jag han har musiken o texten till de flesta känslor o upplevelser vi får under ett liv.

      Don`t ...
      https://www.youtube.com/watch?v=cnVsUpjjOeo

      mvh
      P

      Radera
    3. "Kultur-konst, musik och litteratur(poesi/dikter) som exempel tror jag skulle göra dig gott...."

      Jag har inget emot något av det där, även om jag numera sällan lyssnar på musik. Men Van Morrison är en av de sämsta artister jag någonsin hört. Att ingen talade om för honom att hans röst enbart är obehaglig är obegripligt för mig.

      Radera
    4. Gott att läsa att du inte har något emot det där.

      Vill du närvara "backstage" vid nästa framträdande planerat i Sverige? Förmodligen i Stockholm el Göteborg sensommar/hösten -18.

      Skall ge dig ett tillfälle att framföra det och då kanske kan få dig lite bättre till mods att det blir gjort och då av dig själv personligen.

      Gratis
      P

      Radera
    5. "Vill du närvara 'backstage' vid nästa framträdande planerat i Sverige?"

      Inte för allt smör i Småland. Jag trodde faktiskt karln var död.

      Radera
  8. Hur skall ärvd kryptovaluta beskattas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls om inte arvsskatten återinförs. Annars blir det knepigt med tanke på fluktuationerna. Skatten lär väl som tidigare styras av värdet vid dödstillfället. När bitcoinen väl delats upp mellan arvingarna kanske skatten överstiger värdet.

      Radera
  9. Funderade igenom det när jag arbetade under omständigheter där risken var såpass överhängande att det var klokt att tänka igenom det hela.

    En bra sak som fler borde tänka på är att du i en kapitalförsäkring enkelt kan skriva in förmånstagare som har rätt till värdet i din kapitalförsäkring om du avlider. Inte juridiskt det samma som arv men i praktiken samma effekt och man slipper krångla med traktamente. Det kostar en riskpremie men så länge man är i arbetsför ålder är den såpass liten att det helt klart är värt besväret. I mitt fall rör det sig inte ens om 50 öre per månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riskpremien i KF tycker jag knappt att man behöver bry sig om.

      Radera