lördag 2 februari 2019

Recension: Ut ur ekorrhjulet

Alltid lite jobbigt att recensera ett verk där man känner upphovsmannen. Å ena sidan vill man inte kritisera för hårt. Å andra sidan vill man inte heller skriva en oreserverad hyllningstext för även om man är genuint positiv är det då ingen som skulle köpa objektiviteten.

När det gäller Ut ur ekorrhjulet av Oskar ”Farbror Fri” Lindberg och Maribel Leander Lindberg kommer jag undan för den får både ris och ros. Här följer således en extremt objektiv och nyanserad recension.


Låt mig börja med lite ris. Den här boken har layouten från Helvetet. Omslaget för tankarna till barnböcker, boken har ett märkligt format i närheten av storpocket, men bara nästan, och blekgula rubriker som vore svårlästa mot vit bakgrund även i ett vettigt typsnitt.

Allt detta kan viftas bort som personlig smak (möjligen med undantag för formatet, som jag på allvar tror kan bli hämmande för distributionsmöjligheterna), men en del val är bara fel, som centrerade citat över flera rader.

Vänsterställ, för böveln!

Så låt oss gå över till innehållet. Det här är nämligen en trevlig bok som redan från start lockar läsaren att tänka i nya banor, särskilt en läsare som inte redan stött och blött ämnet ekonomisk frihet. Den ger konkreta räkneexempel, både piska och morot och utmanande tankenötter. Exempel på det sistnämnda:
'Finns det inte några få exempel i historien där fyraprocentsregeln inte fungerar...? Kanske bäst att jobba längre för att klara sig på tre eller kanske två procent?'. Problemet med det här är att ingen nivå på besparingar är hundraprocentigt säker och med denna tankemodell kan man köra på i ekorrhjulet för evigt.

Och vem kan motstå de små inspirationsrutorna från kända sparprofiler?

Vilken jävla tomte!
Den svenska bloggaren Micke Larsson (Sparo) löptränar mycket. Genom att laga vegetarisk mat från grunden lyckas han hålla sin matbudget på under 700 kronor i månaden för en varierad och hälsosam vegetarisk kost.

Kan man bortse från färgval och typsnitt är det alltså en bra bok, men den hade kunnat vara ännu bättre. Jag är inte målgruppen, men om jag vore förläggare hade jag antingen föreslagit ett längre manus eller mer fokus, för även om den är full av bra idéer är den också lite spretig.

Jag hade velat tona ner lite av familjens filosofiska idéer (och ordet ”frilosofi”... skjut mig!) till förmån för mer handfasta tips om hur man sparar och investerar. Samtidigt hade jag gärna läst mer personliga erfarenheter. Vad har de haft för tvivel och motgångar längs vägen, hur upplever barnen att mamma och pappa sitter på Aftonbladets löpsedel...? Lite sånt.

Dagens tips: sola aldrig med glasögon.

Nu skriver de istället om hur vanlig familjen är och hur vanliga andra sparare och inspirationskällor är under ytan. Ja, jag tror att ni är ganska vanliga, men detta lockar inte till läsning. Den som vill kliva utanför ekorrhjulet (oavsett hur lite eller mycket) vill antagligen veta vad de kommer att upptäcka där som skiljer sig från det liv de redan har.

Men som sagt, Ut ur ekorrhjulet är en pedagogisk skrift som kommer att bidra till personlig utveckling för alla läsare som är öppna för det. De flesta kommer inte själva välja att sluta jobba ”i förtid”, men det behöver heller inte vara målet. På en femgradig skala (så var det när jag gick i skolan) får boken en klar fyra. Hoppas att inte omslaget skrämmer många potentiella läsare från att upptäcka innehållet.

33 kommentarer:

  1. Har läst klart boken för någon dag sedan och tyckte den var bra. Kan också störa mig på omslaget men det spelar kanske inte så stor roll. Det blir lite förenklat och känslan är att de skriver i första hand till "Svensson" vilket man kan förstå då största drivet bakom boken är nog att sälja snarare än att få ut ett budskap. Har inte läst deras blogg men gillar boken som sagt, önskar dem all lycka och kul att de är med och uppmuntrar folk till att tänka lite själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror tyvärr att omslaget spelar stor roll för möjligheten att sälja, men jag gillar ju också boken och familjen "Fri" så jag hoppas inte det.

      Ja, är man helt ny inför tankar om fyraprocentsregeln, sparkvoter osv finns det många lärdomar och insikter att hitta i den.

      Radera
  2. Omslag till svenska fackböcker på småförlag är överlag så fula att man får tårar i ögonen. Allt ser ut att vara gjort i Word och paint av inte alltför begåvade tolvåringar. Och sedan typografin... den kan vara direkt plågsam.
    Den här boken tycker jag ändå inte är något skräckexempel, men visst ser den ut att rikta sig till en väldigt ung målgrupp. Fast det ska ju böjas i tid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att målgruppen är "kvinna 40". Eftersom jag aldrig varit det kan jag inte säga om de går igång på omslaget, men mina ögon tåras också. Kanske tänker man att "kvinna 40" nostalgiskt ska tänka tillbaka på omslagen på de barnböcker om Greta Gris eller Sune Sork som de läst för sina barn.

      Radera
  3. "Och vem kan motstå de små inspirationsrutorna från kända sparprofiler?" Listigt Oskar & Maribel, listigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, först gratis material och sedan gratisreklam från de självgoda sparprofilerna :-).

      Radera
  4. Kul, kanske läser den så småningom. Tycker de verkar jättetrevliga som personer. Blir lite sugen på att flytta till ett hus sådär som de gjort när jag läst deras blogg. Vandra, vara ute i naturen både vinter&sommar, uppleva alla årstider på nära håll. Sen verkar de händiga och bygger om och fixar också. Tror att för en barnfamilj är det där helt perfekt, kanske också skulle velat ha så om jag haft barn. Kan inte vara alltför kul att stressa runt i tillvaron mellan jobb, lämningar, hämtningar, allas aktiviteter, stress stress stress. Måste ju vara idealet att få umgås med sina barn och faktiskt uppleva dem om man nu satsar på det inbillar jag mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som jag var inne på i förrgår känns det mer logiskt att vara hemma och umgås med sina barn än att lämna bort dem och fylla upp livet med stress.

      Radera
    2. Ja faktiskt. Verkar vara så många som har så dålig kontakt med sina barn. Misstänker det inte blir bättre om man aldrig hinner ses, men kan ha fel.

      Ang omslaget, tycker inte det är så dåligt om någon random går runt på Arlanda och letar efter en pocket. Bra färg, den syns. Titeln är också bra då människor kan referera till sitt eget ekorrhjul. Känns så i tiden och tycker fler och fler pratar om tidigare pension, ekorrhjul..

      Radera
    3. Det är inte en pocket. Håller med om titeln, den är bra.

      Radera
  5. Jag såg just att boken inte verkar finnas i elektroniskt format? Då går den direkt bort för min del, för jag har inte en oändligt stor bokhylla hemma nu längre.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske har ett bibliotek inom rimligt avstånd? Där kan man låna böcker på skattebetalarnas bekostnad och sedan lämna tillbaka när man är klar så att de inte tar någon plats alls i bokhyllan.

      Radera
    2. Saken är den att jag samlar lite på böcker egentligen :) Markerar i dem, går ibland tillbaks etc. Jag vet inte om biblioteket skulle bli så glada över ett sådant exemplar?

      Radera
    3. Nej, det får du ju låta bli om du lånar den. Å andra sidan kan du knappast göra hundöron i en e-bok heller ;-).

      Radera
    4. Jo visst kan man det, gulmarkera, anteckna mm.

      Radera
  6. Det som kom upp i mitt huvud när jag såg omslaget är..."Klas klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen." Tycker att den där ekorren är snarlik klas klättermus. Började sjunga strofen " Det bästa som han visste det var att lata sig, nu tar nog ingen miste det handlar ju om mig, fadderullan lej", när jag såg omslaget.
    För min del är boken inte aktuell, har lyckats undvika ekorrhjulet hela mitt liv.FU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Texten om min matbudget borde ha kompletterats med:

      "Den som äter palsternackor,
      han går inte av för hackor.
      Morot, selleri och dill
      är heller inte illa.
      Han blir så lagom mätt i magen,
      glad och munter hela dagen.
      Får sån spänst i benen att
      han inte kan stå stilla."

      Grattis! Jag försökte själv springa i det där ekorrhjulet några år, men jag tyckte att det blev för enformigt :-).

      Radera
    2. Anonym

      Vore intressant att höra hur du lyckats undvika ekorrhjulet hela livet.

      Alltid intressant att lära sig mer om livet men även höra andras upplevelser/erfarenheter

      Mvh Anonym-m

      Radera
  7. Jag har arbetat i många år, men inte upplevt att jag har befunnit mig i något ekorrhjul. Tycker inte om att känna bundenhet till något som begränsar min frihet, det innebär att jag har inte har gått t ex på a-kassa och varit tvungen att besöka arbetsförmedlingen, vilket inte är fel i sig men inget för mig.
    Jag har varvat arbete med längre perioder av ledighet. Haft vikariat, gått på timmar och sparat. Jag har inte heller haft några barn att försörja, vilket underlättar. Som ensamstående har jag kunnat gått från jobb om det inte har varit bra, och på något sätt har jag alltid ändå, lyckats få ett nytt om det har behövts. Kris har det varit någon gång men det har ordnat upp sig utan att jag är skyldig någon något. Trots mitt enkla liv har jag ägt mina bostäder och rest en del, men mitt matkonto t ex, ligger i paritet med Sparos. Enkla nöjen i vardagen är också bra. Behöver jag skriva att jag aldrig har eftersträvat karriär, Ambitionerna har snarare varit åt andra hållet att klara sig på så lite som möjligt för att kunna vara fri och ledig.Att inte vara som alla andra har också hjälpt/FU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag vantrivs inte med jobb i sig, tvärtom. Det är just känslan av att sitta fast jag inte trivdes med och därför sett till att slippa.

      Radera
    2. Oj, FU vad jag känner igen mig i det du skriver! Har däremot inte ägt bostad någon gång. Äter också dyrare, klarar inte av mindre än 1200 kr/mån. Är för matglad tror jag. /Eva

      Radera
    3. Intressant, känner också igen mig i det där. Hur fungerar ni i relationer om ni haft då? Jag har alltid haft väldigt stort frihetsbehov och får panik om nån börjar prata om ägande, svartsjuka, massa krav i relationen och sånt. Fungerat ett tag.
      Haft de som verkligen velat binda fast en där med rutiner,krav, etc. Nu har jag hittat rätt person att leva med, men mer eller mindre undflytt de andra för stod inte ut. Funderar på om det där med krav, enformighet även går igenom på andra områden mer än jobb.
      Jobbmässigt har jag också svårt med samma rutin varje dag, skulle ha svårt för 9-5 jobb och för mycket tristess, alltså för trist jobb. Har också frihetsbehov, behöver lite space ibland, även om väldigt social med. Just det där med barn fick mig känna ångest, både ekonomiskt (höga krav, sen allt annat, men också graviditet (fastlåst), förlossning (hjälp), att binda upp sig. Är faktiskt bättre nu som äldre på alla plan vilket till stor del är min partners förtjänst (mata in mig på ett smart sätt i rätt riktning), har insett det inte är så dumt med längre relationer, att känna människor längre tid, bygga bra relationer, men annars vart rätt flackande där med.
      Vore kul att höra om allt hänger ihop..

      Radera
  8. Sparo, jag har en hypotes och behöver din hjälp.

    Hänger inte status och karriär ihop med ekorrhjulet?

    Jag tänker mycket på min utbildning som jag snart är klar med. Där är alla inriktade att jobba igenom de s.k. hundåren för att sedan klättra i karriärsstegen i 20-30 år för att slutligen bli delägare.
    Har jag fel, Sparo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror väl helt på vilken karriär. De musiker, artister, författare och alla möjliga företagare jag känner som är hårt inriktade på karriär har ingenting av ekorrhjul i sina ekvationer. Snackar vi jurister och elektroingenjörer är nog svaret ett annat.

      Radera
  9. Tänkte läsa den men får en känsla av att den är som du säger skriven "på ytan". Kanske inte så mycket nytt för en som redan slukat mycket liknande information i bloggar och böcker.
    För bra och konkreta räkneexempel tyckte jag Onkel Toms Stugas (Anders
    Gustafsson) bok var bra. Släppte gratis i pdf på sin sida i julas. Rekommenderas.
    Ska bli intressant att se om paret Fri s bok bidrar med några nya tankar och perspektiv.
    Carolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även den här boken har ett par fina tabeller av hur mycket man kan spara på olika sätt. Jag uppfattar den som du, främst för dem som precis börjat spara (eller som önskar att komma igång). Fast det gäller väl egentligen alla böcker i alla ämnen, att ju mer insatt man är desto mindre ger det att läsa.

      Radera
  10. Reserverat den på biblioteket. Nummer 28 i kön av 0 exemplar. Så lär dröja ett tag. Men nån gång skall den läsas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid undrat hur många av de som reserverar som i slutändan lånar boken. På mitt bibliotek tror jag det kostar en tia att reservera, så jag testar inte själv :-). Men så länge det är noll exemplar är ju det ett problem.

      Radera
  11. Falsk matematik?
    Jag har inte läst boken, men någonting stämmer inte matematiskt med deras leverne, eller så har de från början varit enormt privilegierade. Enligt deras 4 % tanke så skulle en månatlig "lön" om 20 kkr innebära att de.måste ha sparat undan 6 miljoner. Att lyckas göra det på 6 år är mer eller mindre ett under, om man inte har sålt en lägenhet på hetaste stället i sthlm. En Svensson tjänar 300-400 kkr bruttoper år. Netto blir det en hel del mindre, men vi kan räkna på brutto. Att då få ihop 6 miljoner tar 20 år om man sparar HELA lönen (vilket vi kan anta att de klarar av eftersom de har två inkomster). Med andra ord...inte en chans att de kan leva enligt 4 % utan ganska stora ytterligare intäkter (bostadsförsäljning, arv, vinst, osv). Eller så har de grymma kunskaper om och en enorm tur på värdepappersplacering och börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet för lite om deras ekonomi för att uttala mig och tycker att det skulle bli fel även om jag hade haft full insyn. Mitt förslag är att du ställer frågorna direkt till författarna via min länk här uppe.

      Hur mycket de sparat och under vilken period framgår inte i boken. Som utomstående utgår jag ifrån att de inte hade 0 kr i sparat kapital sex år innan pensionen eftersom de då var runt 35 år, hade barn (som kräver ett visst mått av ansvar) och hade haft välbetalda jobb.

      Radera
    2. Vill minnas de har mindre än 6 mkr tillgängligt, läs deras blogg, de har tatt med pensionspengarna med om jag minns rätt mkt tjänstepension. Finns en uträkning där, sen har de uthyrning hus tomten med.

      Jag hoppas få ihop 3 mkr på 6 år och då har vi__just nu___ungefärlig inkomst netto av 30000+30000+4800+6500+5-10000+eventuella bonuspengar jag+partner drar in, men detta året kan det bli annorlunda ock kanske får sänka nån post med 10000 och öka på nån annan med förhoppningsvis liknande..

      Radera
    3. Här är alltså förklaring på deras kapital: https://tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri/uttagsfasen-del-1-5-balansr%C3%A4kningen-fr%C3%A5n-start

      Har inte satt mig in i det så noga men de har 2,7 mkr fritt kapital och väldigt mycket i tjänstepension pga löneväxling. Vet inte riktigt om de säljer av lite hela tiden eller om de lever på 4% regeln. Utdelning med 4% på 2,7 mkr är bara 9000 i månaden, så säljer de inte av misstänker jag de upptill 20 000 består av uthyrning på tomten, lite ströjobb, blogginkomster, bokinkomster..

      Vet jag själv hajade till som att 2,7 mkr var ju inte mycket att "pensionera" sig på för en barnfamilj, men de har räknat ut så att det blir ett bra flöde mellan nuvarande pengar och pensionspengarna. Har man mycket tjänstepension kan man alltså pensionera sig tidigare.
      Om inte får man jobba på mer. Man kan också läsa i kommentarerna att Oskar äger mest pengar, har alla tjänstepensionspengar fast med efterlevnadsskydd.
      Hur de övriga 2,7 mkr och huset är fördelat vet jag ej men gissar 50/50. Betyder att om_peppar peppar_ relationen tar slut eller förändras har inte Mariel lika bra utgångspunkt.

      Jag personligen skulle nog inte våga satsa på det, men beror också på hur lätt man har att få jobb. Fast håller man sig borta från arbetslivet 10-20 år börjar det bli lite knepigt. Nu ströjobbar de väl lite båda två..

      Kanske man är mer givmild också om man har barn ihop, inte lika mycket krig som vissa andra som separerar, fast beror nog helt på hur man är. Krävs ett enorm förtroende i alla fall. Jag har tyvärr inte det enorma förtroendet trots att jag och min partner varit ihop över 10 år och har det superbra ihop. Funderar en del på hur vi ska göra då jag äger mest pengar, men min partner har lättast och säkrast att få jobb i framtiden om vi nu tar time out på nån halv eller deltid. Är sånt vi måste lösa när vi båda jobbar mindre. Idéer mottages tacksamt :)

      Radera