fredag 30 januari 2026

Hur kul är knark?

Igår blev det klart att Sverigedemokraternas riksdagsledamot Katja Nyberg hade både narkotika och alkohol i blodet när hon körde av vägen med bil i mellandagarna. Dessutom hittades en påse pulver med något som misstänks vara två gram kokain.

Utredningen pågår, men vi kan väl ändå spekulera i att uppgifterna stämmer och att det inte var bakpulver i påsen. Det har redan resulterat i att partiet kastat ut henne. Alltså är hon arbetslös efter höstens val, och eftersom hon var tjänstledig från sitt gamla jobb som kriminalinspektör lär väl även den dörren vara stängd.

Hon tänker sitta kvar som politisk vilde, vilket jag inte tycker ska vara tillåtet, åtminstone om man inte tagit sig in på personkryss och därmed har ett personligt mandat. Fast inte då heller om det framkommer uppgifter man kan anta hade påverkat antalet kryss. Som i detta fall, men jag förstår om hon vill suga ut så mycket hon kan.

Hon har bara suttit i riksdagen sedan 2018, vilket gör att hon inte får livslång inkomstgaranti som man fick förr. Det görs individuella bedömningar och med tanke på att hon antagligen inte har så många vänner i politiken ska hon nog inte räkna med för mycket. Vad hon får betala i böter och eventuell kostnad för att ta om körkortet vet vi inte, men det lär ändå vara struntpengar jämfört med hur mycket hon förlorar i utebliven lön resten av livet (hon är 54).

Jag har aldrig testat någon form av narkotika, så jag vet ingenting om uppsidan. Med tanke på att det nu kostar henne karriären, antagligen rätt många vänner, kanske till och med familjemedlemmar eller släktingar som inte vill ha något att göra med henne efter detta, undrar jag: Hur kul kan det vara att knarka?!

Detta är inte det första fallet och när riksdagens toaletter checkades för kokain fanns spår på hälften av partiernas, så bevisligen knarkas det i maktens korridorer. Nyberg var fram till detta talesperson i polisfrågor för riksdagens näst största parti, satt i bl a justitieutskottet och är före detta polis. Jag fattar att det finns svikna SD-anhängare och skadeglada politiska motståndare som vill vrida om kniven, men låt oss försöka hålla en vuxen ton i kommentarsfältet och fokusera på den ekonomiska aspekten. Jag vill förstå hur någon enda människa kan riskera att förlora allt för en fest.

121 kommentarer:

  1. Jag funderar så varje gång en politiker blir av med uppdrag eller åker fast för att fuskat med något.

    De har en lön över medelsvensken och alla är inte superskarpa för att tjäna så mycket privat utanför politiken. Man har ofta ett stort umgänge vänner inom politiken med. Vill man verkligen riskera allt det framför sig för bara lite extra vinning just nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många gånger är det verkligen märkligt.

      Radera
  2. Man tror kanske att man står över lagen när man fått en plats i riksdagen? Typ syrefattig luft på toppen. Det och att det redan knarkas på kanslierna, vilket normaliserar användandet av narkotika i riksdagsmiljön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det lätt att tappa kontakten med verkligheten i de kretsarna, jag har ingen aning.

      Radera
  3. Regeringen och SD har inte längre egen majoritet i riksdagen, vilket innebär att en vilde kan få oproportionerlig makt. Lite skadeglad kan jag unna mig att vara, när personen har haft väldig hög svansföring i dom här frågorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns fler vildar på vänsterkanten, så det jämnar ut sig.

      Radera
    2. Jaha, är det så tight nu? Enda fördelen jag kan se med det är att politikerna kan bli tvungna att vara mer på jobbet. Kvittningssystemet har ju funkat när det är två lag, men med en hel korridor av vildar (vore faktiskt intressant att se fördelningen mellan dem) hjälper det kanske inte om "Sosse-Nisse" låter bli att rösta för att "KD-Conny" vabbar.

      Radera
    3. Läget just nu (i dag): borträknat vildarna (som ändå ofta röstar på sitt tidigare parti) har Tidösamarbetet 173 mandat, jämfört med oppositionen som har 170 mandat.

      Radera
    4. Det skulle göra sex vildar. Vilken sida tillhör de? De jag kommer på är El-Haj (s), Widding (sd), Delgado Varas och Riazat (v).

      Radera
    5. Textgissningsverktyget ("AI") anger att:
      Katja Nyberg – lämnade Sverigedemokraterna i januari 2026 efter misstankar om grovt rattfylleri.
      Jamal El-Haj – lämnade Socialdemokraterna i februari 2024 efter att partiledningen uppmanat honom att lämna sitt uppdrag.
      Elsa Widding – lämnade Sverigedemokraterna i maj 2023.
      Sara Gille – lämnade Sverigedemokraterna i december 2025.
      Kristofer Åberg – lämnade Vänsterpartiet i augusti 2025.
      Gudrun Brunegård – lämnade Kristdemokraterna i januari 2026.

      Radera
    6. Typiskt AI att slänga in ett namn som Sara Gille bara så där. Hon är väl inte politisk vilde?

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. Gudrun Brunegård (KD) är väl inte heller politisk vilde?
      Vänsterpartiet har väl inte en riksdagsledamot som heter Kristofer Åberg? Däremot Amineh Kakabaveh.

      Tom-Hjördis

      Radera
    8. "Det skulle göra sex vildar. Vilken sida tillhör de? De jag kommer på är El-Haj (s), Widding (sd), Delgado Varas och Riazat (v)."

      Wikipedia har det rätta svaret.

      Elsa Widding
      Jamal El-Haj
      Lorena Delgado Varas
      Daniel Riazat
      Sara-Lena Bjälkö (bytte från Sverigedemokraterna till Kristdemokraterna)
      Katja Nyberg
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Partil%C3%B6s#Politiska_vildar_i_Sverige

      Tom-Hjördis

      Radera
    9. Amineh Kakabaveh blev politisk vilde 2019.

      Tom-Hjördis

      Radera
    10. Kakabaveh sitter inte längre i riksdagen. Lämnade hon partiet 2019 lär hon ha lämnat riksdagen 2022. Och Gille verkar som sagt inte vara vilde, inte enligt Riksdagen.se. Resten orkar jag inte kolla nu, men det verkar helt klart som att denna AI kräver en ny hårddisk.

      Radera
    11. Elsa Widding är den enda riktiga politiska oppositionen mot de övriga partierna, sedan hon uteslöts från SD. Den ENDA som ställer lite jobbigare frågor till dessa jävla självgoda politiker!!!
      Kakistokrati är vad det är!

      Radera
    12. Kan hålla med om det, men tycker ändå att hon gjorde både sig själv och demokratin en otjänst genom att sitta kvar i riksdagen efter att ha lämnat partiet som gett henne mandatet.

      Radera
    13. Hon försvinner ändå från riksdagen efter valet 2026. Det är inte bra med för många partilösa i riksdagen . Känns lite oseriöst.

      Radera
    14. Ja, Widding har ju ett nytt parti som hon önskar ska få röster. Jag tror att den chansen hade ökat om hon inte hade suttit kvar som vilde. Möjligen överskattar hon PR-nyttan av att sitta i riksdagen, tror jag.

      Radera
  4. Jag har också varit dålig på att knarka. Tycker det är jobbigt nog att dricka alkohol. Men jag har förstått att det är vanligt i hela landet och alla åldrar (ja, kanske inte under 10 eller över 80 då), så att det råkade vara en SD:are den här gången betyder ingenting. Fattar inte hur det kan blivit så normaliserat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte heller. Just eftersom jag alltid varit tydlig med min inställning tror jag att folk haft vett att smyga med det runt mig. Det är bara ett par gånger jag erbjudits hasch och då varje gång tänkt att "Oj, känner du mig SÅ dåligt?".

      Radera
  5. Droger intresserar mig inte alls. Men tydligen är knark så kul att vissa glatt sniffar bort både karriär och konsekvenstänk i en och samma lina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar onekligen så, och jag tänker inte testa för att se vad grejen är.

      Radera
  6. Under 2000-talet har 29 politiska vildar dykt upp i riksdagen, jämfört med 24 stycken under hela 1900-talet. Topp tre:

    Sverigedemokraterna 13 vildar
    Vänsterpartiet 5 vildar
    Moderaterna 3 vildar

    Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Partilös

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skaplig övervikt för Sverigedemokrater där! I förhållande till storlek är väl kanske V likvärdiga, men tre samlar man ju snabbt ihop. Särskilt eftersom de fick två på ett bräde med Riazat och Varas.

      Radera
    2. Lite underligt statistik. Framförallt när SD inte har suttit i riksdagen så länge.

      Radera
    3. Sant, de kom 2010. Alla andra har suttit där hela tiden sedan 2000.

      Radera
    4. Vänsterpartiet och sina tidigare namn på partiet har suttit i riksdagen sedan 1922 och Sverigedemokraterna har suttit i riksdagen sedan 2010.

      Radera
    5. Ja, men nu gällde det ju siffrorna för 2000-talet.

      Radera
    6. Inoniskt använda wikipedia som källa... mycket förtroende kapital där när viken byfåne som helst kan ändra "faktan"... och de största manipulatörerna är Israels underrättelsetjänst.

      Radera
    7. Jag håller med om att Wikipedia inte är pålitlig i sig. Inte för att "vilken byfåne som helst" kan gå in och ändra där utan snarare för att de inte kan det. Hörde nyligen en norsk artist som sa att han gett upp på att rätta sin egen Wikipedia-sida. Så fort han gått in och rättat sakfel om sig själv hade de ändrats tillbaka och till slut hade de spärrat honom från att ha egna åsikter i ämnet (som han ändå borde kunna ses som något av en expert på).

      Men med det sagt använder jag Wikipedia för att det är en enkel sida. Vill man t ex veta när någon är född eller har dött brukar det inte stå fel där, men i mer komplicerade frågor kan jag börja med Wikipedia och sedan få uppgifterna bekräftade eller dementerade någon annanstans.

      Radera
    8. 18.23, ironiskt att gnälla utan komma med ett alternativ som ens på långt avstånd kan liknas med något som ser ut som ett förslag till lösning.

      Radera
    9. Kära 18.23. Här är en länk till dig som tror att Israels säkerhetstjänst är inne på Wikipedia och ändrar informationen om vildarna i Sveriges riksdag:

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Foliehatt

      Du kan ju själv kvalitetssäkra informationen som finns där.

      Radera
    10. Apropå argument tycker jag att ett av de sämsta är att kalla meningsmotståndare för foliehatt.

      Radera
    11. @Anonym 30 januari 2026 kl. 19:53

      Jag har inga bevis för att Israels eller något annat lands underrättelsetjänst skulle redigera Wikipedia-artiklar men jag tycker det låter troligt att underrättelsetjänster skulle använda världens mest lästa uppslagsverk och den nionde mest besökta webbsajten för att påverkansoperationer?

      Tom-Hjördis

      Radera
    12. Tom-Hjördis. Jag har inga bevis för att du hatar judar, men jag tycker det låter troligt att du är antisemit.

      Radera
    13. @Anonym 31 januari 2026 kl. 14:08

      Du har fel.

      Tom-Hjördis

      Radera
    14. Tom- Hjördis.Nej jag har inte fel. Det är min åsikt. Det är en rättighet som man har i Sverige. Du får tycka vad du vill, precis som jag.

      Radera
    15. @Anonym 31 januari 2026 kl. 23:24

      Jag misstänkte att du skulle missuppfatta mig. Jag ska förtydliga min förra kommentar: Du har fel om att jag skulle vara antisemit. Du får förstås tro vad du vill men det betyder inte att din tro stämmer med verkligheten.

      Tom-Hjördis

      Radera
    16. @Anonym

      https://www.reuters.com/article/technology/cia-and-fbi-computers-used-for-wikipedia-edits-idUSN16428960/

      Det enda som förvånar mig är att de inte dolde sig bättre. Men det är klart det kanske inte var myndigheterna som gjorde ändringarna utan anställda som redigerade Wikipedia-artiklar av privata skäl på jobbet.

      Tom-Hjördis

      Radera
    17. Tom-Hjördis. Tack för ditt svar, och jag tror dig inte.

      Radera
  7. "Hur kul kan det vara att knarka?"
    Jag har ju inte provat på det sättet men under en operation jag genomgick i vaket tillstånd så fick jag något insprutat intravenöst som skickade mig till sjunde himlen. Det fick mig att inse ännu mer än förut att jag skall hålla mig långt bort från dylika preparat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju lite som narkos, att man tappar kontrollen utan eget initiativ. Bara obehagligt :-)

      Radera
    2. Jag fick lustgas en gång, och jag kunde faktiskt bevisa att jag var den smartaste personen i hela världen. Men argumenten försvann rätt snart när det var slut med lustgasen. Attans!

      Radera
    3. Jag hade noll kontroll tack och lov. Det här var inte narkos utan troligtvis morfin. Spred sig som en varm vätska i hela mitt system och den smärta som nyss bränt till i hjärtat bara försvann.

      Med det sagt, jag slipper helst återuppleva det :-)

      Radera
    4. Anonym: Det låter som huvudpersonen i Smala Sussi som hade gömt pengar på ett smart ställe när hon tagit pulver. Problemet var att hon bara var smart när hon tagit pulver, så i nyktert tillstånd visste hon inte vad hon hade gjort av pengarna.

      ZeroStrategy: "Noll kontroll tack och lov" hör man inte ofta :-)

      Radera
    5. @Sparo

      "Låter ju lite som narkos, att man tappar kontrollen utan eget initiativ. Bara obehagligt :-)"

      Det tror jag inte. Jag har också fått morfin av sjukvården och min erfarenhet är att man upplever en känsla av fullständig inre harmoni. Föreställ dig känslan av att lägga sig ner i sängen efter en dags hårt fysiskt arbete gånger tusen.

      För att det här inte ska locka till droganvändning kan jag tillägga att det sägs att opiatmissbrukare inte upplever känslan av harmoni längre utan måste ta drogen för att slippa hemsk abstinens.

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Så mycket fantasi att jag kan föreställa mig det har jag nog dess värre inte.

      För egen del behöver jag inga varningsskyltar. En del säger att om de får en dödsdom eller blir 110 år så ska de ta narkotika för att testa hur det känns. Själv har jag ingen som helst lust till det. Det är inte på min tiotusenitopp-lista över saker jag vill göra.

      Radera
  8. Håller med om att det är otroligt korkat beteende. Tyvärr är hon varken den första eller troligen inte den sista dumskallen till politiker som gör liknande saker.
    Blir intressant att se om denna dam kommer skylla på något annat än eget ansvar.

    Minns en lokalpolitiker i Kungsbacka som för några år sedan orsakade mer än en trafikolycka, bla. körde hon in i en busskur, för att hon var påverkad av starka narkotiska preparat. Nu hade hon preparaten utskrivna på recept pga. något sjukdomstillstånd men visste mycket väl om att hon inte skulle framföra något fordon vid intag av de preparaten. Men det hjälpte att skylla på.

    Hade även en lokalpolitiker på min uppväxtort som var ute och vinglade med bilen i fyllan. Han fick direkt påhälsning av polisen hemma som tog körkortet samt att han avgick som politiker strax efteråt med en något luddig motivering.
    /Ingenjören

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har ju på ett sätt målat in sig i ett hörn genom att säga att hon är oskyldig. Blir svårt att plötsligt säga tvärtom med någon slags trovärdighet. Det var det som var lite lustigt med att hon sa att hon skulle sitta kvar som vilde för att hon inte ville svika sina väljares förtroende. Det förtroendet är nog redan ganska förbrukat.

      Det senaste exemplet jag kommer på är en nyligen sparkad norsk minister som körde rattfull (det var alltså inte därför hon fick sparken, det hade hon redan fått). Hon hade faktiskt den goda smaken att erkänna och ta hela ansvaret. Det hjälper ju inte den som eventuellt blir nedmejad av en rattfyllerist, men är åtminstone ärligt.

      Radera
    2. Hon kan såklart fortfarande hålla kvar vid att hon är oskyldig, men då måste hon ha fått i sig dom här substanserna utan hennes vetskap. Problemet är att alla kan påstå det.

      Radera
    3. Det ska ju finnas någon sannolikhet också, att både få i sig alkohol och narkotika utan att själv vara medveten om det. Det låter lite långsökt.

      Radera
    4. 13.24. Ja, och någon annan måste ha lagt ner de två små påsarna med koks i hennes handväska. Så klart.

      Radera
    5. Var det inte en påse, men med två gram? För ordningens skull.

      Radera
    6. Jag har fattat det som två frimärksstora påsar.

      Radera
    7. Och nu saknar jag dess bättre erfarenhet, men jag gissar på att försäljningsenheten vid mindre mängder ligger på ett gram.

      Radera
    8. Jag kollade första bästa länk, eller första åtminstone:
      https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sd-ledamoten-katja-nyberg-misstanks-for-rattfylleri/
      "När hon kroppsvisiterades hittade polisen en påse med två gram misstänkt kokain, enligt uppgifter till Aftonbladet."

      Men skit detsamma egentligen, även om hon ska ha cred för att hon köper storpack ;-)

      Radera
  9. Jimmie Åkesson fick ju nej till sitt förslag att drogtesta alla riksdagsledamöter. Även om en av partiets egna (fd) nu löste det på egen hand gjorde ju Aftonbladet knarkfynd på toaletterna till fyra olika partier i Riksdagen. Ett oannonserat drogtest hade nog visat på oväntade resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå oannonserade drogtester kom jag att tänka på denna:
      https://www.youtube.com/watch?v=32nWoN1d6lY

      Thomas Bodström ska ta drogtest i samband med en intervju, men exakt när de nämner allt som det ska testas för kommer han på att han inte längre "känner för det".

      Radera
    2. Sett till att narkotikan betydelse för gängkriminaliteten så är det inte för mycket begärt att regelbundet drogtesta riksdagsledamöterna. Jag litar inte ett dugg på att riksdagsledamöterna menar allvar med att knäcka gängen om de handlar näsgodis av dem.

      Tom-Hjördis

      Radera
  10. De måste ju bara vara så övertygade om att de inte kan åka fast, förstår inte hur man kan ha en sån världsfrånvänd uppfattning? När hon dessutom gick ut och vevade att media begick ett karaktärsmord under tiden utredningen pågick. Hon måste ju vara helt övertygad om att det inte går att sätta dit henne i den stunden? Här tycker jag fallet blir (borde vara) mycket högre då hon dessutom har sitt CV från branschen och dessutom företrädde ett parti som gått ut med hårdare straff som en av sina grunder. Men tyvärr alldeles för många politiker, på alla sidor, som är övertygade om att de inte är som andra vilket skapar ett otroligt förakt för dem just nu. När en fd svärfar till mig skulle bli lokalpolitiker på 90-talet var det stor genomgång hos oss alla i familjen, vi skulle inte ens ha en obetald tv-licens innan han satte sig på listan. Idag verkar man istället tro att när man står på listan är man onåbar.

    Många frågar ju mig när jag berättar att jag är ekonom om jag inte är sugen på att tömma ett konto tex. Alltså, jag har ju ett konsekvenstänk och det finns nog ingen bra framtid för mig om jag gjorde det. Kanske skulle jag tänka annorlunda om jag gick på kokain. Eller var politiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick blåsa ganska ofta när jag jobbade natt och körde hemåt vid femtiden i skitfula bilar värda femtusen spänn, men efter det har det inte hänt många gånger. Bortsett från ett par midsommardagar på raken i slutet av 2010-talet kan jag inte komma ihåg när jag blev testad, så risken är nog tyvärr inte så stor.

      Hade hon varit lokalpolitiker hade fallet definitivt varit lägre än nu när hon är gammal polis som suttit i ravekommissionen.

      En konsekvenstänk-situation jag hamnar i ibland är risken att få P-bot om jag bara ska stå en kort stund. Men då är ju risken en bot, inte en ödelagd framtid.

      Radera
    2. @Linn

      "När hon dessutom gick ut och vevade att media begick ett karaktärsmord under tiden utredningen pågick. Hon måste ju vara helt övertygad om att det inte går att sätta dit henne i den stunden?"

      Att hon så kategoriskt förnekade att hon varit påverkad är det som förvånar mig. Men hon kanske satsade allt på ett kort och hoppades att mängden i blodet var så liten att den inte skulle ge utslag i proverna eller blodprovet skulle tappas bort.

      Det hade varit mer taktiskt att göra som Gahrton och skylla på eftersupning eller eftersupning och eftersniffning i Nybergs fall.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kristianstad-tingsratten-trodde-pa-gahrtons-eftersupning

      Men SD hade nog slängt ut henne ändå så hon kanske tyckte det var lika bra att satsa allt på ett kort?

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. @Linn

      "Här tycker jag fallet blir (borde vara) mycket högre då hon dessutom har sitt CV från branschen och dessutom företrädde ett parti som gått ut med hårdare straff som en av sina grunder."

      I början av 2000-talet stoppades Tommy Körberg på Liljeholmsbron av polisen som noterat att bilen körde på fälgen sedan ett däck ramlat av. Tommy är än idag en av våra mest folkkära sångare medan Katjas politiska karriär är slut.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Gahrtons metod var helt klart rimligare, och visst förlängde det väl hans karriär med åtminstone några år innan han blev en för stor belastning för sitt parti?

      Jag vet ju inte när och exakt vad SD:s partiledning fick veta, men jag tyckte att de var väldigt tidiga med att slänga sin kollega under bussen. De hade från dag 1 till nu kunnat säga kategoriskt att de inte uttalar sig förrän alla kort är på bordet, istället för att berätta vad de skulle göra vid respektive hypotetiskt scenario.

      Hade jag varit Nyberg och oskyldig (nu är det väldigt hypotetiskt här) hade jag inte kunnat fortsätta i partiet efter det.

      Radera
    5. "Gahrtons metod var helt klart rimligare, och visst förlängde det väl hans karriär med åtminstone några år innan han blev en för stor belastning för sitt parti?"

      Jag tror det. Men andra gången han skyllde på eftersupning köpte inte domstolen det eftersom han krockat med en polis på fyllan den gången.
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv582R/gahrton-falls-for-rattfyllan

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Obra att krocka med en polis, men eftersupning känns också som en ursäkt man inte kan använda två gånger :-)

      Radera
    7. Om det var alkoholen som fick igång Per i debatten efter EU-valet så tycker jag att vi behöver mer alkohol i politiken.
      https://www.youtube.com/watch?v=FtDH9GwKhKA

      Tom-Hjördis

      Radera
    8. Hoppas och tror att det inte var det, för det där är ett av de finaste ögonblicken i svensk politik. Äntligen en politiker som talar ur hjärtat, helt utan att tänka taktiskt och beräknande. Mer sånt!

      Radera
  11. Har läst att hon var en hårding till polis i Rejvkommissionen. Det var inte heller så noga om det fanns någon misstanke om brott, det gick bra att plocka in nästan vem som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men fabricerade de brott, eller ville de bara passa på att jävlas med någon festdeltagare genom att förstöra dennes kväll?

      Radera
    2. I hennes fall verkar hårding=idiot.

      Radera
    3. På den tiden var rejvarna lika farliga som punkarna, raggarna, modsen var förr. Lika bra att ta hand om så många som möjligt för att störa ut dem, skitsamma om de gjort något eller inte.

      Radera
    4. När ungefär är "på den tiden"? Jag är jämgammal med Nyberg (faktiskt något yngre) och jag minns rave som ett fenomen som fanns när jag var ganska ung för att sedan i princip dö ut. Var hon kriminalinspektör när det var som störst borde hon ha kört polishögskolan parallellt med högstadiet.

      Radera
    5. Rejvkommissionen startades 1996, och lades ner 2015 (då med en annan beteckning). Katja Nyberg är född 1971 = hon var alltså 44 år när kommissionen lades ner. Nu vet jag inte om det här duger för 18.23, men här är källorna:

      https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamot/katja-nyberg_243a8476-df07-435b-b2e8-50d03926ae51/

      https://www.sverigesradio.se/artikel/6202241

      Radera
    6. Okej, det var så sent. Jag trodde rave var något som dök upp 1985 och försvann ungefär 1996, men det bevisar kanske bara att jag har dålig tidsuppfattning.

      Radera
  12. Det där att man blir av med jobb/vänner vet jag inte…. Iaf inte inom politiken. Var det inte hon Aida Hadzialic som åkte dit för rattfylla? Nu sitter hon väl som regionstyrelsens ordförande i sthlm om jag inte missminner mig….

    Visst, hon var ute kylan en stund… Men en gång såsse alltid såsse.

    Och vi skall inte glömma Gudrun Schyman och biokissningen. Minns inte om hon ens avgick från V…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nog blev fallet rätt hårt för bägge. Aida hade kunnat vara partiledare nu och Gudrun gick från partiledare i riksdagen till att leda en serie småpartier man knappt hinna lära sig namnet på innan hon startat ett nytt.

      Radera
    2. vet inte om jag tycker det fallet är hårt. Tror inte de förlorat några vänner öht. Och båda fortsätter som politiker. Bara med kronan lite på sne…

      Radera
    3. I Gudruns fall blev det väl en plats i kommunfullmäktige med någon tusenlapp i ersättning per möte? Klart att det är ett fall från att vara partiledare i riksdagen. Och regionstyrelseordförande i Stockholm var nog inte Aidas framtidsdröm. När det gäller vänner har jag ingen koll.

      Radera
    4. Njaa. Gudrun satt väl som partiledare en bit in på 2000-talet. Kissincidenten var ju nån gång i mitten på 90-talet vill jag minnas. Så hon körde bara på. Bad väl knappt en som ursäkt…

      Radera
    5. Kiss-incidenten viftades väl bort som en skröna och sedan blev det fler och fler incidenter. Lite grann som att hennes företrädare Lars Werner gick på ostadiga ben någon gång för att han "hade ont i knäna".

      Radera
    6. @Anonym

      Du har rätt. Schyman åkte inte ut på grund av alkoholskandalerna. Hon fick sparken 2003 efter att ha fuskat med deklarationerna.

      "I januari 2003 framkom att Schyman, under en följd av år, i sin självdeklaration yrkat avdrag för kostnader som hon inte själv betalat. Situationen för partiledningen blev snabbt ohållbar och på en presskonferens den 26 januari meddelande hon sin avgång."
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Gudrun_Schyman#1993%E2%80%932003,_V-partiledare

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. Mycket vill ha mer och det är häftigt att betala skatt, åtminstone om andra gör det.

      Radera
  13. Exakt! Hur kul kan det vara? Stör mig enormt på ”helgknarkare” som inte inser att de är en del av problemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hade det handlat om ett fysiskt beroende, att man "måste" knarka med jämna mellanrum hade läget varit ett annat, men det känns verkligen inte som det, och det är ju heller inte vad Nyberg själv säger.

      Radera
    2. Anonym12:51. Framför allt om man inte tycker om personer från orten, men kan tänka sig att köpa knark från dom. J**la hycklare.

      Radera
  14. "Jag vill förstå hur någon enda människa kan riskera att förlora allt för en fest."

    Sett till att över hälften av alla som grips för rattfylleri i Sverige har missbruksproblem så går det inte att utesluta en sådan förklaring även i det enskilda fallet.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur säker det här med hälften är, men det är klart att det inte kan uteslutas.

      Radera
    2. Aftonbladets stora granskning säger det.
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6X3Ov/kritiken-mot-missbruksvarden-stora-variationer-over-landet

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Fast så stor att de kunde tänka sig att redovisa siffror var den tydligen inte ;-)

      Radera
    4. Den kanske var så stor att den inte fick plats i artikeln. ;)

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Ett vanligt problem i media. Lustigt nog mest i medströmsmedia, som också är de som ifrågasätter andras källor mest, medan alternativmedia i alla riktningar är mycket bättre på att länka till sina källor så att läsarna direkt kan kolla varifrån siffror och citat kommer.

      Radera
    6. Här är den stora granskningen:

      "Aftonbladet har granskat 68 domar från 2012 till i dag där en person gjort sig skyldig till vållande till annans död och rattfylleri vid samma tillfälle. Över hälften av personerna har enligt domar och frivårdsyttranden missbruksproblem. "
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qld7xW/jearg-missbrukade-i-20-ar-fangelse-hjalper-inte

      "Från den utvalda tidsperioden har vi hittat och granskat 68 domar. Vi har kartlagt:
      Strafflängd, tidigare brott, eventuell häktning och missbruksproblematik. Detta har vi gjort med hjälp av strafftidsbeslut från Kriminalvården, brottsregisterutdrag, frivårdsyttrande och förundersökningar. Vi har också via Transportstyrelsen undersökt vilka av personerna som hade körkort vid tiden för brott och har det i dag. "
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LA4mXV/rattfylleristerna--las-hela-granskningen

      Granskningen omfattar bara "de som dödar på vägarna".

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. Så man drar slutsatser utifrån ett urval på 68 personer, och kallar det för "Aftonbladets stora granskning". Det är väl fint om det inte är fler rattfyllerister som skapat dödsolyckor än c:a tio per år (om det är så), men ändå rätt svårt att dra ut statistik när varje person i undersökningen utgör närmare två än en procent.

      Radera
    8. Granskningen visar inte att hälften av alla rattfyllerister är missbrukare, som jag först påstod.

      Men jag påstår ändå att många rattfyllerister är missbrukare. Sannolikheten att en alkoholpåverkad person ska åka fast för rattfylla är väldigt låg. En person som bara kör onykter en enda gång i sitt liv måste ha otur om den ska fastna i en nykterhetskontroll.

      Tom-Hjördis

      Radera
    9. *att en alkoholpåverkad person som kör bil ska åka fast för rattfylla är väldigt låg.

      Alkoholpåverkade personer i största allmänhet åker förstås inte fast för rattfylla eftersom de inte kör bil under alkoholpåverkan.

      Tom-Hjördis

      Radera
    10. Visst måste risken att åka dit öka ju mer du kör påverkad, men det måste inte betyda att man har ett beroende. Det kan också handla om bekvämlighet i kombination med att man bedömer risken att åka dit (eller att det händer något ännu värre) som låg. Vi är nog många som känner eller vet om folk som tänker att det inte gör något om de tar bilen från festen eller kör till jobbet på morgonen trots att det blev blött och sent igår, utan att de för den skull är alkoholister.

      Radera
  15. Blev förvånad när du sa att hon var 54, och kom då raskt att tänka på popsjärnor som är kända för att ta droger, som Keith Rickhards, och som inte verkar åldras, är smala och alerta, årtionde efter årtionde. Kanske finns det något samband, alltså inte att hon skulle vara en popstjärna i det fördolda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast nu är väl inte Keith Richards ett bra exempel. Han har ju sett rent ut sagt för jävlig ut senaste 30 åren.
      Däremot finns det andra som ex. Nikki Sixx, Iggy Pop och Lemmy som utseendemässigt stått emot missbruk väldigt väl.
      /H

      Radera
    2. Forskning visar att 50 procent av respektive medlem i Rolling Stones består av formalin.

      Radera
    3. Anonym 15:53. Och den andra hälften heroin.

      Radera
    4. Jag är förvånad att Charlie Watts var den Rolling Stones-medlem som dog först. Visserligen var han nog äldst, men han kändes också mest skötsam med extremt god marginal.

      Radera
  16. "Narkotika" är inte en farmakologisk term, den är uteslutande juridisk, eller snarare politisk, då den i Sverige definieras genom en bilaga i Narkotikastrafflagen, som för övrigt faktiskt är separat från Brottsbalken. Denna bilaga består av en lång lista av kemiska ämnen som förlängs från år till år. Det finns ingen funktionell definition. Varje gång du säker "narkotika", byt mentalt ut det mot "ämne som staten inte tycker om".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nyförtiden brukar ju inte staten tycka om de som jobbar (jobb-knarkare) i allafall så vill sosse-svinen skatta ihjäl arbetarna så att soffliggarna skall få det bättre. Det finns ju de som behöver pengarna bättre... 👀

      Radera
    2. Jag står sällan på statens sida, men att säga att narkotika är detsamma som "ämne som staten inte tycker om" tycker jag låter lite vinklat åt andra hållet. Vi pratar väl ändå om rusmedel, annars hade kombinationen hydroxiklorokin och D-vitamin narkotikaklassats i samband med covid.

      Radera
  17. Lite tragiskt på något vis, detta att det har blivit så vanligt förekommande att knarka. Den du minst anar kan vara en knarkare idag, nästan. Tänk att människor väljer att kasta bort sitt liv på något så fullkomligt menlöst. Vad är uppsidan? Nej den finns ju inte.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner som du, men då har jag av den anledningen viftats bort som fördomsfull surgubbe fler än en gång.

      Radera
    2. Sur som i surströmming?

      Radera
    3. Nej, sur som i surgubbe.

      Radera
    4. Tänk att en person som kör bil knark påverkad, tänk också på att 2024 hittade man knark rester på riksdagens toaletter,
      Vem kom det ifrån, vem vet vem knarka är inte bra på att eta tid. Inte heller på privat tid.

      Radera
    5. Jag ser det inte som helt omöjligt att det är journalister som knarkat på riksdagens toaletter, men det kan säkert vara politiker också.

      Radera
  18. Hon är inte den sista polisen som det garanterat kommer stå om i löpsedeln som åker dit för narkotika i framtiden. Tragiskt att man knarkar plus väljer att köra drograttfyull när man är politiskt aktiv....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns extra märkligt när personer som har så mycket att förlora på det tar risken. Har hon tur blir hon av med körkortet så kort tid att hon inte behöver ta om det och narkotikainnehavet är ett bötesbrott. Sammantaget inte värre än att torska dit på att prata i mobiltelefon när man kör bil i Norge.

      Men genom att hon har den roll hon har är det ju otroligt stor fallhöjd och konsekvenser hon får leva med hela livet.

      Radera
    2. Även om det bara är ett bötesbrott så tror jag i detta fall, med tanke på hennes roll/roller att det kommer slå extra hårt mot henne. Blir hon dömd för både innehavet samt drograttfyllan så tror inte jag att hon får behålla sitt jobb inom Polisen.

      Radera
    3. Absolut, i hennes fall blir det något helt annat.

      Radera
  19. Hur kul är det att knarka, ja det vet jag inte då jag aldrig provat.
    Det jag kan tänka kring det hela är väl att det ligger något slags ohälsa bakom knarkandet och om det är så är väl de flesta i det läget inte helt klara i konsekvenstänk.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske för helt stabilt är det ju inte, men det känns ändå mer som ett festbeteende än ett beroende, om jag får gissa.

      Radera
  20. Något att skriva om? Man kanske kan likna hårt satsande idrottare vid företag, då de är beroende av lyckade prestationer och sponsorer för att gå runt. Tror inte att alla som blir ”gamla” innan de fyller 40 har något att falla tillbaka på.

    https://www.expressen.se/sport/os/calle-halfvarssons-panik-helt-plotsligt-ar-pengarna-slut/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska fundera på det, men har en gnagande känsla av att jag redan bloggat det jag vill säga i ämnet här:
      https://sparosverige.blogspot.com/2020/10/vart-tog-pengarna-vagen.html

      Radera