fredag 27 februari 2026

Rika-Stig slutar

Björn Kjellman har slutat som Ica-Stig, men ser tillbaka på jobbet med glädje. Det förstår jag. De ursprungliga Ica-reklamsskådisarna Hans Mosesson, Paul Tilly, Robin Stegmar och Sanna Bråding fick en miljon per skalle för första omgången med Ica-reklam, och det var 25 år sedan.

Jag vet inte vad Björn Kjellman fått för att larva runt som Ica-Stig i fem år, men jag provfilmade själv för en reklamfilm där jag skulle tjäna 38000 kr för en dags arbete, och då riskerade jag inte att sabotera en skådespelarkarriär på kuppen och hade tveklöst tagit jobbet för en tiondel. För Kjellman snackar vi många miljoner för att under en femårsperiod i omgångar filma en dag varannan vecka.

Pengarna från rollen som Ica-Stig har varit välkomna.

– Ja, det har varit bra för att fylla lite hål, det har det varit.

Det måste ändå vara årets underdrift. Jag tror att han hade kunnat köpa en egen semesterö för det gaget, men kanske är det typiskt svenskt att inte förhäva sig. När skådespelarna i tv-serien Vänner fick frågan vad de köpt för pengarna svarade David Schwimmer som spelade Ross: ”I bought Ohio.

För all del, de lär ha fått en miljon dollar för varje avsnitt i slutet av seriens tio år och 236 avsnitt, och skulle de pengarna ta slut får de än idag in rediga pengar på repriseringar världen över. Så kanske köpte han verkligen Ohio.

Det har inte Björn Kjellman råd med, men nog hade jag önskat att han inte sa att ”det har varit jättebra att ha en stadig inkomst eftersom jag är frilans” utan stått för att han faktiskt tjänat snuskigt mycket pengar på att vara Ica-Stig. Då hade också fler förstått varför han gjorde det.

42 kommentarer:

  1. Jag kan inte förstå att skådespelare får så mycket betalt för att utföra meningslösa arbetsuppgifter.Tyvärr så blir de flesta skådespelare "fartblinda" av alla pengar de tjänar och tror att de är förmer än andra..."suck"....Nåja, det är som det är i vår galna värld.Skönt att jag är en ung pensionär kan göra vad jag vill utan att behöva få betalt av andra för att sitta framför datorn eller att ligga på soffan och se på tv:n.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att skådespeleri i sig är meningslöst, men det är märkligt att reklam ska ge så mycket mer än vanlig fiktion i underhållningssyfte. Bevisligen finns det ju stora pengar där med, men då får man komma ihåg att alla tv-serier inte är Seinfeld som sänds i tio år i hundra länder.

      Radera
    2. Det går att tjäna mycket pengar på kändisskap.
      https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/5pJ2X6/joakim-lundell-tjanar

      Det är inget nytt.
      https://varldenshistoria.se/kultur/kulturpersonligheter/historiens-forsta-influencer
      Ni kan läsa artikeln gratis med Firefox Läsvy (Reader View)
      https://assets-prod.sumo.prod.webservices.mozgcp.net/media/uploads/gallery/images/2021-06-06-00-18-26-f1467f.png

      Det går att dra paralleller till stilikoner/modeikoner.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Fashion_icon#Fashion_leaders

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Vi kan trösta oss med att det är en väldigt liten andel av befolkningen som kan bli rika på att vara kända. En del av dem har dessutom gjort något bra för att bli så kända att de kan tjäna pengar på att vara kända.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Den där Lundell har gått under min radar. Det är först nu när det varit rättegångar som jag upptäckt att människan existerar, men jag är fortfarande inte helt klar över vad han gör och hur hans publik ser ut. Detsamma gäller hans bror som jag just nu inte kommer ihåg namnet på.

      Radera
    5. Lundell har bland annat lagt ut bilder där han smetat in sig i avföring och onanerat på sin blogg.
      https://nyheter24.se/noje/858574-jockiboi-berattar-om-sitt-morka-forflutna-drack-kiss-och-onanerade-for-att

      Nu vet du vad som förväntas av dig om du vill ta din blogg till nästa nivå.

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Ledsen om jag gör någon besviken, men önskar man den nivån är man på fel blogg, nu och i framtiden.

      Radera
  2. I folkmun säger man väl Ica för rika, av en anledning. Då är det väl lika logiskt att deras pr-folk får en del av den kakan? Så inte allt hamnar i något utländskt bolag i syfte att visa mindre intäkter i Sverige och därmed undgå skatt för handlarna.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag varit Ica-kund hade jag velat ha lägre priser hellre än att pengarna ska gå i någons ficka, men ska de ändå vaskas får de gärna gå till Björn Kjellman.

      Radera
  3. Om man googlar Schwimmer och I bought Ohio så är den här bloggen det som kommer upp. Fake news :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan villigt erkänna att jag är osäker på om det var just Ohio (men det kanske inte spelar så stor roll för innebörden vilken stad eller stat han sa). Sedan är det ju så att inte ens kändisars samtliga citat från internets barndom alltid går att läsa tre decennier senare. Jag tror för övrigt att det var ett skämt, att han i själva verket inte alls köpt Ohio.

      Radera
  4. Jag trodde prostitution var förbjudet i Sverige.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är väl bara förbjudet att köpa sex, det är inte förbjudet att prostituera sig.

      Radera
    2. Och det var inte en kvinna som introducerade den lagen menar du? Ja just det, Inger Segelström (S) och Margareta Winberg (S) var två av förgrundsfigurerna. Det fanns även viss feministisk ideologi bakom lagen, och det drogs paralleller till mäns makt över kvinnor.

      Radera
    3. Jag menar varken det ena eller det andra. Men visst förstår jag att tanken är att inte göra de prostituerade till offer utan istället jaga deras kunder. Jag tycker att det är tveksamt att förbjuda halva affärsuppgörelser, men jag har inga starka åsikter i ämnet. Jag är själv alldeles för snål för att köpa den typen av motion, det blir ju till och med dyrare än gymkort.

      Radera
    4. Nu ska vi inte vara sådana, det gäller även för män som säljer sex. Att sälja är lagligt i Sverige. Det gäller för övrigt alla kön, inte endast män och kvinnor, Sverige är ju jämställt gud bevars.
      En hel del länder i Europa är det lagligt med prostitution, några är det helt reglerat och några är det bara tillåtet. Men det är sällan, dvs aldrig, som stödstrumporna tar upp det faktum att det är ett hot mot den liberala demokratin, eller att det är en påverkansoperation av annan makt. Det är konstigt att det endast den svenska lagen som uppfyller de demokratiska kraven och resten av världen ska ändra sig, om svenska politiker fick bestämma.

      Radera
    5. Apropå att prostituera sig. Alexander Bard kallade Bianca Ingrosso för hora på X (Twitter) när hon kritiserade hans uttalanden om BLM. Det fick i sin tur Paulina Brandberg att reagera.
      https://x.com/Pau_Brandberg/status/1272552663721353218

      Med vad både Bianca Ingrosso och Paulina Brandberg troligtvis missade var att Alexander Bards kritik mot BLM nästan ordagrant var ett citat av medborgarrättskämpen Martin Luther Kings budskap till svarta amerikaner:
      https://cdn01.nyheter24.se/0932d25e0320030000/2020/06/13/1616542/Ska%CC%88rmavbild%202020-06-13%20kl.%2010.17.07.png

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Jag tror för övrigt att Sparo kan hålla med Martin Luther King om de här 5 råden.
      https://www.ebony.com/5-financial-lessons-from-dr-martin-luther-king-555/

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. 'Takes one to know one' som det heter vad gäller Bard. Men vad har man att förvänta sig, de flesta svenskar (politiker) har begränsad (obefintlig) kunskaper i historia och historiska händelser/skeenden. Det är ju det är inte en bugg det är en feature, som man har omvandlat/riggat skolsystemet.
      Och det är naturligtvis lättare att få igenom sina politiska förslag om väljare inte har någon aning om att liknande förslag har provats i praktiken och fallerat, gång på gång. Tron om att bara provar tillräckligt många gånger så kommer det att fungera, kanske som tanken om en evighetsmaskin eller måhända kommunism

      Radera
    8. Klart att det även gäller sexsäljande män, men den tjänsten är jag ännu mindre intresserad av.

      Jag kan säkert hålla med Martin Luther King om mycket, även om jag tror att vi har väldigt olika syn på det moraliska i att köpa sex. Säger jag mer i den frågan blir jag väl anmäld, men de som ser King som en mysgubbe med ett enda karismatiskt tal kan läsa på om de vill lära sig mer.

      Radera
    9. "men de som ser King som en mysgubbe med ett enda karismatiskt tal kan läsa på om de vill lära sig mer."

      Vad tänker du på då? Martin Luther King var en anhängare av ickevåldsrörelsen.

      Tom-Hjördis

      Radera
    10. Som sagt, det var allt jag hade att säga om Kings moral.

      Radera
    11. Om det som står i den här artikeln är sant så håller jag med dig om att han inte var en mysgubbe.
      https://www.businessinsider.com/fbi-tapes-allege-mlk-watched-rape-2019-5

      Tom-Hjördis

      Radera
  5. Den enda svenska såpan som överlevt är ju ICA-såpan, men i USA har de ju General Hospital som sänts i mer än 60 år, sedan 1963, fem dagar i veckan och sänds fortfarande. Eftersom inte ICA själva betalar reklamen utan det är varumärkena som faktureras så lär det väl fortsätta ett bra tag till.
    Som skådis är det väl bra om man främst är intresserad av att tjäna pengar, jag menar ytterligare kanske 35 år av stadiga inkomster är väl svårt att säga nej till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att jag inte ser på tv. Bara tanken på ytterligare decennier av Ica-filmer ger mig ångest.

      Radera
    2. Det finns en anledning, eller 2, till att jag inte ser på tv numera i princip. Ett, jag är inte alls intresserad av reklam. Det är idag ofta det är lika mkt reklam som programmet man försöker ta del av. Två, jag är verkligen inte intresserad av att dränera min ekonomi genom dyra månatliga abonnemang, där upplägget är mer komplicerat än geometri, i syfte att kund inte ska inse vad de betalar för och hur mycket.

      Radera
    3. Eller kanske 3 anledningar. Tv är fördummande.

      Radera
    4. Jag tänker att reklam är något man får ta när man inte har betalat på annat sätt.

      Ditt tredje skäl är mitt viktigaste, kombinerat med att tv stal tid för mig. Jag kan fortfarande aktivt leta upp film på nätet, men då är det medvetna val, inte något som riskerar att stå och skvala av ren slentrian.

      Radera
  6. Björn Kjellmans bolag Aronsson Kjellman AB fakturerade enligt följande (källa: ratsit.se):

    2020: 2,0 miljoner
    2021: 3,7 miljoner
    2022: 4,0 miljoner
    2023: 4,3 miljoner
    2024: 4,1 miljoner

    Om man drar av 1 miljon för övriga uppdrag än ICA, så kan man anta att ICA betalat honom mellan 1 och 3 miljoner per år. INte fy skam för en liten insats.

    /Christoffer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, runt tretton miljoner under fem år borde både kunna "fylla hål" och räcka till sylt på morgongröten.

      Radera
  7. Jag har aldrig sett den här omtalade ICA-reklamen, bara läst om den. För mig är det helt obegripligt att det finns en massa pengar inom TV- och radioreklam. Vem tittar eller lyssnar på sånt?
    Skulle jag mot förmodan ha en sådan kanal på och det blir reklam byter jag omedelbart till annan kanal eller stänger av.
    /Ingenjören

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett den sedan Hans Mosesson, the original Stig, och såg den som ett meningslöst sätt att berätta om veckans lockvaror. Det finns verkligen skitkul tv-reklam, men detta var inte en av dem och jag har svårt att tro att den blivit så mycket roligare sedan dess.

      Radera
    2. De som vill fördjupa sig i några av de över 1000 avsnitt som spelats in kan förstås se dessa på youtube, icas kanal.
      Bla den första från 2005, ICA reklamfilm - Den allra första filmen :
      https://www.youtube.com/watch?v=cB4O20AgjPM

      Har träffat folk som istället för att byta kanal, stänga av ljudet eller göra något annat, istället tittar fokuserat på reklamen, höjer ljudet och skrattar ljudligt med reklamens humor. Det finns alla sorter antar jag. Än så länge har övriga medier långt kvar till tv-kanalernas reklamtäthet, som ju är något i stil med, av en timmes sändnig så är något mer än hälften vanligt program och resten reklam. Det är jobbigt med störande avbrott när man vill se reklam....

      Radera
    3. Det fanns absolut inslag av humor i Mosessons Ica-Stig och det är möjligt att det fortfarande gör det, men jag tycker inte att det är i närheten av exempelvis Lotto-Åke eller Telia-gubben som började lyssna på hiphop för att kvalificera sig för ett ungdomsabonnemang:
      https://www.youtube.com/watch?v=JV0TQW4zb48

      Radera
    4. Om man ser reklam som tillvarons "humor", då har man antagligen ett lika miserabelt liv som den kvinna som nämner "shopping" som intresse. Patetiskt är förnamnet.

      Radera
    5. Så tänker jag om dem som frivilligt väljer amerikanska sitcoms med pålagda skratt. Fast nu lät det väl inte som att folk som "istället tittar fokuserat på reklamen" nödvändigtvis har det som främsta humorkälla, bara att de försöker gilla läget.

      Radera
    6. Amerikanska sitcoms har som tur är äntligen gjort sig av med laugh tracks.

      Radera
  8. Som reklaminslag tycker jag lätt att ICAs, fortfarande, är bland de klart mera uthärdliga och inte helt sällan riktigt roliga.

    Men i topp för mig är ständigt Roy Anderssons reklamfilmer. Men så är jag en av den udda klick människor som älskar hans filmer också.

    Ett kul minne är när jag o min dåvarande gick på bio o såg ”En fågel satt på en gren och funderade på tillvaron”. Helt ensamma i hela salongen.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så uppfattade jag aldrig Icas reklam när jag såg den, men håller med om Roy Andersson. Både "Som Bayern fast hemma" och "Det är ingen riktig post!" var riktigt roliga.

      Jag får erkänna att jag inte sett filmen med det långa namnet. Jag såg En kärlekshistoria och tyckte den var skaplig, men efter Sånger från andra våningen fick han inga fler chanser. Kort sagt, jag förstår varför ni var ensamma i salongen.

      Radera
    2. Jag förstår verkligen inte. Jag tycker Sånger från andra våningen förmodligen är den mest lysande svenska filmen någonsin, garanterat topp 3 iaf.

      Men reaktionen är inte obekant. Har kolugna och ytterst balanserade bekanta som fullständigt tappar det bara jag nämner Sånger…
      /JB

      Radera
    3. Men vad är det för fel på Die Hard 1, 2, 3, 4 och 5? Eller för den delen The Fast and the Furious 1 till 10 och med planerad sista film nr 11 år 2028. Jag menar, bara F&F har ju spelat in mer än 7 miljarder dollar, det är inte kattskit det....

      Radera
    4. Iaf de första Die Hard tycker jag är mycket bra. F & F, inte lika mycket, men första är iaf helt ok.
      /JB

      Radera