Sociala
medier har gjort det lättare för konsumenter att komma i kontakt
med varandra. Klagomuren blir liksom mer effektiv när alla kan
bevittna den, i realtid. Några kallar det drev, men vill man se det
från den ljusa sidan kan man lika gärna kalla det för
konsumentmakt.
I november gjorde Audi en kampanj för
sin nya bil med feministen och … (nej, jag är ledsen jag vet inte
hur hon får dagarna att gå) Karin ”Kakan” Hermansson som en av
frontfigurerna. ”Kakan” har förutom att ta varje chans att hata
gruppen män (alltså hälften av alla konsumenter) bl a hyllat
morden på två poliser i Malexander. En del människor är lätta
att tycka om. ”Kakan” Hermansson är inte en av dessa.
Efter bara några dagar avbröt Audi
Sverige kampanjen eftersom kunderna spydde ut sin galla över
samarbetet, på deras Facebooksida och i deras telefonväxel. På
hemsidan skrev företaget: ”Audi blev rekommenderade ett samarbete
med Kakan Hermansson, men vi kände inte till hennes tidigare
uttalanden. Audi står naturligtvis inte bakom dessa uttalanden och
tar avstånd från allt våld.”
Jag förstår inte hur man kan anlita
en så kallad kändis utan att veta någonting om henne. Det låter
som en efterkonstruktion, men det märkligaste är kanske ändå att
de överhuvudtaget tyckte att samarbetet var en bra idé. ”Kakan”
är en feminist med mycket tydlig vänsterprofil. Audi är ett
bilmärke som främst vänder sig till köpstarka män. Visst kan man
vilja bredda sin kundbas, men det här är ju lite som om
äldreboendet bjuder in ett dödsmetallband till söndagsfikat.
Men historien slutar inte där. När
Comviq behövde tio kändisar till en kampanj om
”uttrycksfrihet” plockade man återigen upp ”Kakan” från
kylrummet. Reaktionen blev ungefär densamma. Skillnaden är att
denna gång valde charmtrollet själv att kliva åt sidan medan
Tele2:s kommunikationschef Malin Selander beklagar (åtminstone
offentligt).
Än en gång, vad trodde man
skulle hända? Att intresset att bli Comviqkund skulle öka om man
frontar sin kampanj med en människa som tycks hata alla som inte har rosa hår, röstar på Feministiskt Initiativ och bor på
Södermalm?
För övrigt tror jag företag gör
klokast i att fokusera på sina tjänster och produkter. Många
kunder - mig själv inberäknat - vill ha en mobiloperatör som
erbjuder mobilabonnemang, inte en kombinerad teleoperatör och
politisk aktivistorganisation. Oavsett hur man ställer sig till
åsikterna känns det lite... kletigt. Tacka vet jag när Comviq lät
vd:n Lars-Johan Jarnheimer göra reklamen själv.