söndag 5 februari 2017

Den brända kakans taktik

Sociala medier har gjort det lättare för konsumenter att komma i kontakt med varandra. Klagomuren blir liksom mer effektiv när alla kan bevittna den, i realtid. Några kallar det drev, men vill man se det från den ljusa sidan kan man lika gärna kalla det för konsumentmakt.

I november gjorde Audi en kampanj för sin nya bil med feministen och … (nej, jag är ledsen jag vet inte hur hon får dagarna att gå) Karin ”Kakan” Hermansson som en av frontfigurerna. ”Kakan” har förutom att ta varje chans att hata gruppen män (alltså hälften av alla konsumenter) bl a hyllat morden på två poliser i Malexander. En del människor är lätta att tycka om. ”Kakan” Hermansson är inte en av dessa.


Efter bara några dagar avbröt Audi Sverige kampanjen eftersom kunderna spydde ut sin galla över samarbetet, på deras Facebooksida och i deras telefonväxel. På hemsidan skrev företaget: ”Audi blev rekommenderade ett samarbete med Kakan Hermansson, men vi kände inte till hennes tidigare uttalanden. Audi står naturligtvis inte bakom dessa uttalanden och tar avstånd från allt våld.

Jag förstår inte hur man kan anlita en så kallad kändis utan att veta någonting om henne. Det låter som en efterkonstruktion, men det märkligaste är kanske ändå att de överhuvudtaget tyckte att samarbetet var en bra idé. ”Kakan” är en feminist med mycket tydlig vänsterprofil. Audi är ett bilmärke som främst vänder sig till köpstarka män. Visst kan man vilja bredda sin kundbas, men det här är ju lite som om äldreboendet bjuder in ett dödsmetallband till söndagsfikat.


Men historien slutar inte där. När Comviq behövde tio kändisar till en kampanj om ”uttrycksfrihet” plockade man återigen upp ”Kakan” från kylrummet. Reaktionen blev ungefär densamma. Skillnaden är att denna gång valde charmtrollet själv att kliva åt sidan medan Tele2:s kommunikationschef Malin Selander beklagar (åtminstone offentligt).

Än en gång, vad trodde man skulle hända? Att intresset att bli Comviqkund skulle öka om man frontar sin kampanj med en människa som tycks hata alla som inte har rosa hår, röstar på Feministiskt Initiativ och bor på Södermalm?

För övrigt tror jag företag gör klokast i att fokusera på sina tjänster och produkter. Många kunder - mig själv inberäknat - vill ha en mobiloperatör som erbjuder mobilabonnemang, inte en kombinerad teleoperatör och politisk aktivistorganisation. Oavsett hur man ställer sig till åsikterna känns det lite... kletigt. Tacka vet jag när Comviq lät vd:n Lars-Johan Jarnheimer göra reklamen själv.

40 kommentarer:

  1. Klockrent som alltid. Finns inte så mycket att tillägga.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  2. Lars is in da house!!! Har saknat dig :-)

    Med vänlig hälsning
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, sådana här kommentarer av Lars är alltid lika trevliga :-)!

      Radera
  3. Besvärande för Audi att se världen genom en toarulle och totalt sakna insikt i vad som sker. Att Comviq för en liknande fadäs är.. ..intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Comviq är märkligare. Audi hade ingen aning om vad som skulle hända (även om jag inte för ett ögonblick betvivlar att de blåljuger när de säger sig inte veta någonting om den "stjärna" de öser pengar över).

      Comviq kan inte ha missat vad som hände Audi. Jag väntar mig inte mycket av en organisation som gör en grej av att de ser en fördel i att likrikta sina informationskanaler, men nog visste de det. Så deras agerande blir obegripligt.

      Radera
    2. Uppenbarligen missade Comviq det. Världen är full av klåpare?

      Radera
    3. Det verkar ju så, men det ÄR bara inte möjligt. Hur många människor är inblandade i en reklamkampanj av den här kalibern? PR-byrå? Produktionsbolag? Jag gissar på 50 personer varav minst hälften har i sin arbetsbeskrivning att hålla koll på reklambranschen. Skulle samtliga dessa ha missat det som alla svenskar som då och då läser valfri dagstidning eller nyhetssajt snappat upp? Jag är skeptisk.

      Radera
  4. Får mig osökt att tänka på allas vår Dogge Doggilito. Hur tänkte alla dessa bolag när de tog in honom? Jag menar underhållningsvärdet definitivt men man hade gärna velat vara en fluga på väggen under mötet när de bollade idéer om vilken kändis de ville få in för att slutligen landa i Dogge Doggilito! "Cykel på köpet"
    Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det faktum att både du och jag kommer ihåg kampanjen efter nästan tio år tycker jag visar att de inte var helt fel ute (även om både cykeln och företaget som gjorde reklamen var och är skit).

      Radera
  5. "Skulle samtliga dessa ha missat det som alla svenskar som då och då läser valfri dagstidning eller nyhetssajt snappat upp? Jag är skeptisk."

    Det är en konsekvens av att man umgås i en sluten krets och den som anser att feminism eller hög invandring från klankulturer är dåligt, har inte arbetet eller sina bekanta kvar. Om nu 15 av 50 av de som arbetar med reklamkampanjen hade sådana åsikter, skulle de aldrig säga någonting om det. De håller tyst.

    Jag har själv varit med om sådan PK-stämning, och den är extra tydlig på Södermalm. Folk där kan bara upprepa de ständiga flosklerna: invandring så bra, svenskar arbetar dåligt, ensamkommande sådan resurs och svenska ungdomar lata, kvinnor i minoritet i bolagsstyrelser så vi behöver feminismen nu mer än någonsin ...

    När jag har närmat mig folk i frågor om radikalfeminism, invandring osv., så har jag först sett om personen är mottaglig till mina åsikter och fakta. Då kan jag diskutera mera, annars läggs locket på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst förstår jag att det tar emot att vara den som reser sig upp och utropar att kejsaren är naken, men av dessa 50 (siffran är ju tagen ur luften, men för resonemangets skull) borde några åtminstone kunna berätta "att en del av dem kampanjen vänder sig till kommer hävda att kejsaren är naken". Allt annat tyder på sällsynt dåligt utvecklade känselspröt.

      Jag tror därför att man hade räknat med att det skulle bli ett visst hallabalo, men att fler skulle komma till kampanjens försvar och att inte fullt så många kunder skulle reagera negativt.

      Radera
    2. Det är självklart svårt att ge en exakt bild av detta. Men vi kan utgå från vissa scenarier, och jag håller även ditt scenario sannolikt.

      Däremot tror jag att i arbetskretsar är det ytterst sällsynt och inte alls förvånande om 15 av 50 inte säger ett knyst om att invandring och feminism har negativa följder. Speciellt sannolikt borde detta vara för mediebranschen, men i byggbranschen bland arbetarna kan det säkert vara tvärtom, att invandring och feminism beskrivs i negativa termer. Men bland byggledarna säger ingen någonting och det är från vänner jag talat med väldigt vanligt att ingen i ett arbetslag byggledare på säg 10-20 personer säger ett ord negativt om invandring och feminism, men att man däremot kan tala positivt om det. Trump är en sådan sak där jag sett på arbetsplatser att flera avfärdar hans politik som förfärlig, och ingen säger ett ord om att de gillar hans politik.

      Radera
    3. När ingen i ett arbetslag eller på en arbetsplats säger ett ord negativt om invandring, feminism eller Kakan, tror också övriga att det är klart att Kakan är en solstråle som alla gillar, Trump en dåre och invandringen en välsignelse till Sverige eftersom vi åldras och vi behöver tandläkare och ingenjörer från Somalia, Afghanistan och Kongo Kinshasa. Sen anser ju en bunt också precis tvärtom, men de håller som sagt tyst för att behålla arbetet. De skriver säkert anonymt på Internet eller har vänner med högerkonservativa åsikter.

      Radera
    4. Många vill också slippa bråk, strul och besvärliga situationer på arbetsplatsen. Och vissa samtycker även till att invandring, Kakan och feminism är så bra, fast de inte anser det. Detta enbart för att slippa besvärliga relationer på arbetsplatsen.

      Andra som inte håller med om invandring, feminism och Kakans positiva effekter, håller bara tyst för att slippa de besvärliga relationerna på arbetsplatsen och för att hålla sams mellan varandra ...

      Radera
    5. Men det är en väsentlig skillnad på byggbranschen och reklambranschen. Byggbranschen ska bygga, reklambranschen ska generera kunder. Klart att byggare kan skrämma bort kunder genom uttalanden, men budskap och argument är inte deras produkt.

      I fallet Kakan fanns ju facit. Audi fick avbryta hela sin kampanj bara två månader tidigare enbart pga att de hade Kakan på lönelistan. Därmed går det inte att tro att alla gillar henne, om man inte missat detta. Jag vet inte vilket som skulle vara dummast - att inte se eller inte begripa fakta.

      Radera
    6. "Jag vet inte vilket som skulle vara dummast - att inte se eller inte begripa fakta."

      Eller att inte vilja se och hoppas att nästa gång ser folk att Kakan har bett om ursäkt för polishatet? De räknar kanske med att folk ska se att Kakan är en hygglig person som är en god feminist?

      De trodde helt enkelt att kampanjen skulle sälja.

      Radera
    7. Jag tänker att det måste ha varit så, men jag är verkligen inte förvånad över misslyckandet. Tvärtom tycker jag att minst ett par av de andra namnen borde ha genererat betydligt mer kritik än vad nu blev fallet, men de drunknade väl.

      Radera
    8. Vilka andra namn syftar du på? Måste ha missat något.

      Radera
    9. Främst Ametist Azordegan, som utnämnt journalisten Janne Josefsson till fullblodsnazist. Sen tycker jag att såväl Zara Larsson som Calle Schulman gjort en del rätt hatiska utspel i offentligheten som jag inte hade velat sammankopplas med om jag haft anspråk på att bli en folkkär teleoperatör.

      Radera
    10. Jag följer verkligen inte turerna då jag inte läser det som står i kvällsblaskan eller det som sänds av SVT. Inte heller bryr jag mig om att se vilka som gör reklam för olika varumärken.

      Har Ametist, Zara eller Alex några reklamuppdrag? Zara har väl det, kan jag tänka mig. Hon har nog stor krets som hon kan locka till sig med sina reklamer, men ett större företag borde inte heller anlita henne då många nobbar henne på grund av hennes ställningstagande för att vita män är svin och upphovet till allt ont. Ametist passar väl utmärkt på SR, där hon har precis rätt värdegrund, det vill säga att patriarkatet styr och de rasifierade (från racialization, etnofiering) är förtryckta av vita män. Att Alex skriver på Expressen kan tyckas förvånande då hans utspel varit direkt förolämpande och hånande. Men han verkar faktiskt ta rollen på Expressen med en bit analys och mindre hatiska utspel, vad hittills sett.

      Radera
    11. Men när det gäller Zara Larsson och då hon är 19 år och verkar ha en tankeförmåga som en fisk, har nog många överseende med henne. Kan inte ta ett enda ord den människan säger på allvar. Kan inte bli arg eller anse personen uttrycka sig klandervärt när hon knappt borde vara myndigförklarad, utan snarare tvångsomhändertagen.

      Radera
    12. Jag har ingen aning om deras övriga reklamuppdrag, men delar din åsikt att Zara förmodligen har större dragningskraft än de andra inblandade.

      För övrigt är det inte Alex Schulman utan hans bror Calle som är aktuell för Comviq. Honom har jag ännu mindre koll på.

      Radera
    13. Många kändisar har uttalat sig PK, det vill säga stått upp för manshatet, fri invandring till Sverige och att lag och ordning inte ska gälla i Sverige.

      Det kanske därmed är så enkelt att Comviq var tvungen att välja en "kändis" som knappt någon hört talas om? Då blev det naturliga valet Calle Schulman och inte hans bror Alex. Andra svenska kändisar: Foppa, Ernman, Aschberg med flera, har också gjort PK-uttalanden, men de känner folk igen så det hade blivit en folkstorm om de valde dem. Ungefär som det blev med Kakan.

      Man måste ta ut svängarna ordentligt för att förstå mediebranschen.

      Radera
    14. En annan variant vore att Comviq lät bli politiken och gjorde en kampanj som handlar om telefoni (eftersom det ju trots allt är det de säljer). Vill de sedan nödvändigtvis ha kändisar som frontar kampanjen är de fria att välja vilka de vill, men kanske bör man undvika sådana vars åsikter och tidigare uttalanden mötts av folkstormar. Lite så tänker jag :-).

      Radera
    15. Jag tror inte att Comviq anser att de väljer en särskilt politisk sida. De menar att människor inte har rätt åsikter på grund av att de har tagit del av sina filterbubblor. Men det är ju PK-media som sitter i sin bubbla. Det förstår däremot inte Comviq.

      Hela mediecirkusen är bra skruvad när man tänker efter. Att folk skulle resonera som vi tänker, att människor förstår att många inte gillar HBTQ-grejen, invandringspolitik etc., för att den är missgynnsam för könen (Pridefestivalen som är direkt grotesk) och invandringen som förändrar samhället till MENA, förstår de inte alls utan tror vi bara läser fel "nyheter".

      Jag försöker bara tänka som de (Comviq-teamet, DN-journalister och medarbetare på SVT) gör. Tro inte att jag skulle vilja påstå annat, att de förstår varför vi resonerar som vi gör. Sen har väl inte jag och du likadana uppfattningar, men som jag förstått det har vi inte fattat tycke för feminism och svensk invandringspolitik.

      Radera
    16. Oj, nu blev det många grejer som jag undrar om Comviq tyckt till om (HBTQ, Pride, feminism...), men nog är det ett avsteg från kärnverksamheten när en teleoperatör har åsikter om vilka medier folk ska besöka, och ett mycket politiskt avsteg.

      Grunden för kampanjen och sakfrågorna tycker jag egentligen är helt irrelevanta i sammanhanget. Teleoperatörer ska tillhandahålla telefoni, inte politik.

      Radera
    17. Om du nu menar reklamen som var tänkt med Kakan eller den kampanj som Comviq fört om att kliva ur sina filterbubblor som påkar mot att det är sådant som betraktas som populism, undrar jag hur du kan ha missat att det gäller frågor som feminism och invandring? Skulle det gälla RUT- och ROT-avdrag, skattesatser eller om vi har en monarki eller republik?

      Från Comviqs kampanj:

      "Alternativa fakta, fejknyheter och filterbubblor. Vi lever i en tid där konsumtion av sociala medier kan föra ner människor i ett konspirationsteoretiskt mörker. I ett flöde med bara likasinnade är det lätt att hamna i villfarelsen om sin egen genialitet eller spä på föraktet om meningsmotståndare. Det är i det här klimatet som Comviq kommer med sin åtgärd.
      ---
      Ambassadörerna som deltar i träningsprogrammet:
      Zara Larsson, artist
      Ametist Azordegan, journalist och radiopratare
      Felix Sandman, artist i The Fooo Conspiracy
      Lucas Simonsson, komiker
      Alexander "The Mauler" Gustafsson, UFC-fighter
      Kakan Hermansson, programledare, komiker, DJ och konstnär
      Iman Aldebe, designer
      Sanna Lundell, journalist
      Calle Schulman, mediepersonlighet
      Nikeisha Andersson, regissör"

      Tror du att Calle, Zara och Amertist inte står för vänsterliberalism, radikal feminism och att invandringen är så bra? Eller har någon av övriga namn andra åsikter eller uttalat sig annorlunda?

      Vet inte om jag har fått det om bakfoten, att Zara Larsson Ametist (orkar inte skriva efternamnet, ursäkta mig) och C. Schulman har uttalat sig emot radikalfeminism och rådande invandringspolitik och Pride?

      Jag är som sagt inte alls insatt i dessa figurer som är för mig totalt ointressanta, och jag anser Zara Larsson knappt ha en tillstymmelse till tankeförmåga.

      https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/01/30/comviq-utmanar-svenskar--att-kliva-ur-sina-filterbubblor/

      Radera
    18. Du läser in mer i detta än vad jag gör. Att Comviq ger sig in i invandringsdebatten kan jag hålla med om eftersom de delvis angriper Avpixlat, som inte främst är kända för sitt engagemang i RUT- och ROT-frågor.

      Några av "ambassadörerna" (jag vet inte ens vilka alla är) är uttalade feminister, men jag har inte läst att Comviq har åsikter i den frågan, så att döma Comviq för det tycker jag är ett "titta vem som lajkat ditt inlägg"-argument man ibland ser i sociala medier.

      Beträffande Pride och HBTQ tycker jag att du cyklar på ännu djupare vatten. Av dessa tio är det möjligt att någon mer än Kakan uttalat åsikter i frågan, men jag tror inte att någon av dem är känd för det och har det inte skett i samband med denna kampanj kan väl inte Comviq klandras?

      Kort sagt, klandra den som klandras bör och skriv inte in mer i kampanjen än det som uttalas. Det räcker ändå, tycker jag.

      Radera
    19. Jag har läst mindre om Comviqs reklamer än du har. Får bara erkänna det.

      Jag tänker inte på exakt samma kampanj som du gör heller. Att de angriper Avpixlat bör tolkas som ett politiskt ställningstagande.

      Men det jag tänkte på var mer att Comviq vill sprida: "Konsumtion av sociala medier kan föra ner människor i ett konspirationsteoretiskt mörker." Det tolkar jag som ett politiskt ställningstagande för att människor får fel uppfattningar av att läsa alternativ media som är emot feminism och invandringspolitiken. Ambassadörerna tydliggör detta tydligt, när de har kändisarna Armeti (vad fan heter hon? Aermetischt?) och Zara Larsson som är ambassadörer för Comviqs kampanj. Den ena medger att hon hatar män och den andra påstår att Jan Josefsson är fullblodsnazist.

      Vi tänker kanske inte på exakt samma kampanjer eller reklamer, men att Comviq ger sig in i politiska frågor är extra tydligt med sina ställningstaganden med "ambassadörer" och formuleringar om "konsumtion av sociala medier kan föra ner människor i ett konspirationsteoretiskt mörker".

      https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/01/30/comviq-utmanar-svenskar--att-kliva-ur-sina-filterbubblor/
      När jag googlar hittar jag inte att Comviq uttalat angriper Avpixlat, utan det är det där konspirationsteoretiska mörkret som skulle kunna tolkas som Avpixlat.

      Radera
    20. Tyckte jag läste någonstans att just Avpixlat stod i blickfånget (och jag läste det inte på Avpixlat), men är inte säker eller om all "alternativmedia" (vad det nu är) fick samma känga. Men därifrån till feminism tycker jag är ett långt steg, och till Pride ännu längre. Om jag inte minns fel har personer bakom Avpixlat själva arrangerat Pridetåg i Järvaområdet.

      Men återigen, min kritik handlar inte om Comviqs åsikter i sig utan att de överhuvudtaget gör politiska ställningstaganden. Jag föredrar om politiska organisationer driver politiska frågor och företag erbjuder varor och tjänster.

      Radera
    21. Enda sättet jag kan dra en direkt koppling till att Comviq angriper Avpixlat, är Nyheter Idag: http://nyheteridag.se/comviq-ska-fa-folk-att-lamna-avpixlat-bubblan-med-hjalp-av-kakan-hermansson-och-zara-larsson/.

      Den som driver Nyheter Idag är Chang Frick, och det är en kille man ska ta med en nypa salt. Han gör ett arbete som ligger i ett nationellt svenskt intresse, men jag har lyssnat en del på när han varit med i radioprogram, och man kan minst sagt säga att han har en del ADHD. Han kan mycket väl vara en trevlig kille för det.

      Men strunta i feminism och Pride bara. Vi stryker ett sträck över det nu. Och att Jan Sjunneson (medarbetare på Avpixlat tidigare) gick ett Pridetåg, var för att visa att även konservativa nationalister kan stötta Pride och HBTQ, om nu journalister och övriga politiker tror annat.

      "Jag föredrar om politiska organisationer driver politiska frågor och företag erbjuder varor och tjänster."

      Jag tror tyvärr att vi är långt ifrån en sådan värld. Har du en uppfattning om att Trump för rätt politik för USA och omvärlden, att SD är enda alternativet för ett tryggare och mer välmående samhälle eller att mångfald enbart är en floskel som knappt företaget förstår hur de ska formulera, förutom att det är strålande med att ha en blandad (mångetnisk) arbetsplats, får du mer eller mindre chefers och medarbetares uppmärksamhet och kanske inte har kvar ditt arbete efter det.

      Reklammässigt har jag inte heller sett något företag som driver frågan om att invandringen är dålig på något sätt, motsatsen har jag sett: http://www.ehandel.se/brandos-uppmanar-sverigedemokrater-att-inte-handla-hos-dem,460.html, https://www.youtube.com/watch?v=pILigKffU4g.

      Men jag tror även att du har tolkat in lite i den där "Vi lever i en tid där konsumtion av sociala medier kan föra ner människor i ett konspirationsteoretiskt mörker", (https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/01/30/comviq-utmanar-svenskar--att-kliva-ur-sina-filterbubblor/) för jag hittar ingen direkt koppling till att Comviq angripit Avpixlat, utan endast Chang Fricks tolkning.


      Radera
    22. Att vi kanske är långt ifrån en värld där vinstdrivande företag lämnar politiken därhän gör mig inte mindre intresserad av att jobba för det. När jag köper ett teleabonnemang vill jag inte att det ska bli en röst för ELLER mot invandring, Trump, Förbifart Stockholm, vinster i välfärden, eget rum på långvården, fler eller färre poliser i glesbygd.

      Radera
    23. Tydligaste exemplet för att företag tar politiska ställningstaganden måste vara att Apple (det högst värderade bolaget på Nasdaqbörsen) tar politiska ställningstaganden ofta. (Vi kan även inräkna Google, Tesla, Starbucks, Microsoft bland företag som tar politiska ställningstaganden.)

      Men vi kan skilja på Sverige och USA. I Sverige är det mindre vanligt att företag tar politiska ställningstaganden, och Comviq är ett av företagen som tagit ett politiskt ställningstagande.

      Åhlens reklamer med olika kläddetaljer som ser ut som ufon, har jag aldrig förstått: https://ungdomar.se/img/upload/users/244590/magazine/ahlens_kampanj.jpg. Politiskt ställningstagande? Mest sinnesförvirring skulle jag påstå.

      Radera
  6. Kan du inte upplysa SVT om dessa tankar? Tack på förhand.
    Som det nu är har jag bannlyst SVT i mitt hushåll. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. SVT verkar inte mottagliga för olika åsikter och synsätt.

      Själv har jag inte bojkottat SVT, men har ingen tv och det är allt mer sällan jag finner intresse av deras program.

      Radera
  7. Du är klarsynt du Micke...o rolig. de där reklamsnubbarna verkar ha dåligt omdöme, minst sagt. ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med facit i hand tror jag att de inser det själva. Som en känd svensk finansman vars namn börjar på Q en gång lär ha sagt i telefon:
      "Någon kommer att få fan för det här, och har du otur så blir det du."

      Radera
  8. Ja ha, då räddades veckan i sista sekund. Med ett stort leende på läpparna läser jag ditt inlägg och jag kommer nog att "palla" läsa fler inlägg från dig.

    // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för det! Det kan vara första gången jag beskyllts för att ha räddat någons vecka :-).

      Radera