söndag 12 februari 2017

Pensionsdalt

Kanske inga nyheter, men i Expressen går att läsa att Pensionsmyndigheten blir nedringd varje gång pensionsbeskeden kommer, eftersom folk inte klarar av att läsa fyra sidor utan väljer att kasta sig på luren redan efter första sidans sammanställning.


De verkar inte ha ont om tid. Telefonkön hos Pensionsmyndigheten dagen då de berömda kuverten delats ut är troligen så pass lång att man skulle hinna läsa alltihop flera gånger både fram- och baklänges. Fast sedan måste man logga in på minpension.se för att se helheten, t ex för att se sitt ”eventuella privata sparande”. Om man har ett privat pensionssparande och inte ens vet om det undrar jag lite varför man alls valt att spara.

Men i landet med flytväst, hängslen, livrem och fyra sorters säkerhetsselar ska staten hjälpa till med detta. ”Pensionsmyndigheter drar i dagarna i gång en stor informationskampanj i samband med utskicken av breven. Personal från myndigheten kommer också att vara ute i landet och informera allmänheten.


Det står ju ”DIN ALLMÄNNA PENSION” redan utanpå kuvertet, så för att greppa att det inte innefattar privat pensionssparande och tjänstepension behöver man inte ens sprätta upp kuvertet, bara läsa tre ord på utsidan! Istället för att dra igång en landsomfattande kampanj, kan inte pensionsmyndigheten lägga dessa pengar i pensionskuverten för oss som både kan tänka och är läskunniga? Så kanske i alla fall vi skulle bli nöjda.

19 kommentarer:

  1. Haha! Tragiskt men sant. Till och med på jobbet där det jobbar "utbildade" personer som därmed bevisligen lyckats ta till sig skriven information - i tillräcklig mån för att klara av sina studier (vilket i sig kan diskuteras) får jag lite konstiga blickar när jag nämner att jag förväntar mig att alla närvarande i mötet klarar av att läsa och ta till sig information i dokument på mindre än tio sidor. De dokument jag skriver håller jag medvetet korta just av denna anledning.

    Jag lägger ibland även in en mening av typen "jag bjuder på en kaffe om du läser detta och påpekar detta till mig". Det har inte blivit många kaffestunder pga detta genom åren (kan dock ha andra orsaker förstås, t ex att ingen klok människa vill dricka kaffe med mig).

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsning kanske är en utrotningshotad konstform. En lärare jag hade gjorde en variant på ditt kaffetest. Först stod det att man skulle läsa igenom hela dokumentet innan man började svara på frågorna och längst ner stod det att man kunde skita i frågorna och bara behövde räcka upp handen. Självklart var det inte en enda elev som gjorde rätt.

      Radera
    2. Den minan gick jag själv på i gymnasiet. Det var vår fysiklärare som bjöd på den. Tror det var det nyttigaste och mest andvändbara jag lärde mig den terminen.......

      Radera
  2. Haha, kul inlägg. Instämmer med Egon. Även på min arbetsplats bör det vara gott om läskunniga individer. Ändå är det som om bara varannan rad läses i ett mail. Får jag en fråga på redan given information svarar jag bara "läs igen.. "

    Är folk så stressade att de tror de sparar tid på att inte ta till sig all information?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kompis till mig fick en mötesförfrågan och svarade: "Nästa vecka kan jag måndag, onsdag och fredag."

      Svaret kom blixtsnabbt: "Ska vi säga tisdag då?"

      Radera
  3. En typisk statligt svensk lösning, vi drar igång en dyr informationskampanj, för Sverige är ett rikt land. Eller skulle man kunna skriva sanningen på utsidan av brevet: fixa din pension själv.

    Det hela påminner mycket om det helt absurda i att FI nu dragit igång en meningslös utredning om att tvinga folket att binda sina räntor på huslånet. Landet där man inbillar sig att dumhet kan regleras bort, Sverige.

    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så! "Landet där man inbillar sig att dumhet kan regleras bort."

      Radera
    2. Så enkelt det hade varit om de bara hade skrivit sanningen på kuvertet! Klockrent!

      Radera
  4. Ibland när jag läser olika bloggar, tänker jag att jag måste vara osedvanligt korkad, utan akademisk examen, men ibland har jag tänkt varför sätts det så mycket ord på högst ordinära upplevelser, händelser i livet eller att folk betraktar sina livsstilsförändringar som om det vore raketforskning, tänker att det är något jag inte förstår, vilket i och för sig inte gör något.
    Just idag gick jag in på Min pension och läste mitt besked, det förstod jag iallafall, alltid något:)/ ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner en som var på intervju på en sån där headhuntingfirma och fick höra "Jag ser här att du saknar akademisk examen", varpå han svarade "Nej, det stämmer inte, jag har aldrig saknat den".

      Radera
    2. Ja, jag både sympatiserar och håller med. Har mer än en gång hört arbetsgivare (off the record) generellt säga sig tveksamma till att anställa akademiker, så jag tror att rekryteringsfirmor ibland gör en annan tolkning av verkligheten än de som är satta att sköta den.

      Radera
  5. Kanske pension och hushållsekonomi borde vara ämnen för grundskolan? Lika bra att börja i tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Vanlig enkel privatekonomi (lite räntesnack, sparformer, budget osv) borde läggas in redan på mellanstadiet.

      Radera
  6. Tydligen kommer jag få runt 14k i månaden i dagens penningvärde som pensionär om jag jobbar till 65+... Dit kommer jag förhoppningsvis på egen hand i kapitalinkomst innan jag är 40. Min allmänna pension kommer gå till bordeller och kokain om någon undrar, tänker inte köpa saker med svensk moms på iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad lustigt, det var precis det jag satt och undrade över :-).

      Radera
  7. En rimlig fråga är dock vad allmänheten förväntas göra när det blivit informerade om sin pension? Visst dra igång ett sparande, men sparar man inte redan privat så? Byta till ett mer välavlönat jobb?? Ringa statministern och be att få förhandla om de allmänna pensionsvillkoren???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väl egentligen bara två alternativ om pensionen väntas bli för låg: att anpassa sparandet eller utgifterna. Det som stör mig är de som tror att det är problemeliminerande att stoppa huvudet i sanden för det hjälper ju inte ett dugg såvida man inte hinner dö innan det är dags.

      Radera