torsdag 16 februari 2017

Gaming

Jag har för närvarande tre gamingbolag (ej att förväxla med betting) i min portfölj: Paradox, Starbreeze och Gold Town Games. Den sistnämnda kan vi kanske bortse ifrån. De säljer ett enda spel, World Hockey Manager, med ett inte särskilt unikt upplägg, och som knappt gett några inkomster än så länge. Jag ser det som en lottsedel.


De andra två är intressantare. Och aktuella! Paradox kom med sin rapport i förrgår och idag kom Starbreeze-rapporten. Paradoxsiffrorna var lysande på alla sätt (dubblad vinst, ökad omsättning och rejält höjd utdelning). Starbreeze har jag inte hunnit lusläsa än, men såväl resultat, omsättning och marknadens reaktion verkar likvärdig.

Siffror begriper jag, men inte spelen. Jag spelar inte dataspel och har egentligen aldrig gjort, åtminstone inte i vuxen ålder. Jag försöker fatta, men... nej. Paradox har ett slags rymdspel som heter Stellaris. Jag har läst recensioner och tittat på Youtubeklipp och jag förstår inte vad någon enda människa ser i detta. Samma sak med nya spelet Tyranny.


Starbreeze tycks mest köra science fiction-spel, ofta kopplade till nutida filmer. Jag är inte målgrupp för vare sig spelen eller filmerna. Det som talar för den här typen av spel som varken är sport eller ”pang-pang” är att de siktar in sig på äldre konsumenter, nästan ända upp i min ålder. Det som är bra med det är att de har pengar och inte samma behov av att allt ska vara ”gratis” som ungdomar.

Och om jag trots min ålder böjer min gnisslande höft och lägger mitt lomhörda öra mot rälsen tycker jag mig höra att Virtual Reality, skämtsamt kallat VR, förväntas bli stort den närmaste tiden. Än så länge har Starbreeze omfamnat fenomenet. Paradox verkar nästan aktivt ha undvikit det, men det är väl troligt att hela spelbranschen kommer att få ett uppsving av VR, och nog tusan kommer Paradox att vara med på det tåget.


Nu byter vi ämne.


Idag är det Nordnet Live på Stockholm Waterfront. Biljetterna är slut sedan länge, men här kommer ett förslag till er som redan har biljett och tänker komma: Ser ni en skäggig ”sparombudsman”, kom fram och säg hej. Jag bits nästan aldrig. Bara när jag är hungrig, men innan Nordnet Live ska jag äta lunch med Fantastiska Farbror Fri och några till, så det borde vara lugnt. Ses vi så gör vi!

6 kommentarer:

  1. Kommer nog dröja innan paradox har "nytta" av VR med den befintliga produktportföljen. De kommer spara mycket på att inte springa efter detta fenomen just nu. Expandera i nya marknader och på nya plattformar med samma produkter kommer ge både omsättningsökningar och marginaler utan att mycket mer behöver göras. Samarbete/publishing åt andra utvecklare bör också vara något man skiftar mot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du har rätt, och det känns som att Wester & co har en tydlig strategi. Vore ju fan annars, känns som att strategi och spel är hans grej.

      Radera
  2. Alltså, jag tyckte inte att det var många rätt från dig i ditt inlägg. Men härligt att du är investerad i dem.

    Det är fortfarande inte säkert att VR kommer att slå, de kan fortfarande bara vara en fluga.

    - Tekniken är inte där ännu.
    - Finns inget unikt VR spel som gör att folk måste springa benen av sig till butiken och köpa ett premiumheadset för minst 5000:-

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du inte exemplifierar vad jag skrivit som inte rätt är det svårt att kommentera det, men kommentarerna om rapporterna är inte tagna ur luften och i övrigt skriver jag ju i princip bara att jag inte förstår tjusningen i de här bolagens spel, och det stämmer också :-).

      Att många tror att VR kan blir stort inom en snar framtid är knappast heller en överdrift även om jag är övertygad om att det även finns röster emot.

      Radera
    2. Du ska inte ta det så hårt.
      "Starbreeze tycks mest köra science fiction-spel,"
      Deras största hit är ju Payday 2 och dead by daylight. Inget av dem kategoriserar jag som Sci-fi spel.

      "är att de siktar in sig på äldre konsumenter"
      Skulle tro att medelåldern på Starbreeze spelen är runt 20 år.

      Paradoxspelarna skulle gissa på är i din ålder! :)

      Att många tror att VR är framtiden är vi överrens om. Fast det trodde folk för 20 år sedan också...

      Problemet med VR är:
      - Upplösningen på panlerna i headseten är för låg.
      - Det är enkelt att sätta i en 4k panel i headset. Men då springer priset för PCn iväg. Grafikkort i 7000:- klassen då.

      - Field of view är för låg. Cyklopkänsla

      - Ingen inbyggd eyetracking. Det är ett måste för VR.

      - Speltillverkarna måste komma på nya spelkoncept. Det är ingen bra ide och ta existerande spel till VR rakt av.

      Därför tycker jag Starbreeze gör helt rätt i som har ett vad som verkar ett grymt headset, men dyrt att satsa på platsbaserade upplevelser just nu.

      Radera
    3. Jag tar det inte hårt, kritik är önskvärd. Den blir bara så meningslös när den är av typen "Du har inte många rätt" utan att exemplifiera vad som åsyftas. Som sagt, det enda jag satt ner foten på är rapportkommentarerna, "dubblad vinst, ökad omsättning och rejält höjd utdelning" osv. Beträffande spelen tycker jag att jag var rätt tydlig med att jag inte begriper någonting. Att då säga att jag inte verkar begripa något av spelen känns som att slå in en dörr som inte bara var insparkad utan även avhakad från gångjärnen och bortforslad.

      Beträffande spelarnas ålder var det mest Paradox jag menade, och där håller jag med om att det framkom dåligt i texten. Jag hade nog ändå snarare gissat 35 än 45 år, men det vet du bättre än jag. Det spelar inte så stor roll för min poäng, att de hellre betalar några dollar än att leta upp gratisrippar.

      Intressanta VR-synpunkter! Det är - som jag också ville vara tydlig med - outforskad mark för mig, och lär så förbli.

      Radera